Mest populära strategi spelet just nu?

Medlem
Mest populära strategi spelet just nu?

Jag har alltid varit en "sucker" för strategispel som age of empires och undrar om det finns något annat typ av spel fast inom samma genre? De senaste titlarna känns något överflödiga och komplicerade för min smak.

Medlem

Alla spel oavsett genre är svåra i början om man inte har erfarenhet från tidigare spel. Man behöver lägga ner tid innan man vänjer sig. Har man dock spelat samma genre under en lång tid kan man lätt förstå hur mekaniken i ett liknande spel fungerar och därmed lättare att komma in i det.

StarCraft II: som Age of Empires, men en mer modernare tidsålder, lätt att komma in i tycker jag. Sedan finns det "Custom Games", där finns det massa olika spel som kanske skulle passa dig?

Sid Mier's Civilization VI: ett turordningsbaserat strategispel, typ som shack fast i en RTS-miljö.

Company of Heroes 2: om du gillar världskrigs-tema.

Total War: Warhammer
m.fl

Sen finns det ju några mer äldre spel, förutom AoE:
- Warcraft III
- StarCraft
- Rise of Nation
- Empire Earth
- Command & Conquer
och massa flera...

Annars finns Hearthstone, men jag antar att du är ute efter RTS-spel (?)


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Northgard är åt det hållet. Det verkar utvecklas i en ganska bra takt

Medlem

För den som har alldeles för mycket fritid finns ju Stellaris.
Utspelar sig dock, som titeln antyder, i rymden.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Gnällkuk
Skrivet av Akronym:

För den som har alldeles för mycket fritid finns ju Stellaris.
Utspelar sig dock, som titeln antyder, i rymden.

Stellaris är nog motsatsen till det TS letar efter


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@tricky: Möjligen har du rätt

Men ett bra strategispel är det i alla fall.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Förutom ovannämnda titlar som ex Total War-serien vill jag rekommendera ett antal titlar:
Ashes of the singularity - Ett mysigt strategispel men har väl lite långsammare tempo där det liknar company of heroes i resurshantering. Med grafiken på max är det otroligt vackert med laser och explosioner.

Supreme Commander med expansion är ett storskaligt RTS. Fenomenalt än idag.

Supreme Commander 2, mindre sakligt än ettan som jag tyckte faktiskt var positivt då ettan kunde vara lite för stort. Smaksak.

Age of empires definitive edition - inte remaster utan grafik och funktioner har förbättrats helt. Släpptes i februari i år.

OK spel:
Act of Aggression - ett nutida strategispel som liknar det äldre spelet Act of War där man krigar om olja.

Grey Goo - nissarna bakom original red alert kommer här till med relativt nyskapande fraktioner men som enligt mig inte höll längden.

Ruse. Ganska unikt strategi spel, inte så mycket RTS.

Klassiker:
World in Conflict
Act of War
Dune
Red Alert 2
Rome total war

Egna favoriter i annan strategi genre:
XCOM 2 - War of the Chosen. Bör kollas in av alla.

Factorio - gillar du automation så ska detta införskaffas, höjt pris den 16:e april då det försvinner ur Early Access.

They are billions - check it out.

Kommande nya favoriter i år:
Ancestors Legacy
Battletech
Mutant road year zero
Pheonix Point

Medlem
Medlem

Grey Goo är ett spel som finns på steam och som påminner starkt om gamla Red Alert/Generals, tyvärr var det inte så många som spelade online när jag lirade det men singelplayer/skirmish kan vara rätt kul.

Medlem

Valfritt Total War, Hearts of Iron 3

Medlem
Skrivet av jauri:

Jag har alltid varit en "sucker" för strategispel som age of empires och undrar om det finns något annat typ av spel fast inom samma genre? De senaste titlarna känns något överflödiga och komplicerade för min smak.

Menar du RTS (Real-Time Strategy)? Typ som Age of Empires 2, Starcraft m.fl? RTS är en rätt speciell genre som ställer mer krav på snabba kontroller och hög simultanförmåga. Eller menar du strategispel i allmänhet, där även långsamma realtidsspel eller omgångbaserade strategispel ingår?

Medlem

Det du verkar syfta på är åt real time strategy hållet. Då kan man rekommendera Homeworld Deserts of Kharak, Homeworld remastered (Fortsätter storyn på deserts of kharak fast är då i rymden och består av två spel. Storyn utspelar sig alltså över 3 st spel), Kohan 1 och 2, Age of wonders III, AI War2 (i early access), Ancient space (liknar Homeworld i rymden ovan), Anno 2070, Disciples 3, Fallen enchantress: Legendary heroes, Nexus: The jupiter incident (liknar homeworld ovan), Rimworld, Sins of Solar Empires: rebellion, Spellforce 3, Warhammer 40k Dawn of war 1, 2 och 3. (DoW2 är mer squad based RTS medan DoW 1 är nästan pure RTS och DoW 3 är en mix av båda).

Sedan två klassiker som gjordes för att likna Age of Empires med en twist. Rise of nations samt uppföljaren Rise of legends.

Ett litet urval. Själv kör jag massor av Stellaris just nu men även om det är en mix mellan realtime och turnbased så liknar det inte riktigt age of empire. Det är betydligt bättre.

Medlem

Kan inte se att någon nämnt Total Anihilation ännu, ett av tidernas bästa RTS om man frågar mig

Medlem

mina favoriter i strategi genren är C ommand & Conquer 3 med expansionen kanes wrath och civillization 6 och stellaris men andra favoriter är också star wars empire at war, homeworld 2 remastered. x-com den nya, Worms spelen, total anhilation, Open red alert, company of heroes, act of war, act of agression.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Tooth and Tail

Kanske inte det första spelet folk tänker på när de hör RTS, men Tooth and Tail är ett strategispel mellan djur som handlar om vilka som får äta och vilka som äts.

Jag har inte spelat det själv, men jag har sett det spelats och det ser riktigt roligt ut.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Komured:

Kan inte se att någon nämnt Total Anihilation ännu, ett av tidernas bästa RTS om man frågar mig

"Mest populära strategi spelet just nu"

Även om jag håller med at TA är grymt, och att deras uppföljare inte lyckades var en tragedi :/


signatur
Medlem
Skrivet av Komured:

Kan inte se att någon nämnt Total Anihilation ännu, ett av tidernas bästa RTS om man frågar mig

Ett av de bättre är TA men bäst av ALLA spel i denna genre är Dune II som släpptes 1992 av Westwood Studios.

Medlem

@Mindrax: Dune 2 var naturligtvis bra när det kom. Men Dune2000 gjorde dune RTS bättre.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

@Mindrax: Dune 2 var naturligtvis bra när det kom. Men Dune2000 gjorde dune RTS bättre.

Det är nog fan sant, Dune 2000 var magiskt bra. Fast det är en "partial remake of Dune II" enligt Internet

Medlem

det bästa hexagon PBEM på den fronten just nu är nog The Operativ Art War 4 från Matrixgames

Medlem

Homeworld spelen!

Finns i Remastrad utgåva!


signatur

Nämen!

Medlem

Cossak 3 verkar vara bra. Funderar på och köpa, rea på steam nu.

Medlem

Någon som har spelat cossaks 3? Är sugen på det men har just nu medel betyg på steam. Orkar inte spendera tid på spel med medelbetyg.

Steam recensioner är lite svåra att lita på för folk kan rösta ner spel för en enda sak och samtidigt har personen spenderat 1000h på det.

Medlem

Slår ett slag för någorlunda färska Spellforce 3. Go hybrid mellan RPG och RTS, även om RTS-delen är något förenklad.

Age of Mythology finns på Steam i form av Extended Edition, fortfarande samma sköna Age of Empires-spel med en mytologisk twist, men nu med lite uppdaterad grafik. Gillar man att göra egna kartor eller modda är det svårslaget, Warcraft 3 och Starcraft 2 är nog de enda RTS med mer kompetenta mod-verktyg. Dock skulle jag undvika den senaste expansionen "The tale of the Dragon", som känns mer som just en mod snarare än en professionellt utvecklad expansion.

Medlem

Jag vill ha ett riktigt RTS spel. Dvs man skall kunna bygga nån form av murar.
Bygga många olika försvars byggnader och även andra byggnader så klart. Kunna bygga upp baser i timmar, pumpa ut onödigt många tex tanks som i ett "levande hav av stål" utrotar allt levande framför sig. OCH ordet multiplayer skall hålla sig längre bort,då mp ofta förstör RTS spel då allt "skall" vara balanserat och gå fort. Därav focucerat SP är bättre.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag slår ett slag för Plannetary Annihilation, en tematisk uppföljare till Total Annihilation gjord till viss del av samma team som orginalet (men utan licensen så därmed annat namn). Bortser man från det något tråkiga beslutet att släppa vad som borde vart en content-patch eller möjligtvis DLC som "standalone expansion" så är spelet i sig riktigt stabilt. Likt TA är det snabbt som fasen och du slåss på planetär nivå och kan skjuta Deathstar liknande dödslasrar på andra planeter eller varför inte installera motorer på en planet och använda den som en självmordsbomb?

Är man dock ute efter ett modernt och välgjort RTS med hyffsat stor community och spelarbas är det nog nästan bara Starcraft 2 som gäller i dagsläget.

Medlem

Bäst ever måste vara Starcraft 2, Warcraft 3 och Red Alert 2
Precis spelet igenom C&C3 & Kanes Wrath igår faktiskt igen, riktigt bra med

Medlem

@jehuty: Det har sin charm och var roligt ett tag, det som är kul är att man kan ställa upp enheterna snyggt och det är tillfredsställande att bombarderas fienden på avstånd.
Dock så finns det inget sätt att få ens enheter att gå snabbare utan man måste vänta glatt på att dom marscherar över kartan. Lägg därtill en relativt dålig AI som inte fattar att den ska attackera när den blir attackerad och att alla enheter dör på mer eller mindre ett skott.

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Ett av de bättre är TA men bäst av ALLA spel i denna genre är Dune II som släpptes 1992 av Westwood Studios.

Vet inte om jag personligen skulle kalla Dune II ett av de bästa, men helt ok.

Medlem

They are Billions är ju det som gäller just nu alltså! Den måste man ha klarat


signatur

//monster

12
Skriv svar