Hur mycket pengar lägger ni på spel varje år?

FM-guru
F.d. Sisyr

Mellan 1000 och 2000 beroende på år, gissar jag. Köper ett eller två spel till fullpris per år. Backloggen är redan alldeles för stor, ändå köper man mer...

Skrivet av Piraten88:

Har spenderat 0:- kr det senaste 4 åren (Januari '14-April '18) tyvärr. :/

Med ditt nick i åtanke är det inte särskilt förvånande.

Quake-konnässsör

5 000 - 10 000 skulle jag tro.

Medlem

Ökat några 1000% senate två-tre åren. Men hur mycket kan det röra sig om.
Mellan tummen och pekfingret säger jag, kanske 3-4000:- per år.
Men då är jag något av en periodare. Knappt köpt ett spel på 10 år innan dess. Men har man skaffat bra grejer vill man ju pressa dom med lite fina spel också ^_^


signatur

- pixelfantast

Medlem

Då jag endast köper spel jag är säker på, alternativt om det är ett måste att man måste köpa det så gör jag det, alltså om det är online.

Är det ett spel som jag inte vill lägga 600kr på för jag inte har en aning om jag kommer att gilla det och ge det mer än vi säger 3 timmar. Så finns det bättre alternativ att gå tillväga med (ett väldigt opopulärt stycke på FZ)

Är det ett spel som jag ser ha en framtid, tex Elder Scrolls eller Kingdom Come: Deliverance, köper jag det direkt rakt av. Men annars måste jag veta vad jag köper, det gör man endast genom det som anses vara en dödssynd på FZ.

Medlem

Det kanske inte blir så många spel men när det väl släpps spel jag verkligen vill ha och jag vet att jag får bra spel för pengarna så köper jag samlarutgåva såå. Svaga år kanske man klarar sig med 1500kr medans bra år så kan det gå uppåt 5000 kr kanske?

Medlem

Nån tusing om året, blir mest humble bundle, är sällan det blir något spel över 300 kr och oftast under 100kr.
Har trots detta snart 500 spel på steam plus nåt 50 tal på origin, GoG och uplay.

Medlem

Väldigt lite jämfört med när jag var yngre. Jag plockar i stort sett bara upp spel under större reor. Förra året tror jag bara att jag köpte spel i samband med min födelsedag i början av året samt i samband med vinterrean i slutet av året, med några få billiga indiespel däremellan.

Medlem

Runt 10 000 per år gissar jag på eller lite mer. Inte så farligt för något som är min största hobby.

Medlem

Räknas subs då blir de ganska mycket men med alla collector edtions jag köper så 10k+ skulle jag tippa.

Medlem

@DrDoom: Fortfarande en billig hobby när man räknas vad man betalar per timma 👍


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

@Walter S.A. Iego: samma här. Det brukar inte dröja många månader innan AAA-spelen reas ut till många procent ☺️ Lägger nog max 2k och då är PS+ inräknat ☺️

Medlem

@Nomman: Exakt ca 1000kr per månad ser jag inte som nåt konstigt att lägga ut på nåt som håller mig sysselsatt en jävla massa timmar

Medlem

Man skulle kunnat bott i ett lite större finare hus och haft en lyxig bil om man inte hade spenderat så mycket pengar på spel genom åren.

Prioriteringar...

Avstängd

Lägger c:a 2000:-/året på Steam samt runt 1000-1500:- för spel till konsol(er). Så runt 3000:-/år kan man nog slå ut det till..

En väldigt billig hobby jämfört med mitt intresse för modulära synthar, ej svårt att lägga 3000:-/mån där..

Medlem

Jag köpte spel för 800000kr under 2017, men jag var extra sugen förra året, i år har jag bara köpt spel för 230099kr.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Ett par tusen om året beroende på hur releaserna ser ut.

Mycket perspektiv från individen här, faktum är ju att om du bara köper spel på rea är du inte med och bidrar till att spelet & studion lyckas vilket är något som avgörs den första tiden, inte åratal efteråt.

Tycker allt man borde ta sig i kragen och stödja det man tycker om, om man nu vill se mer av det..och inte leta upp det i en reaback av ren snålhet.

I så fall kan man inte förvänta sig uppföljare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av ivanhoe68:

Jag köpte spel för 800000kr under 2017, men jag var extra sugen förra året, i år har jag bara köpt spel för 230099kr.

Vad köpte du då? 6000 kr per månad på spel känns ju riktigt galet. Kanske inte så svårt om man köper varenda collectors edition kanske.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad köpte du då? 6000 kr per månad på spel känns ju riktigt galet. Kanske inte så svårt om man köper varenda collectors edition kanske.

Jag är också intresserad. Vad köpte du för att kunna komma upp till 80 papp ?
Eller byggde du en monsterdator för 79 000 ?

Moderator | Testpilot
Skrivet av schmuttah:

Jag är också intresserad. Vad köpte du för att kunna komma upp till 80 papp ?
Eller byggde du en monsterdator för 79 000 ?

Vill bara säga att jag inte dömer honom eller så. Bara otroligt nyfiken


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0 och @schmuttah: Ni är medvetna om att han skrev 800 tusen kronor va? Så det är nog med största sannolikhet inte seriöst

Medlem
Skrivet av zauii89:

Ett par tusen om året beroende på hur releaserna ser ut.

Mycket perspektiv från individen här, faktum är ju att om du bara köper spel på rea är du inte med och bidrar till att spelet & studion lyckas vilket är något som avgörs den första tiden, inte åratal efteråt.

Tycker allt man borde ta sig i kragen och stödja det man tycker om, om man nu vill se mer av det..och inte leta upp det i en reaback av ren snålhet.

I så fall kan man inte förvänta sig uppföljare.

Skäm pirater hur mycket du vill, men faktiska, betalande kunder? Har lite svårt för det. Folk har väl alla möjliga anledningar till att inte köpa fullprisspel dag 1 och jag ser ingen anledning till att någon ska behöva "ta sig i kragen" för hur de väljer att spendera sina egna pengar. Personligen har jag en rätt orubblig budget på X antal kronor som jag kan lägga på spel varje år. Jag kan därför antingen dela upp den potten i något mindre summor som går till flera utvecklare en tid efter släpp, eller fullpris till enstaka utvecklare här och där. Det sistnämnda alternativet känns bara som färre kul spel för mig och inga pengar till de flesta utvecklarna, medan bara yttest få vinner lite på det. Jag har svårt att se det som ett bättre alternativ. Sedan är det ju dessutom bra mycket enklare att få en bra överblick över vilka som är årets bästa spel och värda att lägga pengarna på när alla väl är släppta i slutet av året.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nioreh:

@uberpwnage2.0 och @schmuttah: Ni är medvetna om att han skrev 800 tusen kronor va? Så det är nog med största sannolikhet inte seriöst

Ah.. Tyckte det stod 80k. Ja då är det ju inte särskilt seriöst..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ptja, skulle gissa på ca 3000 per år. Sällan jag köper spel för fullt pris, och om jag gör det är det oftast "indie"-spel, så prislappen brukar ligga lägre. Senaste 5-600 kr spelet jag köpte var nog Battlefield 1.

Medlem

Köper nog i genomsnitt ett AAA spel varannan månad + lite spel på rea så skulle tro det blir 6000 kr per år + hårdvara. Bryr mig inte så mycket vad spelen kostar så länge de är billigare än 100 kr / timme. Så köpa God of War för 640 kr (PSN) blir ju riktigt billigt spel om det är 30 h speltid.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

@Ercarret:

Självklart har alla olika ekonomi och olika förutsättningar, men 499kr för ett spel är heller ingen bil eller särskilt stor investering. Vad jag syftade till är att om man verkligen gillar något spel, speciellt om det är nichat eller udda & okänt, exempelvis simulatorer, så stöd det till fullo istället för att hämta det ur en rea där den enda som vinner på det är du som individ. Reabacken har i princip ingen inverkan på om studion och spelet lyckas och om du alltså får se mer av det du nu tyckte om eller var intresserad av.

Det är inte svårare än att se det från ett annat perspektiv än sitt eget, äta kakan och ha kvar den, du bidrar helt enkelt inte i en betydande faktor om du köper spel som är kraftigt rabatterade.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ah.. Tyckte det stod 80k. Ja då är det ju inte särskilt seriöst..

Hehe, orkade int eheller räkna 0:or

Medlem

nyfiken nu också vad han spendera 800k på måste nog vara varenda collectors edition in 2 upplagor de är typ 500+ spel om dom kostart 1500kr styck (collectors editions tänkte jag på)

Medlem

Nya spel, några rea spel m.m. och man räknar med in-game prylar, skulle gissa på omkring 3000 SEK. Nått år kan det varit mindre och nått år mer, beroende på vilka spel som dykt upp,


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Moderator | Testpilot
Skrivet av Busko:

nyfiken nu också vad han spendera 800k på måste nog vara varenda collectors edition in 2 upplagor de är typ 500+ spel om dom kostart 1500kr styck (collectors editions tänkte jag på)

Antingen så skrev han fel eller så var det bara ett skämt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: tyvärr så var jag bara sjukt trött, så jag förvandlades till ett sånt där elakt troll ..... 😅


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skriv svar