Uppdatering till GTA IV som tar bort massor av licenserad musik från spelet är nu ute

Robot
Uppdatering till GTA IV som tar bort massor av licenserad musik från spelet är nu ute
Medlem

Finns ju ingen riktig idé att ens uppdatera spelet nå mer ju..... mindre anledning när dom tar bort saker för en :>


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Och det är på grund av sådan här BS som jag föredrar en fysisk produkt som den inte kan ändra på (struntar fullständigt i vad de tror sig ha för rättigheter). Således betalar jag därefter, man äger inte längre spelen man köper (återigen jag struntar blankt i att jag även tidigare bara ägde rätten att spela spelet) och det kan man tacka "drakonisk" DRM för. Utan denna form av DRM hade de inte kunnat göra dessa ändingar på produkter som man laddat ner.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Och det är på grund av sådan här BS som jag föredrar en fysisk produkt som den inte kan ändra på (struntar fullständigt i vad de tror sig ha för rättigheter). Således betalar jag därefter, man äger inte längre spelen man köper (återigen jag struntar blankt i att jag även tidigare bara ägde rätten att spela spelet) och det kan man tacka "drakonisk" DRM för. Utan denna form av DRM hade de inte kunnat göra dessa ändingar på produkter som man laddat ner.

Bullshit? Vad är alternativet menar du? Att de ska bli stämda på svinmycket pengar? Vet inte riktigt om du beskyller Rockstar eller ej just nu förstås, fast jag anser inte det riktigt fullt deras fel att kontrakten ser ut som de gör såvida jag inte är helt ute och cyklar. Med det sagt så håller jag med om att det är uselt att det ska kunna påverka ett så pass gammalt spel.

Medlem

Tur att jag hann spela om GTA IV + expansioner i höstas. Det blir nog sista gången, om detta inte moddas. Kino - Gruppa Krovi och Leningrad - Nikago ne Zhalko förhöjde verkligen upplevelsen när man rullar igenom Hove Beach, och var ofta anledningen att jag startade spelet.

Medlem

(Tittar på min PS3 kopia i hyllan)


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Bullshit? Vad är alternativet menar du? Att de ska bli stämda på svinmycket pengar? Vet inte riktigt om du beskyller Rockstar eller ej just nu förstås, fast jag anser inte det riktigt fullt deras fel att kontrakten ser ut som de gör såvida jag inte är helt ute och cyklar. Med det sagt så håller jag med om att det är uselt att det ska kunna påverka ett så pass gammalt spel.

Nej, jag föstår varför de gör det, att sedan Take Two inte bryr sig om att förnya licensen är en annan diskussion. Min poäng är denna, jag kan när jag vill spela ett av alla de spel jag äger på skiva med samma inehåll som dagen då jag köpte dem. Tack vare "drakonisk" DRM (observera det är detta jag kritserar och har så gjort en lång tid här på FZ) så kan de stora skivbolagen se till så att musik inte längre finns kvar om inte utgivarna/utvecklarna betalar för det något som inte hade varit möjligt utan det. Det var aldrig tänkt att det skulle vara på det viset, de betalade för att använda musiken ett visst antal år, alla som köpt spelet innan dess köpte således även "licensen" för alltid (som sagt var omöjligt att ta bort den från en fysisk skiva) men nu kan de även göra detta "retroaktivt" och det är de säkert enormt glada för eftersom deras skrattretande "avtal" kan nu efterföljas.

Det finns sätt att lösa detta på som inte "straffar" de som redan köpt spelet, en är att ge samtliga tidigare köpare tillgång till en kod likt den som PS3 versionen verkar ha fått men det kan finnas juridiska anledningar till detta.

Geeks Gaming

Gilla aldrig musiken i 4an... La alltid in egen.

Medlem

Förstår verkligen inte logiken bakom detta.
Om Rockstar/Take Two nu hade gått i konkurs och inte existerat idag då, ska nån jävla copyrightorganisation trolla fram källkoden till spelet och skapa en patch som tar bort all musik när licensen går ut och sedan tvinga på den patchen på alla som köpt spelet digitalt då eller?!

Det är väl en sak om dom tar bort musiken från nya exemplar som säljs idag (även det hade varit totalt efterblivet, men något mindre), men att det tas bort från existerande exemplar? Det är helt jävla sinnessjukt.

Inaktiv

De uppdaterar spelet för att ta bort musik som har licens på sig, men de blånekar att ta bort GFWL och spärren efter X antalet om-aktiveringar (ominstallationer). Dåligt. Så jävla dåligt! Tur att Humble Bundle hade GTA IV i deras Rockstar Games-bundle för ett tag sedan. Äger nu en ny nyckel till spelet, som jag ännu inte har aktiverat än.

Medlem

Haha så jävla fånigt. Ett bra exempel på dagens ikke fungerande system


signatur

R.I.P The_maxx

eld
Medlem
Skrivet av fzusr:

Förstår verkligen inte logiken bakom detta.
Om Rockstar/Take Two nu hade gått i konkurs och inte existerat idag då, ska nån jävla copyrightorganisation trolla fram källkoden till spelet och skapa en patch som tar bort all musik när licensen går ut och sedan tvinga på den patchen på alla som köpt spelet digitalt då eller?!

Det är väl en sak om dom tar bort musiken från nya exemplar som säljs idag (även det hade varit totalt efterblivet, men något mindre), men att det tas bort från existerande exemplar? Det är helt jävla sinnessjukt.

Hade det gått så långt så hade någon hade köpt upp konkursboet och gta rättigheterna, så då hade detta företag haft skyldighet att se till att förlänga eller ta bort musiken om de ska fortsätta sälja spelet.

Det är rätt ovanligt att ett spel går utan ägare.

Medlem

är inte nån större förlust la alltid in egen music så det är ingen fara

Medlem

Ähh drabbar ju bara lejmers!
Gäller att suga åt sig mp3er som en svamp när man går på copypartyn så att man har en backup när det väl händer.

Medlem
Skrivet av eld:

Hade det gått så långt så hade någon hade köpt upp konkursboet och gta rättigheterna, så då hade detta företag haft skyldighet att se till att förlänga eller ta bort musiken om de ska fortsätta sälja spelet.

Det är rätt ovanligt att ett spel går utan ägare.

Jo men det är just det som är grejen: Att fortsätta sälja det. Ta bort det för nya kopior då om dom måste, men existerande?!

Medlem

Låter helt lagvidrigt, då man varken har skyldigheten eller rätten att plocka bort innehåll efter att det produkten har redan sålts till kunden.
Med den logiken så skulle alla våra mobiler/plattor/datorer konfiskeras om företagen som tillverkat dom plötsligt skulle förlora licensen till något patent.
Och det finns det ju ingen vettig människa I världen som skulle acceptera det. Så varför ska det accepteras med spel/mjukvara?

Medlem

Tycka vad man vill om soundtracket, men att dom tar bort musik från digitala versioner som folk köpt innan musiklincenserna gått ut är helt åt helvete. Rockstar behöver inte göra på det viset, men de är väl för lata för att ens bry sig? När det gäller andra spel i liknande situationer har köparna fått behålla musiken genom att deras version helt enkelt tas bort från den digitala spelshopen och i stället hamnar i deras nedladdningshistorik, och kan således ladda ner spelet igen i sin helhet om det skulle behövas. Och att en ny version med musiken borttagen uppstår i shopen för nya köpare.

Medlem

@Alexraptor: Därför att du äger den fysiska surfplattan/mobilen, medan du bara har en licens att använda mjukvaran. Två olika saker i lagens ögon, med olika följder.

Sen kan man tycka att det är en helt bisarr lagstiftning med konstiga konsekvenser för konsumenter ibland!

Medlem

Lugna i stormen. Den största anledningen till detta är ju för att spelet fortfarande säljs. Personer som redan äger en kopia av spelet kan ju bara strunta i att uppdatera om de inte vill. Däremot har inte Rockstar rättigheten att sälja nya exemplar med musiken längre.

FML
Medlem
Skrivet av twilek:

Lugna i stormen. Den största anledningen till detta är ju för att spelet fortfarande säljs. Personer som redan äger en kopia av spelet kan ju bara strunta i att uppdatera om de inte vill. Däremot har inte Rockstar rättigheten att sälja nya exemplar med musiken längre.

Hur blir det om man äger spelet, men har inte spelat på längre. Och måste isåfall börja ladda ner spelet från scratch, antar att nya låtarna är inbakad i senaste imagen. Så gäller att man har preloadat GTA4 innan update släpptes, annars är man körd.

Ett slag att återgå till piracy?

Men hur fungera det för filmer? Om du köpt en film via t.ex YouTube eller Amazon, kommer efter 10 år musiken att försvinna då också av samma skäl som spel? Förstår att man inte kan ändra musik så lätt i en släppt film som i spel. Men skulle inte förvåna mig att det kan ändra i framtiden.

Medlem
Skrivet av FML:

Hur blir det om man äger spelet, men har inte spelat på längre. Och måste isåfall börja ladda ner spelet från scratch, antar att nya låtarna är inbakad i senaste imagen. Så gäller att man har preloadat GTA4 innan update släpptes, annars är man körd.

Om du inte äger en fysisk kopia eller inte har det nerladdat på en fysisk enhet redan så lär du nog också kunna bli drabbad, för jag antar att licenserna inte bara gäller försäljning, utan även distribution, men jag kan ha fel. Om du köper något digitalt så köper du egentligen bara en licens med rätten att nyttja mjukvaran under vissa förutsättningar, beroende på hur licensen ser ut så kan upphovsrättsinnehavaren ha rätt eller skyldighet att ändra på det de tillhandahåller för distribution vilket innebär att du inte ens kanske kommer kunna ladda ner gamla versioner. Däremot, om du köpt en kopia som du har på en fysisk enhet, och inte licensen säger att innehavet av denna är tidsbegränsad så lär du ha rätten att kunna fortsätta nyttja kopian utan att vara tvingad att uppdatera.

När det gäller film och liknande så lär de som distribuerar och säljer film för alltid vara tvungen att betala licenskostnader till den ursprungliga upphovsrättsinnehavaren (i alla fall så länge upphovsrätten är giltig viket väl är 50 år efter upphovsrättshavarens död) om inget annat avtalats fram (det kan tex vara så att Amazon tex har ett avtal med upphovsrättsmannen som säger att de får "sälja" vidare kopior istället för att "hyra" ut dem vilket troligtvis innebär att upphovsrättsmannen får en högre ersättning för de sålda kopiorna men friskriver sig rätten för framtida ersättning, samtidigt som Amazon har rättighet att för alltid distribuera dessa till de som köpt dem, allting handlar om hur avtalen ser ut). De som ägen en fysisk kopia av filmen lär dock inte bli påverkade på samma vis som du inte blir påverkad om du köpt en CD med musik, då får du nyttja den (i alla fall för privat bruk) så länge du äger den.

KoP
Medlem

Är det fortfarande någon som lirar GTA IV?

Medlem

vilket larv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

FML
Medlem

Fyfan vad det kommer suga för dem som äger Guitar Hero/Rockband.

1
Skriv svar