Regeringen går vidare med granskingen av lootlådor

Robot
Regeringen går vidare med granskingen av lootlådor
Medlem

Förbjud skiten. Det är på tiden att någon sätter ner foten.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

ja bort me skiten!

Medlem

Håller helt med ovanstående, bra att någon sätter ner foten och förhoppningsvis går från ord till handling också.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Varför förbjuda allt? Personligt ansvar heter det! Fixar man inte det, kan man skaffa sig en förmyndare.

Medlem
Skrivet av Zainter:

Varför förbjuda allt? Personligt ansvar heter det! Fixar man inte det, kan man skaffa sig en förmyndare.

Frågan är: varför vill du ha det? Som konsument finns det väl inget positivt med loot-lådor?

(Ja, man kan som i overwatch få content osv osv, men gör så att man kan köpa sitt skin för pengar då istället...? Lootlådor är inte det enda sättet att supporta utvecklarna.)

Medlem

Känner minst 2st som gick från att köpa/betta på CS-skins och har nu gått vidare till "tyngre grejer". Bort med skräpet, finns ingen nackdel.

Medlem

Vad innebär det rent tekniskt ändringsmässigt för ett spel som har lootlådor om den delen förbjuds i ett land? Hur blir spelet för de spelarna? Eller förbjuds hela spelet?

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Frågan är: varför vill du ha det? Som konsument finns det väl inget positivt med loot-lådor?

(Ja, man kan som i overwatch få content osv osv, men gör så att man kan köpa sitt skin för pengar då istället...? Lootlådor är inte det enda sättet att supporta utvecklarna.)

Det kan man I DotA (och CS:GO?), men det verkar det struntas i. Tycker det blir lite spänning när man gratis får en låda och man får gratisprylar.

Alltså bör man reglera hur det implementeras, inte förbjuda alla loot lådor.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det kan man I DotA (och CS:GO?), men det verkar det struntas i. Tycker det blir lite spänning när man gratis får en låda och man får gratisprylar.

Alltså bör man reglera hur det implementeras, inte förbjuda alla loot lådor.

Nej, du kan inte köpa vad du vill ha direkt från utvecklarna, (iaf inte i CS:GO). Det är någon som gamblat fram skinnet ur en låda, för 3Eur styck. Eller vad de nu tar för löjlig summa för en roll på slot-maskinen.

Medlem

Kan ens barn under 18 skaffa betalkort utan föräldrars/förmyndares tillstånd?

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Nej, du kan inte köpa vad du vill ha direkt från utvecklarna, (iaf inte i CS:GO). Det är någon som gamblat fram skinnet ur en låda, för 3Eur styck. Eller vad de nu tar för löjlig summa för en roll på slot-maskinen.

Det är vad de har marknaden till, precis som i DotA.

Ett bättre sätt än att man skulle köpa från utvecklaren som sätter vilka priser den vill.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Rydell1986:

Kan ens barn under 18 skaffa betalkort utan föräldrars/förmyndares tillstånd?

Ja, det är inga problem. Du kan köpa engångskort både för att genomföra kortbetalningar och för att köpa "pengar" på steam / battlenet osv. Typ på pressbyrån / ICA / spelbutiker etc.

Däremot kan du inte få ett kort kopplat till ditt konto.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Kan ens barn under 18 skaffa betalkort utan föräldrars/förmyndares tillstånd?

Som 16 åring har du rätt att ingå avtal, så ja, det går för omyndiga att få betalkort utan föräldrars/förmyndares tillstånd.

För övrigt röstar jag för att få bort skiten.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är vad de har marknaden till, precis som i DotA.

Ett bättre sätt än att man skulle köpa från utvecklaren som sätter vilka priser den vill.

Fast om CS:GO hade sålt skins själva, så hade de inte kostat tusentals kronor. Så jag vet inte om jag håller med om resonemanget.
Dyra lootlådor med dåliga odds är problemet.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Fast om CS:GO hade sålt skins själva, så hade de inte kostat tusentals kronor. Så jag vet inte om jag håller med om resonemanget.
Dyra lootlådor med dåliga odds är problemet.

Fast om CS:GO hade sålt skins själva, så hade inte de billigaste varit lika billiga.

Du kan inte bygga hela argumentet enbart utifrån ena sidan myntet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@AgamemnoN: Det är sanning med modifikation. 16 åringar med eget hushåll att inom ramen för hushållet ingå avtal och rätten för den som är 16 år eller äldre att råda över pengar som denne intjänat genom eget arbete.

Googlade runt lite och verkar som minderåriga kan få bankkort dock ingen kredit.

Avstängd

Stoppa pressarna: "Regeringen har beslutat att tillåta lootlådor förutsatt att 25% moms inkluderas i varje köpt lootlåda eller nyckel till lootlåda". Skattejakten fortsätter!

Medlem

"Inom kort ... i juni." Alltid intressant vad som betraktas som "snabbt" inom politiken...

Hur som helst så tycker jag det är viktigare att se över implementeringen snarare än att diskutera förbud. Det finns mycket som är skadligt om det görs på fel sätt, då kan man förbjuda mycket.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det kan man I DotA (och CS:GO?), men det verkar det struntas i. Tycker det blir lite spänning när man gratis får en låda och man får gratisprylar.

Alltså bör man reglera hur det implementeras, inte förbjuda alla loot lådor.

Det är ju just den "spänningen" som skapar beroendet.

Själv tycker jag att coola skins ska man förtjäna genom att spela matcher och vinna.
Se bara på många spel idag med "lotto" mekaniken, vem som helst kan lägga ner bara ett par timmar i ett spel och få spelets coolaste skin medan någon annan som spenderat hundratals timmar bara fått enkla skins i sina lådor.

Att köpa ett skin för valuta som du förtjänat är en bra mycket bättre känsla än att få det på lotto utan att ha gjort någonting.
Det är ju dessutom något som återspeglas i verkligheten som barn kan lära sig av. Vill du ha något så måste du jobba för det och inte sitta och vänta på att du vinner på något lotto.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Frågan är: varför vill du ha det? Som konsument finns det väl inget positivt med loot-lådor?

(Ja, man kan som i overwatch få content osv osv, men gör så att man kan köpa sitt skin för pengar då istället...? Lootlådor är inte det enda sättet att supporta utvecklarna.)

Det kan jag hålla med om. Jag har absolut ingenting emot lootlådor personligen OM de hanteras på rätt sätt. League of Legends är ett bra exempel i mitt tycke; du får lådor genom att spela, samt kan köpa de, men du kan även köpa det du vill ha rakt av om så önskas.

Jag har fått många häftiga skins gratis ur lootlådor i League, bland annat ett par av mina favoriter, men jag har köpt betydligt fler. Jag har spenderat lite pengar på lootlådor i League för skojs skull, varav jag aldrig fått något värt pengarna(men vi pratar om under hundralappen totalt för lådorna nu så skitsamma).

Jag önskar att jag kunde köpa skins i Overwatch direkt också. Jag tror de bara har att tjäna på det.

Medlem

@blackidus: precis så ska det vara.
Man ska få sina skins osv pga hur mycket man spelar inte hur mycket pengar man spenderar.
Jag tänker när man spelade wow en gång i tiden eller andra mmorpg.
Dom som hade dom häftigaste armoren var ju inte nptt dom vunnit i lootlådor som dom köpt för riktiga pengar.

Sen om man ska ha skin försäljning så gör en butik för det där man ser vad man köper.
Sen behöver det inte finnas 100olika skins på en kniv kan jag tycka. Koncetrera er mer på spelet.
Men det är väll dagens sysmsätt, det ska vara.yta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det är ju just den "spänningen" som skapar beroendet.

Själv tycker jag att coola skins ska man förtjäna genom att spela matcher och vinna.
Se bara på många spel idag med "lotto" mekaniken, vem som helst kan lägga ner bara ett par timmar i ett spel och få spelets coolaste skin medan någon annan som spenderat hundratals timmar bara fått enkla skins i sina lådor.

Att köpa ett skin för valuta som du förtjänat är en bra mycket bättre känsla än att få det på lotto utan att ha gjort någonting.
Det är ju dessutom något som återspeglas i verkligheten som barn kan lära sig av. Vill du ha något så måste du jobba för det och inte sitta och vänta på att du vinner på något lotto.

Och det är så det funkar också... Notera att det var DotA jag talade om. Direkt när du öppnar spelet erbjuds du köpa det "latest and greatest" skinnet, utan att behöva öppna några lootlådor.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av blackidus:

Det är ju just den "spänningen" som skapar beroendet.

Själv tycker jag att coola skins ska man förtjäna genom att spela matcher och vinna.
Se bara på många spel idag med "lotto" mekaniken, vem som helst kan lägga ner bara ett par timmar i ett spel och få spelets coolaste skin medan någon annan som spenderat hundratals timmar bara fått enkla skins i sina lådor.

Att köpa ett skin för valuta som du förtjänat är en bra mycket bättre känsla än att få det på lotto utan att ha gjort någonting.
Det är ju dessutom något som återspeglas i verkligheten som barn kan lära sig av. Vill du ha något så måste du jobba för det och inte sitta och vänta på att du vinner på något lotto.

Det syns tydligt inför The International i Dota 2, när kompendiet med föremål släpps. Användare med föremål för tusentals kronor som spelar som krattor.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Inom kort ... i juni." Alltid intressant vad som betraktas som "snabbt" inom politiken...

Hur som helst så tycker jag det är viktigare att se över implementeringen snarare än att diskutera förbud. Det finns mycket som är skadligt om det görs på fel sätt, då kan man förbjuda mycket.

Tänk på att det är valår. De måste hinna sondera terrängen ordentligt och få reda på vad majoriteten tycker i frågan så de kan fatta rätt (röstfiske) beslut.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Zainter:

Varför förbjuda allt? Personligt ansvar heter det! Fixar man inte det, kan man skaffa sig en förmyndare.

Generellt håller jag med dig, men det finns undantag och det här är ett. Två stora anledningar står ut för mig och det första är att det främst är BARN som fastnar i detta, gamingvärldens motsvarighet till Jack Vegas-fällan. Företag som har carte blanche på att göra barn till gamblers, nej tack.

Den andra anledningen är det som drabbar oss andra, som minns spel innan den här dyngan fick fotfäste. Lyckas man tränga bort lootlådorna totalt kanske rent av det bästa innehållet flyttas in i spelen igen som nåbara objekt om man bara gör rätt sidouppdrag, hittar den hemliga dörren, eller grindar sig till någon ingame-valuta.

Bort med skiten.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Känner man regeringen rätt så kommer de lägga sig platt för det här då de är lika lättköpta som isglass i Saharaöknen och inte mycket smartare än isglass heller... jag stör mig på lootboxes men så länge det inte finns något som helst ekonomiskt eller prestationsövertagande incitament för spelaren så kan det vara acceptabelt, bara det går att undvika eller droppar "skräp".

Medlem
Skrivet av Dunder:

Och det är så det funkar också... Notera att det var DotA jag talade om. Direkt när du öppnar spelet erbjuds du köpa det "latest and greatest" skinnet, utan att behöva öppna några lootlådor.

Visst kanske det funkar så i DotA, men jag pratar om generellt i alla AAA 600 kronors spel som inkluderar lootlådor.

Att Dota och Fortnite kör med dessa "butiker" tycker jag är helt ok då det är deras sätt att driva in pengar då det är "free-to-play" spel. Men då är vi inte längre inne på och diskuterar lootlådor utan rena microtransaktioner som är helt ok så länge man inte blandar in lootlådor i min mening. Däremot ett fullpris AAA spel för 600 spänn ska inte kräva mer pengar av sina spelare alls anser jag. Ska du ha ett skin eller liknande i ett sådant spel så ska du spela spelet och förtjäna det.

Skulle man göra som så att man bara kan tjäna in-game valuta genom att spela spelet så vet du direkt när du möter någon med ett speciellt skin att den personen lagt ner mycket tid i spelet och verkligen vet vad han håller på med.
Skulle man dessutom få mer genom att vinna matcher så pushar ju detta även för ett bättre lagarbete i dem spel som kräver det.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Visst kanske det funkar så i DotA, men jag pratar om generellt i alla AAA 600 kronors spel som inkluderar lootlådor.

Att Dota och Fortnite kör med dessa "butiker" tycker jag är helt ok då det är deras sätt att driva in pengar då det är "free-to-play" spel. Men då är vi inte längre inne på och diskuterar lootlådor utan rena microtransaktioner som är helt ok så länge man inte blandar in lootlådor i min mening. Däremot ett fullpris AAA spel för 600 spänn ska inte kräva mer pengar av sina spelare alls anser jag. Ska du ha ett skin eller liknande i ett sådant spel så ska du spela spelet och förtjäna det.

Skulle man göra som så att man bara kan tjäna in-game valuta genom att spela spelet så vet du direkt när du möter någon med ett speciellt skin att den personen lagt ner mycket tid i spelet och verkligen vet vad han håller på med.
Skulle man dessutom få mer genom att vinna matcher så pushar ju detta även för ett bättre lagarbete i dem spel som kräver det.

Visst, men du citerar mig i en redan pågående diskussion.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Blir mycket tyngre isåfall..
nederländerna... belgien... Sverige... EUROPA... USA .. VÄRLDEN!

FAR ÅT FANDERS LJUGLÅDA!


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

123
Skriv svar