Svärta och kontrast - Wii U

Medlem
Svärta och kontrast - Wii U

Hej alla! Ni som äger, lånar, har haft eller vet: har ni märkt av att svärtan och kontrasten i alla Wii U-spel inte är lika djup som i andra konsolen, typ PS4? Eller är det bara jag?

Jag hittar inga inställningar i konsolen för att ”åtgärda problemet”. Min tvs inställningar är likadana för allt som är kopplat och det är bara till Wii U som jag upptäcker bristen på djup.

Skägg.
10 Chambers

@Grukk kanske har några tips och tricks.


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@KonradA: Inte helt hundra om det är detta du menar, men det är det jag skulle misstänka.

Wii U har tyvärr bara stöd för RGB Limited Range 16-255 (i kontrast till Full Range 0-255), vilket innebär begränsad färgrymd. Detta har många klagat på, men det är inget som har åtgärdats.

Du borde kunna byta vilket omfång som TVn förväntar sig, och förhoppningsvis få lite bättre svärta och färger, då TVn matchar konsolen. Det är blir kanske lite jobbigt i längden om alla andra konsoler har Full Range.

Med Switchen så har Nintendo faktiskt fixat så det går att välja mellan Limited och Full, men tyvärr inte med Wii U.

Skulle kanske inte kalla detta för en bra källa, men med en snabb googling fann jag denna om du vill läsa lite mer vad andra säger om det.
https://www.neogaf.com/threads/wii-u-and-limited-full-rgb-ran...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Där har du svaret! Så ja det stämmer, och jag tänkte själv på det när jag ägde wii U, men jag lirade mest på handkontrollen, och där syntes det inte lika väl?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Tack, det var det jag sökte! Trots att min tv står på Auto när den ska välja mellan RGB Full och Limited så klara den inte jobbet (om jag inte missar något). När jag istället själv ändrar till Limited manuellt i tvn så blir det lite mer kontrast på konsolen. Lite bättre men jag upplever ändå att PS4 kan leverera bättre djup. Det kanske har med hårdvaran eller spelen att göra.

Jag fortsatte att läsa lite om Full och Limited och vad jag förstår är namnen rätt missvisande. Jag trodde spontant att Full skulle vara bättre än Limited men så behöver inte fallet vara. Hänger inte riktigt med på vad som är fakta när det finns så många delade åsikter men det väckte ändå mina ögon. Tack!

1
Skriv svar