Rykte: Playstation 5 kan släppas redan i år

Robot
Rykte: Playstation 5 kan släppas redan i år

Trovärdiga källor säger att den baseras på AMD:s kommande grafikkortsarkitektur.

#playstation, #playstation-5, #ps5


Medlem

Det skulle bli ett intressant E3 om det visade sig vara sant.

Medlem

Det som säger emot det hela är hur utvecklingstiden på spel ser ut idag.
Hinner dom få några spel klara till ett konsolsläpp redan i år?
Remasters av Remasters kanske. 😁


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

PS: V-r !!!


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

@Tassel:
Är den bakåtkompatibel blir det inget problem. Bara patcha några äldre titlar och släng in stöd för något nytt tjofräs som dts x så blir det bra ska du se.

Tror PS5 kommer vara en prestandauppgradering likt ps4 pro och one x var.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jag tror inte på lansering i år, inte alls. En presentation på E3 är mycket möjligt, men lansering tidigast 2019 skulle jag säga. PS4 Pro har inte varit på marknaden så väldans länge ändå. Men om de släpper den tidigt 2019 sätter de press på Microsoft, eftersom XBX knappt varit på marknaden i ett halvår kan de inte direkt släppa en ny konsol tidigt 2019.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
vore kul

ifall ps5 klarade åtminstone 60 bilder per sekund som oledtvn på minst 1080p. har en 4k oled men är glad om man minst klarar 1080p på 60 bildrutor per sekund.

de spel jag spelar har jag varit nöjda med 30 bilder per sekund, men det får gärna dubbla sig. är dags nu. 2018 skall man kunna lira fifa på 60 bilder per sekund utan att behöva en pc.

Medlem

kasst, precis köpt en pro.

Medlem

Aldrig. Tror jag inte på förrän jag ser det. Tidigast nästa år, tror jag.

Medlem

Intressant. Jag som tycker PS4 Pro räcker alla gånger idag, undrar hur kommande PS5 står sig om det endast är för att matcha Xbox One X i prestanda?

Man kan ju spekulera i om det endast blir en uppdaterad PS4 "Pro" eller en helt ny generation, men det känns för tidigt!

Men vi får se vad som händer, alltid intressant med hårdvara

Hoppas de även kan komma med en uppdaterad VR, det känns som det börjar bli dags för steg två, känns mer prio!

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

Jag tror inte på lansering i år, inte alls. En presentation på E3 är mycket möjligt, men lansering tidigast 2019 skulle jag säga. PS4 Pro har inte varit på marknaden så väldans länge ändå. Men om de släpper den tidigt 2019 sätter de press på Microsoft, eftersom XBX knappt varit på marknaden i ett halvår kan de inte direkt släppa en ny konsol tidigt 2019.

Skulle nästan säga att det talar för släpp i år. Pro var ju egentligen bara en uppdatering i mindre skala medans XBX var en modell större. Lyckas Sony ha sin next gen ute ett år innan MS kommer med sin nästa så kommer de vinna otroliga marknadsandelar, förutsatt att det hinner släppas tillräckligt med spel, eller att den automatiskt blir bakåtkompatibel och får en del uppdateringar till PS4-spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

@UggleMannen:
köpte en ps4Pro i december men tror knappast det kommer en ps5 i år

Medlem

Fat chance...

Medlem

@WestManiaC: Tror inte de bryr sig om att du nyss köpt en ps4pro.
Ps2-ps3 var väl ca 5år så vore inte förvånad om ps5 kommer i år eller 2019. ps4 pro är ju bara en lite snabbare ps4 och är CPU begränsad i många fall.
En lika lång konsol generation som 360-one och ps3-4 hoppas jag vi aldrig behöver uppleva igen.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@tricky: Sant men jag tror inte på en presentation under E3 och lansering blott några få månader efter det. Utvecklare har inte haft devkits särskilt länge och hype kommer inte hinna byggas upp särskilt länge efter E3. Det och att PS4 Pro är relativt ny gör att jag tror på 2019, kanske under våren, men i år känns väldigt osannolikt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Aldrig i livet att den släpps iår. Dels för utvecklingstiden på spel, och dels så hade man nog iaf fått den teasad som allra minst under förra E3. Hade kunnat sätta pengar på att den inte kommer i år. Pro släpptes alldeles för nyligen med!

Medlem

Det är surt för sony att deras ps4 pro kommer vara snäppet sämre i alla grafikjämföreler med XboX framöver. Men vore det då verkligen smart att släppa nästa konsol tidigare än microsoft? Då hamnar de i samma läge igen. Och ms lär väl inte släppa någon ny maskin i år eller ens nästa år.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@tricky: Sant men jag tror inte på en presentation under E3 och lansering blott några få månader efter det. Utvecklare har inte haft devkits särskilt länge och hype kommer inte hinna byggas upp särskilt länge efter E3. Det och att PS4 Pro är relativt ny gör att jag tror på 2019, kanske under våren, men i år känns väldigt osannolikt.

Sony har förmodligen jobbat på några exklusiva titlar under en längre tid, och det är möjligt att spel som utvecklas för PS4 även släpps till PS5. Spider-Man är ett tydligt exempel på att PS5 kan släppas i år. Releasen har skjutits upp från 2017 till början av 2018 och nu senast till 22 oktober 2018. Låter som ett väldigt specifikt datum för en release så långt framåt.

Och den tid som som återstår räcker ju gott och väl till att porta multiplattformar inför en lansering i oktober/november. PS5 kommer mest troligt att få stöd för ray tracing, som lär stå i rampljuset under E3. PS4 Pro kommer att bli två år gammal i november, medans originalet blir 5 år. Xbox One X är bra mycket kraftfullare och redan till höst beräknas ray tracing bli aktuellt på PC, för att inte glömma att PS4 saknar en UHD-spelare som börjar bli allt mer efterfrågat. Jag ser inte hur Sony ska kunna fortsätta kränga på folk PS4:or i ytterligare ett år när de saknar både prestandan för 4K och tekniken som kommer vara väsentlig för 2019. Visar de inte upp PS5 under årets E3 så har de en enorm press på sig att visa upp massor av storslagna spel som utnyttjar PS4 till fullo.

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

@tricky: Sant men jag tror inte på en presentation under E3 och lansering blott några få månader efter det. Utvecklare har inte haft devkits särskilt länge och hype kommer inte hinna byggas upp särskilt länge efter E3. Det och att PS4 Pro är relativt ny gör att jag tror på 2019, kanske under våren, men i år känns väldigt osannolikt.

...så vida inte det är spel som redan var planerade att släppas under q2-q4 2018 som går att porta till PS5 på ett väldigt enkelt och smidigt sätt Det kan ju faktiskt vara så att det de löst portningen mellan dessa två enheter så att det för utvecklarna innebär väldigt lite arbete med kompabiliteten Hoppet är det sista som överger människan!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Troll1:

Det är surt för sony att deras ps4 pro kommer vara snäppet sämre i alla grafikjämföreler med XboX framöver. Men vore det då verkligen smart att släppa nästa konsol tidigare än microsoft? Då hamnar de i samma läge igen. Och ms lär väl inte släppa någon ny maskin i år eller ens nästa år.

Att vara först är ofta bättre än att vara senare och kraftfullare. Visst är One X stark, men med tanke på att PS4 har störst marknadsandel väljer ändå många pro för att spela med sina kompisar osv. Plus att även där var Sony tidigare med en uppgradering.

Medlem

Om de kan få till bakåtkompabilitet med de flesta PS4 spel så kan det bli en bra konsol.
Jag tror att det blir en release 8 Mars 2019.

Medlem

Hmm, kanske Last of Us 2 kommer vid lanseringen av PS 5.

Medlem

Lite nyfiken på hur mycket minne den får. 8gb är uppenbarligen för lite men med 16gb finns risken att den kan bli för dyr.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@tricky: Jo med tanke på att de med all sannolikhet väljer att basera hela arkitekturen runt AMD även denna gång, och sannolikt lär utvecklarverktygen och ramverken också påminna mycket om de som används för PS4, bör processen med att porta projekt från PS4 till PS5 nog inte bli allt för blodigt. Den tekniska utmaningen ser jag inte som viktig alls, det är mer den strategiska utmaningen. Att presentera och lansera en ny konsol inom loppet av ett halvår med en rad olika högprofilerade spel till PS4 på gång fram till och med hösten gör att en ny konsollansering känns väldigt osannolik. Om de däremot presenterar den under E3 och börjar bygga upp hype för en lansering under första halvan av 2019 kommer flera utvecklare sannolikt fatta beslut om att flytta projekt till PS5, eller börja planera för att porta remastrade versioner av befintliga storsäljare till den. Och MS lär inte vilja skjuta Xbox One X-ägare i foten så snart, så Sony får med all sannolikhet ändå ett försprång om de väntar med lanseringen till H1 2019.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

vansinne om dom ska släppa en i år har en vanlig ps4 slim, o nu fick man lite tillbaka på skatten så inte helt omöjligt jag köper en pro senare.. men inte fan vill jag se ps5 i år.. på tok för tidigt.

Medlem

Clickbait :')


signatur

You're funny, and you're nicely shaped. It's ludicrous to have these interlocking bodies and not... interlock. Please remove your clothing now.

Medlem

@Twilightleet: clickbait? Förklara är du snäll.
För mig är clickbait när rubriken lockar med något spännande som artikeln inte handlar om eller svarar på.

Medlem

Det som talar för ett relativt snart släpp är ju att dom ligger efter XBX. Jag köpte visserligen en PRO men skulle absolut kunna tänka mig uppgradera igen redan i år.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Intressant. Jag som tycker PS4 Pro räcker alla gånger idag, undrar hur kommande PS5 står sig om det endast är för att matcha Xbox One X i prestanda?

Man kan ju spekulera i om det endast blir en uppdaterad PS4 "Pro" eller en helt ny generation, men det känns för tidigt!

Men vi får se vad som händer, alltid intressant med hårdvara

Hoppas de även kan komma med en uppdaterad VR, det känns som det börjar bli dags för steg två, känns mer prio!

ps2 2000
ps3 2006
ps4 2013
ps4 pro (2016)
om man ser på tidigare generationer borde ps5 komma typ 2019-20

Men jag kan tänka mig att ps5 an kan vara bakåtkompatibel med ps4 pro men inte ps4an

Ambassadör
Xbox

jag tror att både Sony och Microsoft kommer att släppa nya konsoler oftare i framtiden. "Generationer" spelar allt mindre roll.


signatur

Jump in.

12
Skriv svar