Snabbrecension av Kirby: Star Allies

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Snabbrecension av Kirby: Star Allies

Igår klarade jag ut Kirby: Star Allies, en mycket charmig spelupplevelse som kombinerar den klassiska Kirby-formeln med den moderna flerspelar-fokuserade kapaciteten som Switch-konsolen skryter med. Jag har alltid gillat Kirby-spelen men har inte spelat igenom särskilt många av dem. Det senaste spelet jag körde igenom och verkligen gillade var Kirby: Planet Robobot till 3DS, en fenomenalt bra del i serien som osar kreativitet och charm. Har ni inte spelat det och äger en 3DS rekommenderar jag det varmt. Kirby: Star Allies når inte de höga höjder som Planet Robobot skryter med, men detta är ändå ett väldigt roligt och galet charmigt spel.

Handlingen är uppbyggd runt ett gäng världar som är uppdelade i banor, och alla banor har ett antal hemligheter du kan hitta. En sådan hemlighet är en knapp som låser upp bonusbanor i aktuell spelvärld, vilket gör utforskandet av banan roligare och uppmanar dig att hitta alla hemligheter eftersom du då faktiskt får fler banor att spela. Och jag rekommenderar verkligen att ni satsar på att låsa upp alla dessa bonusbanor då Star Allies är snabbt genomspelat, jag klockade inte mina spelsessioner men jag skulle bli förvånad om det tog mer än 6-7 timmar att köra igenom hela kampanjen med nästan alla bonusföremål hittade.

Spelmekaniskt bygge runt co-op

Det spelmekaniska bygger i grunden på Kirbys klassiska förmåga att suga in fienden i munnen och absorbera deras förmågor, men här har det kompletterats av att du kan ha tre medhjälpare som kan komplettera Kirbys förmåga med andra. Dessa förmågor kan dessutom kombineras för att skapa starkare sådana, vilket dels används till att lösa pussel under banornas gång, men även för större framgångar mot bossar som är svaga för en viss typ av attacker. Det smarta med det här systemet är att det ger stöd för co-op, då dina tre medhjälpare (som normalt sett är datorstyrda) kan kontrolleras av vänner i soffan. Genom att ansluta Joy-cons eller Pro Controllers kan du tackla spelets utmaningar i goda vänners lag, tyvärr något jag inte kunnat testa. Men att spelet är riktigt roligt när man kör igenom det solo talar gott för hur kul det kan bli i co-op, allting blir ju faktiskt bättre i co-op.

En musikalisk charmexplosion!

Jag delade en kort videosnutt från spelet på mitt Twitter-konto som visar ett bonusrum i spelet där musiken är så galet charmig att jag stannade kvar i rummet en lång stund bara för att kunna sitta och digga till musiken. Tokcharmig musik i Kirby Star Allies Det är verkligen en av spelets starkaste sidor. Presentationen är enkel men väldesignad, allt från grafiken i banorna till utforskandet av världarna är stilsäkert läckra och gulliga, trots att det tekniska inte direkt är avancerat.

Bra eller a... inte bra?

Skulle jag då rekommendera Kirby: Star Allies? Ja, men om du har begränsad budget för hur många spel du kan investera i det här kvartalet är den korta speltiden något avskräckande. Att betala fullpris för ett så kort spel känns kanske inte helt rimligt för allas plånböcker. Det finns förvisso ytterligare spellägen som bland annat låter dig testa hur länge du kan överleva innan du biter i gräset, vilket kan utöka speltiden en del, men upplevelsens kött och potatis är ändå kampanjen och då kostar spelet lite mer än det ger tycker jag nog. Men om du har vänner som gärna spelar charmiga Nintendo-spel i co-op kommer du få flera timmars skratt och mys i spelsoffan. Det blir en stark trea i betyg, vilket halkar upp ett snäpp längre fram om priset halkar ner ett snäpp.

Kirby: Star Allies
3
Bra
+
Stilsäker och charmig presentation
+
Musiken! Åh, musiken!
+
Trevligt kombinerande av förmågor
+
Byggt för lokalt co-op
-
Ganska kort
-
Ibland trilskas AI-kompanjonerna
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Tråkigt att det var kort, men spelen innan har ju inte varit allt för långa heller. Spelade ut ett utav de äldre spelen på SNES för inte så länge sen. Tog ca 3 timmar att dra igenom.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: jag spelade inte SNES-spelen, men visst är det så att de överlag inte är särskilt långa. Triple Deluxe var exempelvis inte toklångt heller. Men jag vill minnas att Planet Robobot erbjöd fler speltimmar, eller det kändes åtminstone matigare. Men det var också ett billigare spel till en bärbar konsol, trots att Switchen också kan agera bärbar ser jag ändå den som en av de "stora" konsolerna och när det dessutom kostar lika mycket som ett fullspel ställer jag lite högre krav på det. Men det är som sagt en stark trea, och spelar man det i co-op växer det ju ytterligare. Jag hade väldigt kul med det trots att jag spelade igenom det solo.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag spelade Planet Robobot, tror jag t o m tog alla stjärnor på alla banor, men inte alla stickers, så inte riktigt 100%. Fantastiskt bra spel. Det är därför jag har varit sugen på detta.

@Loevet: Hur är Star Allies i mysfaktor jämfört med till Kirby's Epic Yarn och Yoshi's Woolly World?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: Jag 100%:ade inte heller Planet Robobot, men kom väldigt nära vill jag minnas. Galet bra, gillade faktiskt det mer än de flesta Kirby-spel som släppts i modern tid.

Jämfört med Yoshi's Woolly World är Star Allies inte lika charmigt. Det har en hel del charm, och jag skulle nog hålla det före Epic Yarn på den punkten, men Yoshi's Woolly World är svårslaget där. Men Star Allies har bättre musik överlag skulle jag säga, vissa musikstycken är helt fenomenalt bra! Men det jag gillar med Star Allies är att det har en del extramaterial utöver den charmiga kampanjen. Det finns ett gäng minispel som kan avnjutas i gott sällskap, och så kan ju kampanjen spelas i co-op med upp till fyra spelare (lokalt). Det är mest för en ensam spelare som jag tycker att spelet är lite tunt på innehåll jämfört med exempelvis Planet Robobot, men Yoshi's Woolly World är ju inte heller ett jättelångt spel så jämfört med det är Star Allies ändå ett bra paket.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Loevet: Planet Robobot är faktiskt det enda Kirbyspelet jag klarat ut, närmast är nog Epic Yarn, vilket är ett mysigt co-opspel, men vill nog inte spela själv. Har även spelat lite av Super Star och Dreamland 2 back in the day. Så har inte så många andra referenser till Kirby, men lite.

Hade Star Allies haft ett läge för bara solo-spel utan NPCer så hade det varit ett köp direkt, men känner mig lite tveksam till påtvingad co-op. Såklart bygger själv "Allies"-delen på att det ska vara fler på skärmen Men vill nog helst spela det med några kompisar än själv, speciellt då flickvännen inte verkade speciellt intresserad av att spela med mig. Hoppas på ett framtida Kirby-spel mer likt Planet Robobot, fast med annat tema.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar