Rykte: Playstation 5 kan släppas redan i år

Medlem

Konsoler har ett strömtak och även en budget. Med den simpla sanningen och bara lite basic koll på marknaden och valbara komponenter så finns ingen chans i helvete att PS5 släpps i år. För att utrycka det milt.

Skulle väldigt gärna vilja veta hur man kommit fram till att källan är trovärdig, då detta är rena rappakaljan.

Om det mot förmodan vore sant, så skiter Sony i budgeten likt PS3(kommer inte hända) och då med den största konsolen vi sett för att få plats med kylningen, då de förväntade krympningarna är över ett år bort.

Skulle bli grymt imponerad om Sony lyckas med det till hösten 2019, men mera rimligt vore att lansera 2020. Då finns plats för en prestandaökning runt 11-12 terraflop utan att slå i strömtaket och spräcka budgeten. PS4Pro ligger på drygt 4 terraflop nu och kan säljas med vinst i alla led för runt 4000. Behöver jag säga mer?

Såna här galna spekulationer borde faktakollas och skickas med enormt mycket salt.

Medlem

Som många andra har sagt så tvivlar jag också på att det skulle släppas detta året. Tidigast nästa år. Dom ligger rätt bra i försäljningen så tvivlar på att dom känner sig stressade speciellt när PSVR också säljer bra. Om dom släpper något nytt i år kan det vara PSVR 2 kanske samt en ny uppgraderad PS 4. Tvivlar starkt på en ny konsol samma år dom släpper GoW 4.

Medlem

Det hade varit fantastiskt bra om den kom i år, då slipper man köpa PS4 pro... Får hoppas att de lägger till bakåtkompatibilitet också, något av det allra viktigaste.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Även om det inte är helt omöjligt att PS5 lanseras redan i år och AMD:s nästa GPU gör debut på konsol (Microsoft fick trots allt grafikkretsar baserade på GeForce4 till första Xbox:et flera månader innan dem fanns i datorer), har jag svårt att tro det. Antingen har Sony pengar att slösa eller så är de jävligt våghalsiga/dumma om de faktiskt lanserar maskinen i slutet av året.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Med tanke på att raytracing ligger och skräpar vid horisonten och lockar med vacker ljussättning och reflektioner så är det inte omöjligt att PS5 devkits ligger ute redan, men jag tror inte konsolen släpps förrän 2019 tidigast. Men om det som visats upp från remedy med Nvidia och även i UE4 från Epic med Nvidia är något som faktiskt kan köras i realtid kommer det vara rätt läge för dom att trycka ut nästa generation spelkonsol också.

Medlem

Shut up and take my money!
Förhoppningsvis något I stil med Ryzen 1700x 😍
4k. HDR och 60fps = standard och utan massa äckliga remasters under hela konsolgenerationen!

Medlem

Spelen som finns idag kan leva längre då.
Patcha med 4k och 60fps för PS5.

Känns som navi arkitekturen är för klent för raytracing.
Har tolkat det som första steget är att underlätta med ljus och reflektioner. Så razterisering med visa raytracing pålägg. Ska bli kul att se vad som händer.

Nvidia har väl tidigare gjort uttalande att tillverkning av GPUer för konsoler inte är tillräckligt lönsamt.
Undtantag Nintendo Switch som är en hel platform då.
Så det blir nog AMD i dessa med

Medlem

Den bör vara bakåtkompatibel, arkitekturerna idag är väl mer eller mindre som pc? Som mest att spelen behöver HDR patcha 2.0 kanske. Eller har jag fel?

Avstängd

@Megagurra: 60fps som standard kommer aldrig att ske såvida inte Sony/MS sätter det dom krav på alla spel.

Lite som Sony har FPS krav på psvr spel.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Många som skriver att en lansering i år vore dumt av Sony. Tror vi kan konstatera att när ett företag som Sony lanserar en ny produkt så har man vägt finansiella för- och nackdelar nogrannt. Vad skulle vara så dumt för Sony med lansering i år egentligen? PS5 lär ju sälja massor. Och de som nyss köpt en PS4 pro lär väl ha glädje av den i minst 2 år till istället för att behöva köpa PS5 på releasedagen?

Medlem

Med tanke på hur Sony dominerar över Microsoft på konsolmarknaden så skulle jag bli mycket förvånad om de vill bryta PS4-generationen.

Jag vill gissa på att det rör om en ”PS4 Plus Ultra”, till en tokigt prisvärd kostnad på 2399 kr.
- Samma features som PS4 Pro, fast ännu mer slim, tyst och billig.

Ja, något i stil med ”PsOne”:

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Sony har förmodligen jobbat på några exklusiva titlar under en längre tid, och det är möjligt att spel som utvecklas för PS4 även släpps till PS5. Spider-Man är ett tydligt exempel på att PS5 kan släppas i år. Releasen har skjutits upp från 2017 till början av 2018 och nu senast till 22 oktober 2018. Låter som ett väldigt specifikt datum för en release så långt framåt.

Av precis denna anledning tror jag det är möjligt med ett släpp till julhandeln. Även Red Dead Redemption 2 har flyttats fram till 26 oktober. Hur ser kommande releaser ut? Finns det fler exempel där spel flyttats fram till oktober? Det talar ju för att det finns en del sanning i detta.

Tråddemonen
Testpilot

Har ca 500 spel på PS4. Nu får de allt hejda sig. måste dra igenom de mesta innan en PS5 får komma ut.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Jag vill gissa på att det rör om en ”PS4 Plus Ultra”, till en tokigt prisvärd kostnad på 2399 kr.
- Samma features som PS4 Pro, fast ännu mer slim, tyst och billig.

Ja, något i stil med ”PsOne”

Nej, Pro kommer nog framöver vara "mellanmodellen" som nästa gång blir PS5 Pro. Nu är det PS5 devkits som sänts ut, för nästa generation spel och ett större hopp. Hårdvaran är inte final och bara för att några få utvecklare fått sina första devkits betyder inte det att något är i närheten av färdigställt.

Det blir förmodligen en prissänkning på PS4 Pro till julhandeln i år. Men det kommer röra sig om 500:- kanske lite till om någon väljer att gå minus. Som du själv visade med bilden, så finns ingen anledning till prisdumpning nu och som sagt ännu mindre chans för någon ny hårdvara redan.

Skrivet av musse1:

Av precis denna anledning tror jag det är möjligt med ett släpp till julhandeln. Även Red Dead Redemption 2 har flyttats fram till 26 oktober. Hur ser kommande releaser ut? Finns det fler exempel där spel flyttats fram till oktober? Det talar ju för att det finns en del sanning i detta.

Insomniac var inte klara med spelet och vill gärna lägga sig där för att få sälja bättre. Rockstar kan släppa när de vill, deras spel säljer året runt. Men det är nog lika enkelt där. Finputsa och maximera vinsten. De vill nog bara fylla på med content, bygga hype och få in förbokningar.

Hur får man detta till att Sony släpper PS5 i år?
Marknaden kräver inte det, Sony säljer som smör nu.

Strömbudgeten och kylningen går inte att lösa än. Man behöver invänta krympningar först.

Dessutom har Sony lärt av PS3 och vill inte sälja med förlust igen. Att bygga en konsol i år med förväntad prestandaökning skulle dessutom ge ett galet högt pris om de kan lösa ovanstående problem genom något mirakel. Det skulle bara infestera deras egen försäljning av PS4, så det finns verkligen ingen marknadslogik som talar för det.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: Haha, dra mig i gruset, jag tyckte att jag hade orimligt många med cirkus 82 spel. Det är förvisso mina fysiska spel, räknar inte in digitala spel där, men med 500 spel ligger jag hur som helst i lä jämfört med dig


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Förhoppningsvis. PS4 känns ordentligt mossig vid det här laget (trots total brist på spel).

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Zimpan: Haha, dra mig i gruset, jag tyckte att jag hade orimligt många med cirkus 82 spel. Det är förvisso mina fysiska spel, räknar inte in digitala spel där, men med 500 spel ligger jag hur som helst i lä jämfört med dig

Räknar själv inte in digitala spel, För då skulle man ha jävligt många. Fysiska spel är så mycket bättre för man kan sälja eller ge bort spel man vet att man inte kommer spela igen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Har ca 500 spel på PS4. Nu får de allt hejda sig. måste dra igenom de mesta innan en PS5 får komma ut.

Eftersom det bygger på liknande system som PS4 och PS4 Pro kommer du mest troligt kunna spela alla dina PS4 spel till kommande generation.
Tidigare generationer har haft helt olika hårdvara vilket har gjort det nästan omöjligt att göra den bakåtkompatibel. Jag är 100% säker på att Sony lärt sin läxa nu och kommer satsa på liknande system och kommer inte vara större skillnad på hur hårdvaran är utformad. Det kommer att vara som att byta till ett fetare grafikkort där utvecklarna kommer att få fria händer att utveckla spelen specifikt till PS5 och inte tvingas göra spelet spelbart på PS4 likt spelen till PS4 Pro.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Har ca 500 spel på PS4. Nu får de allt hejda sig. måste dra igenom de mesta innan en PS5 får komma ut.

Går nog att diskutera vem det är som bör hejda sig.


signatur

subterranean homesick alien

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Anton Q: 😂


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Loevet:

@Zimpan: Haha, dra mig i gruset, jag tyckte att jag hade orimligt många med cirkus 82 spel. Det är förvisso mina fysiska spel, räknar inte in digitala spel där, men med 500 spel ligger jag hur som helst i lä jämfört med dig

När jag såväl får tid för mig själv så bränner jag igenom spel som eld bränner gasolin. Tror jag powergamea igenom 4-5 spel på en dag som mest.

Skrivet av marcus8958:

Eftersom det bygger på liknande system som PS4 och PS4 Pro kommer du mest troligt kunna spela alla dina PS4 spel till kommande generation.
Tidigare generationer har haft helt olika hårdvara vilket har gjort det nästan omöjligt att göra den bakåtkompatibel. Jag är 100% säker på att Sony lärt sin läxa nu och kommer satsa på liknande system och kommer inte vara större skillnad på hur hårdvaran är utformad. Det kommer att vara som att byta till ett fetare grafikkort där utvecklarna kommer att få fria händer att utveckla spelen specifikt till PS5 och inte tvingas göra spelet spelbart på PS4 likt spelen till PS4 Pro.

Håller tummarna för det!

Skrivet av Anton Q:

Går nog att diskutera vem det är som bör hejda sig.

Rean gör ont i plånboken

12
Skriv svar