Riot ångrar att de översexualiserar ny hjälte i League of Legends

Medlem

@Tobias Solem:
Offtopic är detta men en liten fråga eller hur man säger det.
Styrka ock dominans kan väl se olika ut?

Här är ett exempel från igår där Pokimane streamar inför 16000 tittare och då Fortnite, och förmodligen kommer att komma ihåg "one boob" killen ett bra tag, han har ju ett coolt namn också.
Spelar Duo med slumpvisa spelare och hoppas att personen har en mikrofon då tidigare spelare har saknat det och det börjar ju med lite gnabb från början men vissa kan spela, socialt alltså, vara på gränsen och ändå inte för mycket, men samtidigt bör man ju kunna hantera det som streamer och här verkar det fungera iaf:

https://www.twitch.tv/videos/248494099
Hoppa till ca 02:43:55 och de håller på fram till 03:03:30, mer underhållning än bra spel och de kom ganska långt ändå, med push to talk där hon snackar med chatten under tiden de spelar.

Ett kort klipp på detta.
https://clips.twitch.tv/ColdHandsomeLatteCmonBruh
I slutet av rundan, man ser att de redan kan konversera långt mycket bättre än jag kan med någon på mitt jobb, potentiell social styrka och dominans vilket jag saknar, själv skulle jag aldrig våga mig på en sådan där konversation på så kort tid.

Medlem

Det kanske blir bättring i spelvärlden, iaf så har vi idag fler riktigt bra skrivna och gjorda kvinnlig karaktärer att spela med än för bara några år sedan. Men visst lever den finniga tonårspojkens våta dröm om kvinnligt utseende kvar hos många utvecklare, tyvärr.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Din första mening är helt obegriplig. Du citerar inte de delarna som är besvärande för dig men är inte rädd för du kan göra ditt eget spel?

men...
1. Jag kommenterade det där med dubbelstandarden, men du missade uppenbarligen det (också, trots att jag kommenterat det 4 ggr)
2. Jag har inte sagt enbart kvinnor blir trakasserade (inte en enda gång. Däremot att det är STOR skillnad mellan könen)
3. Jag är/var extremt kort och blev mobbad för det under hela skolgången, men som sagt... punkt 1.
4. Kanske inte ska kasta sten i din glasbubbla när du kommenterar inlägg som du inte ens läst. Blir liksom lite ... umm... ja... Du vet..

Vad gäller övriga kommentarer jag fick så kan man väl säga att de går i det vanliga, upprepande spåret att medvetet missförstå vad som inte borde gå att missförstå (Spel, våldtäkt, samband) och sitter grabbarna i sådana bubblor är det knappast lönt att ens försöka förklara det som de ju faktiskt ändå redan vet men vill bortförklara, men hey, jag gillar lost causes så vi tar en kort sväng inom ämnet ändå:

Kvinnor är VÄLDIGT mycket mer utsatta (av män) än män (av såväl män som kvinnor). Därför är (den ruttna) kvinnosynen och sexualisering och objektifiering av kvinnor alltid ett problem. Just du där, ja DU, kanske inte blir våldtäktsman av en pixelbrud, men det är en del av problemet. Inte kan väl det vara så svårt att förstå? Att 12-åriga grabbar sett tonvis med porr må vara ett större problem förvisso, men det är ju helheten som är problematisk och den består av delarna. Jag menar, seriöst, har 90% av FZ missat #metoo? Brottsstatistiken de senaste 6.000 åren? Gamergate?

Att riva av sig trams om extremvänstern och att folk som vill att kvinnor, inklusive kvinnliga spelare, behandlas mänskligt skulle vara extrema... Ja, det tycker nog jag är rätt extremt, eller barnsligt, men definitivt direkt samhällsfarligt i förlängningen. Men jag upprepar för säkerhets skull det samtliga citatmaskiner ignorerar: Självklart är det både fel och framförallt astråkigt med stereotypa mansbilder också. Men män och kvinnor bemöts olika i samhället. Har MAN svårt att fatta det är det knappast lönt att diskutera vidare här.

Det är nog verkligen ingen som missat det, men som de flesta är jag rätt så trött på att man inte förstår vad datorspel är.

Hint, det är inte på riktigt, det finns en annledning till att karaktärer ser helt orealistiska ut, både på det sexuella planet och det agerande planet.

Menar i ett spel med flygande Yordlar och Drakar, så lär man nog inse att det är en karikatyr man tittar på. Det finns en anledning till att Stålmannen poträteras med omänsklig fysik, it's teling a story.

Om man inte kan sepparera det två ifrån verkigheten så tror jag att man har större problem än att någon ritade för stor urringning på en rustning.


signatur

P.L.U.R

Medlem

@Metroid: Fast hur får du att män förväntas vara tuffa och hårda mm till att de är onda? Färdiga roller och förväntningar finns på båda könen, att några få högljudda effektsökare påstår att alla män är onda (för det är inte en majoritet) gör ju inte alla feminister lever i en låtsasvärld. Då gör du ju i så fall en generalisering lika illa som den du påstår feministerna gör.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Det vore en intressant empirisk studie: hur stor andel av LoL-spelare upplever sig distraherade av karaktärens urringning?

I mitt inlägg skrev jag tydligt "distraherar från karaktärens intressanta egenskaper" och inte "distraherar från spelet". Feltolka inte avsiktligt.

@Theo B: Att kräva att det bara är egenskaper som är "aktiva" är de enda som "ska spela roll" är ganska konstigt och trångsynt. Att vara sexig och badass är inte fel utan kan snarare uppfattas som ännu bättre (kan slåss och "get them boys"). Att vara attraktiv är i stort sett alltid en fördel, om man vet hur man ska använda sig av det. Det finns en anledning till att Femme fatal är en stereotyp och att den ofta används i media. Det är lustigt att folk kräver mer och bättre "stories" för tjejer än killar i spel nu för tiden när en man bara behöver vara en brandman, polis eller whatever och folk bryr sig inte.

Jag skulle kunna skriva en uppsats, tes eller artikel om hur "jag har upplevt/jag känner etc" som feminister (ja en generalisering) gör som "fakta och godkända källor" och den skulle kunna vara fylld med gensvar som med logik ALLTID vinner (ja en generalisering igen) över argumenten på grund av att oskyldighet ska alltid gå före skyldighet om man ska anklaga något/någon. MEN trots att jag loggade in för första gången på flera år och att jag kan diskutera och argumentera på detta området utan att falla offer för känslor och mitt eget tyckade så tänker jag inte göra det. Jag måste istället kommentera på en trend som jag har märkt om Calle.

Calle. Du förstår kanske inte själv att du alltid jagar sista ordet och du kanske ser det som vettigt och snällt att alltid svara men denna tråden är ett exempel på när du förlorar argumentation och drar in på annat spår istället. Jag har aldrig jobbat som redaktör men man måste inte alltid ha sista ordet och man måste inte alltid "hålla med om att inte hålla med". Detta är kritik för att jag vill se bättre argumentation eller ståndtagande hos er på FZ och inte ett personligt påhopp så jag hoppas du förstår att jag inte skriver i syfte att göra dig illa utan snarare för att jag tror på att du kan utvecklas.

Till slut måste jag dock påpeka att detta är ett vettig forum att ha denna debatt på och det är en vettig debatt men alla som säger "översexualiserade" måste begrunda att "över" kanske inte är "över" för andra och precis som någon skrev tidigare är "sexualisering" INTE något ont som måste bekämpas och med olika tolkingar av detta så MÅSTE det tillåtas om vi vill undvika tvångscensur vare sig det är ett osmaklig PR eller designknep (puh, lång mening). För de som kommer med "men kvinnor känner sig..." så kan man ju säga som så att mer män tar livet av sig (ofta på grund av otillräcklighet och de manliga sexualiseringarna som nämnts hjälper troligtvis inte till) så om man ska mäta grader i helvetet så är det värre än tafande och våldtäckter OCH TÄNK PÅ ATT inget av detta kan kopplas samman med god statistik och forskning utan är ofta "härskartekniker" för att försöka hijacka känslorna.

Hoppas det kan bli en bättre debatt i framtiden och ha det bra allihopa.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

@Theo B: Att kräva att det bara är egenskaper som är "aktiva" är de enda som "ska spela roll" är ganska konstigt och trångsynt. Att vara sexig och badass är inte fel utan kan snarare uppfattas som ännu bättre (kan slåss och "get them boys"). Att vara attraktiv är i stort sett alltid en fördel, om man vet hur man ska använda sig av det. Det finns en anledning till att Femme fatal är en stereotyp och att den ofta används i media. Det är lustigt att folk kräver mer och bättre "stories" för tjejer än killar i spel nu för tiden när en man bara behöver vara en brandman, polis eller whatever och folk bryr sig inte.

Nu var det länge sen du skrev detta, men jag råkade inte se ditt inlägg förrän nu. Jag tror inte att jag någonsin påpekade att sexigheten är fel, endast att det inte passar in i just denna karaktär.

@Theo B: Det har du rätt att tycka men bara för att du tycker det så betyder det inte att det är rätt eller fel. Andra kanske tycker tvärtom. Jag tivlar på att riot bara gör sexiga kvinnor för att det säljer, det ser ju för de flesta ganska bra ut (för artisterna själva dvs). Jag tycker inte alla karaktärer måste vara sexiga och anser att det finns många som inte är, tex alla yordles. Leona har full armor och lite mer därtill men tilltalar ändå en form av sexualitet eftersom hon fortfarande är tydligt feminin. Personligen gillade jag gamla Taric som inte var så töntig och sexualiserad som nya har blivit men jag förstår att de gick den vägen med tanke på hur folk drev med hans personlighet.

Jag ska inte spåra ut allt för mycket men jag menar bara att även om du har rätt att påpeka din åsikt så har andra rätt att inte hålla med dig och påpeka detta. Tyvärr lyssnar företag som gör spel och liknande för mycket på sina fans nu för tiden så en sådan åsikt som "det passar henne inte" verkar få mer och mer uppmärksamhet (som hela Tracer grejen).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Avstängd

Vad bra. De flesta har ju lärt sig att undvika sådana här misstag, men man blir ändå glad varje gång en studio inser vad de gjort och bättrar sig

Skriv svar