Belgien slår fast att loot-lådor är olagliga

Robot
Belgien slår fast att loot-lådor är olagliga

"Barn och vuxna ska inte mötas av chanssystem när de vill ha skoj med ett tv-spel."

#belgien, #brott-o-straff, #loot-boxes, #loot-lådor


Medlem

Så inga mer random nummer i spel iheller!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Bra!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

År 2020 kommer det säkert bli standard att man måste köpa lootboxar för att låsa upp skillpoints.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det var väl i Kina som Blizzard var tvungna att redovisa oddsen för droppen i loot-lådorna väl? Så var kan man hitta den informationen någonstans? (har inte sökt, bara undrar om det ens finns någon sida med oddsen) Eller ändrade Blizzard på hur loot lådorna införskaffas i Kina så de gick runt problemet? Vet inte hur mycket Blizzard, EA och Valve tjänar på loot lådorna i Belgien men kan nog se att funktionerna tas bort från spelet helt. Är väl inte svårare än när spel måste anpassas för Tyska marknaden när det gäller Nazistiska symboler och så.
Och om Battlefront 2 var någon fingervisning så visade det att systemet kan stängas av på en dag.

Blizzard, EA och (kanske även?) Valve tjänar ju mer på deras MTX än vad de gör på själva spelförsäljningen så det kanske även kan bli aktuellt att de inte ens säljer spelen om de inte hittar på någon bra lösning, men att loot-lådorna och dess innehåll blir otillgängligt är nog snarare en snabbare fix på problemet.

Medlem

Så de ska fängsla Valve och Blizzard..?

Alright!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Så de ska fängsla Valve och Blizzard..?

Alright!

Finns väl folk som jobbar där som är ansvariga för "varorna"?
Någon som trycker på en knapp NU ÄR SPELET FÄRDIGT!!!-knappen.

Eller dom kanske program med så hög AI så programmet lyckats programmera ett program som med AI skapar spel så spelen skapas av program som är skapat av ett program som därmed blir ansvarig för allt eftersom den har så pass hög AI så människan inte har kontroll/insyn i vad som sker.

Medlem

Ursäkta långt citat (fast bara om man nu väl klickar ) från en annan tråd, men andemeningen är att kommer nog tyvärr knappast hända här i Sverige inom överskådlig tid.

Sicke fall,
Heja Belgien och Nederländerna.

Skrivet av cb99:

Nu ska vi inte glömma att det är valår,
Snittpolitikerna hugger på varenda företeelse i samhället som de tror kan ge dem lugn och ro och inkomst de inkommande fyra åren.
Det var länge sedan man till valen hade någon genomgång av "politikerlöften" och vad som hände i verkligheten under deras mandatperiod något som förekom förr i världen, för det skulle vara en riktigt sorgesam redovisning numera. Vore inte dumt om det ibland gjordes en påminnelse om "löftesförfallet".

Så kan nu branschen självsanera?
Knappast troligt som jag ser det, detta var/är något som "man" förväntade sig att oseriösa långivare skulle göra efter åratal av att "hjälpa till" med att sätt unga "dumma" i obestånd, inget har någonsin hänt utan karusellen rullar raskt på.
Så i ett land där sms lån fortfarande figurerar med ofta yngre på obestånd och som målgrupp där obetalda smålån kostar samhället grymma mängder skattepengar i rättsliga efterspel år ut och år in så lär väl inget hända på området lootlådor heller.

https://www.youtube.com/watch?v=Z4YA8rtjcDc

Med en relativ strukturell anonymitet där man "gömmer sig" bakom aktieägarnas krav på vinster så kommer moral riktigt långt ned bland prioriteringarna, detta gäller förstås inte bara i spelbranschen utan är verkligheten i de flesta större företag.
Dvs. inget kommer att hända om inte marknaden reagerar med minskat intresse för produkterna eller någon form av tvingande lagstiftning.

Chans för en lagstiftning på området?
Som jag ser det inte en sportslig, så fort valet är över kommer man inte längre se något i ämnet, för tillfället är det bara "politiker tugg" från de som skulle sälja sin farmors matsilver om det gav några röster, efter valet blir det "titta medan vi ignorerar" er i fyra år till.

---

Nedan ett exempel på politiker vansinnighet/inkompetens bland många som jag fortfarande tror de inte fått "ordning på", och detta är inget skämt även om man nu skulle kunna tro det,

Id-kapning ska bli olagligt,
Publicerat torsdag 11 februari 2016 kl 03.00
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Om nu någon mot förmodan tror att något nu skulle kunna gå raskt när det gäller våra folkvalda så glöm det och läs den här artikeln nedan från 2013!
Det är så att man får "utslag".

Alliansen överens om att kriminalisera id-kapning,
15 maj 2013
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/alliansen-vill-kriminaliser...

---

En annan "skoj" sak, inte heller detta är ett skämt,
https://www.expressen.se/gt/fick-inte-kopa-triss--for-att-son...
https://svenskaspel.se/img/pdf/18arsgrans.pdf

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Så de ska fängsla Valve och Blizzard..?

Alright!

Näe men i bästa fall så kan dom kanske fängsla högsta hönset och styrelsen, lyckas dom med det så kommer det ändras omgående bums.

Medlem
Skrivet av delli:

Finns väl folk som jobbar där som är ansvariga för "varorna"?
Någon som trycker på en knapp NU ÄR SPELET FÄRDIGT!!!-knappen.

Eller dom kanske program med så hög AI så programmet lyckats programmera ett program som med AI skapar spel så spelen skapas av program som är skapat av ett program som därmed blir ansvarig för allt eftersom den har så pass hög AI så människan inte har kontroll/insyn i vad som sker.

Nja, jag tänkte mer att det inte direkt lär vara en belgisk medborgare som gjort det. Ska de hämta folk från andra sidan jordklotet och fängsla dessa?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Region locking till de berörda spelen för Belgien alltså


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nja, jag tänkte mer att det inte direkt lär vara en belgisk medborgare som gjort det. Ska de hämta folk från andra sidan jordklotet och fängsla dessa?

Belgien är medlem av EU. EU har något som kallas "The European Arrest Warrant (EAW)".

The European Arrest Warrant (EAW) is an arrest warrant valid throughout all member states of the European Union (EU). Once issued, it requires another member state to arrest and transfer a criminal suspect or sentenced person to the issuing state so that the person can be put on trial or complete a detention period.

EU har dessutom ett utlämningsavtal med USA. Så funkar nog utmärkt.

Medlem

Bra.
Bort med lootlådorna.
Ska spelen ha ingameköp så ska det vara en butik där man vet vad man köper.
Dvs vill man ha en ny hatt så ska man få välja vilken ny hatt.
Inte köpa en nyckel för att kunna öppna en låda och hoppas på det är den hatten men får.
Det gör också att den här sjuka andrahandsmarknanden försvinner när folk lyckats hitta nått dyrbart skin för att sälja vidare.
Visst kul för den som hittar.
Det är också kul för den som får in 7 rätt på lotto.
Så jag ser det som lotteri


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Någon bör stämma Carlsberg för att minderåriga kommer åt deras öl. Det är väl så det fungerar när utvecklarna hotas straffas för att minderåriga kommer åt lådorna?

Ambassadör
Xbox

Lootlådor skall döden dö.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nja, jag tänkte mer att det inte direkt lär vara en belgisk medborgare som gjort det. Ska de hämta folk från andra sidan jordklotet och fängsla dessa?

Precis som med nyhetssidor, bokförlag, skivbolag och ja då också spelutvecklar så måste de ha en ansvarig utgivare när de ger ut / säljer sina spel på den Europeiska marknaden.

I en del fall så sköter utvecklarna det själva, så kallade indieutvecklar (indie=independent, inte alltid samma tolkning men används ofta).
Oftast sker det dock via en, surprise, utgivare (publisher) så som EA, Ubisoft eller liknande. De måste oftast ha någon slags förankring och registrering i EU för att sälja här. Den delen av företaget kan ställas ansvarig i rätt. Fängelse dock måste jag hålla med om att det är lite lustigt att de viftar med.

Se t.ex. Google och EU i fallet om skattepengar i Irland.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Belgien är medlem av EU. EU har något som kallas "The European Arrest Warrant (EAW)".

The European Arrest Warrant (EAW) is an arrest warrant valid throughout all member states of the European Union (EU). Once issued, it requires another member state to arrest and transfer a criminal suspect or sentenced person to the issuing state so that the person can be put on trial or complete a detention period.

EU har dessutom ett utlämningsavtal med USA. Så funkar nog utmärkt.

Japp, det kommer säkert hända

Lite verklighetsförankring, tack.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Någon bör stämma Carlsberg för att minderåriga kommer åt deras öl. Det är väl så det fungerar när utvecklarna hotas straffas för att minderåriga kommer åt lådorna?

Gör dig lustig du, men det är ju faktist straffbart att sälja öl till minderåriga, och när det gäller lootboxes så är det faktist utvecklarna som innehar rollen som försäljare och bär ansvaret, då lootboxarna säljs direkt igenom spelen.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Japp, det kommer säkert hända

Lite verklighetsförankring, tack.

Så att erkänna att det finns bilaterala juridiska avtal mellan EU-medlemmar och EU samt USA är dålig verklighetsförankring? Trodde det snarare var tvärt om.

Sen kan jag hålla med om att det troligen inte blir fängelsestraff och utlämningar. Valde att inte skriva mer ingripande för ingen vettig människa tror att det blir effekten av det hela. Antog att det var införstått... Mitt fel.

Men att belgisk domstol har en möjlighet att påverka dessa företag juridiskt är en direkt verklighet. Poängen är att det kommer ha juridiska effekter som företag måste agera på och att skratta åt belgisk domstol i detta fall är ignorant.

Avstängd
Skrivet av Manqs:

Belgien är medlem av EU. EU har något som kallas "The European Arrest Warrant (EAW)".

The European Arrest Warrant (EAW) is an arrest warrant valid throughout all member states of the European Union (EU). Once issued, it requires another member state to arrest and transfer a criminal suspect or sentenced person to the issuing state so that the person can be put on trial or complete a detention period.

EU har dessutom ett utlämningsavtal med USA. Så funkar nog utmärkt.

Keep dreamin

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Keep dreamin

Se vad jag skrev ovan.

Medlem

"Jonatan, jag ser ljuset"

Medlem

Finns det någon kommentar från EA,Valve eller Blizzard angående detta?

Medlem

Jag tycker att Fortnite har en bättre modell där man bara köper de skins man vill ha, dock så är Fortnite affären ruggigt dyr.

Medlem

Hur ska det gå till rent praktiskt då?
Vpn kommer ju förbi sånt och då kan de ju knappast bli Valves problem?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Gör dig lustig du, men det är ju faktist straffbart att sälja öl till minderåriga, och när det gäller lootboxes så är det faktist utvecklarna som innehar rollen som försäljare och bär ansvaret, då lootboxarna säljs direkt igenom spelen.

Utvecklare är försäljare i lika hög grad som bryggerier är försäljare, det vill säga inte alls. Tillgången till lådorna sker genom spelet, spelet säljs av tredje part. Om Kalle, 12 år, köper eller får ett spel med högre åldersrekommendation är det således försäljaren som är ansvarig, du går inte till bryggeriet och gnäller.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Region locking till de berörda spelen för Belgien alltså

Om utvecklarna inte kan anpassa spelen efter lagen i länderna det gäller eller komma överens med myndigheterna så kommer man nog helt enkelt sluta sälja spelen där, ja. Holland/Belgien är inte en tillräckligt viktig marknad för en global förändring och dessutom är ju lootlådorna i tex. Overwatch den inomstkälla som förser alla andra spelare med nytt innehåll.

Jag tycker personligen att det är föräldrarnas ansvar att ha koll på vad ungarna gör med sina betal/kreditkort men förstår hur den här typen av lagar kan orsaka problem i områden som de egentligen inte var avsedda för när de skrevs.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Så att erkänna att det finns bilaterala juridiska avtal mellan EU-medlemmar och EU samt USA är dålig verklighetsförankring? Trodde det snarare var tvärt om.

Sen kan jag hålla med om att det troligen inte blir fängelsestraff och utlämningar. Valde att inte skriva mer ingripande för ingen vettig människa tror att det blir effekten av det hela. Antog att det var införstått... Mitt fel.

Men att belgisk domstol har en möjlighet att påverka dessa företag juridiskt är en direkt verklighet. Poängen är att det kommer ha juridiska effekter som företag måste agera på och att skratta åt belgisk domstol i detta fall är ignorant.

Att tro att USA kommer lämna ut dessa för fängelsestraff i Belgien har ingen större verklighetsförankring, men fortsätt gärna drömma, du skrev trots allt att det nog funkar utmärkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Varför måste "gamers" alltid försöka sätta nya rekord i idiotiska slutsatser och irrelevanta jämförelser?

Medlem

Tror Belgien är en för lite marknad för att kunna tvinga igenom någon förändring. Först lär vi se samma loophole bland annat Blizzard använder i Kina att man säljer in game valuta men du får ett gäng lådor på köpet. Funkar inte det tror jag helt enkelt att de blockar försäljningen av lådor i Belgien helt och äter den relativt lilla förlusten för att kunna fortsätta driva sina spel.

Skulle inte bli förvånad om det kommer en del gnäll från andra hållet när spelare i Belgien plötsligt inte kan få tag i de skins de vill ha på annat sätt än att spela mycket.

Ser inget problem med lootboxes i spel så länge innehållet är kosmetiskt. I tex HotS har jag knappt spenderat en krona sen de gick över till det systemet. Har det mycket hellre så än att man måste spendera för att få tag i snygga skins osv.

12
Skriv svar