Gwent går tillbaka till ritbordet – får stora förändringar i spelmekaniken

Robot
Gwent går tillbaka till ritbordet – får stora förändringar i spelmekaniken

CD Projekt vill komma närmare sin ursprungliga vision.

#gwent, #witcher


Medlem

Nice, jag lirade en del Gwent förra året men tröttnade ganska snabbt. Det kom så stora kortförändringar så snabbt och hela mekaniker som förändrades att jag aldrig riktigt orkade sätta mig in i det. Detta är förvisso ett bra tecken; de är seriösa och inte rädd att göra stora förändringar om det krävs, men det gör det svårt att komma in i.

"progressionen" som i princip handlar om att fixa kort var också ganska...rörig...

Blir kul att se vart detta slutar, Gwent är roligt och gott värt några timmars tidsfördriv nu och då!

Tillägger att jag egentligen inte är någon kortspelare så det spelar såklart in


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Moderator | Testpilot

Kul att de ändå känner att något behöver göras och att de tar tag i det. Håller med som ovanstående att det var ett dubbeleggat svärd att det blev så mycket ändringar när jag spelade själv. Givetvis är det kul med nytt content och ändringar, men när det händer så snabbt att man inte hänger med SAMT inte väljer att lägga pengar på fler kort så kan det snabbt bli svårt att hänga med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

När jag testade under betan så var det alldeles för lite ingame-Gwent och alldeles för mycket Hearthstone-wannabe....
Kanske värt att ta en titt efter att förändringen är på plats.

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

När jag testade under betan så var det alldeles för lite ingame-Gwent och alldeles för mycket Hearthstone-wannabe....
Kanske värt att ta en titt efter att förändringen är på plats.

Ja det är det många inklusive mig som har klagat på på forumen. Att de tar bort saker som gjort Gwent bra/unikt som locked row units, 3 rader, lore/flavor text, gold immunity och att man faktiskt måste tänka lite och inte kan förlita sig på RNG för att vinna. Allt det slängde de i soptunnan och la till max antal kort på raderna, bronze kort som är bättre än gold, RNG galore och create kort, mer fokus på att kräkas ut kort på planen utan någon som helst strategi, gjort UI/effekter mer cartoonish och gjort kort på spelplanen mindre för att spelet ska komma till mobil, måste ju fjäska för kidsen...

Att de ens överväger att ta bort siege raden kan jag inte ens fatta och det håller i stort sett alla med om om man kollar forumen. Varför ens kalla det Gwent när det inte är det längre, lite som att bara ta bort höger raden i Scrolls: Legends, skulle liksom inte vara samma spel längre. Oh glömde att alla factions är i stort sett same shit nu med, inget som gör dem unika mest för att du kan göra samma sak med alla och spelet går bara ut på att kräkas kort utan strategi ändå.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Ja det är det många inklusive mig som har klagat på på forumen. Att de tar bort saker som gjort Gwent bra/unikt som locked row units, 3 rader, lore/flavor text, gold immunity och att man faktiskt måste tänka lite och inte kan förlita sig på RNG för att vinna. Allt det slängde de i soptunnan och la till max antal kort på raderna, bronze kort som är bättre än gold, RNG galore och create kort, mer fokus på att kräkas ut kort på planen utan någon som helst strategi, gjort UI/effekter mer cartoonish och gjort kort på spelplanen mindre för att spelet ska komma till mobil, måste ju fjäska för kidsen...

Att de ens överväger att ta bort siege raden kan jag inte ens fatta och det håller i stort sett alla med om om man kollar forumen. Varför ens kalla det Gwent när det inte är det längre, lite som att bara ta bort höger raden i Scrolls: Legends, skulle liksom inte vara samma spel längre. Oh glömde att alla factions är i stort sett same shit nu med, inget som gör dem unika mest för att du kan göra samma sak med alla och spelet går bara ut på att kräkas kort utan strategi ändå.

Lustigt... CD project som alltid brukar göra rätt val annars...

Medlem
Skrivet av B-itta:

Lustigt... CD project som alltid brukar göra rätt val annars...

Vad får dig att tro att samma sak inte har skett i deras andra spel? Hur många av deras spel har vi fått ta del utav som varit under utvecklingsstadiet? O.o

Skrivet av Barkbiten:

Ja det är det många inklusive mig som har klagat på på forumen. Att de tar bort saker som gjort Gwent bra/unikt som locked row units, 3 rader, lore/flavor text, gold immunity och att man faktiskt måste tänka lite och inte kan förlita sig på RNG för att vinna. Allt det slängde de i soptunnan och la till max antal kort på raderna, bronze kort som är bättre än gold, RNG galore och create kort, mer fokus på att kräkas ut kort på planen utan någon som helst strategi, gjort UI/effekter mer cartoonish och gjort kort på spelplanen mindre för att spelet ska komma till mobil, måste ju fjäska för kidsen...

Att de ens överväger att ta bort siege raden kan jag inte ens fatta och det håller i stort sett alla med om om man kollar forumen. Varför ens kalla det Gwent när det inte är det längre, lite som att bara ta bort höger raden i Scrolls: Legends, skulle liksom inte vara samma spel längre. Oh glömde att alla factions är i stort sett same shit nu med, inget som gör dem unika mest för att du kan göra samma sak med alla och spelet går bara ut på att kräkas kort utan strategi ändå.

Mja, jag anser inte det "barnsligt" eller fel att det ska släppas till mobil överhuvudtaget. Om något så anser jag att mobil och surfplattor är en perfekt platform för kortspel. Man kan dock önska att UI:n är anpassad beroende på platform. Såvida du inte syftade på den grafiska biten, den kan jag inte riktigt uttala mig om.

Förhoppningsvis så är det bara något de experimenterar med och inte nödvändigtvis något som kommer genomföras. Om spelet faktiskt visar sig vara bättre med 2 rader istället för 3, ja varför inte? Fast jag håller annars med, hade velat se de försöka få till det med 3 rader. Men det är absolut inget fel med att experimentera...

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Mja, jag anser inte det "barnsligt" eller fel att det ska släppas till mobil överhuvudtaget. Om något så anser jag att mobil och surfplattor är en perfekt platform för kortspel. Man kan dock önska att UI:n är anpassad beroende på platform. Såvida du inte syftade på den grafiska biten, den kan jag inte riktigt uttala mig om.

Förhoppningsvis så är det bara något de experimenterar med och inte nödvändigtvis något som kommer genomföras. Om spelet faktiskt visar sig vara bättre med 2 rader istället för 3, ja varför inte? Fast jag håller annars med, hade velat se de försöka få till det med 3 rader. Men det är absolut inget fel med att experimentera...

Nu sa jag inte att det var mobilports som var barnsligt (formulerade mig dåligt) utan indirekt att RNG och cartoonish grafik tilltalar kids mer än vad strategi och "grit and blood" gör som det var innan midwinter uppdateringen. Ja det är det men när de gör val ingen av deras core spelarbas bett om eller tycker om (som row limit och jättestora flashiga dmg numbers bl.a) bara för att de känner att det måste släppas till mobila platformar tycker iaf jag att man gör fel. Varför inte bara sänka grafiken om de nu inte klarar av grafiken som är på Xbox/PC. Varför ändra artstilen som Witcher fans gillar bara för att försöka locka Hearthstone spelare där allt är mer cartoonish och färgglatt.

Spelet var bättre när de hade kort som var låsta till vissa rader, du var tvungen att tänka till innan du la kortet till skillnad från nu när man bara kräks ut kort på alla rader som inte har weather. Att 98 % av alla korten är "Agile" nu har bara gjort spelet sämre precis som att ta bort gold immunity gjorde majoriteten av alla golds helt värdelösa. Eller att de tog bort "Trio" som var en av de mer unika grejerna Gwent hade, det var ingen som bad om det.

Men det är ju just det som är problemet, jag tvivlar inte på att CDRed hade kunnat göra ett skit bra spel om de bara körde en rad som Hearthstone eller två some Legends. Problemet är om det fortfarande är Gwent då? Eller är det bara en wannabe Hearthstone klon som spelet liknar mer nu än någonsin.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Nu sa jag inte att det var mobilports som var barnsligt (formulerade mig dåligt) utan indirekt att RNG och cartoonish grafik tilltalar kids mer än vad strategi och "grit and blood" gör som det var innan midwinter uppdateringen. Ja det är det men när de gör val ingen av deras core spelarbas bett om eller tycker om (som row limit och jättestora flashiga dmg numbers bl.a) bara för att de känner att det måste släppas till mobila platformar tycker iaf jag att man gör fel. Varför inte bara sänka grafiken om de nu inte klarar av grafiken som är på Xbox/PC. Varför ändra artstilen som Witcher fans gillar bara för att försöka locka Hearthstone spelare där allt är mer cartoonish och färgglatt.

Spelet var bättre när de hade kort som var låsta till vissa rader, du var tvungen att tänka till innan du la kortet till skillnad från nu när man bara kräks ut kort på alla rader som inte har weather. Att 98 % av alla korten är "Agile" nu har bara gjort spelet sämre precis som att ta bort gold immunity gjorde majoriteten av alla golds helt värdelösa. Eller att de tog bort "Trio" som var en av de mer unika grejerna Gwent hade, det var ingen som bad om det.

Men det är ju just det som är problemet, jag tvivlar inte på att CDRed hade kunnat göra ett skit bra spel om de bara körde en rad som Hearthstone eller två some Legends. Problemet är om det fortfarande är Gwent då? Eller är det bara en wannabe Hearthstone klon som spelet liknar mer nu än någonsin.

Jag undrar faktiskt lite angående det där med "barnslig" grafik. Tilltalar det verkligen ungdomar mer än vuxna? Jag har fått intrycket att det är helt tvärt om, att ungdomar är de som är som mest förtjusta i våld och blod, och allt fler vuxna är okej med både och, framförallt den lite mer "stylized" stilen. Jag kan dock förstå ifall man inte tycker om den. Själv är jag förtjust i de flesta olika stilar bara de är väldigt välpolerade och inte något som känns krystat.

Från utvecklarnas sida tror jag inte heller det beror på, åtminstone inte enbart, på "mobilstöd", men att många utvecklare helt enkelt gillar att gå lös med kreativiteten i just spel. Det finns många som inte gör det men det är väl inte så otänkbart att någon skulle vilja ha en "toonig" grafikstil utan att de ska vilja inrikta sig till barn? Jag vet själv när jag sitter och 3D modellerar och har mig att jag älskar att göra en blandning, något mot det "tooniga" hållet istället för att eftersträva en fotorealistisk grafikstil. För mig låter det lika knäppt som att säga att anime bara passar barn för det är tecknat.

1
Skriv svar