Robot Cache ska utmana Steam med egen kryptovaluta och andrahandsförsäljning

Robot
Robot Cache ska utmana Steam med egen kryptovaluta och andrahandsförsäljning

Svenska speljättar har redan hoppat på.

#Robot-Cache, #paradox, #steam, #thq-nordic


Medlem

så spelföretag ska få betalt mer än 1 gång för sitt spel när man som köpare som har betalat för produkten, ska sälja det och då ska av nån jävla anledning företaget ha 70% av pengarna


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

@Freywiind: 30% är ju bättre än 0% som andra tjänster ger. Det är ju första gången användare får sälja digitala spel.

Medlem

@Freywiind: Men samtidigt får du som spelare tillbaka lite av ett spel som du annars inte skulle kunna sälja. T.ex så har man hur många spel som helst i sitt bibliotek på Steam som man inte kan göra något av. De bara ligger. Om du klarar spelet på en vecka så kan man nästan sälja vidare det direkt. Eftersom det inte blir något slitage på digitala produkter så kanske man får tillbaka mer. Hur många procent fick man av priset när man sålde det till t.ex Nordic Games? Och då var de slitage.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

så spelföretag ska få betalt mer än 1 gång för sitt spel när man som köpare som har betalat för produkten, ska sälja det och då ska av nån jävla anledning företaget ha 70% av pengarna

Vad får spelföretagen för pengar om man köper med deras kryptovaluta? Förstod att man kunde växla ut den till riktiga pengar, men hur hålls den kursen stabil? Orkade inte läsa whitepapers, kanske borde göra det hehe. Deras blurbs låter väldigt bra, men när något låter för bra blir jag skeptisk.

Brian Fargo sa så sent som förra året sa han att han skulle sluta från spelbranschen när Wasteland 3 var klart. Men han ändrade sig väl. En gång entreprenör, alltid entreprenör.
https://www.eurogamer.net/articles/2017-03-23-inxile-boss-bri...

Medlem
Skrivet av Buio:

Vad får spelföretagen för pengar om man köper med deras kryptovaluta? Förstod att man kunde växla ut den till riktiga pengar, men hur hålls den kursen stabil? Orkade inte läsa whitepapers, kanske borde göra det hehe. Deras blurbs låter väldigt bra, men när något låter för bra blir jag skeptisk.

Brian Fargo sa så sent som förra året sa han att han skulle sluta från spelbranschen när Wasteland 3 var klart. Men han ändrade sig väl. En gång entreprenör, alltid entreprenör.
https://www.eurogamer.net/articles/2017-03-23-inxile-boss-bri...

Det är ganska stor skillnad i tidsåtgång på att leda en distributionsplattform mot för att leda en spelutvecklingsstudio. Han kommer slippa sprints, deadlines etc och kan kan få den fritid han efterlyser i artikeln. Desutom frår han ägna sig åt politiken runt spelbranchen vilken han verkligen inte kan hålla sig borta från. Han har även sina fingrar med i skapandet av crowdfunding tjänsten FIG som också erbjuder crowdfunding till lägre avgifter än kickstarter. https://www.fig.co/about

Medlem

Meh, väntar hellre på en 50-70% rea på Steam och "behåller" spelet.

Medlem

Mycket intressant! Iaf för mig som inte spelar om spel särskilt ofta.

Medlem

Låter verkligen intressant men förstår inte varför spelföretaget ska få 70%. Om 70% ändå ska försvinna varför inte ge det till välgörenhet då?

Medlem

Hur fungerar det att låna ut sin datorkraft till mining egentligen? Sliter det nåt på hårdvaran i datorn?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det är ganska stor skillnad i tidsåtgång på att leda en distributionsplattform mot för att leda en spelutvecklingsstudio.

Ja, det förstår jag, men det är ändå massivt arbete, speciellt en startup. Han sa i artikeln att han kanske skulle åka på semester til Machu Picchu och "but from a peace of mind it would be a dream to not have to wake up and be concerned about anything for a while"

Medlem

@jehuty: Därför att priserna kommer krascha. Företagen som ger ut spelen måste få en inkomst från något för att göra nya spel. Om någon säljer vidare ett nytt spel efter en vecka, då kommer även spelets värde som köps direkt av spelföretaget att sjunka. Eftersom det inte finns något slitage. Det är bara att kolla på Steams marknad hur saker går upp och ner i värde. Då har de också en regel att man måste vänta en vecka innan det kan säljas vidare. Vi ser ju redan nu att spelmarknaden förändras, rea på rea m.m. Spel görs billigare, släpps som early access m.m. Ett litet hot som denna sida kan utgöra är att de mindre bolagen inte kommer att kunna tävla med de större.

Medlem

Det här kryptotåget kommer krascha förr eller senare.

Medlem

@Troll1: Detta handlar väl mer om blockchain än om cryptovalutor? Men visst om Robo Cache går i konkurs, då försvinner mängder med pengar (eftersom de förmodligen bara har ett värde inom deras system). Men detta gör det även om Steam går i konkurs. Spelen försvinner.

Medlem

Hittade deras FAQ och låter lite oroande

When will the tokens be available?
Robot Cache anticipates generating the Tokens during the third quarter of 2018, subject to the timing of the SAFT offering. However, the Robot Cache Ecosystem has not yet been developed by Robot Cache and will require significant capital funding, expertise of Robot Cache’s management and developers, and time and effort in order to develop and successfully launch the Robot Cache Ecosystem. Robot Cache may have to make changes to the specifications of the Robot Cache Ecosystem or Tokens for any number of legitimate reasons or Robot Cache may be unable to develop the Robot Cache Ecosystem in a way that realizes those specifications or any form of a functioning network. It is possible that the Tokens and the Robot Cache Ecosystem may not ever be released and there may never be an operational Token or that the Tokens may never be used to engage in transactions in the Robot Cache Ecosystem.

Skrivet av Maysay:

@jehuty: Därför att priserna kommer krascha. Företagen som ger ut spelen måste få en inkomst från något för att göra nya spel. Om någon säljer vidare ett nytt spel efter en vecka, då kommer även spelets värde som köps direkt av spelföretaget att sjunka. Eftersom det inte finns något slitage. Det är bara att kolla på Steams marknad hur saker går upp och ner i värde. Då har de också en regel att man måste vänta en vecka innan det kan säljas vidare. Vi ser ju redan nu att spelmarknaden förändras, rea på rea m.m. Spel görs billigare, släpps som early access m.m. Ett litet hot som denna sida kan utgöra är att de mindre bolagen inte kommer att kunna tävla med de större.

Låter logisk, tack

Skrivet av Maysay:

@Troll1: Detta handlar väl mer om blockchain än om cryptovalutor? Men visst om Robo Cache går i konkurs, då försvinner mängder med pengar (eftersom de förmodligen bara har ett värde inom deras system). Men detta gör det även om Steam går i konkurs. Spelen försvinner.

Det står att det kommer stödjas av Ethereum's system. Vet inte vad det betyder i praktiken men kanske att man kan omvandla det till Ethereum?

KoP
Medlem

Låter shady.

Medlem

@Javas: Om du har bra kylning, eller klockar ner grafikkortet (som man oftast minar med) är slitaget försumbart. Du får dock räkna med en rejäl elräkning.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

@jehuty Det där är en vanlig amerikansk disclaimer för att ducka stämningar. Var enda företag kör med sådana

Medlem
Skrivet av Maysay:

@Troll1: Detta handlar väl mer om blockchain än om cryptovalutor? Men visst om Robo Cache går i konkurs, då försvinner mängder med pengar (eftersom de förmodligen bara har ett värde inom deras system). Men detta gör det även om Steam går i konkurs. Spelen försvinner.

Steam och Valve har sedan många år bakåt sagt att de har backupplan för att säkerhetsställa att användare får behålla sina spel ifall Steam skulle stängas ner. Vad det innebär vet ingen utom de själva, men de säger det i alla fall.

Medlem
Skrivet av Buio:

Steam och Valve har sedan många år bakåt sagt att de har backupplan för att säkerhetsställa att användare får behålla sina spel ifall Steam skulle stängas ner. Vad det innebär vet ingen utom de själva, men de säger det i alla fall.

Ja det är sannolikt, de har ju inte för avsikt att dra med sig allt ner om det mot förmodan skulle ske, vilket är högst osannolikt för steam.

Medlem

tankesättet i denna är skitbra problemet är folk är för giriga spelutvcklare m.m kommer aldrig gå med på detta systemet, om dom gör det så kommer det ta några år och knega frammåt lite.

gillar iden dock många problem och frågetecken.

Medlem

@Nomman: Tack, då kanske det är bättre att handla spelet som vanligt


signatur

Game long and prosper

Medlem

@Troll1: LOL. Kanske ska läsa på lite. Blockchain är definitivt här för att stanna.

Medlem

Så svårt detta.
Å ena sodan är jag för att ett köpt spel är min egendom som jag sen ska ha rätt att sälja vidare.

Å andra sidan, om jag kunde köpa far cry 5 på steam, för säg 500:-,spela det i två veckor och sen sälja det vidare för 350:-, till nån som köper, spelar två veckor och sen säljer för 350:-, så skulle i slutändan säkert 10pers ha spelat den ”kopian”, (för vem betalar 500 till utvecklarn när man kan pröjsa 350till nån annan och sen sälja vidare +/- 0 ?).

Problemet då är att utvecklaren får in 500:- istället för 5000....

Singleplayer/storydrivna spel skulle ju ta en helt sinnessjuk förlust om folk kunde sälja vidare digitala kopior.

Därav denna 30/70 på vidareförsäljning, argumentet kommer vara att dom tjänar mer på initiala försäljningen och att det sen täcker förlust mär folk säljer vidare billigare, då 70 ändå är samma på steam men till ett förmodat lägre belopp.

Medlem

Kryptovalutan, alltså det är helt enkelt som en myntmaskin, man stoppar in pengar och får ut mynt, skillnaden är att man får "mynten" på skärmen?

Inget man kan minea längre med vanligt grafikkort förmodar jag?

Medlem

Förstår inte varför de ska blanda in blockchains och kryptovalutor i det hela, men det är väl för att sälja konceptet till investerare samt låsa in användarna. Alla vet att vill man få pengar kastade på sig som utvecklare ska man alltid ha med en blockchain i sitt koncept nuförtiden.

Medlem

@Aletheides: Fig ger även till skillnad från kickstarter möjlighet för företag och privatpersoner att investera i projekt för del av försäljningen. Dom har väldigt mycket hårdare "vetting" än kickstarter

Medlem
Skrivet av totte1015:

Kryptovalutan, alltså det är helt enkelt som en myntmaskin, man stoppar in pengar och får ut mynt, skillnaden är att man får "mynten" på skärmen?

Inget man kan minea längre med vanligt grafikkort förmodar jag?

Man skulle kanske kunna mina spel istället? Efter 4000 timmars 100% GPU, grattis du mina fram Fortnite! Spelet finns nu att ladda ner på ditt konto.

Medlem

@Buio: Då köper jag hellre spelen med vanliga pengar om man skulle behöva mina 4000h

Medlem

Kryptovalutor är som ett skämt, varför skall man använda ett sådant system när det finns ett redan beprövat och fungerande?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar