Bästa första speltimmen?

Medlem

Tycker Last of Us var rätt mycket bättre mot slutet jämfört med början. Första 15 minutrarna var väl lite intressant när man spelar i "dåtiden", sen är det segt som sjutton en ganska lång bit innan storyn tar skruv på riktigt.

Medlem

@legendofkarl: Har samma känsla.
Att träda in för första gången som dvärg hunter i ett snöigt landskap var för mig magiskt och det bästa som hänt till dess.
Samma känsla har inte infunnit sig änn, men kanske kommer det nåt i framtiden. Man får hoppas.

Annars är första timmen i första Far cry inte långt ifrån samma nivå.

Medlem

Uncharted lost legacy.

(fruktansvärt snygg inledning på hustaken)

Kan även slänga in Wolf among us och Life is strange.

Medlem

Många av favoriterna har redan sagts, som Mass Effect 2, Quake och Super Metroid etc.
Så får väl dra till med två andra bra som inte sagts, första Crysis och A Link To The Past.

Medlem
Skrivet av Kvarn:

Horizon Zero Dawn

Du har nog rätt. Jag kan inte komma på något spel med en bättre början än Horizon. Stämningen är oslagbar.

Jag hade tänkt skriva The Last of Us, men där var det egentligen bara den första kvarten som var fantastisk. Sedan dröjde det några timmar innan jag verkligen förälskade mig.

Witcher 3 och samtliga spel Mass Effect-trillogin börjar också bra. Detsamma gäller Heavy Rain och Until Dawn, för den delen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Half-Life 2! Får rysningar bara jag tänker på det introt!

Medlem
While the enemies of the Emperor still draw breath, there can be no peace.
Medlem

Fallout New Vegas. Bioshock. Uncharted top 3 i minnet för min del

Medlem

God of war 3, portal och last of us, quake i MP. Inga av mina favvospel har lyckats helt förföra mig första timmen. Tog nog 4-5 timmar innan jag kom in i witcher 3.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

The Last Of Us utan tvekan! Älskade det från start till mål men som många säger så är det väl främst första kvarten som är exceptionell.

Slänger in Resident Evil på ett hörn också, på den tiden man blev rädd av filmer och spel, hade aldrig riktigt upplevt nåt liknande och framförallt inledningen har för alltid etsat sig fast.

Medlem

Resident Evil 2

Medlem

Starcraft 1 och KKND2 ^^

Utan tvekan är Mass Effect 2 det första jag tänker på. De 15 första minuterna i det hade jag önskat att jag kunde uppleva för första gången igen.

I övrigt:
Half-Life 2
Outcast
The Last of Us
Legend of Zelda: Ocarina of Time
Legend of Zelda: Majoras Mask
Witcher 3
Tomb Raider (2013)
Metro 2033


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Serious Sam, det var riktigt coolt när man spelade det i början.
Det är få spel där jag verkligen har sagt "wow" men det är ett av dom, andra är när man kommer ut i Unreal och sedan när man går längst med dom där bergen i HL1.

Finns inget spel dom senaste 10-15 åren som get mig den känslan öht (och det kommer nog inte hända heller). För även om grafiken blir bättre så är det en helt annan sak, nu är det skåpmat. När man kom till ett stort utomhusområde på tiden då inga spel hade det, då var det en helt annan sak.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

God of War 3, Kratos och Gaias otroligt vackra och episka strid med Poseidon.
Kommer bli väldigt besviken om GoW 4 inte lever upp till sina föregångare.

Medlem
Jag vet, tråkigt

För att vara tråkigast innan någon hinner före så gick aldrig The Last of us utför, det slutade aldrig vara bra

Medlem

Det här var lätt. Utan tvekan Dead Space 2.

Stämningen och den utsatta, suggestiva känslan i kapitel 1 som sedan skruvas upp kapitel för kapitel är rakt igenom lysande. Jag blev helt såld och har än så länge inte uppnått riktigt samma känsla i något annat spel.

Vill man få ännu häftigare känslomässig kick så kan jag rekommendera att prova på Hardcore-nivån. Då har man inga checkpoints och det går bara att spara 3 gånger under hela spelet. Den utsatta känslan i kapitel 1 når då en helt ny nivå, liksom resten av spelet.

Kan vara bra idé att planera och öva lite innan man ger sig på Hardcore, till exempel genom att spela igenom på Zealot- eller Impossible-nivåerna först. Det tar en stund förstås, men det är det värt. Skönt adrenalinpåslag garanteras.

Medlem

Jag måste nog säga wow när det släpptes, det var trollbindande. Eller diablo 1.

EDIT
Eller kanske sexgames på c64 när man var liten valp, det måste ju varit fängslande. 😀

Medlem

Hands down Another World på Amiga...

Ambassadör
Xbox

@Nemo: Bra tips där! Har inte kört det och får det gratis på Xboxen den här månaden så det blir till att testa.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hands down Another World på Amiga...

Där har vi ett nostalgisk spel-intro som heter duga! Allt från den (för dåtiden) snygga och avancerade introfilmen, till de första stapplande stegen i den nya världen.
Ett av mina favorit-spel från "back in the days".

Medlem

Inledningen i Hellblade: Senua's Sacrifice är väldigt mysig.

https://www.youtube.com/watch?v=N4ETcl1ZmF0

Medlem
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@Nemo: Bra tips där! Har inte kört det och får det gratis på Xboxen den här månaden så det blir till att testa.

Grattis!!

Jag blir nästan lite avundsjuk. Jag menar, tänk att få spela Dead Space 2 för första gången. Yay! Känsla!

Medlem

Av de moderna spelen upplevde jag första timman av Resident Evil 7 stark. Jag och en kompis drog igång spelet kvällstid och harig som man var så var det tur man hade lagom avstånd till toan

Last of us
Bioshock
Witcher 3 som vissa av er nämnt är ju riktigt starka minnen.

Av äldre spel diggade jag twin snakes.

Sen är 1:a timmen av valfritt mario spel ren eufori. Efter första timmen blir man lite avtrubbad av alla färger dock 😆

FM-guru
F.d. Sisyr

Hade tänkt säga det första Witcher-spelet eftersom atmosfären i landsbygden man börjar i var helt fantastiskt indragande, men vid närmare eftertanke tror jag att spelet har en rätt tradig prolog i Kaer Morhen som nog varar över en timme...

I så fall har jag inga vettiga förslag. Minnet är bra men oerhört kort, och jag kan inte komma på något som är värt att nämnas här. Max Payne 2, kanske.

Lite förvånad över att så många säger The Last of Us. Tyckte inledningen var bland de svagare delarna i spelet. Generisk och ointressant. Spelet som helhet var härligt, dock.

Medlem

När man kan citera hela Andrew Ryans tal från introt till Bioshock så är det svårt att säga något annat. Får fortfarande gåshud när duken rullas upp och man får se Rapture.

Medlem

Många bra förslag som jag håller med om.

Måste nämna Secret of Mana på SNES...det var magiskt.

Medlem
Medlem

Gothic 3. Fortfarande, enligt mig, ett av de bästa RPG jag någonsin spelat.

Skriv svar