Valves tidigare VR-frontman riktar stark kritik mot Oculus datainsamling

Robot
Valves tidigare VR-frontman riktar stark kritik mot Oculus datainsamling

Att Facebook äger Oculus Rift är riktigt obehagligt menar Chet Faliszek.

#facebook, #oculus-rift


Inaktiv

Äckelfacebook. När ska folk förstå att Facebook är för företag och andra aktörer och att "användarna" är produkten?

Medlem

Grollo jo men de e väl ingen nyhet?
Hade varit intressant och se vilken data som snappas upp när man kör självscanning ute i matbutikerna.

Medlem

Tycker inte om Facebook, men när Oculus är tusenlappar billigare så är det inget snack om saken vilken man väljer. Vi blir mer "övervakade" genom våra telefoner, så jag känner inte att ett VR-headset är mycket att bry sig om i fall man äger en smartphone. Vill man minska risken så går mikrofonen att inaktivera i Windows och kamerorna kan man alltid täcka över. Finns gott om skydd (t.ex. för kikarsikten) att köpa för några tior, eller så kan man skriva ut egna om man har en 3D-skrivare.

Medlem

Jag kan inte påstå att jag varit så pass bekymrad över datainsamling tills att jag var på ett programmeringsmöte på King förra veckan. På alla såna där möten kör de lite rekryteringssnack och det blev plötsligt helt uppenbart hur inriktat företaget var på datainsamling. Istället för att göra spel så var hela vibben; "Vi samlar in så mycket data så vi vet att att om vi utformar spelet på ett visst sätt kan vi mjölka mer pengar på det viset.". Av de flera ~300 miljoner aktiva användarna var det flera miljarder datapunkter som behövde hanteras och analyseras etc.

Då känner jag lite grann såhär. Om ett företag som King kontrollerar när du spelar och hur länge du spelar osv. Så vet dom när du har tid över och inte jobbar. Kombinerat med Google, så har de data över vad du söker, var du befinner/befunnit sig. Kombinerat med Facebook, hur stort ditt kontaktnät är och vilka du känner samt beteendeundersökningar från, exempelvis, cambridge analytica. Helt plötsligt har man inte bara en bra bild över människan utan nästan en komplett bild av människan och vem hen är.

Medlem

FRA är nog det minsta problemet nu. Det är iaf statligt.

Medlem
Skrivet av Maysay:

FRA är nog det minsta problemet nu. Det är iaf statligt.

Minns när hela "FRA-krisen" var i full rullning. Jävlar va de var hett då med nyheter och tidningar under en längre tid, gråtande politiker, forumtrådar i lågor. Nu gör Apple, Facebook, Google mfl värre saker. xD

Medlem

Alla, inklusive Valve, gör det och detta är bara en ren PR-kupp.

Medlem

@Ahris: och det gör det mindre dåligt? Eller vad menar du?

Medlem
Skrivet av neocon:

Man kan som du säger såklart täcka över sensorerna men risken för övervakning finns ändå alltid medan du använder din Oculus då.

Självklart finns det alltid en risk när det kommer till webcams (som Oculus-sensorerna är). Detta är tyvärr något vi kommer få leva med i framtiden, om vi vill fortsätta använda uppkopplade enheter. Uppkopplade kameror bär vi ju omkring på hela tiden, och med växande hot som deepfakes så är nog VR-kameror det minsta bekymret. Dagens telefoner är vår akilleshäl. I dem finns så gott som all information om oss lagrad. BankID, bankkort, bilder, kontakter, email, platstjänster m.m.

1
Skriv svar