Donkey Kong Country får högre betyg till Switch än till Wii U

Robot
Donkey Kong Country får högre betyg till Switch än till Wii U
Medlem

Jag blir snart riktigt arg på Nintendo som Wii U ägare samt Switch . Varför släppa gammal skåpmat stup i ett än att lansera nya titlar! För alla som haft Wii U så blir det en evig väntan på nya titlar och Switch känns bara överflödig pga så få nya titlar släpps och massa återlanseringar istället från Wii U. Mario Kart 8 var stort exempl på lathet att släppa samma spel en gång till utan nya banor men endast några nya karaktärer och fordon, samt ett nytt battlemode. I mina ögon är MK8 för Switch ett "patchat" MK8 från Wii U. Fattar inte varför alla gnällde på Wii U att allt var så dåligt och sedan hyllar Wii U spelan så fort de släpps med Switch logga på!

Sen undrar jag varför Nintendo inte gjorde Switch bakåtkompatibel med Wii U direkt, nu säljer dom ju de gamla titlarna igen på nytt fast med ny konsol! Lite fult faktiskt.

Nintendo har haft hur lång tid på sig som helst att utveckla de äldre titlarna och lägga till nyheter men det blir minimala ansträngingar. Bra för deras ekonomi men tråkigt för spelarna. Som Wii U ägare lär man få vänta minst 8 år på ett nytt Mario Kart 9. Ett DLC till MK8 vore på hög tid att släppa. Dessutom komemr det kosta att sepla online snart med Switch vilket var gratis på Wii U.

Wii U var jag supenöjd med men köpte en Switch endast för Mario Odyssey som var en ny titel, men sedan har det stagnerat och mest blvit återsläpp av Wii U titlar och äldre retrotitlar! Tycker det är lite fult eller lathet att släppa Wii U titlar på nytt bara för att få ut "nyheter" på Switch.

Och visst det är kul för de som aldrig ägde en Wii U men tråkigt för de som hade Wii U innan samt köpt en Switch i förväntan på nya uppföljare på Wii U titlarna! Vi som hade Wii U får väl vänta minst fem år till eller mer på riktiga uppföljare från Wii U tex MK9.

Switch känns bara som en Wii U Second Edition

Inaktiv

@xverminator: För mig som inte ägt ett Nintendo sedan Wii så är det uppskattat med alla spel jag får Hade mer än gärna sett Windwaker till Switchen också. Men förstår frustrationen hos ni som hängt med i svängarna så blir det mycket gammalt.

Medlem

Bra med dom spel jag inte köpte till U. Men köpte Mario kart två ggr...

Moderator | Testpilot

@xverminator Många ägde aldrig en Wii U och än mindre spelen. Bara smart av Nintendo att fylla Switch med bra portar av Wii U titlar som inte många lirade ändå. Ser det inte som mycket annorlunda än vad Sony och MS gjort med sina remakes från tidigare generationer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@xverminator: Med bakgrund på att Switch redan sålt 18 miljoner enheter, mot Wii U som totalt sålde runt 13 miljoner under hela sin livscykel....

Då kan vi dra slutsatsen att det är "enkla" pengar att "bara" porta redan existerande spel, som då hittar köpare som aldrig hade en Wii U, jämfört med att utveckla en helt ny titel från grund.

En snabb google ger att mario kart sålt 9.22 miljoner ex... Horribelt bra för ett spel som dom "bara" behövde porta så som jag förstått det?

Själv ser jag det som en rejäl bonus, hade aldrig nån Wii U men funderar nu på en Switch, främst eftersom det finns en hel guldgruva av spel att ge sig på!

ONTOPIC: Har det inte under alla år "gnällts" på sajter som Metacritic? Men nu har det helt plötsligt blivit rumsrent?

Medlem

väntar på Hyrule Warriors istället för att köpa Kong

Medlem

Skriver ni en ny recension till Switchversionen?

Medlem

@uberpwnage2.0: vilka spel har sony haft remake? De gör väll knappt spel själva, är väll mest tredje parts beslut.

Nintendo däremot bär ansvar för alla lata portningar.. Inte ens hd remakes utan simpla portningar med patch.

Sluta dra argumentet "alla har inte haft chansen spela wii u"...

Konsolen förtjänar med nya titlar från nintendo själva. Nintendo skiter på de som stöttat nintendo med att köpa wii u. Om folk vill ha chansen att spela gamla spel kannde ju köpa wii u begagnad.

Jag gillar switch som konsol, nintendo wii u och switch är väldigt nära i prestanda och nya spel och kärlek är vad konsolen förtjänar för övergången mellan wii u och switch är inte så stor så de kan inte göra hd remakes eller något speciellt som gör portningar lite mer värda.

Nintendo i all ära men någon måtta får det vara. Det är precis som att nintendo försöker flytta över all content från wii u till switch för att det gick dåligt för konsolen. Som att de gör switch till nya wii u. Ni som försvarar det är lika dumma som Nintendo. Ni är bara glada att få spela spelen från åm wii u utan behöva köpa ett wii u. Frågan är varför ni ens köpte switch om så är fallet

Medlem
Skrivet av takaii:

@uberpwnage2.0: vilka spel har sony haft remake? De gör väll knappt spel själva, är väll mest tredje parts beslut.

Nintendo däremot bär ansvar för alla lata portningar.. Inte ens hd remakes utan simpla portningar med patch.

Sluta dra argumentet "alla har inte haft chansen spela wii u"...

Konsolen förtjänar med nya titlar från nintendo själva. Nintendo skiter på de som stöttat nintendo med att köpa wii u. Om folk vill ha chansen att spela gamla spel kannde ju köpa wii u begagnad.

Jag gillar switch som konsol, nintendo wii u och switch är väldigt nära i prestanda och nya spel och kärlek är vad konsolen förtjänar för övergången mellan wii u och switch är inte så stor så de kan inte göra hd remakes eller något speciellt som gör portningar lite mer värda.

Nintendo i all ära men någon måtta får det vara. Det är precis som att nintendo försöker flytta över all content från wii u till switch för att det gick dåligt för konsolen. Som att de gör switch till nya wii u. Ni som försvarar det är lika dumma som Nintendo. Ni är bara glada att få spela spelen från åm wii u utan behöva köpa ett wii u. Frågan är varför ni ens köpte switch om så är fallet

Vilka portade spel är lata jobb av Nintendo? Jag kan förstå ifall du vill ha nya spel, men är det något Nintendo alltid gör så är det väl att leverera kvalitet och konsistens. Jag menar det som en genuin fråga... alltså, jag kommer inte på några spel som inte tagit ytterligare ett steg framåt i portningsprocessen. Givet att vi då också för det mesta pratar om väldigt bra spel till att börja med så kanske det också är klokt att inte ändra för mycket. Så 1080p istället för 720p verkar väl vara en vanlig formel och/eller en uppdatering till 60 hz (även om det ofta finns på plats från början för Nintendo).

Medlem

Jag håller med om att det handlar om att mjölka kossan. Eller mjölka apan kanske? Släpp gärna de gamla titlarna med men inte till fullpris.

Super Mario Allstars från 1993 till SNES innehöll alla föregående Mariospelen för NES expempelvis. De var tom remakes från grunden på riktigt. En senare release från 1994 innehöll även Super Mario World.

Medlem

@Birkovic: menar du att det inte är lata portningar? Inte så att nintendo behövt anstränga sig. Nämligen de som bygger sitt os, för dem är Det basically att bara anpassa spelet och köra. Operativsystemet på switch brister funktioner, online osv är efter med mera. E store brister katogorier med mera. Nintendo är väldigt lata på utvecklingsfronten det har de gett bevis på switchen att det är där nintendo är nu. Du får tycka vad du vill på den fronten. Sen att porta spel är väldigt lat strategi av nintendo då basically de inprincip gör wii u helt meningslös. Switch blir inte heller unik då de basically kopierar över spelen från wii u. Portning i sig är en strategi men de urvattnar sitt eget varumärke. Tredjeparts tillverkare ska vi inte prata om då de ansvarar för sina rgna titlar och har inget med konsoltillverkare att göra.

Medlem

@Cheewie: ja fullpris är vansinne. Vilka tror de att se är egentligen, bethesda?

Moderator | Testpilot
Skrivet av takaii:

Nintendo däremot bär ansvar för alla lata portningar.. Inte ens hd remakes utan simpla portningar med patch.

Sluta dra argumentet "alla har inte haft chansen spela wii u"...

Konsolen förtjänar med nya titlar från nintendo själva. Nintendo skiter på de som stöttat nintendo med att köpa wii u. Om folk vill ha chansen att spela gamla spel kannde ju köpa wii u begagnad.

Jag gillar switch som konsol, nintendo wii u och switch är väldigt nära i prestanda och nya spel och kärlek är vad konsolen förtjänar för övergången mellan wii u och switch är inte så stor så de kan inte göra hd remakes eller något speciellt som gör portningar lite mer värda.

Nintendo i all ära men någon måtta får det vara. Det är precis som att nintendo försöker flytta över all content från wii u till switch för att det gick dåligt för konsolen. Som att de gör switch till nya wii u. Ni som försvarar det är lika dumma som Nintendo. Ni är bara glada att få spela spelen från åm wii u utan behöva köpa ett wii u. Frågan är varför ni ens köpte switch om så är fallet

Förstår inte varför det är ett dåligt argument? Det är en sanning att många inte fick ta del utav spelen. De är dessutom riktigt bra så att fler får lira dem är definitivt inget dåligt. Ser det också som bra utfyllnad medans de nya Switch spelen är på väg ut, som Sony exempelvis också fyllt ut med diverse remakes med The Last of Us, Shadow of the Colossus. Möjligen att det kanske inte är deras egna beslut men tror ändå att de var med och planerade upp det.

Är också fundersam över hur det är lata portningar och hur du tänker där? Tropical Freeze t ex, vad gör portningen lat? Att det inte är mycket nytt? Förstår inte varför det skulle visa att Nintendo är lata. Portningar rent generellt ger inte mycket nya saker såvida det inte är en del av en remaster / nyversion av spelet. Det jag kan hålla med om dock är priset vilket känns alldeles för högt för att äldre spel, men de vet ju att det säljer. Varför ska man medvetet gå med förlust när man vet att folket kommer köpa det ändå? Försvarar det inte men många hade nog gjort samma sak.

Switch är också nya Wii U. Det är ganska självklart om du frågar mig. Wii U var ett misslyckande så att ta mycket vad konsolen ändå gjorde bra, eller de bra koncepten och ta dem till Switch är bara bra tycker jag. Bra att det kommer till användning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kikade just på prisjakt där Wii U versionen kostar 200 kr som bäst samt 549 kr för Switch som billigast. Tur man både har en Switch har en Wii U och kan välja och spara pengar

Skillnaden är nästan obefintlig mellan Switch och Wii U
https://www.youtube.com/watch?v=KysZIqV31jA

1
Skriv svar