Dota 2 Asia Championships 2018 - 29/3-7/4

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Dota 2 Asia Championships 2018 - 29/3-7/4

Dags för lite esport på FZ!
Nu på morgonen började en av Asiens största Dota 2-turnering Dota 2 Asia Championships 2018, även kallad DAC 2018.

Totalt 16 topplag från de större regionerna slåss om förstaplatsens $370 000 (total prispool $1 000 000) samt 750 Dota Pro Circuit Points, som ökar chanserna för lagen att bli inbjudna till Världens största esportstävling, The International i Seattle. Då DAC är i Shanghai så kan tidszonerna ställa till det för oss européer. Shanghai är 6 timmar för oss, det gäller att vara morgonpigg om inga matcher ska missas.

Diskutera gärna om vilket/vilka lag ni skulle vilja se på pallen.

Lagen som tävlar och regionerna de är aktiva i

Invictus Gaming - Kina 9-12-placering
Keen Gaming - Kina 15-16-placering
LGD Gaming - Kina
Newbee - Kina 9-12-placering
VGJ.Thunder - Kina 9-12-placering
Vici Gaming - Kina

Effect - OSS (eng. CIS) 13-14-placering
Virtus.pro - OSS

OG - Europa 13-14-placering
Team Liquid - Europa
Team Secret - Europa 9-12-placering

Mineski - Sydostasien
TNC Pro Team - Sydostasien

Evil Geniuses - Amerika
OpTic Gaming - Amerika
PaiN Gaming - Amerika 15-16-placering

Svenskar i turneringen

I OG och OpTic Gaming finns det totalt tre svenskar. S4 i OG, Pajkatt och zai i OpTic Gaming. Jag vet att jag kommer heja på dem så gott jag kan.

Var går det att följa turneringen?

Företaget PGL står för produktionen och därför går det att följa turneringen på deras twitch-streams. Gruppspelet som pågår 29/3-1/4 sänds på båda streamsen för att få plats med alla matcher. Huvudeventet pågår mellan 3/4-7/4.

För att kunna se brackets och gruppspel är liquipedia.net den bästa resursen. Det är sidan jag har länkat till i denna post för information om lagen och spelarna. För Liquipedias sida om DAC klicka denna länk: http://liquipedia.net/dota2/Dota_2_Asia_Championships/2018

Storylines

Kommer de största lagen ta topplaceringarna? Den senaste tiden har Virtus Pro, Team Liquid och Team Secret varit de mest framgångrika lagen. Men, VGJ, Newbee och Vici Gaming, har även de slagits om pallplatserna. Det kanske är dags för de mindre kända lagen Pain Gaming och Effect att etablera sig som ett världslag?

Jag hoppas på många otippade resultat, det är då det är som roligast tycker jag.

Streams

Vilket lag vill du se ta hem vinsten?
Är det någon spelare som du hejar mest på?
Är det något lag du saknar bland deltagarna?

Sammanfattning gruppspel

Grupp A var väldigt jämn. Så jämn att fem det blev en tie-breaker med fem lag. TNC, LGD, OpTic Gaming, Team Liquid och Vici Gaming som alla hamnade på fyra vinster och tre förluster. TNC och LGD gick segrande ut ur tiebreaker-gruppen och är då garanterade en topp-8-placering. OG och Keen Gaming åkte ut ur turneringen.

I Grupp B gled Virtus Pro gled genom, tätt följd av Mineski. De är då säkra för topp 8. Effect och paiN Gaming åkte ut.

Se slutspelsbracketen nedan för alla lagen som är kvar.

Slutspel

Nu har slutspelet kört igång. Topplagen är kvar och nu börjar det hända saker. Fyra lag är redan eliminerade och innan dagen är slut (3/4), kommer fyra lag till att ha eliminerats. Lagen som åker ut stryker jag i laguppställningen ovan.

Alla matcher i upper bracket slutspelet är bäst av tre (bo3) och efter första rundan som håller på nu (3/4) har en lower bracket där de första två omgångarna är bäst av en (bo1) och sedan (bo3) för de två sista omgångarna.

#Dota2 #DAC2018 #DotaMajor #Valve #esport


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Hoppas på Mineski och EG! Det här blir min första Dota 2-turnerning som jag följer sedan The International 2017. Ska bli kul att se vad lagen hittar på.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Gustav Höglund:

Hoppas på Mineski och EG! Det här blir min första Dota 2-turnerning som jag följer sedan The International 2017. Ska bli kul att se vad lagen hittar på.

Det har ju gått väldigt bra för Mineski! Mushi är på väg tillbaka ser det ut som!
EG har det gått stabilt för, de spelar väldigt bra, men inte riktigt 100% av deras kapacitet.

Mina favoriter har det inte gått lika bra för. OG placerade sig i botten, men OpTic kom med till slutspelet. Så jag får se hur det går för dem nu mot Invictus Gaming.

Uppdatering i huvudtråd

Uppdaterade huvudtråden med gruppspelets resultat.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar