Hur mycket pengar lägger ni på spel varje år?

Moderator | Testpilot
Hur mycket pengar lägger ni på spel varje år?

Såg en diskussion på Facebook om hur mycket pengar man lägger på spel. Är man tokig för nya spel samt kanske även köper mycket retro saker kan det blir en stor summa. Jag är intresserad av att se hur det ser ut för andra medlemmar?

Personligen är det alltid olika men skulle nog vilja säga jag snittar runt 3000-6000 kr per år (lite mer beroende på om det släppts en konsol eller inte.).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Beror helt på vilka spel som det året erbjuder. Vissa år runt 500-1000kr, andra mindre, andra mer.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det beror på vad man räknar in i summan. Jag spelar på PC och har därför ett kombinerat intresse för hårdvara. Räknar vi bara mjukvara blir det nog runt 6000kr / år. Ett fullprisspel varannan månad och en hög med rea/mid-price däremellan.

Medlem

För mycket Nä, men diverse spelreor lockar alltid spontana köp, även fast jag innerst inne vet att jag inte har utrymme eller tid för ett spel till. Det blir lite för mycket önsketänkande och för lite reellt tänkande. Samtidigt ser jag mina spelköp som investeringar, som ligger i min bank och väntas att upplevas. Det är nog det som är problemet, haha.

Medlem

Räknas skins till CS:GO? haha

Medlem

2000-4000 per år.
Väldigt få fullprisspel men många rea-spel blir det.
Om man däremot räknar in priset för hårdvaran så blir det givetvis mycket mer.

Köper aldrig fullpris. Lägger nog 1200:- per år, och för det får jag 20 - 40 spel, och backloggen bara växer och växer.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

...alldeles för mycket om man räknar in in-game köp av modellen tanks till World of Tanks samt Premium till WoT och månadsavgift i World of Warcraft!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

3000kr max. Tre fullprisade spel beroende på hur året ser ut, ibland bara ett fullprisat spel. Sen några på rea.

Var lite mer för kanske 7 år sen, då jag köpte alla retrospel man kan tänka sig.

Testpilot

Vete tusan hur många tusen man lägger , har svårt att slå ihop Steam / greenmangaming / gog mfl. Men lägger nog minst 3-4000 om året.

Blir både fullpris spel och på tok för många spel på diverse reor.

Medlem

Kikade på kontot och under 2018 har jag hittills lagt 2235:- på spel. En något vansklig prognos vore alltså cirkus 9000:- på ett år. Tur att jag har en fin lön

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Köper aldrig fullpris. Lägger nog 1200:- per år, och för det får jag 20 - 40 spel, och backloggen bara växer och växer.

Samma här!

Jag köpte en begagnad PS4 med 4-5 spel för ca. 1500 i augusti 2017, har klarat av MGSV och Dragon Quest Builders på 6-7 månaders tid (kanske lirar 4-6h / vecka i genomsnitt). Nu återstår tre-fyra storspel som jag inte ens öppnat... jag blir nog färdig med dem nästa år... lagom tills de rear ut Ni no Kuni, Shenmue-spelen med flera.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

2-4 fullprisspel per år brukar det bli, samt ett par hundralappar hit och dit på Steamreor och liknande.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Avstängd

Det var en riktigt bra fråga, har funderat på att sätta mig och räkna ut detta någon gång.
En gissning är mellan 12-15k per år, ca 1 fullpris spel i månaden och sen strösaker som DLCs, Reaspel och sånt.
Har iallafall som inställning att det går lite drygt 1000kr/mån, vilket jag tycker är lite räknat på hur många timmar underhållning det ger i månaden. En ordentlig krogkväll med mat, drinkar och taxi kostar ju minst 1000kr.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PlayerOne:

Det var en riktigt bra fråga, har funderat på att sätta mig och räkna ut detta någon gång.

Det är inte en dum idé faktiskt. Har många vänner och flertalet folk i min familj som inte har koll på sin ekonomi.

Minns ett par år sedan när jag satt ned med en vän efter en månad av samlande av kvitton och det kan vara läskigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

@uberpwnage2.0:

Man borde ju.. Det störda är när man köper spel för 600kr,kastar det i hyllan och spelar det 1-2 år senare, då det går för 249kr. Har slösat ganska många tusenlappar på det. Tur att 2018 är lugnt fram till hösten. Har inga fler spelköp inplanerade nu förrän Spiderman.

Eller jo.. Vampyr... Och Detroit... Fan.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är inte en dum idé faktiskt. Har många vänner och flertalet folk i min familj som inte har koll på sin ekonomi.

Minns ett par år sedan när jag satt ned med en vän efter en månad av samlande av kvitton och det kan vara läskigt.

För många herrans år sedan när jag precis började jobba märkte jag att saldot på kontot bara sjönk och sjönk, fast jag hade börjat få in lite flis. Då gjorde jag ett excel-ark med alla mina betalningar varje månad.
Har expanderat det arket över åren och kan bara säga att man får en bra överblick på sin ekonomi med minimal tidsinvestering.
Det enda som tar lite tid är när man gör arket första gången.
Ett litet tips till er alla.

Medlem

Mer än jag borde. Har som många andra en rejäl backlog.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av schmuttah:

Har expanderat det arket över åren och kan bara säga att man får en bra överblick på sin ekonomi med minimal tidsinvestering.
Det enda som tar lite tid är när man gör arket första gången.
Ett litet tips till er alla.

Bra tips men vad gör jag med överblicken sen då? Även om jag ser svart på vitt att jag bränner typ 1000kr/mån på taxi, 1500 på spel, 5000 på krogen osv, jag vet inte om jag kommer dra ner på det då... Eller ändrades ditt mönster när du såg överblicken? Själv gör jag saker jag vill för stunden helt bortkopplat från någon slags större övergripande bild. Tyvärr resulterar ju det i att man läcker pengar som ett såll, men att avstå från saker jag vill känns ju konstigt det också.

Avstängd

Finns det någon motsvarande term som analfabet när det gäller ekonomi så är jag en sån. Förstår på riktigt inte pengars värde, när 200kr på ett ställe betyder en sak, och på ett annat ställe har det ett helt annat värde. Ekonomisk dyslexi. 500kr kan ge mig 300h underhållning i the witcher 3,eller 2 drinkar på krogen jag sveper och sedan glömmer bort. Ser inte sambandet alls.

Medlem
Skrivet av PlayerOne:

Bra tips men vad gör jag med överblicken sen då? Även om jag ser svart på vitt att jag bränner typ 1000kr/mån på taxi, 1500 på spel, 5000 på krogen osv, jag vet inte om jag kommer dra ner på det då... Eller ändrades ditt mönster när du såg överblicken? Själv gör jag saker jag vill för stunden helt bortkopplat från någon slags större övergripande bild. Tyvärr resulterar ju det i att man läcker pengar som ett såll, men att avstå från saker jag vill känns ju konstigt det också.

Mitt mönster ändrades då jag såg att jag brände pengar på skit helt enkelt. Men sedan som du säger, ska man tillåta sig själv att leva lite också. Så istället för 5000 på krogen, så gick jag ner till hälften. Eller köpte från systembolaget och grundade rikligt.

Avstängd
Skrivet av schmuttah:

Mitt mönster ändrades då jag såg att jag brände pengar på skit helt enkelt. Men sedan som du säger, ska man tillåta sig själv att leva lite också. Så istället för 5000 på krogen, så gick jag ner till hälften. Eller köpte från systembolaget och grundade rikligt.

Usch, jag behöver fan få den här revelationkallduschen över mig. Ska försöka räkna ut min svinneri någon dag. Hatar egentligen krogen, men likt förbannat bälgar man i sig när man står där.

Medlem

Jag köper otroligt mycket mindre spel nu än förr, det är mer hårdvara för tillfället men jag kanske snittar 1200kr om året.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Tråddemonen
Testpilot

Sällan att jag betalar fullpris för spel, men kanske 500-600kr i månaden på spelrea. Blir ofta mycket intressanta indiespel om det inte är något större spel för en bättre slant. Antalet spel ligger ofta mellan 5-8 spel per månad. Men nu så vart jag lite girig när nya God of war kommer, så jag köpte CE.

Medlem

skulle nog säga att jag lägger minst 10K på spel per år...
dvs mjukvara endast.

Äger alla konsoler och köper de flesta stora titlar som kommer, sedan säljer jag av de allra flesta inom en månad efter att jag spelar klart dem.

Så räknar man på hur många spel jag köper och faktiskt behåller så landar nog summan på 4-5k istället.

Testpilot
Skrivet av schmuttah:

För många herrans år sedan när jag precis började jobba märkte jag att saldot på kontot bara sjönk och sjönk, fast jag hade börjat få in lite flis. Då gjorde jag ett excel-ark med alla mina betalningar varje månad.
Har expanderat det arket över åren och kan bara säga att man får en bra överblick på sin ekonomi med minimal tidsinvestering.
Det enda som tar lite tid är när man gör arket första gången.
Ett litet tips till er alla.

Skrivet av PlayerOne:

Bra tips men vad gör jag med överblicken sen då? Även om jag ser svart på vitt att jag bränner typ 1000kr/mån på taxi, 1500 på spel, 5000 på krogen osv, jag vet inte om jag kommer dra ner på det då... Eller ändrades ditt mönster när du såg överblicken? Själv gör jag saker jag vill för stunden helt bortkopplat från någon slags större övergripande bild. Tyvärr resulterar ju det i att man läcker pengar som ett såll, men att avstå från saker jag vill känns ju konstigt det också.

Jag gjorde exakt samma sak för många år sen då pengarna rann bort för mig och min dåvarande sambo.
Gjorde ett enkelt ark och såg vad som kostade per månad.
Det som var bra var att man fick en översikt över alla dessa mindre men "många bäckar små" utgifter som man sen kunde rensa bland. Olika prenumerationer , bredband , telefoni mm Dessa kan man byta/säga upp och på så vis spara in pengar ganska snabbt.
Jag hjälpte även min mor att få till samma ekonomiska ark så hon kunde få styr på ekonomin.

Vi kör med arket fortfarande dock i mindre omfattning. Men det är fortfarande bra att glo i historiken på sitt bankkonto och spalta upp ett helt år för att se vilka månader som kan vara tunga på utgifterna.

Ontopic:
Räknade för 2018 och hittills har jag lagt 1849:- så justerar min budget till 6-8000 om året typ

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Troligtvis mycket mer än vad jag vill erkänna. Under 2017 blev det säkert närmare 20 spel, blandat på reor och nypris, samt två konsoler, Switch och Xbox One S. Det var dock många år då jag knappt köpte några spel alls, så det får väl väga upp.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot
Skrivet av Grukk:

Troligtvis mycket mer än vad jag vill erkänna. Under 2017 blev det säkert närmare 20 spel, blandat på reor och nypris, samt två konsoler, Switch och Xbox One S. Det var dock många år då jag knappt köpte några spel alls, så det får väl väga upp.

Samma för mig faktiskt. Det drog iväg rätt mycket tack vare Switchen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Mycket mindre än förr då det släpps så få (för mig) köpvärda spel nuförtiden.
I år har det bara blivit Far Cry 5 så här långt.

Tråkigt, men det blir mer kvar i plånboken och det är ju alltid något.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Oklart. Kanske 1000-1500:- för nya och begagnade spel och sen abonnerar jag på Dota2 och WoW. Nu när TI på Dota2 ingår i Dota + åker kostnaden ner


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Skriv svar