Favorit-explosioner i spel

Medlem
Favorit-explosioner i spel

Jag vet att det har funnits en tråd om detta tidigare, men då jag tycker att sökfunktionen på FZ är en katastrof, och jag verkligen inte orkar sitta och leta efter den manuellt, så skapar jag en ny.

Och som titeln på tråden antyder så handlar denna om explosioner vi minns från spel.

Min absoluta favorit vad gäller sådant här är explosionerna i det första UFO-Enemy Unknown.

OK, inte de mest realistiska explosionerna, ens på sin tid, men kom igen. Kan ni föreställa er vackrare stiliserade explosioner än dessa?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kan väl inte påstå att det är en vanlig explosion, mer en "naturlig" explosion. Detta är enda gången jag skitit på mig i ett spel.

Spelade aldrig S.T.A.L.K.E.R när det släpptes för min dator klarade inte riktigt det på högsta så väntade med spelet. När jag väl körde spelet fanns det flera moddar som gjorde spelet snyggare. Fixade dem så klart.

Första gången jag var ute och sprang ute i vildmarken långt ifrån något ställe där jag kunde gömma mig så hör jag ett mörkt brummande ljud och tänkte "Vad fan är det där?".
Sedan började signalen och vädret blev värre och värre. Fick lite panik.

Medlem

GIllar explosionen i Fallout 1 när man spränger hela Mutant labbet:)

Geeks Gaming

Så många att välja mellan men den jag kommer på först är Megaton-valet du gör i Fallout 3.
Kanske mer för samvetskvalet än explosionen i sig (även om den är grandios)

https://youtu.be/jNR1RzBwcfA

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Att se atombomben detonera på Virmire från ens skepp i Mass Effect kommer alltid att vara en favorit. Tryckt stämning på företagsmötet efteråt.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Första gången man sprängde en tunna i Quake 2 och ljuset från explosionen spreds över väggarna var ganska imponerande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Första gången man sprängde en tunna i Quake 2 och ljuset från explosionen spreds över väggarna var ganska imponerande.

Haha, debatten om kantig polygonexplosion var snyggare än snygg sprite. Första gången jag verkligen tyckte att en explosion i full 3D imponerade var AvP, när man drog in en granat i en bunkar och eldmolnet anpassade sig till fönstrena.


signatur
Medlem

Säg vad man vill om Battlefront, men en Thermal Imploder är så jäkla läcker:
https://www.youtube.com/watch?v=WWshUMhFBV4

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Höll på att glömma en annan favorit! Fuel air bomb från World in Conflict.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, debatten om kantig polygonexplosion var snyggare än snygg sprite. Första gången jag verkligen tyckte att en explosion i full 3D imponerade var AvP, när man drog in en granat i en bunkar och eldmolnet anpassade sig till fönstrena.

Så här i efterhand är väl blob-explosionerna i Quake 2 inte så imponerande, men jag sprängde alla tunnor jag kunde hitta på den tiden.

Skrivet av Gustav Höglund:

Höll på att glömma en annan favorit! Fuel air bomb från World in Conflict.

https://youtu.be/9HMcbQpGlmg?t=0h0m27s

World in Conflict hade många riktigt snygga explosioner, om jag minns rätt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Bennii:

World in Conflict hade många riktigt snygga explosioner, om jag minns rätt.

Ja! Tungt artilleri var ögon- och örongodis.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Handgratanterna i Halo 2 är tillfredsställande. Det är nånting med rökstrimmorna som jag gillar.


signatur

Övning ger träning.

Avstängd

Battlefield 3-4 må ha varit början på slutet för äkta Battlefield-spel från Dice, men deras explosioner i Frostbite-motorn har alltid varit härligt ögon- och örongodis för min del!

Molnen efter explosionerna ser så sjukt realistiska ut! ^_^

Medlem

Mother of all bombs i Generals var så himla tillfredsställande att släppa. Tacksamt hur stridsvagnar flög iväg i bitar!

https://youtu.be/vSSiaBMlXGk


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

FEAR

Doom

Blood

Medlem

@Sapiens: Åh, Blood! +1 på den!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

När en Ghost i StarCraft nukar sina fiender är det så det fuktas i ögonvrån...

TOP 5 BIGGEST NUKES - Starcraft 2

Medlem

Sedan så finns ju alltid den här frågeställningen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Har spelat det mesta i mina dagar men spel med grymma explosioner (i mitt tycke såklart) som jag alltid minns väl är Shogo M.A.D. Dom håller än idag. Finns olika vapen med olika grymma explosioner. Väntar än idag på en uppföljare

https://m.youtube.com/watch?v=R-YTCBFCg9A

Medlem
Skrivet av AplAy:

Battlefield 3-4 må ha varit början på slutet för äkta Battlefield-spel från Dice, men deras explosioner i Frostbite-motorn har alltid varit härligt ögon- och örongodis för min del!

Molnen efter explosionerna ser så sjukt realistiska ut! ^_^

Det håller jag med om
Och glöm inte när man förstör Behemoths i Battlefield 1, alltid lika nice att se luftskeppen explodera och falla ner i backen brinnande. Men största explosionen får man av en dreadnaught

Medlem

när man slår ut en T72a på 3000 meters avstånd i steel beasts så tornet flyger iväg

Medlem

Blood var ju faktiskt hyfsat realistiskt

Medlem

Ser man till snyggast explotioner så måste jag nog ge det till Mad Max på senare dagar. Riktigt fräscha och förekommer ofta.

Inaktiv

Aldrig sett explosioner som ser mer realistiska ut än i Project Reality:

Nu är det låg FPS i denna video men man ser ändå hur de ser ut.
Som jag förstått det är explosionerna tvådimensionella vilket gör det enklare att göra de väldigt detaljrika.

Medlem

@delli: Haha, fast var det verkligen det?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Spelet Black kommer till minne när vi pratar om explosioner. I stort sett vad du än sköt på exploderade!

Skribent

Jag säger nog Red Faction: Guerilla. Att se en hel byggnad rasa samman efter en välplacerad explosion är riktigt grymt.

Medlem

@smuts: Är väl bara googla "throwing dynamite on a mime" och se vad du hittar =).

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, debatten om kantig polygonexplosion var snyggare än snygg sprite. Första gången jag verkligen tyckte att en explosion i full 3D imponerade var AvP, när man drog in en granat i en bunkar och eldmolnet anpassade sig till fönstrena.

Ja, granatkastaren i APV och dess explosione rsom kunde färdas genom tunnlar och grejer var riktigt mäktiga för sin tid (dvs. inte granaten på vanliga bössan utan granatkastargeväret). (Det gamla avp alltså)

En av mina personliga favoriter är dock explosionerna i Company of Heroes, för att det är sånt jävla... TRYCK i dem (artilleriexplosioner då). Nästan otäckt att se infanterister köttas sönder i bitar och delarna flyga åt alla möjliga håll och studsa omkring, fantastisk fysik.

https://www.youtube.com/watch?v=HWtKtrd62Dc

Wargame red dragon: explosionerna i sig själva kanske inte är så jätteintressanta. Däremot så älskar jag allt det som händer runtomkring, flygplan som släpper bomber och flyger snabbt över området för att sen stiga och släppa motmedel medan luften fylls av luftvärns ammunition. Eller hur en artilleri barrage långsamt flyger över luften mot sitt mål och det ser totalt fruktansvärt ut nerifrån. https://www.youtube.com/watch?v=BVorrM37p8w Den här videon visar hur raketartilleri ser ut från fel sida(ca 50sek in i videon)

12
Skriv svar