Vi testade purfärska Skyrim VR med nya Vive

Robot
Vi testade purfärska Skyrim VR med nya Vive

Jocke på dråpliga eskapader i den kalla Norden.


Medlem

Nu måste jag fråga. Ibland ser jag folk som spelar med VR som kan röra sig fritt, gå fram och tillbaka som vanligt. Men i andra videos så ser jag folk som "pekar" vart de vill gå i spelet.

Är detta något som är olika för de olika VR produkterna eller är det helt enkelt en inställning så att man kan välja själv?

Skägg.
10 Chambers

@Rasmous: Du har en begränsad yta att gå, som du specar i Steam VR-inställningarna. Sen finns det möjligheter i spelet att röra dig fritt, som i vanliga spel med gamepad eller tangentbord. Detta kräver dock att du inte är särskilt känslig mot åksjuka då det påfrestar balanssinnet att stå still fysiskt men röra dig virtuellt. Därför använder många teleporteringsmekaniker. Skyrim VR erbjuder båda varianterna.


signatur
Medlem

Pinkar magi... 🤣 💦💦


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Inget timmeslångt karaktärsbyggande?!?! Det är ju halva nöjet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MadMartigaN:

Pinkar magi... 🤣 💦💦

Det såg ju... skumt ut.

Skrivet av Ravenknight:

Inget timmeslångt karaktärsbyggande?!?! Det är ju halva nöjet.

Haha, inte så tv-vänligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Rasmous: Du har en begränsad yta att gå, som du specar i Steam VR-inställningarna. Sen finns det möjligheter i spelet att röra dig fritt, som i vanliga spel med gamepad eller tangentbord. Detta kräver dock att du inte är särskilt känslig mot åksjuka då det påfrestar balanssinnet att stå still fysiskt men röra dig virtuellt. Därför använder många teleporteringsmekaniker. Skyrim VR erbjuder båda varianterna.

Ja precis! Det var med gamepad eller tangentbord jag menade "som vanligt". Att ytan i rymmet är begränsad förstod jag.
Precis den informationen jag letade efter, tack tack!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Rasmous: Du har en begränsad yta att gå, som du specar i Steam VR-inställningarna. Sen finns det möjligheter i spelet att röra dig fritt, som i vanliga spel med gamepad eller tangentbord. Detta kräver dock att du inte är särskilt känslig mot åksjuka då det påfrestar balanssinnet att stå still fysiskt men röra dig virtuellt. Därför använder många teleporteringsmekaniker. Skyrim VR erbjuder båda varianterna.

Kan man spela det med handkontroll i vr?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag har inte hunnit lira det så mycket ännu med Oculus+Touch, men det jag har hunnit har varit kul.
Dock har jag lite saker jag inte gillar.
Ibland vill jag kunna ta 3:e person bara för att se min karaktär - detta går inte.
Melee känns rätt skit faktiskt..jag tyckte jag mest vevade som en idiot.
Kanske en bug, men när jag höll i vapen såg jag ingen hand som höll vapnet utan den bara svävade.

Annars verkar detta ascoolt. Ska lira det en jävla massa idag hade jag tänkt mig.

@marcus8958:

Yes, det kan du.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

Kan man spela det med handkontroll i vr?

Oh, bra fråga. Får kolla på måndag, men många VR-spel har stöd för handkontroll.


signatur
Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag har inte hunnit lira det så mycket ännu med Oculus+Touch, men det jag har hunnit har varit kul.
Dock har jag lite saker jag inte gillar.
Ibland vill jag kunna ta 3:e person bara för att se min karaktär - detta går inte.
Melee känns rätt skit faktiskt..jag tyckte jag mest vevade som en idiot.

Om du inte är rädd för mods så skulle jag rekommendera det. Finns bland annat spegel-mod för ditt problem. Går även få ett jättelyft grafikmässigt utan någon massiv påverkan på prestandan.

Meele känns ju ganska tråkigt i den vanliga versionen av skyrim också. Sedan är man väl lite bortskämd av gorn och liknande spel.
Spells och pilbåge känns bra dock!

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Om du inte är rädd för mods så skulle jag rekommendera det. Finns bland annat spegel-mod för ditt problem. Går även få ett jättelyft grafikmässigt utan någon massiv påverkan på prestandan.

Meele känns ju ganska tråkigt i den vanliga versionen av skyrim också. Sedan är man väl lite bortskämd av gorn och liknande spel.
Spells och pilbåge känns bra dock!

Jag har nog en 200 mods till icke-VR versionen av skyrim redan, så nej jag är inte direkt rädd för mods.
Spegelmodden har jag spanat in - dock inte provat.

Men min poäng med melee i VR versionen är att i den vanliga versionen känns det som man hade mer kontroll. I VR versionen stod jag mest och viftade. Men jag kan ha missat någon detalj. Kanske blir roligare med sköld med. Vem vet?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@Ankh: kolla in r/skyrimvr , tror jag sett några tweaks för bättre meele, men jag är osäker på om det gör någon massiv skillnad.
Finns ini tweaks för bland annat hur stor sving man behöver göra och liknande.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

@Ankh: kolla in r/skyrimvr , tror jag sett några tweaks för bättre meele, men jag är osäker på om det gör någon massiv skillnad.
Finns ini tweaks för bland annat hur stor sving man behöver göra och liknande.

Ska omedelbart göra så. Tack för förslaget!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Körde en hel del Skyrim i VR med den första test-versionen av Oculus Rift och det fungerade helt ok redan då, även om bildkvalitén inte var den allra trevligaste..
+
Även Dark Messiah of Might and Magic är en VR upplevelse som entusiaster inte bör missa då förstapersons vyn med kroppsrendering i kombination med det oöverträffade stridssystemet ger en fantastisk upplevelse om man kan modda till inventoryt att passa VR.

1
Skriv svar