Diskutera – Vilket spel har bäst story?

Robot
Diskutera – Vilket spel har bäst story?
Medlem

Bilden ni har till artikeln är ju ingen slump... Måste nog lägga min röst på The Last of Us.

Men vill passa på att ge en eloge till Shadow Tactics: Blades of Shogun, kanske inte den mest djuplodande handlingen, men den var överaskande medryckande. Utmärkt spel för övrigt!

Medlem

Inte spelat så mycket äventyr/RPG på senaste, men gillade verkligen Kingdome Come: Deliverence

Medlem

Clive Barkers: Undying. Blir en helt annan kvalitet när en riktig författare skriver manus. Ge oss en re-make av det spelet i dagens grafik!

Medlem

Dark Souls


signatur

Den som vet vet.

Medlem

För min del är det också Last of us.

Medlem

SOMA är nog bland de bästa jag har spelat, storymässigt. Sen är jag lite svag för Deus Ex-spelen.

Medlem

Ok, någon måste väl alltid säga det:

Medlem

@skogsvilden:

Än idag en oöverträffad berättelse.

Medlem

Finns så många spel med mycket bra story.

SOMA, som @73mpl4R nämner, gav mig existentiell ångest, speciellt i slutet.

En gammal favorit är Silent Hill 2. Där kan vi snacka skräckblandad ångest! Men en mycket bra story.

Planetscape Torment ( @skogsvilden @Windir87) har jag försökt börja spela, då jag hört att det har en fantastisk story. Men då jag har lite svårt för spelmekaniken och all text som ska läsas så har jag nog inte gett det mer än en timme. Jag kanske borde skärpa mig och göra ett ärligt försök att komma in i spelet.

Medlem

Halo 1-Reach hade bra story. Mystiskt och mäktigt. KOTOR 1 & 2 är i toppen också. Och första Deus Ex.

Red Dead Redemption hade en ganska skjyst story, MGS5 va inte så dum heller och GTA IV. Gamla lir som Grim Fandango och Monkey Island funkar också.

Medlem

Last of us får min röst, sanslöst bra spel där man till få spel faktiskt bryr sig om huvudkaraktärerna på riktigt.

Medlem

Horizon Zero Dawn var fantastisk story om än lite förutsägbar ibland.
The Last Of Us.
The Witcher 3.
Prey (2017). Riktigt bra.
Gamla Max Payne är medryckande.

Kommer inte på mer just nu.

Medlem

The Last Of us och Silent Hill 2 är riktigt nice i story.

Medlem

Jag bidrar med en outsider: DayZ (modden) på DayZRP-servern. Whitelist-server men rollspelskrav (med backstory å personliga egenskaper till sin karaktär). Med olika banditgrupper, snälla folk som samlade grejer till alla i en Outpost (som jag var med i, gissa om vi blev rånade många gånger) skapade varje spelsession nya situationer och möten. En faktion kunde gå samman med en annan, de kunde starta krig med varandra eller ha vapenvila. Kill on Sight bestraffades efter en genomgång av bevis och vittnesmål. Man blev själv en del av storyn och tivlade på sina egna val och tillhörighet, om man verkligen var en good guy. Ett liknande upplägg (med så mycket variation och rörliga delar) har jag inte sett i många spel.
Ja justja så fanns det en buss som gjorde sitt bästa för att köra folk från A till B. Den blev rånad. Alltid.
Busstjuv vid vår Outpost, jag slår rekord i att säga "buzz" på kort tid. https://www.youtube.com/watch?v=Z1UAL390lq4

Medlem

Jag måste nog säga att Divinity Original Sin 2 knäpper förstaplatsen för mig. Blandningen av att kunna gå sin egen väg, bra röstskådespelare och djupa karaktärer gjorde att man blev väldigt involverad i storyn.
Andra plats går nog till expanisonen (om det gills) Blood and Wine till Witcher 3. Helt makalös!

FM-guru
F.d. Sisyr

Planescape: Torment som någon nämnde är å andra sidan oerhört välskrivet. Manusförfattarna till Sunless Sea har en fantastisk känsla för det engelska språket och har skapat en myriad olika stämningsfulla berättelser. Spec Ops: The Lines manus påminner inte så lite om det till Apocalypse Now, om än inte lika finstämt och subtilt. Zeno Clash hade en smått oförglömlig story, absurd och indragande. Expansionen Mask of the Betrayer till Neverwinter Nights 2 är en annan praktklassiker.

Ja, det är väl några av mina favoriter. Överlag skulle jag kanske säga att Planescape och Zeno Clash har bäst story, medan Sunless Sea har bäst prosa.

Medlem

@Pa-pa-pastorn: Härligt att du tar upp ett spel där man själv skapar storyn!
Håller verkligen med att det är något speciellt när människor går ihop och skapar grupper, lagar och regler när det inte finns några skrivna.

Medlem
Medlem

De bästa jag kan tänka på på rak arm, i ingen speciell ordning:

Planescape: Torment
KOTOR 1
The Last of Us
Gothic 3
Horizon: Zero Dawn
Clive Barkers: Undying

Skrivet av Darkmage1971:

Clive Barkers: Undying. Blir en helt annan kvalitet när en riktig författare skriver manus. Ge oss en re-make av det spelet i dagens grafik!

POR FAVOR!!!! Älskade det spelet. Apbra spel.

Deus Ex
Spec Ops: The Line
Lands of Lore 2: Guardians of Destiny


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är inte en stor single player spelare. Men av dom kanske 10-20 single player spel jag spelat ut senaste 20 åren så är Kingdom Come: Deliverance en favorit och den mest nyliga. Dom vet vad dom håller på med vid Warhorse Studios. Jag ser så galet fram emot fortsättningen.

Medlem

Bioshock och Bioshock Infinite
Prey 2017
Kotor
Blade runner
Tales of the Borderlands

Medlem

The walking dead: Season 1

Första och enda gången jag varit nära till tårar

Medlem

Last of us, Horizon och Uncharted-serien, lätt det bästa jag spelat.

NuZ
Testpilot

Mass effect, Bioshock, Sherlock Holmes The Devils Daughter och SOMA är toppen.

Värt att nämna spel är Uncharted, Prey 2017, Last of us och Walking dead


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

@Pa-pa-pastorn: Fantastiskt. DayZ där du skapade din egna historia har många vackra minnen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Final Fantasy VII.

Medlem

Waiting in line simulator

123
Skriv svar