Riot ångrar att de översexualiserar ny hjälte i League of Legends

Medlem

Som flera skriver här är det ju inte taget ur tomma luften. Med tanke på idealet och det allmänna modet vi har idag (från typ popartister och andra stora kändisar/karaktärer) är det inte konstigt att spelkaraktärer följer samma stil. Titta på Black Widow från Avengers t.ex.

Varför får alltid spelen skit för det dom hämtar ur verkliga livet? Om detta nu är ett problem, varför inte ta upp det med de som Riot fick sin inspiration av?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har personligen lite svårt för retoriken ”vi kan inte prata om det här specifika fallet utan att också prata om den här relaterade problematiken”. Särskilt när den oftast bara lyfts fram när ämne A diskuteras.

För att det bara lyfts fram när det gäller kvinnor. Det är precis så enkelt. Det har gjorts försök till att rikta kritik mot hur män porträtteras i spel och filmer etc, men det får inte samma uppmärksamhet och det blir hårt kritiserat av kvinnor och feministiska män som tycker att kvinnorna är mycket värre drabbade än männen. Vilket alltid resulterar i att diskussionerna överröstas för att det alltid är kvinnorna som är offren. Är det verkligen så svårt att se det hyckleriet och koppla samman varför männen börjar protestera?


signatur

Jätteintressant information.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Metroid:

För att det bara lyfts fram när det gäller kvinnor. Det är precis så enkelt. Det har gjorts försök till att rikta kritik mot hur män porträtteras i spel och filmer etc, men det får inte samma uppmärksamhet och det blir hårt kritiserat av kvinnor och feministiska män som tycker att kvinnorna är mycket värre drabbade än männen. Vilket alltid resulterar i att diskussionerna överröstas för att det alltid är kvinnorna som är offren. Är det verkligen så svårt att se det hyckleriet och koppla samman varför männen börjar protestera?

Jag tror inget i den här frågan har ett enkelt svar. Jag skulle dessutom våga påstå att de gör precis samma fel som jag belyser. Det finns väl till och med ett begrepp (whataboutism). Båda sidor gör fel. Visst är det fantastiskt och lättdiskuterat då.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror inget i den här frågan har ett enkelt svar. Jag skulle dessutom våga påstå att de gör precis samma fel som jag belyser. Det finns väl till och med ett begrepp (whataboutism). Båda sidor gör fel. Visst är det fantastiskt och lättdiskuterat då.

Jag väntar fortfarande på att vi män som saknar tänder ska få upprättelse för hur mycket vi lider. Jag känner mig faktiskt ganska triggad av att se alla hollywoodleenden överallt. Det sårar mina känslor och gör mig till en osäker person. Varför måste jag skämmas för att jag ser ut så här, kan inte alla andra sakna tänder istället? Om inte, då ska jag vara arg på alla som har tänder och tala om för dem att acceptera mig som jag är - för det förtjänar jag och ingen har tillåtelse att ha åsikter om vad jag borde göra med min kropp. Om du inte håller med mig är du en del av problemet och måste straffas hårt. Varför måste alla spelkaraktärer ha perfekta tänder, kan inte någon sakna tänder helt? Det skapar bara en orealistisk syn på hur tänder ska se ut.

Låter det här bekant på något sätt?


signatur

Jätteintressant information.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Metroid:

Jag väntar fortfarande på att vi män som saknar tänder ska få upprättelse för hur mycket vi lider. Jag känner mig faktiskt ganska triggad av att se alla hollywoodleenden överallt. Det sårar mina känslor och gör mig till en osäker person. Varför måste jag skämmas för att jag ser ut så här, kan inte alla andra sakna tänder istället? Om inte, då ska jag vara arg på alla som har tänder och tala om för dem att acceptera mig som jag är - för det förtjänar jag och ingen har tillåtelse att ha åsikter om vad jag borde göra med min kropp. Om du inte håller med mig är du en del av problemet och måste straffas hårt.

Låter det här bekant på något sätt?

Det låter raljerande. Och generaliserade i att alla som klagar på skönhetsideal gör det utifrån någon illa dold avundsjuka över att de aldrig kan nå dit.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det låter raljerande. Och generaliserade i att alla som klagar på skönhetsideal gör det utifrån någon illa dold avundsjuka över att de aldrig kan nå dit.

Du menar så som fat shaming-aktivister brukar göra? Jag överdrev avsiktligt för att visa hur absurt det faktiskt kan låta ibland. Nästan allt som feminister drar som argument är ju hårt generaliserande.


signatur

Jätteintressant information.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Metroid:

Du menar så som fat shaming-aktivister brukar göra? Jag överdrev avsiktligt för att visa hur absurt det faktiskt kan låta ibland. Nästan allt som feminister drar som argument är ju hårt generaliserande.

Fast nu gör ju du samma fel som du kritiserar. Generaliserande leder ingen vart.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast nu gör ju du samma fel som du kritiserar. Generaliserande leder ingen vart.

Det är en personlig erfarenhet och observation. Jag har nästan aldrig sett någon feminist argumentera utan att generalisera alla män. Läs igenom hela den här tråden så får du se själv, eller vilken annan diskussion om ämnet som helst på internet. Du har aldrig tittat på SVT debatt?


signatur

Jätteintressant information.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Metroid:

Det är en personlig erfarenhet och observation. Jag har nästan aldrig sett någon feminist argumentera utan att generalisera alla män. Läs igenom hela den här tråden så får du se själv, eller vilken annan diskussion om ämnet som helst på internet. Du har aldrig tittat på SVT debatt?

Så varför göra samma retoriska vurpa? Generaliseringar är ju bara av ondo. Och det jag ser i tråden är att båda ”sidor” gör samma sak. Vilket bara leder till mer polarisering.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så varför göra samma retoriska vurpa? Generaliseringar är ju bara av ondo. Och det jag ser i tråden är att båda ”sidor” gör samma sak. Vilket bara leder till mer polarisering.

Diskussionerna hade sett annorlunda ut om samma personer klagade över hur båda könen porträtteras i spel osv, inte bara det ena, och slutar upp med sitt bagatelliserande över hur männen framstår hela tiden. Vi kommer aldrig kunna komma vidare med detta om inte hyckleriet bakom försvinner. Om du eftersöker en saklig, vettig diskussion om ämnet måste ju ett par grundläggande byggstenar existera och i dagsläget finns inte det.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Mochme:

Hejhej

Du skriver att du inte tänkte en sekund på hur hon såg ut och att det var som vilken karaktär som helst och det är lite det jag tycker är problemet. Undrar helt enkelt varför du känner så och tänker att det kanske har att göra med att många kvinliga karaktärer i spel ser ut just såhär eller åt det här hållet. Efersom att du hänger här på fz antar jag att du ( precis som jag ) spelar en del spel och tycker därför att det är mer intressant att att höra en icke-gamers åsikt angående den här artikeln.

Nu är det ju inte bara i tv-spel som Kvinnor och män sexualiseras men tror du förstår lite vad jag menar

har spelat och lever fortfarande för spel i mina 30+ år så jag tror inte jag är egentligen rätt person att fråga i så fall om denna artikel om du är ute efter att höra en icke-gamers åsikt faktiskt

Medlem
Skrivet av SorbP:

Nej det är ingen som är rädd för det, då kan man bara sätta sig ner och göra sitt egna spel, det är helt fritt för var och vem.

Det de flesta ställer sig frågande till inklusive jag är dubbelstandarden, man tittar bara åt ett håll som vanligt.

Din analys stämmer btw inte med att enbart kvinnor blir trakaserade eller känner sig hotade av andra människor som tar sig friheter, du har uppenbarligen aldrig varit småväxt och man, men det är okej lev i din jävla bubbla och skit i alla andra, brukar bli as-bra då

Din första mening är helt obegriplig. Du citerar inte de delarna som är besvärande för dig men är inte rädd för du kan göra ditt eget spel?

men...
1. Jag kommenterade det där med dubbelstandarden, men du missade uppenbarligen det (också, trots att jag kommenterat det 4 ggr)
2. Jag har inte sagt enbart kvinnor blir trakasserade (inte en enda gång. Däremot att det är STOR skillnad mellan könen)
3. Jag är/var extremt kort och blev mobbad för det under hela skolgången, men som sagt... punkt 1.
4. Kanske inte ska kasta sten i din glasbubbla när du kommenterar inlägg som du inte ens läst. Blir liksom lite ... umm... ja... Du vet..

Vad gäller övriga kommentarer jag fick så kan man väl säga att de går i det vanliga, upprepande spåret att medvetet missförstå vad som inte borde gå att missförstå (Spel, våldtäkt, samband) och sitter grabbarna i sådana bubblor är det knappast lönt att ens försöka förklara det som de ju faktiskt ändå redan vet men vill bortförklara, men hey, jag gillar lost causes så vi tar en kort sväng inom ämnet ändå:

Kvinnor är VÄLDIGT mycket mer utsatta (av män) än män (av såväl män som kvinnor). Därför är (den ruttna) kvinnosynen och sexualisering och objektifiering av kvinnor alltid ett problem. Just du där, ja DU, kanske inte blir våldtäktsman av en pixelbrud, men det är en del av problemet. Inte kan väl det vara så svårt att förstå? Att 12-åriga grabbar sett tonvis med porr må vara ett större problem förvisso, men det är ju helheten som är problematisk och den består av delarna. Jag menar, seriöst, har 90% av FZ missat #metoo? Brottsstatistiken de senaste 6.000 åren? Gamergate?

Att riva av sig trams om extremvänstern och att folk som vill att kvinnor, inklusive kvinnliga spelare, behandlas mänskligt skulle vara extrema... Ja, det tycker nog jag är rätt extremt, eller barnsligt, men definitivt direkt samhällsfarligt i förlängningen. Men jag upprepar för säkerhets skull det samtliga citatmaskiner ignorerar: Självklart är det både fel och framförallt astråkigt med stereotypa mansbilder också. Men män och kvinnor bemöts olika i samhället. Har MAN svårt att fatta det är det knappast lönt att diskutera vidare här.

Medlem

"Det råder ingen brist på hypersexualiserade kvinnor i spelvärlden".

Exakt samma sak kan sägas om män, men det är det oftast tyst om, undrar varför :).

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Marxistiskt flummande, som alla egentligen vet bara är skitsnack. Kom ut i verkligheten istället för att gråta om dessa non-issues.

Avdelningen nonsens-svar stod du ju verkligen för själv. Kryp tillbaka i din mancave och fortsätt isolera dig i din bubbla "verkligheten" med din "sanning". Slänga sig med Marxism-flummet är ungefär lika seriöst som när man plockar in Hitler. Kom med argument som har något innehåll istället för att upprepa SD-trams du läst någonstans men inte förstår.... men visst.. roligast är ändå det återkommande argumentet här:

"Buhu, löjligt mansdominerade företag A gör snuskigt könsstereotypiga, sexistiskt muskulösa gubbar i sina spel så därför är det helt rätt med två fel, dvs att företag B gör snuskiga könsstereotypa sexistiska jättetuttar i sina spel."

Avdelning grundskolematematik? Det måste vara lärarnas fel?
För övrigt hänvisar jag återigen till tidigare inlägg om originalärendet: knappast så att jag gråter över spelet och karaktären utan som sagt, tyckte det var intressant att man faktiskt förde en diskussion om orsaken. De som gråter är ju alla pojkarna som är så himla rädda att förlora sina pixeltuttar. Man skulle kunna tro att de inte vet hur man hittar internet-porr trots att en genomsnittlig 12-årig grabb har sett hundratals timmar porr.

Men det räcker inte, man måste ha sina pixeltuttar också, för annars blir spelet inte bra? Underhållande och sorgligt. Dagens ungdomar vet banne mig inte vad ett bra spel är längre. (och som sagt, i matte blir tydligen två fel ett rätt.)

Skägg.
10 Chambers

Fimpade en hög inlägg. Håll er sakliga, utan personliga angrepp.


signatur
Medlem
Skrivet av muSPK:

"Det råder ingen brist på hypersexualiserade kvinnor i spelvärlden".

Exakt samma sak kan sägas om män, men det är det oftast tyst om, undrar varför :).

Hur många exempel med hypersexualiserade män menar du finns? Vältränade, absolut. Men sexuellt utmanande/ofta undergivna män?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Hur många exempel med hypersexualiserade män menar du finns? Vältränade, absolut. Men sexuellt utmanande/ofta undergivna män?

Måste inte vara sexuellt utmanande/ofta undergivna för att vara hypersexualiserade, men det tror jag att du också förstår i och med ditt svar. Men enkelt svar, det finns minst lika många hypersexualiserade män i spel världen som kvinnor, om inte mer.
Det som dock är det anmärkningsvärda, är att detta nästan enbart tas upp när det handlar om kvinnor.

Inaktiv
Skrivet av muSPK:

Måste inte vara sexuellt utmanande/ofta undergivna för att vara hypersexualiserade, men det tror jag att du också förstår i och med ditt svar. Men enkelt svar, det finns minst lika många hypersexualiserade män i spel världen som kvinnor, om inte mer.
Det som dock är det anmärkningsvärda, är att detta nästan enbart tas upp när det handlar om kvinnor.

Skillnaden är att killar inte bryr sig.
Dock vet jag inte hur stor andel av tjejerna som bryr sig heller, är ju möjligt att det bara är en högljudd minoritet.
Många tjejer gillar att klä sig sexuellt utmanande och gillar också att spela sådana karaktärer.

Förövrigt tänder knappast tjejer på undergivna män. Tvärtom.

Medlem
Skrivet av muSPK:

Måste inte vara sexuellt utmanande/ofta undergivna för att vara hypersexualiserade, men det tror jag att du också förstår i och med ditt svar. Men enkelt svar, det finns minst lika många hypersexualiserade män i spel världen som kvinnor, om inte mer.
Det som dock är det anmärkningsvärda, är att detta nästan enbart tas upp när det handlar om kvinnor.

Vad är din definition på hypersexualiserad? För den allmäna definitionen på "hypersexuell" är någon form av sexmissbruk.

I min tolkning här så är "hypersexualiserad" just sexuellt utmanande/undergiven.

Och enligt den definitionen så är jag ganska övertygad om att majoriteten av spelkaraktärer som är hypersexualiserade, är just kvinnor.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv
Skrivet av Tobias Solem:

Vad är din definition på hypersexualiserad? För den allmäna definitionen på "hypersexuell" är någon form av sexmissbruk.

I min tolkning här så är "hypersexualiserad" just sexuellt utmanande/undergiven.

Och enligt den definitionen så är jag ganska övertygad om att majoriteten av spelkaraktärer som är hypersexualiserade, är just kvinnor.

Fast tjejer tänder på styrka och dominans, så en undergiven manlig karaktär kommer knappast kännas sexualiserad för många. Kommer bara kännas missanpassad och patetisk.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Fast tjejer tänder på styrka och dominans, så en undergiven manlig karaktär kommer knappast kännas sexualiserad för många. Kommer bara kännas missanpassad och patetisk.

Jaså det tror du.

"Tjejer" tycker väldigt olika.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Avstängd
Skrivet av Tobias Solem:

Jaså det tror du.

"Tjejer" tycker väldigt olika.

Nu är detta verkligen OT och jag kommer verkligen att lägga ord i munnen på dig som kanske inte stämmer (reserverar rättigheten att ha fel i det jag säger):

Visst, för all del, fortsätt du att lyssna på dina... TJEJKOMPISAR!

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Jaså det tror du.

"Tjejer" tycker väldigt olika.

Självklart, men i så fall kan vi ju säga att karaktärer som den i nyheten inte är sexualiserade eftersom det finns män som har andra preferenser, eller hur? Sexualisering kanske ser olika ut generellt sett mellan könen ändå, kanske är kvinnor till och med i lägre grad intresserade av sexualisering än andra porträtteringar, men det skulle vi behöva fråga dem om. Sedan skulle jag nog inte säga att män är avsiktligt sexualiserade i spel åtminstone, eftersom jag tror att spelkaraktärerna ofta är designade efter hur många män skulle vilja vara. Att detta till relativt stor del beror på vad de tror att kvinnor finner attraktivt kanske gör att de i någon oavsiktlig mening blir sexualiserade, men det är en annan sak.

Inaktiv
Skrivet av Tobias Solem:

Jaså det tror du.

"Tjejer" tycker väldigt olika.

Nje de flesta av dem tycker ganska likadant, samma med män.
Man kan koka ner nästan alla mänskliga beteenden till något som stämmer överens med de flesta.
I Sverige har många av oss blivit ganska hjärntvättade att tro att det inte är så stora skillnader mellan könen, men könen hos människan är lika olika som hos väldigt många andra djurarter. Och precis som att man kan studera könens olika beteenden hos andra djurarter kan man studera dem hos människan.

Khal Drogo kommer alltid vara sexigare än Reek.

Poängen är att man inte kan ta en manlig karaktär och sätta honom i en situation som skulle vara sexig om det hade varit en kvinnlig karaktär och tro att det ska eller bör väcka samma reaktioner. Män och kvinnor är sexiga på olika sätt.

En kvinna som är sexuell visar att hon sexuellt underkastar sig mannen som hon söker sexuellt umgänge med, en man som är sexuell visar att han har dominansen och viljan att ta för sig av henne och hennes kropp som hon erbjuder.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Självklart, men i så fall kan vi ju säga att karaktärer som den i nyheten inte är sexualiserade eftersom det finns män som har andra preferenser, eller hur? Sexualisering kanske ser olika ut generellt sett mellan könen ändå, kanske är kvinnor till och med i lägre grad intresserade av sexualisering än andra porträtteringar, men det skulle vi behöva fråga dem om. Sedan skulle jag nog inte säga att män är avsiktligt sexualiserade i spel åtminstone, eftersom jag tror att spelkaraktärerna ofta är designade efter hur många män skulle vilja vara. Att detta till relativt stor del beror på vad de tror att kvinnor finner attraktivt kanske gör att de i någon oavsiktlig mening blir sexualiserade, men det är en annan sak.

Jag skulle snarare säga att det är rätt nedlåtande av spelbolagen att ständigt marknadsföra till samma kategori av män. Eller pojkar för den delen.

Sedan "det många män vill vara" skapas och används av spel och medier i allmänhet. Under mänsklighetens existens så har manlighet inneburit allt från skäggig och tjock för att symbolisera pondus och rikedom, till att ha en viss storlek av träimplantat i läppen, öronen, och så vidare.

Det jag tycker är viktigare än att köpa den förpacketerade "manligheten" som levereras av vissa speltillverkare, är att fråga sig vem jag är och om "att verka manlig" verkligen är att föredra framför något annat.

Själv tror jag att de pojkar som täcker väggarna, eller skrivbordet med lättklädda tecknade speltjejer har en ganska begränsad insyn i "vad tjejer vill ha".


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu är detta verkligen OT och jag kommer verkligen att lägga ord i munnen på dig som kanske inte stämmer (reserverar rättigheten att ha fel i det jag säger):

Visst, för all del, fortsätt du att lyssna på dina... TJEJKOMPISAR!

Ja, det är ju dumt att fråga kvinnor vad kvinnor vill ha. Bättre att fråga "grabbarna" utan personlig erfarenhet bortom datorspel?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Nje de flesta av dem tycker ganska likadant, samma med män.
Man kan koka ner nästan alla mänskliga beteenden till något som stämmer överens med de flesta.
I Sverige har många av oss blivit ganska hjärntvättade att tro att det inte är så stora skillnader mellan könen, men könen hos människan är lika olika som hos väldigt många andra djurarter. Och precis som att man kan studera könens olika beteenden hos andra djurarter kan man studera dem hos människan.

Khal Drogo kommer alltid vara sexigare än Reek.

Poängen är att man inte kan ta en manlig karaktär och sätta honom i en situation som skulle vara sexig om det hade varit en kvinnlig karaktär och tro att det ska eller bör väcka samma reaktioner. Män och kvinnor är sexiga på olika sätt.

En kvinna som är sexuell visar att hon sexuellt underkastar sig mannen som hon söker sexuellt umgänge med, en man som är sexuell visar att han har dominansen och viljan att ta för sig av henne och hennes kropp som hon erbjuder.

Om vi pratar om många djur så har du troligtvis rätt (Bonobo-aporna och hyenorna är dock två exempel på undantag) där drivs de manliga djuren eller de kvinnliga givetvis av huvudsakligen biologiska kriterier, och givetvis har det biologiska inflytande på människors agerande också, men en av de saker som skiljer vårt beteende från djurs är hur vår neocortex har utvecklats, bland annat har vår hjärna på grund av sin sexlagriga veckade yta lett till att vi har högre funktioner än djur har, såsom ett utvecklat språk.

Språket har en väldigt central roll för det påverkar nyanser i vår socialisation (som finns hos de flesta däggdjur, men är mångt mindre komplex) med etnicitet, subkulturer och så vidare. I dessa olika "segment" som vårt samhälle består av så lyfts olika värden som är separata från de biologiska drifterna som du implicerar.

Om vi ska prata om "vad tjejer vi ha" på någon mer allmän nivå, så forskas det en hel del på det också - och om vi skrapar lite på ytan så dyker humor långt oftare upp som ett kriterie för en bra partner än "tjocka muskler". Sedan finns det givetvis fysisk attraktion - men hos människan är den biologiska drivkraften att fortplanta sig inte nödvändigtvis sammanlänkad med vad som stimulerar oss i en levnadspartner när vi är vuxna.

Det här med att tjejer "vill underkasta sig mannen" en masse låter mer som dina personliga förhoppningar. ^^


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Är så oerhört trött på det här debaclet. Spel är en konstform och varför är det inte okej att skaparna får göra bäst fan dem vill? Förkastar du synsättet, stöd inte spelet, men ge fan i att diktera om vad som är korrekt eller inte. Konst är ett sätt att uttrycka sig, och kan i allra högsta grad beröra i en positiv eller negativ bemärkelse, men inte för det ska vi kräva gehör av utvecklaren.

Avstängd

Ovärdigt av Fz att radera inlägg utan varken anledning eller notifiering.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av EXPLICIT:

Ovärdigt av Fz att radera inlägg utan varken anledning eller notifiering.

Om ditt inlägg raderats så bryter det mot reglerna du godkände när du skapade sitt konto. Inte mer komplicerat än så. Vi skickar pm i de fall vi tycker att övertrampet är tillräckligt grovt för en varning.

Jag skrev ett inlägg om att inlägg raderats precis under ditt som tagits bort. Detta var anledningen:

”Triggered”

...

MEN, vad jag avskyr betydligt mer är gapiga tards som bara vill driva sin egen agenda och förstöra för andra.”


signatur
Skriv svar