Recension – Total War Saga: Thrones of Britannia

Robot
Recension – Total War Saga: Thrones of Britannia

Snävare fokus och mindre sandlåda i nya Saga-serien.

#recension, #thronesofbrittania, #totalwar


Moderator | Testpilot

Du som ändå spelat tonvis med Total War @Joakim Bennet Är det här ett bra spel att börja med eller ska jag satsa på något annat? Inte lirat Total War innan och är sugen att testa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du som ändå spelat tonvis med Total War @Joakim Bennet Är det här ett bra spel att börja med eller ska jag satsa på något annat? Inte lirat Total War innan och är sugen att testa.

Alla Total War spel är bra spel och håller än idag (förutom Shogun och Medieval 1, håller inte riktigt måttet idag). Så frågan är vilken tidsperiod är du intresserad av? Antiken, folkvandringstiden, medeltiden, Napoleontiden mm.

Om du exvis köper Rome 2 så finns det många DLC till det som gör spelet väldigt stort, likväl som Attilla och även gamla Medieval 2 (här finns även modden Third Age - Lord of the Rings).

Empire är ju alltid trevligt att spela med Sverige, men faller oftast tillbaka på Rome 2 - vem kan säga nej till en mäktig romersk legion?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du som ändå spelat tonvis med Total War @Joakim Bennet Är det här ett bra spel att börja med eller ska jag satsa på något annat? Inte lirat Total War innan och är sugen att testa.

Medieval 2 är det som allt som oftast höjs av TW-fans som det bästa i serien (förr var det Rome, men det tycks ha ändrats med tiden), men om det är det som lämpar sig bäst för nytillkomna spelare är ju svårare att säga. Gör som Roten råder och välj det spel vars era intresserar dig mest.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du som ändå spelat tonvis med Total War @Joakim Bennet Är det här ett bra spel att börja med eller ska jag satsa på något annat? Inte lirat Total War innan och är sugen att testa.

Det är verkligen upp till dig som sades, vilken tidsålder är du mest intresserad av, de är de spelet du borde välja.
tex. för mig själv som spelat alla total war spel och älskar alla är endå Shogun och Rome mina favoriter just för deras tidsålder är mest intressant för mig och därför har jag mest kul i dem. Dock är moddarna till Medieval sjukt roliga att spela, även vanilla är bra förutom att man blir backstabbad av sin "vänner" hela tiden vilket alltid irriterat mig.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du som ändå spelat tonvis med Total War @Joakim Bennet Är det här ett bra spel att börja med eller ska jag satsa på något annat? Inte lirat Total War innan och är sugen att testa.

Medieval 2 är min personliga favorit också, med kingdoms expansionen. Är du intresserad av tidsperioden kan det vara ett bra spel att starta med, enligt min åsikt. Men plocka annars den tidsperiod eller det geografiska område som du gillar mest. Mina personliga top 3 utan inbördes ordning blir nog: Med 2, Empire och Attila. Med warhammer precis utanför pallen. Rome (1) var totalt awesome när det kom, men står sig inte riktigt idag tyvärr.

Tack för recension @Joakim Bennet, Jag kommer köpa det bara för att det är vikingar ändå. Sen tänker jag inte köpa nått förrens Medieval 3.. Basta!

Medlem

Uhm.. fucking spoiler alert på serien Vikings, eller?


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Maxiz!:

Uhm.. fucking spoiler alert på serien Vikings, eller?

Haha, spoiler, Ragnar dog IRL också. Hur lång är preskriptionstiden på en serie, var säkert två år sedan det hände.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ragnar dog IRL också.

Ja annars hade han ju varit väldigt gammal vid det här laget

Tack allihopa i kommentarerna för alla svar på min fråga. Ska sätta mig ned i morgon och spela lite


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vill verkligen ha ett historiskt Total War som man blir varm inombords av, men det verkar aldrig komma. Finns i sjön.
Kina vete tusan hur intressant det kommer att vara.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Kina, precis som japan, totalt ointressant, iaf för mig

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Shit. Gjorde han? RIP. Ska helt ärligt sägas att jag inte hunnit ikapp ännu, är väl bara på säsong 3 eller nått. Men kom verkligen som en chock när jag läste det


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av Maxiz!:

@Carl Johansson-Sundelius: Shit. Gjorde han? RIP. Ska helt ärligt sägas att jag inte hunnit ikapp ännu, är väl bara på säsong 3 eller nått. Men kom verkligen som en chock när jag läste det

Nu vet jag inte ifall du driver men han som skådespelar Ragnar är inte död.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Maxiz!:

@Carl Johansson-Sundelius: Shit. Gjorde han? RIP. Ska helt ärligt sägas att jag inte hunnit ikapp ännu, är väl bara på säsong 3 eller nått. Men kom verkligen som en chock när jag läste det

Calle pratade alltså om den "verklige" (huruvida han funnits eller inte är omtvistat) Ragnar Lodbrok, som dog för över tusen år sedan. TV-serien Vikings är löst baserad på hans och diverse andra vikingars eskapader.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Nu vet jag inte ifall du driver men han som skådespelar Ragnar är inte död.

Hur kom du fram till att det var så jag tolkade det!? Jag spelade bara vidare på hela "Ragnar är faktiskt död"-kommentaren. Jag menar, han skulle vara ganska gammal i dag om han fortfarande levde

Skrivet av Sisyr:

Calle pratade alltså om den "verklige" (huruvida han funnits eller inte är omtvistat) Ragnar Lodbrok, som dog för över tusen år sedan. TV-serien Vikings är löst baserad på hans och diverse andra vikingars eskapader.

Ja, jag förstod det. Och jag vet. Jag kanske var otydlig. Sorry isf!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Maxiz!:

Ja, jag förstod det. Och jag vet. Jag kanske var otydlig. Sorry isf!

Jaha, ok! Jag tolkade inlägget precis som DAoG gjorde.

Frilansare
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du som ändå spelat tonvis med Total War @Joakim Bennet Är det här ett bra spel att börja med eller ska jag satsa på något annat? Inte lirat Total War innan och är sugen att testa.

Ser att många svarat och tipsat redan! Personligen skulle jag nog börja med Warhammer, som är en bra inkörtsport om än inte ett historiskt spel. Gillar man mekanikerna och vill fördjupa sig så är Rome II bra, även Shogun 2. Min personliga favorit är Empire + Napoleon, men Empire kan vara sjukt rörigt. Nappe kanske?

Skrivet av Maxiz!:

Uhm.. fucking spoiler alert på serien Vikings, eller?

Um.

Skrivet av Castor.T:

Vill verkligen ha ett historiskt Total War som man blir varm inombords av, men det verkar aldrig komma. Finns i sjön.
Kina vete tusan hur intressant det kommer att vara.

Shogun 2 blir man ganska varm av, och som sagt även Napoleon och Caesar-expansionen till Rome II!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Shogun 2 blir man ganska varm av, och som sagt även Napoleon och Caesar-expansionen till Rome II!

Jovars, Shogun har jag lirat, är dock inte helt min kopp te, enheterna är ju likadana varianter av varandra plus annat. Men tog igenom mig en kampanj.

Med Nappe provade jag demot men fastnade aldrig, är för olikt de andra spelen. Empire lider av samma sak naturligtvis.

Införskaffade aldrig Rome II efter vad det verkade bli av den.
Bland den största besvikelsen jag personligen har upplevt i spelväg


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Avstängd

Problemet är att man kan inte recensera ett TW efter så kort tid. Krävs minst hundra timmar innan man kan ha en faktiskt uppfattning om det. Detta får, på sin höjd, ses som ett första intryck.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Problemet är att man kan inte recensera ett TW efter så kort tid. Krävs minst hundra timmar innan man kan ha en faktiskt uppfattning om det. Detta får, på sin höjd, ses som ett första intryck.

Jag har spelat 16 timmar och har på den här korta tiden vunnit med Sudreyar och även med Alfred i södern... På normal ska dock tilläggas, men brukar inte gå så fort.

Jag vet inte om jag tycker det här är en bättre eller sämre version av Age of Charlemange, men det finns så mycket jag saknar från det! Att rekrytera från en gemensam pool känns helt fel, att exvis tvingas rekrytera 10 st bågskyttar eller köpa nån byggnad (som jag inte vill ha) för att kunna forska är verkligen ett steg i fel riktning. Och varför finns inga agenter? Och vad hände med RELIGIONEN? Det känns som det skulle vara ett solklart inlägg; kelter vs kristna vs vikingar! Saknar även att kunna utrusta mina generaler med speciella vapen, eller lägga på mer trofasthet om så behövs.

Det positiva är att trupper kräver både pengar och mat, gör att man får tänka lite mer på vad man bygger. Och så kartan såklart (även fast jag håller med om att det blir snabbt rörigt, efter man kört några timmar i södern).

Ska fortsätta att spela igenom alla fraktioner för att se om det blir annorlunda på Irland och i Wales!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

1
Skriv svar