Far Cry 5 crackat – tog mindre än tre veckor

Robot
Far Cry 5 crackat – tog mindre än tre veckor

Denuvo stod inte emot den här gången heller.

#denuvo, #farcry5


Medlem

Tycker det är konstigt att ni på FZ som är emot olaglig nedladdning och piratkopiering av spel, konstant uppmärksammar och skriver nyheter så fort ett större spel blivit crackat.

Känns som ni har lite dubbelmoral då ni är emot det och säger det är fel samtidigt som ni hjälper till med att uppmärksamma folk varje gång ett stort spel har blivit crackat.

FM-guru
F.d. Sisyr

Spelar ju mindre roll. Det räcker med att skyddet håller ett par veckor för att skadorna av piratkopiering ska minska så drastiskt att det inte längre har någon större påverkan. Folk hinner bli otåliga och köpa spelet däremellan.

Frilansare

Tycker det är mycket intressant att ett stort och välanvänd kopieringsskydd som Denuvo har crackats igen. Det har inget med min personliga åsikt om piratkopierade spela att göra, och kör man crackat så tror jag faktiskt att man använder andra kanaler för info.

Vi skriver såklart också om någon kodar ett "oknäckbart" kopieringsskydd. Som till exempel när "Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka"

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

Tycker det är konstigt att ni på FZ som är emot olaglig nedladdning och piratkopiering av spel, konstant uppmärksammar och skriver nyheter så fort ett större spel blivit crackat.

Känns som ni har lite dubbelmoral då ni är emot det och säger det är fel samtidigt som ni hjälper till med att uppmärksamma folk varje gång ett stort spel har blivit crackat.

Jag tycker samma sak om SVT, de borde enbart skriva om allt som är bra och censurera allt om inbrott, mord och våldtäkt.

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

Tycker det är konstigt att ni på FZ som är emot olaglig nedladdning och piratkopiering av spel, konstant uppmärksammar och skriver nyheter så fort ett större spel blivit crackat.

Känns som ni har lite dubbelmoral då ni är emot det och säger det är fel samtidigt som ni hjälper till med att uppmärksamma folk varje gång ett stort spel har blivit crackat.

Enligt samma logik får man bara skriva nyheter om mord så länge man är beredd att mörda någon själv.

Medlem

Personligen tycker jag det är intressant - inte för att jag piratkopierar (sedan många år) utan för att jag avskyr dynga som påverkar spelandet negativt helt i onödan.

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

Tycker det är konstigt att ni på FZ som är emot olaglig nedladdning och piratkopiering av spel, konstant uppmärksammar och skriver nyheter så fort ett större spel blivit crackat.

Känns som ni har lite dubbelmoral då ni är emot det och säger det är fel samtidigt som ni hjälper till med att uppmärksamma folk varje gång ett stort spel har blivit crackat.

Tycker allt som rör spelindustrin är intressant att läsa så jag välkomnar även detta.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@Avedagreat:
Fast du kanske inte vet allt om alla på FZ ^___^
Eller fd medarbetare

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker det är mycket intressant att ett stort och välanvänd kopieringsskydd som Denuvo har crackats igen. Det har inget med min personliga åsikt om piratkopierade spela att göra, och kör man crackat så tror jag faktiskt att man använder andra kanaler för info.

Vi skriver såklart också om någon kodar ett "oknäckbart" kopieringsskydd. Som till exempel när "Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka"

Det blir automatiskt marknadsföring för det om ni skriver artiklar om det när spel x är crackat. Alltid får det någon som är halvintresserad av spelet att ladda ner det istället för att köpa på rea.

Avstängd

Jag tror de flesta som bryr sig om att vänta på crackade spel redan visste om detta innan FZ.se hann publicera artikeln om "nyheten"!

Medlem

Om det nu stämmer att Denuvo påverkar prestandan är det ju som konsument nästan bättre att vänta med att köpa spelet tills det blivit crackat och bortpatchat?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det blir automatiskt marknadsföring för det om ni skriver artiklar om det när spel x är crackat. Alltid får det någon som är halvintresserad av spelet att ladda ner det istället för att köpa på rea.

Jisses, vem bryr sig..?

Ska speljournalister sluta skriva om ett av de allra hetaste ämnena i branschen för att somliga kanske använder den informationen på ett felaktigt sätt?
Hur skulle journalistiken i övrigt se ut om alla tänkte så?

Väx upp...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jisses, vem bryr sig..?

Ska speljournalister sluta skriva om ett av de allra hetaste ämnena i branschen för att somliga kanske använder den informationen på ett felaktigt sätt?
Hur skulle journalistiken i övrigt se ut om alla tänkte så?

Väx upp...

Varför publicera sånt som skadar företag som gör spel och gynnar folk som gör det spelbart gratis? Jag tycker inte man ska sluta skriva negativa saker, men det är så onödigt att tipsa om att spel är crackade gynnar ingen förutom de som driver piratsidor osv. Men jag förstår också varför FZ skriver om det de får ju in pengar på det viset.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför publicera sånt som skadar företag som gör spel och gynnar folk som gör det spelbart gratis? Jag tycker inte man ska sluta skriva negativa saker, men det är så onödigt att tipsa om att spel är crackade gynnar ingen förutom de som driver piratsidor osv. Men jag förstår också varför FZ skriver om det de får ju in pengar på det viset.

För att de är nyheter och intressant för många i spelvärlden? Tror knappast att FZ publicerar en nyhet om det skadar försäljningen speciellt mycket, vissa kanske till och med köper det nu när de kan vänta sig att skyddet patchas bort i nära framtid.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Jag tycker samma sak om SVT, de borde enbart skriva om allt som är bra och censurera allt om inbrott, mord och våldtäkt.

Meh! Här sprider man ett brott som folk kan ta del av...

Med din jämförelse skulle isf SVT gå ut och säga att en misshandel har skett och dem som vill vara med och misshandla kan nu göra detta ostraffat.

Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför publicera sånt som skadar företag som gör spel och gynnar folk som gör det spelbart gratis? Jag tycker inte man ska sluta skriva negativa saker, men det är så onödigt att tipsa om att spel är crackade gynnar ingen förutom de som driver piratsidor osv. Men jag förstår också varför FZ skriver om det de får ju in pengar på det viset.

1. Detta håller jag med om: med tanke på alla spel, stora som små, som förr eller senare släpps "crackade" så är det konstigt att detta ens rapporteras. Det är ungefär som att rapportera om när nya Star Wars-filmen "till sist" hittade ut som CAM på nätet. Alla som "väntade på det" är inte precis chockerade utan de visste att det bara var en fråga om när.

2. Det påminner nästan lite om thepiratebay och deras annonser: de uppmuntrar ingen till olaga handling men de uppmärksammar möjligheterna samtidigt som de drar in annonsintäkter på det. När något uppmärksammas så fokuserar folk mer på det vilket kan påverka försäljningssiffror negativt. Det är faktiskt rätt etiskt knivigt ju djupare man tittar på det hela.

Medlem

Bara för att man är för crackning betyder det inte att man är för piratkopiering.

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

Tycker det är konstigt att ni på FZ som är emot olaglig nedladdning och piratkopiering av spel, konstant uppmärksammar och skriver nyheter så fort ett större spel blivit crackat.

Känns som ni har lite dubbelmoral då ni är emot det och säger det är fel samtidigt som ni hjälper till med att uppmärksamma folk varje gång ett stort spel har blivit crackat.

Jag tror du har missförstått lite; Nyhetsrapportering har inget med moral att göra utan det görs neutralt, annars kallas det propaganda (eller om man är Trump; 'Fake news'). Journalisten kan ibland kommentera nyheten med sina åsikter men då är det i regel tydligt markerat. Du hittar absolut inget om FZ's åsikt i den här nyheten utan det står klart och tydligt att källan är VG24/7 samt CPY.

Däremot har ofta artiklar där tidningen själv är källan subjektivt innehåll och där hittar du moraliska värderingar.

Medlem

Pomfritt vad folk klagar.

Jag tycker att nyhetsvärdet ligger i att betalande kunder får en sämre upplevelse för något som hjälper föga.

Medlem

@Ahris: Nej, vad du och i stort sett alla andra har missat är min poäng.

Kollar man under regler på deras discord står det under paragraf 2:

"2. Inget stötande eller kränkande tillåts (namn, bilder, länkar etc). Trollande, marknadsföring, piratkopiering eller andra brott är inte tillåtet."

Läser man deras forum trivelregler så står det följande:

"Diskussioner om potentiellt illegal fildelning är inte tillåtna.". Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som till exempel bottar eller olika exploits."

Jag pratade inte om artikelförfattarens åsikter utan om FZ som sida, det är emot deras regler att diskutera piratkopiering, det är emot deras regler att sprida sådant material samtidigt som de själva skriver nyheter som har direkt med piratkopiering att göra.
Det är dubbelmoralen eftersom det är fel för oss användare att skriva sådant medan sidan regelbundet vid varje större spelsläpp publicerar nyheter "nu är detta spel crackat", vilket betyder i praktiken att nu är det fritt fram att ladda ner det.

Medlem
Skrivet av AplAy:

1. Detta håller jag med om: med tanke på alla spel, stora som små, som förr eller senare släpps "crackade" så är det konstigt att detta ens rapporteras. Det är ungefär som att rapportera om när nya Star Wars-filmen "till sist" hittade ut som CAM på nätet. Alla som "väntade på det" är inte precis chockerade utan de visste att det bara var en fråga om när.

2. Det påminner nästan lite om thepiratebay och deras annonser: de uppmuntrar ingen till olaga handling men de uppmärksammar möjligheterna samtidigt som de drar in annonsintäkter på det. När något uppmärksammas så fokuserar folk mer på det vilket kan påverka försäljningssiffror negativt. Det är faktiskt rätt etiskt knivigt ju djupare man tittar på det hela.

Jag ser ingen reklam på varken Pirate Bay eller FZ, då jag har "Pirate Bay Ad Remover" och "AdBlocker",
eftersom jag hatar reklam i alla former!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Bennii:

Enligt samma logik får man bara skriva nyheter om mord så länge man är beredd att mörda någon själv.

Dock så innebär nyheter som denna att folk kanske letar upp spelen på någon torrentsida och tankar hem just för att FZ gav denna informationen, jag tror inte att folk går runt och mördar för att SVT informerar om att det går.

Personligen tycker jag dock detta har nyhetsvärde och att FZ ska publicera saker som detta.

Medlem

Just med tanke på alla kontroverser och frågetecken kring just nämnda piratkopieringsskydd och dess varande eller icke varande är det i min värld i allra högsta grad intressant med nyheter kring det.

Har man något som helst intresse av spelindustrin, spelutveckling och företagspolitiken som råder i spelbranschen så är sådana här nyheter intressanta.

Är man bara intresserad av huruvida ett spel är bra eller inte och bara vill läsa recensioner så kan man välja att skita i artiklar om utvecklare, utgivare, kopieringsskydd och hårdvara.

Sen har FZ/Geeks (den som administrerar) Discord-kanalen tolkningsföreträde på sina egna regler. Om FZ vill rapportera om något man anser har nyhetsvärde som kanske tangerar gränsen för vad som är okej att diskutera som vanlig användare i deras forum så är det upp till deras redaktion, i det här fallet tror jag inte att man kan påstå att FZ uppmuntrat någon att piratkopiera, vilket är det jag utgår ifrån att man inte vill att användarna ska göra heller (om man nu ska tillämpa ändamålsprincipen när man väljer att tolka deras forumregler).

Den som dessutom är intresserad av att ladda hem spel lär ju ha koll på när det går att tanka hem vare sig FZ skriver om det eller inte

Medlem
Skrivet av hulis:

Dock så innebär nyheter som denna att folk kanske letar upp spelen på någon torrentsida och tankar hem just för att FZ gav denna informationen, jag tror inte att folk går runt och mördar för att SVT informerar om att det går.

Personligen tycker jag dock detta har nyhetsvärde och att FZ ska publicera saker som detta.

Ok, mordlogiken var lite överdriven.

Medlem

Jag köper spel, filmer och musik, om jag tycker att det är bra.


signatur

autograph

Medlem

Inte ens storföretag kan överkomma en bunt nördar som tjänar pengar på reklam för dåliga nätspel och ryska brudar.

Ändå tre veckor är ändå ganska länge, vet själv det då jag var småsugen på spelet men först hade tänkt vänta på att priset gick ner. Men så hörde man så jäkla mycket om det att för en vecka sen så gav jag upp och köpte det till fullpris trots allt.

Medlem

@B-itta: Med tanke på Sveriges lagstiftning, poliskår och "straff", så är du inte långt från sanningen.

Medlem

3DM utlyste väl inte piratkopieringsdöden? Har för mig de enbart skulle ta en lång paus minst ett år för att visa att piratkopiering knappt påverkar försäljningssiffror på stora släpp. Dock fortsatte andra scene groups i guess.


signatur

Ordo Ab Chao

12
Skriv svar