Rockstar tvingas ta bort GTA IV-musik, men ersätter med andra låtar

Robot
Rockstar tvingas ta bort GTA IV-musik, men ersätter med andra låtar

Vladivostok FM tar en licenssmäll.

#gta-iv, #gta-v, #rockstar


Medlem
Medlem

Rent spontant känns det ju som att Rockstar både ha råd med lite längre kontrakt.

Medlem

@baxtex: Jo fast de vinner nog inget på det. Inte särskilt många lär märka av det och man kan lägga in egen musik (i alla fall på PC)

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@baxtex: Jo fast de vinner nog inget på det. Inte särskilt många lär märka av det och man kan lägga in egen musik (i alla fall på PC)

True. Men man kan ju argumentera för att det är en oerhört bra deal för artisterna. De blir spelade i massvis av timmar av miljoner spelare, numera även på streams så chansen finns ju att ännu fler hör dem. Känns nästan som att de borde få betala för att få vara med i spelet.

Frilansare

Vladivostok var ju bästa kanalen, den ÄR ju typ soundtracket till GTA IV. Ruslana! Har fortfarande låter därifrån på den Spotify-lista jag ständigt återkommer till.

https://open.spotify.com/track/29R1X6eDfUUeAWIB0LuHPU?si=VNBv...
Glukoza

Den här är grym också, från Lost and the Damned. Vet ej om den gick på Valadivostok dock.

Medlem

Låtarna på Vladivostok är en stor del av atmosfären, tar dom bort de populäraste låtarna sabbar dom hela spelet. Det känns föjävligt att dom ska kunna ta bort låtar från ett spel jag betalat för. Spelet liksom låtarna har jag köpt och borde räknas som en privat licens som vilken musikskiva som helst som dom inte ska kunna ta ifrån mig.

Medlem

Meh, vem spelar fortfarande GTA IV? När jag försökte spela det på min förra dator för drygt 3 år sedan så ville det inte fungera ens (några kompatibilitets problem I guess).

Jag har många bra minnen av GTA IV som tar med mig och en bra kompis som jag träffade på Xbox Live när det var nytt. Men jag kommer nog aldrig att ta upp spelet igen.

Medlem

Väldigt märkliga avtal inom spelbranschen, inte hört talas om att någon film behövt byta soundtrack år efter releasen.

Medlem

Well, har för mig att alla låtarna finns som OST på Spotify, så kör det i bakgrunden. Man förlorar ju snacket, men...
https://www.rockstargames.com/newswire/article/49411/official...

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Väldigt märkliga avtal inom spelbranschen, inte hört talas om att någon film behövt byta soundtrack år efter releasen.

THIS.

Detta med musiklicenser är så oerhört efterblivet. Självklart ska de teckna avtal som gäller på livstid. Dels har Rockstar mer än råd, men samtidigt är skivbolagen efterblivna om de går så långt att de väljer att INTE ha sin musik i storslagna titlar som GTA.
Jag vet inte hur mycket musik jag hittat och gillat och sedan betalat för, som man upptäckt genom åren, inte minst i GTA serien.

Nä, detta är otroligt korkat. Både R* och (((skivbolagen))) framstår som värdelösa, men det är ju spelarna som blir de riktiga förlorarna givetvis. Ett soundtrack kan vara oerhört viktigt för ett spel.

Exempel på när dessa licensavtal hanterats katastrofalt dåligt finns sedan tidigare, som när Hitman-spelen inte fick säljas på Steam i en massa år, pga just licensavtal kring soundtrack.

Medlem

Tänk om Goodfellas skulle tvingas byta ut halva soundtracket efter över 30 år. Hade varit helt absurt.

FML
Medlem

Så vi som har köpt spelet kommer få nya låtar eller gäller det om man köper spelet idag?

Medlem

Kör alltid med radion avstängd. Även funderat på om man kan ställa in det som standard, att den alltid är avstängd vid byte av fordon?

Medlem

@Exxo: Nu har inte jag spelat GTA på många år men har för mig att man kunde gå in i paus menyn settings audio och så fanns det en stapel för radio, dra ned den till mute.

Avstängd

Tror inte folk på allvar tror att film och spel arbetar med samma licenser. Känns lite som en random grej man skriver när man inte har någon annan input.

Men iallafall, det här är varken konstigt, fel eller ovanligt. Är ni medvetna om vad Rockstar gjorde i de första spelen? snodde musik utan att fråga. Just det. Reggae stationen i vice city tror jag det var, är inte ens en radio station. De rippade en CD rakt av, utan att ha tillåtelse.
Jag har CDn. Den heter Scientist rids the world of the evil curse of the vampires. ("I waaaant bloooood") de hittade ett loop hole, där Scientist tekniskt sett inte är producent / ägare av materialet, utan bara mixing engineer. (producent var king tubby, och de flesta låtar skrivna av michael prophet)

Cheap trick!! Och efter det jobbade de med mer seriösa licenser. Lagom till 4an hade de väl 10 års kontrakt med vissa, och det löper nu ut. Jag tycker personligen att det känns fräscht att spel är levande, och uppdateras/ändras allteftersom världen och marknaden ändras. Kanske någon annan radiostation från GTA 5 rycks bort om 5 år.

Felet vissa gör, t.o.m. skribenter på gaming sidor, är att de tror att de "köper" spel. Det gör du aldrig. Du hyr bara in dig på en licens. Har du köpt GTA4 disken så äger du ingenting. De skulle tekniskt sätt kunna deleta hela staden och nästa gång du startar spelet står du i en tom öken utan missions.
Så funkar licenser, ingenting är permanent och du som konsument betalar enbart för rätten att beskåda innehållet, du äger inte innehållet. Och skaparna har alltid rätt att ändra exakt vad de vill (eller som i detta fall, vad de måste, pga licenser m.m.)

1
Skriv svar