Bästa första speltimmen?

Skägg.
10 Chambers
Bästa första speltimmen?

I min mening har Last of Us en av de bästa första kvartarna i ett spel någonsin (sedan går det bara utför) och vi vet att utvecklare lägger väldigt mycket fokus på hur den första upplevelsen av ett spel ska vara. Av den enkla anledningen att statistiken säger att väldigt få personer faktiskt lirar mer än hälften av ett spel.

Så vilket (eller vilka) spel tycker du har de allra bästa introduktionerna?


signatur
Medlem

signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Releasehästryttare

BIoshock infinite

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Metroid Prime! Och Super Metroid för den delen. Båda spelen har nog bland de bästa inledningarna någonsin, från den intensiva träningssektionen på rymdstationen i Metroid Prime till att man kommer ner till Tallon IV och hör musikstycket Tallon Overworld, åh jisses vad bra det är. Och då har man en hel spelvärld fylld till bredden med ren magi gällande utforskande, spelmekanik, vacker presentation, mästerlig musik och fantastiskt berättande utan särskilt mycket berättande. Samma recept gällde i Super Metroid, att landa på SR388 och höra den stämningsfulla musiken komplettera atmosfären som regnet och åskan skapar ... ja det ger mig fortfarande ståpäls bara av att tänka på det.

Det gäller också Final Fantasy VII, den bäst temposatta inledningen till ett jrpg någonsin. Från att man först får stöta på Cloud till att man ska spränga en makoreaktor till att man flyr, stöter på Aeris och får känna på sin första boss är galet intensivt. Samtidigt introduceras man till karaktärerna, Midgar, Shin-Ra och vilken roll mako spelar i det hela utan att man lägger märke till det. Många rollspel ger en ingående introduktioner till allt som är viktigt som en intro-del i spelet, men i FFVII vävs det in mästerligt i berättandet och temposättningen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det introt jag minns bäst är troligtvis Half-Life. Det skapade atmosfär under tågfärden, introducerade dig till din arbetsplats och dina kollegor under den korta promenaden, och lät dig förstöra Black Mesa med ett misslyckat experiment. Och sen spenderade du en stor del av spelet med att försöka ta dig tillbaka genom liknande miljöer som spelet redan visat dig under tågfärden ner i underjorden. Magiskt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Kniper denna innan någon hinner före:

Även om jag fortfarande är lite bitter över handlingen i Mass Effect 2 är det svårt att inte älska introsekvensen, när man långsamt pulsar runt i spillrorna av sitt älskade skepp.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Crysis 1 <3


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem
Medlem

Om introsekvenser skall räknas in till denna kvart, så finns det för alla som är det allra minsta intresserade av 1900-tals historia (framför allt 30 talet och Tyskland) endast ett intro som räknas. (Jo, jag tänker på Nürnberg)

Jag har sagt det förut - Alla tiders bästa intro

Om det handlar om de bästa femton första minuterna man faktiskt spelar så är frågan svårare.
Jag skulle säga att det i så fall är dött lopp mellan Stellaris och Cities Skylines.

Men för att återgå till det här med intron, det jag eventuellt skulle kunna ha som alternativ till Killzone introt, så skulle det vara det här.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Frilansare

The Witcher 3. Efter att ha läst böckerna och sedan träffa unga Ciri i Kaer Morhen-drömsekvensen var fan awesome. Och Bathtub Geralt. Och sen vakna upp i White Orchard, med hela världen framför mig och Vesemir vid min sida. Och ljuset! Herregud.

Mass Effect 1 var också fränt. Att få se sin egenskapade karaktär på bryggan, folk som hälsar och ser mig. Och musiken... Intro visserligen, men med MIN Shepard!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Joakim Bennet: Tumme upp för Mass Effect! Sekunden när titeln dyker upp på skärmen, gåshud direkt.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Mass Effect 3

Mass Effect 3. När allt går åt helsike. Love it.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag håller med, jag kan inte komma på något spel med bättre första 15-20min.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det introt jag minns bäst är troligtvis Half-Life. Det skapade atmosfär under tågfärden, introducerade dig till din arbetsplats och dina kollegor under den korta promenaden, och lät dig förstöra Black Mesa med ett misslyckat experiment. Och sen spenderade du en stor del av spelet med att försöka ta dig tillbaka genom liknande miljöer som spelet redan visat dig under tågfärden ner i underjorden. Magiskt.

oEgO16JaW4Y

Samma här. Det händer att jag än idag omedvetet citerar det introt i min lilla spel-hjärna.

Medlem

Back in the days originalet World of Warcraft, det var helt magiskt, tror aldrig jag kommer kunna toppa det i spelväg.

Medlem

Max Payne. Får rysningar varje gång jag hör barnet skrika...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Måste nog varit Super Mario Bros faktiskt, sedan är de nog bara WoW som varit mindblooooowing.
Tycker dock Uncharted och första Tomb Raider samt FF 7 var väldigt nice

Medlem

Horizon Zero Dawn


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Azureye: Jaaa, det var riktigt bra också. Stilen, musiken, dialogen. Stilsäker noir!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det introt jag minns bäst är troligtvis Half-Life. Det skapade atmosfär under tågfärden, introducerade dig till din arbetsplats och dina kollegor under den korta promenaden, och lät dig förstöra Black Mesa med ett misslyckat experiment. Och sen spenderade du en stor del av spelet med att försöka ta dig tillbaka genom liknande miljöer som spelet redan visat dig under tågfärden ner i underjorden. Magiskt.

oEgO16JaW4Y

Samma här. Half-Life satte en ny milstolpe i hur ett spel inleds. Gillade även Gordons anställningsbrev som fanns i manualen. En sån där liten detalj som gör mycket för storyn.

Medlem
Skrivet av Azureye:

Max Payne. Får rysningar varje gång jag hör barnet skrika...

https://youtu.be/iH5jDUtQllk

Second this. Jag var 12 när spelet kom och minns första timmen som igår!

Gnällkuk

Får hålla med Lövet om FF7, så klart. Men även KZ1 till PS3, introt och grafiken var så otroligt häftigt!

Ett spel som jag kommer på rak arm är dock första Dead Space. Skulle börja spela det sent på kvällen när det var bäckmörkt och efter att ha sett introt tog det mig säkert en minut innan jag vågade starta spelet. Utmanade mig själv med att släcka ned och köra hörlurar, ett beslut jag ångrade i princip omgående och tände upp hela rummet, slog över till högtalarna och vred ned volymen...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Daikatana


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det introt jag minns bäst är troligtvis Half-Life. Det skapade atmosfär under tågfärden, introducerade dig till din arbetsplats och dina kollegor under den korta promenaden, och lät dig förstöra Black Mesa med ett misslyckat experiment. Och sen spenderade du en stor del av spelet med att försöka ta dig tillbaka genom liknande miljöer som spelet redan visat dig under tågfärden ner i underjorden. Magiskt.

Är benägen att hålla med, att på den tiden i ett FPS gå runt bland fredliga pratande karaktärer och trycka på läskautomater och grejer var ju något som var asballt, minns att jag och min kompis sprang runt och utforskade varenda vrå (var väl inte så många vråer iofs) av Black Mesa innan vi stack till experimenthallen. Tågfärden var riktigt stämningsfull också.

Last of Us har ju som sagt en jävligt bra första kvart, men efter den så är det lite segare en stund (även om jag tycker att spelet i stort är svinbra).

Tycker även att första uppdraget i Deus Ex sätter tonen jävligt bra, finns nåt symboliskt i att uppdraget utspelar sig kring en söndersprängd frihetsgudinna.

Max Payne som många har nämnt var jävligt bra också, det där med att spelet börjar i slutet och återberättas var ju också rätt fräscht för ett actionspel på den tiden.

Medlem

The witcher 3 är första jag kommer å tänka på, det kan vara för jag tycker witcher 3 var det bästa singleplayer spelet som gjorts också.

Medlem

Det måste nog ha varit Halo: Combat Evolved runt 2002. Jag var 7 år gammal och besökte en lyckligt lottad kompis, som via rykten på skolan hade den grymmaste kombinationen som fanns: Ett Xbox och Halo!

Jag hade aldrig spelat ett FPS förut p.g.a föräldrarnas konservativa (sunda?) inställning till skjutspel för en så ung grabb, och det enda som fanns att tillgå på mitt NES var Super Mario i alla dess former. Den första speltimmen av Halo överträffade allt annat jag någonsin hade spelat upp till dess, jag var mållös... men framför allt avundsjuk! Musiken, ljudet, och en grafik som då kändes helt overklig! Första uppdraget bjöd helt klart på en del action, och är en bra introduktion till spelet... men det var när jag väl hade kraschlandat på "Halo" och fick utforska vad som kändes som en oändlig värld i en jeep, som jag insåg hur fantastiskt det här spelet var!

Efter mycket tjat och argumentation med föräldrarna minns jag att jag till slut fick mitt egna Xbox den följande julaftonen, och sedan dess har otaliga timmar spenderats i Halo-serien, både lokalt och online!

Ambassadör
Xbox

Mass Effect 1, Mass Effect 2, Mass Effect 3, The Witcher 3.


signatur

Jump in.

Medlem

Fallout 3, Bioshock, nya Prey, INSIDE - comes to mind


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Zelda: Ocarina Of Time, magi! <3

Medlem

Quake såklart, 3D på riktigt denna gång, istället för skitfula Duke Nukem "3D". Nästa sådan wow-upplevelse vette tusan när den kan komma nästa gång.

Och lite offtopic:

Med Quake kom 3 saker för mig.
- Riktig 3D
- 3D acceleration med de första grafikkorten ( QuakeGL )
- Quake World också såklart.

Och lite rant:

Någon nämnde Half Life och tågresan... det var den som fick mig att "avsky" spelet. Här kommer man från Quake 1 och in till supersega Half Life med meningslösa cutscenes som jag inte kunde hoppa över, speceillt tågresan.


signatur

IDKFA

Skriv svar