God Of War, Officiella tråden, Historien / Frågor/ Allmän diskussion

Tråddemonen
Testpilot
God Of War, Officiella tråden, Historien / Frågor/ Allmän diskussion

Hallå igen, det var ett tag sen jag gjorde en tråd. Men tänkte sammanfatta en text kring historien som de tidigare God Of War spelen utspelar sig. Så alla är lite mer med på noterna. Har även givit förklaringar vilka alla gudar och varelser är som har betydelse för historien kring Kratos och hans destruktiva resa. Hoppas ni gillar den, denna tråd innefattar alla God Of War spelen så diskutera så mycket som ni orkar!

Trevlig helg på er!

God of war historian i kronologisk ordning innan Kratos Nordiska resa

God of war spelen följer en man vid namn Kratos (som betyder styrka på grekiska) och hans bror Deimos (som betyder fruktan) är född och uppväxt som spartaner under Greklands stormakt. Kratos och Deimos är uppvuxen i Sparta med spartanska regler för pojkar. Detta innebär att barn tränas redan som unga för att de ska bli dödliga innan de ska genomgå det spartanska testet för att bli Spartanska krigare. En dag så förutser ett orakel att världen och gudarnas undergång inte kommer att begås utav titanerna men utav en dödlig människa som oraklet kallar för den ”märkta krigaren” och gudarna måste försöka att stoppa det från att ske.

Gudarna Ares (Krigsguden) och Athena (Krigets och vidsdomhetens gudinna) råkar göra misstaget att röva bort Kratos bror Deimos eftersom att Deimos har ett födelsemärke på sin kropp. Kratos försöker stoppa sin brors kidnappning men misslyckas och Ares parerar Kratos attack och ger Kratos ett ärr över sitt ena öga. Därefter så stoppar Athena Ares i ett försök att döda Kratos. I ära till sin bror som Kratos tros vara bortrövad och död så tatuerar Kratos sig själv med ett liknande märke.

År passerar och Kratos blir en stor krigare och är den yngsta som någonsin blivit kapten för spartanska armén. Kratos gifter sig med Lysandra och får en dotter vid namn Calliope.

En dag så håller Kratos på att förlora en strid med sin armé mot barbarer som leds utav barbarernas kung. Utav ren frustration och ilska så skriker Kratos till gudarna om i hopp att få stöd. Då svarar krigsguden Ares Kratos skrikande bön med att han kan ge Kratos makt och styrka i utbyte att han slåss och tjänar Ares under en ed. I desperation så accepterar Kratos Ares krav och blir omänskligt stark med hjälp utav två svärd som kallas för ”Blades of chaos”. Kratos vinner därpå striden och slaktar barbarerna.

Kratos var fruktad för sin styrka, armé och sin ilska. Han slaktade och besegrade allt i sin väg. Men en dag så lurar Ares Kratos. Kratos attackerar en utav Atenas tempel i en stad förblindad utav ilska i Ares order. Men när han återkommer till sitt medvetande så märker han att han själv har dödat både sin fru och sin dotter som var Ares plan för att göra Kratos till den ultimata krigaren utan känslor. Efter mordet på sin familj så förbannas Kratos utav stadens orakel som märker honom med ”Mark of the terrible deed” Kratos skin täcks utav askan från hans familj och kallas sedan ”The ghost of sparta”.

Efter Kratos synd så väljer Kratos att avbryta sitt tjänande och sin ed till Ares. Ares överlämnar Kratos till furies systrarna (mytologiska gudinnor som straffar de som svurit en falsk ed) som torterar Kratos och fängslar honom i kedjor.

Orkos (en personifierad förbannelse för de som bryter en ed) släpper Kratos fri och Kratos lyckas att mörda de tre systrarna av Furies.

För att bli helt fri ifrån Ares tjänande så blir Kratos tvungen att även döda Orkos och Orkos bönfaller Kratos till att göra det. Men när Orkos dör så återfår Kratos sina minnen utav att ha mördat sin familj. Kratos lovar på efterhand att tjäna de andra gudarna för att bli av med sina mardrömmar om hans förflutna.

Efter att Kratos har börjat att tjäna de andra gudarna så får han i uppdrag att rädda den kidnappade Helios (solguden). Kratos stöter på Persephone (underjordens gudinna) Persephone övertalar och lovar att Kratos får bli återförenad med sin dotter Calliope om han tjänar henne. Kratos väljer att tjäna Persephone och återförenas med anden utav hans dotter. Kratos märker att Persephones planer är att frigöra den fängslade titanen Atlas i ett försök att förstöra världen som också innebär att hans dotter kommer att dö återigen. Kratos väljer därefter att inte göra som Persephone ber honom.

Det slutar med att Kratos låter Atlas vara fast i sitt fängslande, dödar Persephone, räddar Helios och förlorar sin dotter återigen.

10år efter att ha tjänat gudarna och gjort som han har blivit sagd för att bli av med sina mardrömmar utav det förflutna. Han träffar Athena (Kriget och visdomens gudinna) som berättar för Kratos att ifall han dräper Ares så kommer gudarna att förlåta hans synder och bli av med sina mardrömmar. Med Kratos själviska motiv så accepterar Kratos uppdraget att dräpa Ares som försöker att ta över staden Athen. När Kratos har tagit sig till Athen så får Kratos information ifrån Athens orakel att han kan utföra sitt uppdrag med hjälp utav Pandoras ask. Kratos får sedan reda på att Pandoras ask finns i ett tempel som är fastkedjad på titanen Cronos rygg.

Kratos lyckas att ta sig till Pandoras ask och blir dödad utav Ares som har fått reda på vad Kratos är ute efter. Kratos hamnar i underjorden men lyckas fly. Efter att Kratos lyckas ta tillbaka Pandoras ask från Ares så öppnar Kratos asken. När Kratos öppnar Pandoras ask så får han kraften att döda en gud. Med hjälp utav kraften så lyckas Kratos att döda Ares och efter han har utfört gudarnas vilja så förlåter gudarna Kratos synd men han får fortfarande behålla sina mardrömmar. Kratos i sin tur försöker att begå självmord då han inte orkar leva med sin börda, men just när Kratos kastar sig över en klippkant så räddas han utav Athena och transporteras till berget Olympus (Gudarnas hem). Gudarna behöver Kratos då han har dräpt krigsguden och måste ta över hans plats i Olympus. Därpå så kronas Kratos som den nya krigsguden aka The god of war.

År senare som Krigets gud så hemsöks Kratos fortfarande utav sina mardrömmar om det förflutna. Kratos bestämmer sig för att göra någonting åt det förflutna men Athena gör ett försök med att stoppa Kratos. Kratos vägrar att lyssna på Athena och bestämmer sig för att resa och utforska sitt förflutna. Kratos bestämmer sig för att ta sig till Poseidons (Havsguden) tempel i staden Atlantis.

I Atlantis så stöter Kratos på sin mor Callisto som i samband vid återföreningen förvandlas till ett hemskt monster. Kratos slåss mot sin mor i sin nya form och lyckas besegra henne. Callisto bönfaller Kratos med sina sista döende ord till att leta och finna Kratos bror Deimos i Sparta. Påväg mot Sparta så stöter Kratos på titanen Thea i vulkanen Methana och frigör Thea som i sin tur skapar en eruption i vulkanen och förstör staden Atlantis.

På vägen mot sparta stöter Kratos på Erinys (Dotter till dödsguden Thanatos och budbärare till Thanatos) och bekämpar henne. Erinys dör och Kratos når fram till sin hemstad Sparta. När Kratos har hittat tillbaka till sin hemstad så har det spartanska folket att börja förstöra statyer utav den förgående krigsguden Ares för att resa en ny staty utav Kratos. Kratos finner en anhängare till Ares som Kratos sedan jagar ner till spartas fängelsehåla där anhängaren släpper lös Pireuslejonet. Kratos besegrar både anhängaren och lejonet. Därefter så tar Kratos sig till Ares tempel där han stöter på en ande utav sig själv som barn och får reda på att han måste finna dödens domän i den sjunkna Atlantis. Kratos återvänder till Atlantis ruiner och får höra ifrån guden Poseidon att han är förbannad på Kratos för att ha förstört Atlantis som var Poseidons stad. Kratos finner en portal till dödens domän i Atlantis ruiner och tar sig in. I dödens domän så finner Kratos sin bror Deimos som fortfarande är levande. Deimos har fängslats och utsatts för tortyr i dödens domän sen han rövades bort som barn. Kratos friar sin bror som sedan väljer att slåss mot Kratos. Under Kratos och Deimos slagsmål så kommer Thanatos (Döds guden) och avbryter dem. Han tar med sig Deimos och tar honom till en klippa för att försöka döda Deimos genom att kasta ner honom för klippan. Kratos räddar Deimos som sedan förlåter Kratos.

De utkämpar en strid tillsammans mot Thanatos och Deimos dödas. Kratos blir helt rasande med Ilska och dödar Thanatos. Han väljer sedan att begrava sin bror i dödens domän. Efter begravningen så stöter Kratos på Athena som har funnit Kratos vid sin brors grav. Athena säger att med Deimos död så har Kratos kapat de band som har gjort honom dödlig och erbjuder honom full gudomlighet. Kratos nekar Athenas erbjudande och utbrister ”Gudarna ska få igen för det här” och återvänder sedan till Olympus som krigsgud.

Kratos tillbaka i sin roll som krigsgud bestämmer sig för att hjälpa sin spartanska armé i ett slag mot Rhodos i mål av att förstöra, gudarna tycker att Kratos är allt för maktgalen och Zeus beslutar sig därmed att ta ifrån Kratos sin gudomlighet och föra över all Kratos kraft in i Svärdet av Olympus. Zeus använder sedan svärdet av Olympus och dödar sedan Kratos, Kratos i sina döende ord utlovar en hämnd mot Zeus för hans förräderi.

Efter att Kratos dör så faller han ner i underjorden och räddas utav titanen Gaia som är inspärrad i Tartaros, när Kratos träffar Gaia så får han reda på att alla titaner är i underjorden efter ”det första stora kriget” (Kriget mellan gudarna och titanerna) och att titanerna söker hämnd mot Zeus. Kratos som är hämndlysten söker samma mål som titanerna och gör en överenskommelse att slå tillbaka mot Zeus med titanernas hjälp, i utbyte att Kratos befriar Titanerna från sina fängelsen. Kratos får reda på att Moirerna (ödets gudinnor) har kraften att ändra det förflutna, och får instruktioner från titanerna att han ska söka upp dem och ändra på det förflutna så att titanerna kan hjälpa Kratos i sitt slag mot Zeus.

Under Kratos resa så stöter Kratos på många grekiska hjältar som han dödar och släpper även lös fågel phoenix. När Kratos når ödets gudinnor så ber Kratos dem om hjälp att använda sig utav ödets trådar för att ändra på det förflutna och hjälpa Kratos i sin hämnd. Gudinnorna nekar Kratos och kratos dödar ödets gudinnor, han använder sedan ödets trådar för att sedan ta sig till tidpunkten då Zeus dödar Kratos med svärdet av Olympus.

Kratos som i sin tur är mer förberedd en vad Zeus är lyckas att besegra Zeus i en episk kamp, när Kratos ska ge nådastöten mot Zeus så kastar Athena sig i vägen och Kratos råkar döda Athena. Zeus flyr efter detta upp i berget Olympus, förskräckt utav Kratos och hans mordiska ilska.

Innan Athena dör så berättar Athena att Zeus är Kratos far, varför Zeus förrådde Kratos var för att Zeus var rädd över far och son relationen som Zeus själv hade med sin far Chronos och var rädd att Kratos skulle bli mäktig nog i sin roll som krigsgud och sedan förråda Zeus själv.

Kratos förkastar sin relation som son till Zeus och utnämner en hämnd mot Zeus och allt som står i hans väg, Kratos använder åter igen ödets trådar och befriar Titanerna från sitt öde och använder sig utav deras hjälp att attackera berget Olympus och döda Zeus.

När Kratos och titanerna gör sitt slag mot gudarna på berget Olympus så lyckas Kratos att döda Poseidon som hamnar i hans väg, världen översvämmas och gör sig sedan redo att gå i attack mot Zeus.

Gaia förråder Kratos och kratos faller ner i underjorden.

I underjorden stöter Kratos på anden utav gudinnan Athena som han tidigare har dödat. Athena berättar för Kratos att nyckeln till att besegra Zeus är Olympus eld, och Kratos finner sig sedan i strid mot Hades (Underjordens gud) och lyckas att besegra Hades. Han lyckas sedan att ta sig ifrån underjorden och fortsätter sitt sökande efter Olympus eld, i sitt sökande efter elden så dödar Kratos både gudar och titaner. Han finner sedan att Olympus eld brinner över Pandoras ask och för att släcka elden måste Pandora själv släcka den, Pandora offrar sig själv för att släcka elden och Kratos öppnar sedan Pandoras ask men finner att den är tom. Efter att Kratos får reda på hur Pandoras ask är tom så blir han hysteriskt ilsken och går i strid mot Zeus, när striden mellan son och far pågår så blir striden avbruten utav titanen Gaia. Kratos dödar Gaia och därpå även Zeus, men Zeus återuppstår som ande och fortsätter att attackera Kratos. Zeus lyckas att besegra Kratos i nästa strid men innan Zeus ger nådastöten i försök att döda Kratos, så tas Kratos en färd inom sitt psyke med hjälp av Pandoras ande. Kratos blir förlåten utav sin fru Lysandra och dotter Calliope och förlåter även sig själv, han finner kraften av hopp efter detta när han stöter på Pandoras ande i slutet på sin färd inom sina tankar.

Kratos återfår sedan medvetandet i stunden när Zeus ska ge honom nådastöten och lyckas undvika det dödliga slaget och dödar sedan Zeus.

Efter detta så är världen ur balans och världens undergång pågår, i denna stund så kommer Athenas ande på nytt och vill ha innehållet ur Pandoras ask för att återskapa världen. Kratos berättar att asken är tom och Athena tror inte på Kratos ord, Kratos har dessutom förlorat all sin mening efter sin hämnd och använder sedan svärdet av Olympus för att begå självmord. I stunden Kratos hugger sig själv med svärdet så släpps hoppets kraft ur honom för att läka den förstörda världen, Kratos kollapsar sedan. Athena är besviken över Kratos handlingar och drar svärdet ur honom, hon beger sig sedan iväg tomhänt. Efter att eftertexterna har visats så ser man platsen där Kratos har dött, men kroppen saknas och ett spår utav blod visar ett spår fram till en klippkant. Kratos är nu försvunnen och man vet ej var han befinner sig efter detta.

Moderator | Testpilot

Fantastisk tråd som alltid.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Tackar, tackar! Har suttit på denna ett bra tag nu, men såg att andra har hunnit före mig i att posta GOW historien. Men bättre sent än aldrig. Kul att du gillar den!

Skägg.
10 Chambers

Jag är sjukt nyfiken på vad folk kommer att tycka nu när det släpps fritt.


signatur
Medlem

Om klockan nu bara kan bli 16:00 så man får hem och starta upp detta (förhoppningsvis) mästerverk.

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är sjukt nyfiken på vad folk kommer att tycka nu när det släpps fritt.

Jag har varit ett fan utav spelserien sen långt tillbaka, förväntar mig inget annat än ett riktigt grymt spel. Kanske har fått mig att bli lite extra hype då jag pluggade mytologi på Stockholms universitet, så finner en kärlek till allt som är kopplat med tidens mytologier.

Skrivet av Guybrush82:

Om klockan nu bara kan bli 16:00 så man får hem och starta upp detta (förhoppningsvis) mästerverk.

Slutar 16:00 själv idag från jobbet, ska hämtas upp på vägen hem, sen blir det en hel del spelande!

Medlem

Riktigt trevlig tråd! Tackar för den.

Ska hämta ut mitt exemplar efter jobbet idag. Önskar man kunde varit ledig...
Kommer att recensera detta senare.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Tråddemonen
Testpilot

@magma: Tack själv för att du uppskattar den!

Ja det låter som en toppen idé, blir kul att läsa vad du lyckas få ihop! Har du spelat de tidigare spelen något?

Medlem

Det enda jag spelat i serien är GoW 3 remastern till PS4. Det var OK.

Jag är mer sugen på nya spelet. Känns som den spelstilen passar mig bättre. Men det blir nog inte förrän nästa helg jag tar mig an nya God of War. Jag har lite för mycket annat planerat den här helgen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Praktikant-Gustavs runskola!

Världen i God of War är fylld till bredden med runor; ännu bättre är att dessa inte bara är där för dekoration! Om man har koll på sin äldre futhark kan man ganska enkelt och snabbt tyda diverse inristade meddelanden och skyltar i spelet. Mervärde för den nyfikne och historieintresserade!

Jag har därför petat ihop en lathund till de olika runorna och vad dessa betyder.

Den äldre futharken

Även kallad den den urnordiska, urgermanska eller samgermanska futharken. Världens äldsta exempel på denna futhark (som man hittat) finns på Gotland (!) och är inristad på Kylverstenen, daterad till år 400. Den äldre futharken består av 24 runor:

Translitteration till latinsk skrift

F U Þ A R K G W

H N I J Æ P Z S

T B E M L Ŋ D O

Þ uttalas TH (engelskans "thorn"), Æ uttalas som Ä och Ŋ uttalas som ENG (tänk engelskans "singing")

Runa

Translitteration

Runans namn

Betydelse

F

Fehu

Fä, rikedom och välstånd

U

Uruz

Ur, uroxe, urkraft

TH

Thurisaz

Thurs, jätte, troll, möjligen åskguden Tor

A

Ansuz

Asagud, en av gudarna

R

Raidho, Reid

Resa, vagn, rida

K

Kauna

Sår, böld, eld

G

Gebo, Gifu

Gåva

W

Wunjo, Wynja

Glädje

ᚺ ᚻ

H

Hagalaz, Hagal

Hagel

N

Naudhiz, Naud

Nöd, tvång

I

Isaz

Is

J

Jara, Jera

År, årsväxt

Ä

Ihwaz

Idegran

P

Perdhu (möjligen)

Jord, mylla, sten

Z

Algiz

Älg

ᛊ ᛋ

S

Sowilo, Sol

Sol

T

Tiwaz, Tyr

Tyr, krigsguden

B

Berkana, Bjarka

Björk

E

Ehwaz

Häst

M

Mannaz, Madr

Människa

L

Laguz, Laukaz

Vatten

ᛜ ᛝ

NG

Ingwaz, Ing

Ing, en fruktbarhetsgud

D

Dagaz

Dag

O

Othilaz, Othala

Odal, jord, mark, arv

Stavningar och betydelser kan vara lite kinkiga. För dig som vill grotta ned dig ännu mer finns det en uppsjö sidor på internet som kan lära dig mer.

Den nordiska mytologin

Kontext spelar roll! Att kunna tyda meddelanden som Santa Monica Studios strösslat spelvärlden i God of War med är bara steg ett. Vi måste så klart kunna knyta texterna till något också, annars är det ju inte så kul! Mitt hetaste tips är boken Nordiska Gudar, som är skriven och finfint (!) illustrerad av Johan Egerkrans.

Annars fungerar Wikipedia bra som en startpunkt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk_mytologi

Påskägg och ett lycka till

Roligast vore ju så klart om utvecklarna gömt ett easter egg i form av runskrift. Hittar ni något, dela gärna med er här i tråden!

Det var allt för mig! Tack Zimpan för en matig tråd, och lycka till ikväll alla ni som ska puckla på Draugr och uppfostra yviga småbarn med en magisk yxa på ryggen!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@magma: Tack själv för att du uppskattar den!

Ja det låter som en toppen idé, blir kul att läsa vad du lyckas få ihop! Har du spelat de tidigare spelen något?

Nej, detta är mitt första god och war så ser fram mot detta


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag har spelat igenom alla tre spelen i GoW-serien, och det är en av mina favorit spel-serier. Bra story, snygg grafik, och framförallt grym och rolig action/gameplay. Del 1-3 följde ganska mycket samma mönster där Kratos hade sina karakteristiska "kedje-blad", gameplayet såg ungefär likadant ut, lite quick-time-events, lite pussel och en massa action. Nu i detta senaste spel verkar de frångått "grundreceptet" något, vilket i sig inte behöver vara något negativt. Så det ska bli spännande att se vad de gjort med spelet.
Jag har hållit mig undan från alla recensioner, och endast sett några väldigt tidiga gameplay-videos för länge sedan. Så kommer gå in i detta spel väldigt "o-spoilad" och hoppas på att bli positivt överaskad.

Medlem

@Gustav Höglund: Mycket matnyttig information. Tack för detta!

Medlem

Till er som kör PS4 Pro på 4KTV. Performance eller Resolution?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Dralion:

Till er som kör PS4 Pro på 4KTV. Performance eller Resolution?

Performance tyckte jag kändes bättre när vi spelade förra veckan. Oavsett läge tycker jag att du bör skruva ned motion blur till noll, för att uppleva varje detalj av skogen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Till er som kör PS4 Pro på 4KTV. Performance eller Resolution?

Jag kör alltid performance då jag knappt märker någon skillnad utseendemässigt samt att mitt input-lag blir betydligt mindre. Det är bara jobbigt att spela när framerate sjunker under 30. Jättesvårt att utföra kombos när mycket händer på skärmen samtidigt. Tar då hellre runt 40-50+ fps än 30 och under.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Blir intressant att följa upp i tråden de närmaste dagarna när detta överhypade hopkok hamnat i folkets händer och se lite nykter respons, till skillnad från alla köpta recensioner senaste veckan.
För övrigt kan jag tycka att det är aningen smaklöst att släppa ”god of war” just den 20 april, dvs på Hitlers födelsedag.
Men det är förmodligen ett medvetet val.
Hur som helst, shoot med era recensioner gott folk,jag har redan gett min åsikt om detta bra, men sjukt överhypade spel.

Medlem

Spelat ca 10 timmar nu o måste säga att det är ett av de få spel med så mycket hype som faktiskt lever upp till hypen. Älskar det än så länge.

Tråddemonen
Testpilot

Cinematiskt sett så är spelet storartad, men får mycket Uncharted 4 vibbar med hur kameran hänger med under de stora scenerna. Men än så länge, ett spel som verkligen är mästerligt.

Medlem

Grymt bra spel!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Tråddemonen
Testpilot

Tänkte att det kan vara lite svårt att hänga för vissa som inte har läst nordisk mytologi om hur alla realms är kopplade. Så jag tänkte dela med mig utav denna världsbild inom nordisk mytologin. Trädet Yggdrasils rötter är kopplade till alla världarna och förenar dem, och ni ser Midgårdsormen som är vid rötterna.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Zimpan: Favoritdetalj är att ekorren Ratatosk har ett jobb och det är i princip att springa upp och ned längst trädet för att utbyta dissar mellan Nidhögg och Hräsvelg, haha.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Haha ja! Klart att alla måste ha en budbärare för sitt skitsnack.

Själv tycker jag det vore kul om man skrev en massa fördomar och skickade ut i flaskpost, man kan bara tänka sig hur förbannad skepparen blir som finner den.

Avstängd

I spelet är

Balder Frejas son

vilket inte stämmer, han är Friggs son. Gjorde de så medvetet eller har de blandat ihop sina gudar?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av xtrem11:

I spelet är

Balder Frejas son

vilket inte stämmer, han är Friggs son. Gjorde de så medvetet eller har de blandat ihop sina gudar?

Hos de kontinentala germanerna kallades Frigg för Frija eller Frea, ett namn som trots likheten inte är besläktat med Freja. Några menar ändå att Frigg och Freja båda emanerat ur denna äldre germanska gudinna.

Saxat från Wikipedia. Jag gissar att de antingen: för enkelhetens skull bakade ihop gudinnorna med viss grund, eller så blandade de helt enkelt ihop Frigg och Freja.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av xtrem11:

I spelet är

Balder Frejas son

vilket inte stämmer, han är Friggs son. Gjorde de så medvetet eller har de blandat ihop sina gudar?

Skrivet av Gustav Höglund:

Hos de kontinentala germanerna kallades Frigg för Frija eller Frea, ett namn som trots likheten inte är besläktat med Freja. Några menar ändå att Frigg och Freja båda emanerat ur denna äldre germanska gudinna.

Saxat från Wikipedia. Jag gissar att de antingen: för enkelhetens skull bakade ihop gudinnorna med viss grund, eller så blandade de helt enkelt ihop Frigg och Freja.

Nu är det ju lite så att God of war måste skapa lite fiktion kring karaktärer som inte är sammanhängande till historiska mytologin. Detta är för att få ihop en historia som är knyter ihop storyn till spelserien.

Ett bra exempel på detta är ju bara att Kratos själv inte är egentligen spartan eller son till Zeus eller sin mor Callisto. Om man ska följa den riktiga grekiska mytologin, han är inte halvgud heller för den delen. Kratos om man nu ska följa originalet är personifieringen utav styrka, han är son till titanen och fadern Pallas och även modern titanen samt gudinnan Styx (Styx flodens gudinna samt edens gudinna).

Det har nog kastats om en hel del för att få ihop allt detta, Atreus är inte någon gudomlighet heller för den delen, han är egentligen en kung i Mykenes rike inom Grekland.

Som jag ser det så är det ingen miss från de som skrev storyn och manus, det är nog mer att de försöker mata in historia och även skriva om den för att det skall funka med spelet. Man får även veta vem Faye är senare i spelet, men håller på det paketet ett tag till för att inte spoila något.

Avstängd
Skrivet av Gustav Höglund:

Hos de kontinentala germanerna kallades Frigg för Frija eller Frea, ett namn som trots likheten inte är besläktat med Freja. Några menar ändå att Frigg och Freja båda emanerat ur denna äldre germanska gudinna.

Saxat från Wikipedia. Jag gissar att de antingen: för enkelhetens skull bakade ihop gudinnorna med viss grund, eller så blandade de helt enkelt ihop Frigg och Freja.

Jag gick efter Snorres Edda där båda två finns.

Skrivet av Zimpan:

Nu är det ju lite så att God of war måste skapa lite fiktion kring karaktärer som inte är sammanhängande till historiska mytologin. Detta är för att få ihop en historia som är knyter ihop storyn till spelserien.

Ett bra exempel på detta är ju bara att Kratos själv inte är egentligen spartan eller son till Zeus eller sin mor Callisto. Om man ska följa den riktiga grekiska mytologin, han är inte halvgud heller för den delen. Kratos om man nu ska följa originalet är personifieringen utav styrka, han är son till titanen och fadern Pallas och även modern titanen samt gudinnan Styx (Styx flodens gudinna samt edens gudinna).

Det har nog kastats om en hel del för att få ihop allt detta, Atreus är inte någon gudomlighet heller för den delen, han är egentligen en kung i Mykenes rike inom Grekland.

Som jag ser det så är det ingen miss från de som skrev storyn och manus, det är nog mer att de försöker mata in historia och även skriva om den för att det skall funka med spelet. Man får även veta vem Faye är senare i spelet, men håller på det paketet ett tag till för att inte spoila något.

Det är sant det du säger, men jag tyckte Freja kunde lika gärna ha varit Freja, för det gör varken till eller från. Det avslöjades en hel del i slutet speciellt om Atreus. Men uppföljaren ger nog ett bättre svar.

Jag tyckte också att de nordiska gudarna borde ha varit större kroppsmässigt, Balder såg ut som en liten amerikan från södern, och

när Tor dök upp såg han ut som en rund boll.

Det är ju gudar som tillbeds av vikingar trots allt.

Tråddemonen
Testpilot

@xtrem11: Det finns ju lite olika tolkningar vad en gud kan innebära inom all tro och religion, vissa anser gudar vara kosmiska krafter utan fysisk form som ett exempel.

Sen om man tolkar Enoks bok som skrevs innan kristendomen så nämns änglar som ett slags gudar och agenter med uppgifter från gud. På den fronten kan man säga att alla änglar är en gudomlighet, för när änglarna fick barn med dödliga människor så lyftes begreppet Nefilim fram, de beskrivs som levande med en viss gudomlighet knutet till sig (Halvgudar, eller andra kraftfulla varelser). Dvs de föddes med styrka, krafter och att de var storväxta som jättar eller titaner.

Finner att Enoks bok ger ett viss svar på hur de kan ha grundats och därefter har allting tolkats på olika sätt, för alla religioner är kopplade på ett eller annat sätt, man finner likheter med allting om man bara läser på lite om dem.

Tråddemonen
Testpilot

Hur långt har folket kommit i spelet? Jag har klarat 90% med allting i räknat snitt, alla collectibles, Odens korpar etc, etc. Det som är kvar är det sista i muspelhiem, samt sista grejerna att finna i Midgård. Ligger på en speltid vid ca 26 timmar.

12
Skriv svar