Vi överklockar Sveriges fläskigaste speldator!

Robot
Vi överklockar Sveriges fläskigaste speldator!

Och får drömsiffror i The Witcher 3 och Battlefield 1. Men inget kommer gratis.

#asus-rog, #fz, #heart-of-darkness, #hårdvara, #inet, #pc


Medlem

Doom är värt att spela enbart för hur underbart optimerat det är. Körde i 1440p i stabila 60 FPS utan dippar med mitt 780. Inget gör en pc-spelare gladare än väloptimerade spel.

Medlem

Får ångest av att tänka på att denna dator snart är gammal.


signatur

IDKFA

Medlem

Roligt att ni fick en rätt bra boost av överklockningen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tänk bara vilken prestandaökning ni hade fått om ni valde en 8700K och överklockade den.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Tänk bara vilken prestandaökning ni hade fått om ni valde en 8700K och överklockade den.

Det hade ju varit rimligt. Men då hade ju datorn blivit billigare och i detta fallet verkar det bara vara viktigt att den kostade 75000kr.

Sen undrar jag om ni verkligen har "landets fläskigaste speldator" ni har ju varken den "fläskigaste" processorn eller grafikkorten i datorn. Folk med mycket pengar och ett intresse för spel finns det nog en hel del.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det hade ju varit rimligt. Men då hade ju datorn blivit billigare och i detta fallet verkar det bara vara viktigt att den kostade 75000kr.

Sen undrar jag om ni verkligen har "landets fläskigaste speldator" ni har ju varken den "fläskigaste" processorn eller grafikkorten i datorn. Folk med mycket pengar och ett intresse för spel finns det nog en hel del.

Det är ju uppenbart att de har haft helt andra prioriteringar än den vassaste hårdvaran för spel. Alternativt bristande kunskaper.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Redaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det hade ju varit rimligt. Men då hade ju datorn blivit billigare och i detta fallet verkar det bara vara viktigt att den kostade 75000kr.

Sen undrar jag om ni verkligen har "landets fläskigaste speldator" ni har ju varken den "fläskigaste" processorn eller grafikkorten i datorn. Folk med mycket pengar och ett intresse för spel finns det nog en hel del.

Skrivet av Metroid:

Det är ju uppenbart att de har haft helt andra prioriteringar än den vassaste hårdvaran för spel. Alternativt bristande kunskaper.

Tanken har varit att bygga en dator som är snabb och snygg, och där kostnaden inte är en faktor, för att testa och visa hur mycket prestanda man faktiskt får för pengarna. Sen handlar ju en hel del om moddning och utsmyckning också, inte bara rå prestanda. Man kan ganska enkelt sätta ihop en dator som kostar avsevärt mindre och presterar riktigt bra (dubbla GTX 1080 Ti kostar ju t.ex. en hel jäkla massa), men det var inte avsikten med Heart of Darkness. Det vore däremot väldigt kul att göra fler såna här projekt, t.ex. be alla er hårdvarugurus tipsa om vilka komponenter ni vill stoppa i maskinen. Typ, "Sveriges mest prisvärda monsterdator."


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Är väl mest att ni lagt massa pengar på ram och en CPU som är helt onödigt för spelande som jag tycker är märkligt. Hade gjort mer för spel prestandan om de pengarna las på att få dubbla titan xp eller till och med två titan v. De kostar bara 2999$ styck

Det är en väldigt bra dator skulle inte haft något emot att äga den ( om någon annan betalade )

Redaktör

@jOnÄTÄn: ja, dubbla Titan XP hade givetvis gjort den ännu intressantare. Men det var inget alternativ eftersom de säljs direkt av Nvidia, och det är Inet och Asus som hjälpt oss med datordelarna.


signatur
Medlem

Kan ju tycka lite att det nånstans är fel när gamers (ja nu drar jag alla över en kam) kanske inte har en så pass stabil inkomst att man kan lägga 80 lax nästan på en burk för att få uppleva maximal upplevelse av ett spel?
Nu är jag själv en sån person som ägt en cykel för 70000kr men skulle aldrig göra det igen pga extrem värdeminskning vid försäljning

Redaktör

@delli: om man bara är ute efter prestanda är det lätt att komma ner kraftigt i pris. Billigare processor, mindre internminne och kanske "bara" ett GTX 1080 Ti-kort är ett sätt att prissänka, ett annat att skippa vattenkylning, belysning och annat som inte höjer prestandan. En sån dator kostar fortfarande en del (särskilt med dagens grafik- och minnespriser), men klart mer överkomligt. Men det var som sagt inte tanken med Heart of Darkness, utan att bygga en överdådig spelmaskin.


signatur
Gen
Medlem

@jOnÄTÄn: Jag skulle hellre säga att det är vansinne att välja Titan just för att prestanda per krona är så otroligt kass i jämförelse med 1080Ti...speciellt Titan V.

Medlem

värt det. sant nörderi är religion


signatur

//monster

Medlem

@Gen: hade de valt 64 GB ram ( väldig mycket mer än vad som behövs för spel ) hade de fått pengar som räckt till titan xp. Men nu verkade det ju handla om att Inet inte kunde ordna titan kort. Jag säger inte att de är värt det men ska man skryta är det ju titan man bör ha.

Gen
Medlem

@jOnÄTÄn: Personligen tycker jag 16GB börjar bli i underkant i dagens läge, hade nog själv rekommenderat 32GB för att vara framtidsäker Och med förrförra årets priser hade det inte varit en dyr utgift men visst är 64GB i överkant. Mjo mja, om man ändå överklockar är väl Titan ett tuffare val Bara man slipper deras gräsliga lövblåskylare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@delli: om man bara är ute efter prestanda är det lätt att komma ner kraftigt i pris. Billigare processor, mindre internminne och kanske "bara" ett GTX 1080 Ti-kort är ett sätt att prissänka, ett annat att skippa vattenkylning, belysning och annat som inte höjer prestandan. En sån dator kostar fortfarande en del (särskilt med dagens grafik- och minnespriser), men klart mer överkomligt. Men det var som sagt inte tanken med Heart of Darkness, utan att bygga en överdådig spelmaskin.

Det som får min nördhjärna att protestera är just att ni kallar den för en speldator men har valt en plattform och processor som inte är framtagen till spel. Den går att spela med, absolut, men hade ni velat välja den bästa plattformen för spel så är det odiskutabelt Socket 1151 och i7 8700K i dagsläget. Den springer cirklar runt den processorn som ni har valt, särskilt om den överklockas.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Gen: De kör ju 128GB halverar man det till 64 hade det blivit ca 8-9000kr extra till grafikkort. Vi får ju gå på dagens priser.

Gen
Medlem

@jOnÄTÄn: Oj, missade att de körde 128GB Japp, verkligen!

Gnällkuk

Fördelen är ju att de utöver att ha en fläskig speldator antagligen ståbajsar på den tidigare rnderingskungen för videos it’s a multiplayer!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

8700K överklockad till 5,2Ghz, med 32 eller 64GB minnen i 4000 Mhz, hade varit det optimala för det här bygget, med endast en NVME. Hade varit mycket mer valuta för pengarna, med bättre prestanda dessutom.

Medlem

@mrFluffy: Gammal? Den kommer easy leva minst 4-5år

1
Skriv svar