Forne Playstation-chefen ställer sig bakom långa konsolcykler

Robot
Forne Playstation-chefen ställer sig bakom långa konsolcykler

Tror också att skivor stannar ett tag till.

#playstation-4, #switch, #xbox-one


Medlem

Hellre längre och att det verkligen kommer något helt nytt som ger wow-känsla än
att bara släppa en ny konsol med lite bättre grafik

Medlem

Skivor, helt glömt bort att de ens existerar nuförtiden. Använder inte mig av konsol men jag minns när jag gjorde det(PS3) och inte hade en så värst vettig uppkoppling så var det huvudanledningen till att jag inte använde konsolen så värst mycket som jag annars hade gjort. AVSKYR skivor.

Om något så kan jag anse det vara ett samlarobjekt men inte mer än så.

Backloggens befriare

Alla tjänar väl mer eller mindre på långa cykler?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab: ska de vara långa cykler får de se till att de har prestanda också.
Finns många spel som hade varit mycket bättre med en snabbare CPU.

Medlem

Har sagt det förut, och säger det igen. Varje gen bör stanna längre innan det kommer en uppföljare. Det här med PS4 PRO och Xbox One S och Xbox One X är bara tragiskt då det är inga next gen men det är bättre prestanda från en Xbox One > Xbox One S > Xbox One X, om vi ska räkna med att man köpte alla dessa vid sin release så är det åtminstone 12.000kr eller något liknande, vilket är lika mycket för en dator som skulle kunna palla åtminstone det flesta nya spelen i 3-5 års tid framåt.

Så jag hoppas att när nästa gen kommer så släpper dem den nya Xboxen och nya Playstationen och sen inga nya förbättrade versioner tills det är dags för nya gen. Ett nytt utseende som de gjorde med playstation 3 tex är ju helt okej men att hålla på att köpa nya konsoler hela tiden för att dem uppgraderar dem är inget jag röstar för.

Med det sagt, långa cykler är något jag stöttar 100%.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

PS5 Pro kommer vara en lika bra ide år 2024 när 8K folket vill ha bättre stöd för sin nya TV som PS4 Pro var för oss som skaffade 4K. Så vi kan nog kallt räkna med en Pro igen när marknaden är mogen för det.

La ingen röst då jag tycker Sony har gjort ett perfekt jobb utifrån marknadens krav. Vill varken ha kortare eller längre cykler.

Medlem

Skivor är bäst, roligare att samla på skivor än något digitalt. Skivor kan man även låna ut eller sälja om man råkar köpa någe skitspel.

Medlem

Enbart digitalt är en dödsdom
Är orolig för mitt Steam library varje dag, dör valve, så dör steam, så dör min library och alla mina spel.
Samma sak med konsollers e-tjänster, slutar dom erbjuda dig att tanka spelen, så kommer du förlora dem för alltid.
Pressade skivor kommer överleva dig om du behandlar dem rätt.
Disc Rot är såklart en sak men riktigt ovanligt.
En kombination utav båda måste existera annars kommer utvecklare/skapare utnyttja folket.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag gillar typen med 2 varianter(xbox one och xbox one x, ps4 och ps3 pro) en ”starkare” för oss som är lite mer kräsna, eller som sitter med en TV som stödjer det och en som är lite mer mainstream. Så länge du inte får något direkt fördel med 2 varianter är jag nöjd.
Jag tänker rent krasst, vill man inte ha den starkare så stannar man kvar på den klenare.

Men börjas det släppa spel som enbart är mot Pro eller X är det ju helt fel ute, alla spel ska vara för alla typer av konsollen.

Medlem

Inget problem att ta bort skivorna, om ALLA användare har tillgång till snabb och stabil internetanslutning. Även det ligger tyvärr långt fram i tiden fortfarande.

Medlem

I grund och botten handlar väl det om spelen?! Kommer ni ihåg hur det kändes att hoppa från Super Mario World på SNES till Super Mario 64 på N64 exempelvis. Magiskt! Kom med nåt nytt, när "ni" har nåt nytt? ....Skulle vara helt nöjd med ännu längre konsol-cyklar och mer fokus på att bemästra konsolen i fråga.

Medlem

Det känns som att många här som har en åsikt om skivorna är PC-spelare, som redan sitter fast i Steam och liknande?

1) Hur lånar ni ut er digitala kopia till vänner?
2) Hur säljer/byter ni er digitala kopia när ni spelat klart den?

Skivor är ju i dessa fall överlägsna.

Medlem

@whoo: Mycket handlar nog om mentalitet. Jag till exempel köper aldrig spel på skiva jag själv ser inget mervärde i att idka byteshandel (samma gäller mina bekanta som spelar, vilket inte är många längre) och hänga på tradera, dock köper jag inte mycket spel till fullpris heller då jag inte hinner med att spela. Spelar på PS4.

Men det är klart att skivor är överlägsna i de fall du anger.

Medlem
Skrivet av whoo:

Det känns som att många här som har en åsikt om skivorna är PC-spelare, som redan sitter fast i Steam och liknande?

1) Hur lånar ni ut er digitala kopia till vänner?
2) Hur säljer/byter ni er digitala kopia när ni spelat klart den?

Skivor är ju i dessa fall överlägsna.

1) Man delar en steam bibliotek med familj funktionen.
2) Ser ingen anledning till att sälja mina spel. När jag har haft dem så länge kan man redan får tag på dem för 50-200 kr ändå. Sen fick jag tag på Oulast 2, Maffia 3, Lara Croft go, Deus ex mankind divided, God eater 2, subterrain, AER och laser league för sammanlagt 101kr

ELF
Medlem

Som PC elitist ;p så tycker jag bäst om korta cykler. Hade självklart varit tvärt om om jag hade konsol.

@whoo: Själv så försöker jag hålla mig borta från Steam när det kommer till singleplayer. Köper allt på GOG så jag kan ladda ned installern.
Köper förövrigt gärna spel på skiva.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

@Rackaren: Skillnaden mellan Playstation 4 och Playstation 4 PRO är just bara endast lite bättre grafik samma med Xbox One och Xbox One X.
Vad jag tror de vill göra är att sälja 3-4 olika konsoller inom samma konsolcykler med bara lite bättre grafik.

Även skillnaden mellan PS3 och PS4 var ju bara lite bättre grafik ända nya som PS4 fick var en form av VR.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Enbart digitalt är en dödsdom
Är orolig för mitt Steam library varje dag, dör valve, så dör steam, så dör min library och alla mina spel.
Samma sak med konsollers e-tjänster, slutar dom erbjuda dig att tanka spelen, så kommer du förlora dem för alltid.
Pressade skivor kommer överleva dig om du behandlar dem rätt.
Disc Rot är såklart en sak men riktigt ovanligt.
En kombination utav båda måste existera annars kommer utvecklare/skapare utnyttja folket.

SteamEmu löser det även om det inte är riktigt rumsrent... men har jag köpt ett spel så ska jag kunna spela det idag likväl om 40 år när Steam är dött. Finns alltid andra sätt att spela spelen ändå så Steam-låsningen är inget problem. Att spelen blir endast digitala är dock något som vi får vänja oss vid. De sparar på distributionskostnaderna och kan istället få mer pengar till sig själva (då spelen har bara blivit dyrare när det blev digitalt). Undrar varför de inte skickar ut spel på USB-stickor....

Nackdelen med längre konsollcykler är dock att vi får grafiskt och tekniskt sett sämre spel under väldigt lång tid. PC kommer vara så långt framåt att utvecklarna kommer behöva att antingen gimpa alla spel för att de skall kunna köras på en 10+ år gammal konsoll, eller göra det PC-exklusivt för att nyttja kraften. Och jag är ärligt sagt trött på att konsollerna håller tillbaka tekniken i spel. Och då pratar jag inte bara om grafiskt lull utan även andra saker som kräver mycket minne och kraft som t.ex mer avancerad AI, fysik osv, något som konsollerna aldrig kommer orka med. Däremot är längre cykler klart bättre för konsollägare osv då de inte behöver uppgradera lika ofta.

Medlem

Själv kan jag tänka mig att det blir mer åt Switch hållet där du har minneskort som du stoppar in i konsolen med spelen på.
Dessutom slippa installationen.

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Har sagt det förut, och säger det igen. Varje gen bör stanna längre innan det kommer en uppföljare. Det här med PS4 PRO och Xbox One S och Xbox One X är bara tragiskt då det är inga next gen men det är bättre prestanda från en Xbox One > Xbox One S > Xbox One X, om vi ska räkna med att man köpte alla dessa vid sin release så är det åtminstone 12.000kr eller något liknande, vilket är lika mycket för en dator som skulle kunna palla åtminstone det flesta nya spelen i 3-5 års tid framåt.

Så jag hoppas att när nästa gen kommer så släpper dem den nya Xboxen och nya Playstationen och sen inga nya förbättrade versioner tills det är dags för nya gen. Ett nytt utseende som de gjorde med playstation 3 tex är ju helt okej men att hålla på att köpa nya konsoler hela tiden för att dem uppgraderar dem är inget jag röstar för.

Med det sagt, långa cykler är något jag stöttar 100%.

Du behöver ju inte köpa Onex eller pro de har ju garanterat att spelen kommer fungera på de första versionerna bara att de inte ser lika bra ut. Och om du nu skulle köpt en one, ones och en onex så har du ju antagligen sålt de äldre vilket gör att du inte lagt 12 000kr egentligen. (One s tror jag ingen köpte för prestanda ökningen för den var bara ca 5% snabbare än vanliga one)
Att de släppte uppdaterade versioner denna generationen misstänker jag har med att 4k tv blev populärt och de första versionerna i många fall inte ens klarade full hd. Men jag hoppas att även nästa generation får en uppgradering mitt i.

Medlem

Rent tekniskt skulle jag vilja se kortare cykler men rent ekonomiskt så är det bra man får valuta för pengarna, rent krasst hade jag hellre sett att de går Segas väg och ägnar sig åt mjukvara till datorer och mobiler, att de har en egen tjänst likt Steam och Origin, bara så att man slipper att konsoler håller tillbaka den tekniska utvecklingen.

Medlem

jag hoppas på att usb minnen används för spel istället för dessa rep glada cd skivor.
lagom uppgraderat minne och i framtiden då.

Medlem

Som jag ser det så kommer pc spelen bli lidande utav långa konsolcykler i och med att hårdvaran på pc sidan utvecklas i. En mycket snabb takt och att pc spelen bara kommer bli nedgraderingar bara för att konsolernas hårdvara inte klarar av det. Samt jag skulle vilja se en annan lösning än skivor som bara blir repiga och till slut slutar att funka.

Medlem

Ja skivor kommer absolut stanna kvar i konsol branschen, iaf så länge dom envisas med att använda pytte små hårddiskar och bara en port för dom.

Vet dock personligen inte om det blir några mer konsol köp öht, ps4'at har väl stått och samlat damm i två år nu.
Och alla pengar jag kastar på sånt skulle användas mer om jag investerade i pc'n.

Exklusiviteter i all ära, men nä.

1
Skriv svar