(UPPDATERAD 17 maj) Privatkopieringsavgiften kan ryka – "Tekniska utvecklingen har ändrat förutsättningarna"

Robot
(UPPDATERAD 17 maj) Privatkopieringsavgiften kan ryka – "Tekniska utvecklingen har ändrat förutsättningarna"

Uppdatering 17 maj: Riksdagen beslutade idag att ersättningssystemet för privatkopiering bör ses över.


Medlem

På tiden. Har inte privatkopierat på år och dar.

Medlem

Jag undrar om de samtidigt kommer ta bort Copyswedes avgift för SVT också? (Jag har inte riktigt förstått varför den finns ö.h.t.)


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Ambassadör
Xbox

Får staten klorna i den här inkomstkällan så lär de bara omvandla den till en "man ska inte ha roligt"-skatt.


signatur

Jump in.

Medlem

En skatt på lagringsmedia, inte direkt enbart hårddiskar.

Medlem

Copyswede har alltid verkat litet suspekt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

snubbarna bakom copy swede bör stämmas och sättas bakom galler utan tvekan medveten mafios.

Medlem
Medlem

Jag har helt missat att konsoler påverkades av detta pga lagringsmedia!

Hur många har använt en konsol för att lagra illegala spel eller filmer?

Jag undrar typ om det finns folk som fortfarande lannar ner spel illegalt eller film / musik när tex Netflix, spotify finns osv..

Medlem

@xverminator: Varför tror du piratebay fortfarande finns? Om ingen hade lekt pirat hade inga torrentsidor funnits kvar

Medlem

Borde ha rykt redan 15 år tillbaka. Det var inte många som "privat"kopierade cd skivor efter år 2000.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av spikes:

@xverminator: Varför tror du piratebay fortfarande finns? Om ingen hade lekt pirat hade inga torrentsidor funnits kvar

Jag du, det finns ju alltid en och annan som envisas med att ladda ner trots det finns bättre och frshare alternativ lagligt.

Enda anledning att det finns är väl pga vissa filmer som inte går att köpa tex på dvd/blu ray elelr finns på netflix och liknande tjänster.

Vem laddar tex ner mp3 musik när spotify finns?

Finns det någon som laddar ner crackade spel spel till konsoler eller pc nuförtiden tex och riskerar infektera konsolen eller datorn eller att de inte går att spela online osv..

Känns som piratebay mest finns för de envisas med att visa att de inte går att stänga ner. Men det finns väl fortfarande saker för vissa att hämta där.

Medlem

på tiden. det är ju ändå år 1998.

Medlem

ÄNTLIGEN!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av xverminator:

Jag har helt missat att konsoler påverkades av detta pga lagringsmedia!

Hur många har använt en konsol för att lagra illegala spel eller filmer?

Jag undrar typ om det finns folk som fortfarande lannar ner spel illegalt eller film / musik när tex Netflix, spotify finns osv..

Piratkopierade filmer har inget med privatkopiering eller den här avgiften att göra.
Spel ännu mindre, då man inte får göra privatkopior av mjukvara på samma sätt som film och musik.

Medlem

Dom lär väl hitta på nån ny avgift.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag du, det finns ju alltid en och annan som envisas med att ladda ner trots det finns bättre och frshare alternativ lagligt.

Enda anledning att det finns är väl pga vissa filmer som inte går att köpa tex på dvd/blu ray elelr finns på netflix och liknande tjänster.

Vem laddar tex ner mp3 musik när spotify finns?

Finns det någon som laddar ner crackade spel spel till konsoler eller pc nuförtiden tex och riskerar infektera konsolen eller datorn eller att de inte går att spela online osv..

Känns som piratebay mest finns för de envisas med att visa att de inte går att stänga ner. Men det finns väl fortfarande saker för vissa att hämta där.

Njae, så enkelt är det inte. När det kommer till strömmad musik kontra tv/filmer så ligger musiken rätt många år framför de sistnämnda. Utbudet är oerhört skralt om man vill gå lite bortanför det som är som mest populärt just nu. Vill du ha en lite mindre känd svensk tv-serie med kanske 20-30 år på nacken, lär det till och med vara svårt att hitta den lagligt. Lite så upplevde jag Spotify och musiktjänsterna i början med, men nu är det andra bullar och jag kan hitta mängder av oerhört obskyr musik som annars skulle vara riktigt svår att få tag på utan att ha enorma kunskaper och ett bra kontaktnät. Helt gratis dessutom! Så där har film & tv-branschen en hel del att jobba med helt klart. Tvingas man dessutom ta abonnemang för allt möjligt. Typ ett för musik, ett för tv & film, ett för de vanliga kanalerna och kanske ytterligare ett par till för olika sorters sporter man är intresserad av då allt inte är samlat på samma plats, så kostar det plötsligt inte så lite längre. Lägg till vanliga abonnemang som telefon & internet och priserna börjar plötsligt bli riktigt smärtsamma om man inte tjänar gott om pengar. Om man sedan anser att utbudet dessutom inte är tillräckligt och kräver ett visst jobb (ja, folk är generellt lata) med växla mellan olika leverantörer och deras tjänster. Ja, då lockar det plötsligt att ladda ner illegalt igen genom bara en enkel sökning och ett knapptryck.

När det kommer till brytpunkten där utbud, service & pris inte känns tillräcklig kontra enkelheten att ladda ner det illegalt så ligger även spelbranschen ett antal år före film & tv mediet vill jag påstå.

Men hur det egentligen ser ut på spelsidan som helhet vetti fanken, har piratkopiering någonsin varit ett problem för konsoler exempelvis? Har noll koll då jag inte ägt en konsol på evigheter. På pc-sidan visade det ju sig ganska snabbt när Steam slog igenom stort att när man kunde köpa spel billigt och tjänsterna inte var totalt urusla, utbudet var stort, priserna hyfsat låga och reor fanns det gott om, så lockade det folk att köpa spel lagligt istället för att ladda ner dem. Var ju en artikeln här på FZ om att GTA 5 sålt mer än 10 miljoner ex bara på Steam. Det går nog ingen direkt nöd på spelbranschen direkt, pengar genererar det ju så det står härliga till i alla fall. Det sista stora problemet enligt mig, var ju att man köpte lite av grisen i säcken om ett spel för dryga 500 kr skulle visa sig fullkomligt uruselt och köper man kanske 2-3 spel varje månad varav 2 är eller var kassa och ovanpå det hade noll andrahandsvärde i och med att det enbart består av en digital kod och personlig licens att använda den, så rycker det säkert i nedladdningsfingrarna på folk med mindre plånböcker. I och med att branschen äntligen tvingats att acceptera ett slags öppet köp, där man kan spela ett par timmar och ändå få pengarna tillbaka på Steam exempelvis om man av någon anledning inte gillade det, så har mycket av problemen med avsaknad av demon och osäkra köp lösts.

I vilket fall som helst känns det väldigt skönt att höra att den här dinosaurien äntligen är på väg att fasas ut.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Njae, så enkelt är det inte. När det kommer till strömmad musik kontra tv/filmer så ligger musiken rätt många år framför de sistnämnda. Utbudet är oerhört skralt om man vill gå lite bortanför det som är som mest populärt just nu. Vill du ha en lite mindre känd svensk tv-serie med kanske 20-30 år på nacken, lär det till och med vara svårt att hitta den lagligt. Lite så upplevde jag Spotify och musiktjänsterna i början med, men nu är det andra bullar och jag kan hitta mängder av oerhört obskyr musik som annars skulle vara riktigt svår att få tag på utan att ha enorma kunskaper och ett bra kontaktnät. Helt gratis dessutom! Så där har film & tv-branschen en hel del att jobba med helt klart. Tvingas man dessutom ta abonnemang för allt möjligt. Typ ett för musik, ett för tv & film, ett för de vanliga kanalerna och kanske ytterligare ett par till för olika sorters sporter man är intresserad av då allt inte är samlat på samma plats, så kostar det plötsligt inte så lite längre. Lägg till vanliga abonnemang som telefon & internet och priserna börjar plötsligt bli riktigt smärtsamma om man inte tjänar gott om pengar. Om man sedan anser att utbudet dessutom inte är tillräckligt och kräver ett visst jobb (ja, folk är generellt lata) med växla mellan olika leverantörer och deras tjänster. Ja, då lockar det plötsligt att ladda ner illegalt igen genom bara en enkel sökning och ett knapptryck.

När det kommer till brytpunkten där utbud, service & pris inte känns tillräcklig kontra enkelheten att ladda ner det illegalt så ligger även spelbranschen ett antal år före film & tv mediet vill jag påstå.

Men hur det egentligen ser ut på spelsidan som helhet vetti fanken, har piratkopiering någonsin varit ett problem för konsoler exempelvis? Har noll koll då jag inte ägt en konsol på evigheter. På pc-sidan visade det ju sig ganska snabbt när Steam slog igenom stort att när man kunde köpa spel billigt och tjänsterna inte var totalt urusla, utbudet var stort, priserna hyfsat låga och reor fanns det gott om, så lockade det folk att köpa spel lagligt istället för att ladda ner dem. Var ju en artikeln här på FZ om att GTA 5 sålt mer än 10 miljoner ex bara på Steam. Det går nog ingen direkt nöd på spelbranschen direkt, pengar genererar det ju så det står härliga till i alla fall. Det sista stora problemet enligt mig, var ju att man köpte lite av grisen i säcken om ett spel för dryga 500 kr skulle visa sig fullkomligt uruselt och köper man kanske 2-3 spel varje månad varav 2 är eller var kassa och ovanpå det hade noll andrahandsvärde i och med att det enbart består av en digital kod och personlig licens att använda den, så rycker det säkert i nedladdningsfingrarna på folk med mindre plånböcker. I och med att branschen äntligen tvingats att acceptera ett slags öppet köp, där man kan spela ett par timmar och ändå få pengarna tillbaka på Steam exempelvis om man av någon anledning inte gillade det, så har mycket av problemen med avsaknad av demon och osäkra köp lösts.

I vilket fall som helst känns det väldigt skönt att höra att den här dinosaurien äntligen är på väg att fasas ut.

Jag utgår från mainstrem sortiment så finns det mesta på tex Spotify och tjänster liknande netflix och de utökas hela tiden, men som jag även skrev så äldre filmer & serier finns inte alltid och det är väl typ dessa som sajter som tpb fortfarande finns.

Det flesta filmer går fortfarande att köpa på dvd/bd. Jag köper alltid film och det är inte så dyrt, oftast äldre filmer kan man lätt hitta för 25 kr på cdon och liknande (inte alltid men ofta).

Jag har tur som har Ownit bredband som är gratis pga det är inbakat i föreningen på något vis, så jag har 1000 megabit gratis! Netflix kostar 100 kr månad och spotify är gratis, så för mig är det väldigt låga summor. Sen köper jag bara de spel jag verkligen vill ha och kollar noga innan jag köper dem. Fast det vore bra om alla spel fanns som demos att ladda ner från steam så man kan få en känsla för spelet, så medverkar även steam och spelutvecklarna att minska piratladdat matrial som sprider bla trojaner samt minskad försäljning för de som nöjer sig med crackade spel för att testa.

Att ladda ner är en moralisk fråga och när det gäller programvaror så medföljer även säkerhetsrisker med trojaner och som kan orsaka ostabilitet i datorn etc, och saker kostar inte så mycke, särskilt inte äldre matiral oftast. Och för folk som jobbar så är det småsummor om man skulle köpa tex en film i månaden, men jag utgår från att de flesta har netflix idag som har en normal ekonomi.

Ang GTA, vissa företag gör succe med sina spel och dom köper ju folk och det är ju inget fel om företagen gör miljardvinster. Då vet vi att de kan lägga extremt mycke pengar på utveckla nästa spel. I nästa GTA kanske vi har VR samt man kan gå in i alla hus som finns med på kartan osv...

Sen kan jag tänka mig att den här avgiften faktiskt kan ha hjälpt många företag att hålla sig flytande pga piratkopiering, jag antar att piratkoipieringen drastiskt har minskat senaste fem åren pga alla nya onlinetjänster vuxit fram.

Medlem

@xverminator:

Detta har inget med PIRATkopiering att göra utan endast PRIVATkopiering. Viktigt att hålla isär.

Testpilot

Denna avgift om något har varit onödig , det är alltså en avgift som lades på bara för att man fick själv kopiera för eget bruk.

Haken har varit att sen kassettband-tiden har allt haft kopieringskydd. Så kopierar du nåt så piratkopierar du om du kringgår kopieringskyddet.

Så för er som tror detta är en avgift för det man piratkopierat är det inte så.
Detta är en avgift för saker du får kopiera om de inte har kopieringskydd = inget alls numera.

Medlem
Gnällkuk

Fick även ett meddelande idag från en kompis som är involverad på hyfsat hög nivå att det finns en majoritet i riksdagen för att avskaffa copyswede. Väntar på näringsutskottets motion, håll tummarna, boys!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Fan vad nice med mixad 80-talsmusik.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

@tricky: Hoppas din vän har rätt.

Medlem

@xverminator:

Problemet är utbudet av mindre populära genrer bland filmer och tv serier inom det strömmade mediet är uselt, speciellt på andra språk än engelska. Det vakuum som uppstår när intresse finns men utbud saknas kan givetvis Netflix och deras konkurrenter mer än gärna fylla för min egen del, då allt blir väldigt mycket enklare för både kunder och säljare i slutändan. Vad jag menar är att de inte alls har samma globala utbud i sina tjänster som musik & spel branscherna har. Men enbart att de finns där som alternativ är givetvis positivt. speciellt som filmentusiaster en gång i tiden importerade VHS kassetter med undertexter gjorda av glada amatörer när branschen inte ville sälja vad de ville köpa.

Är det speciellt moraliskt att ha en avgift på redan skattade kassettband/skivor/hårddiskar eller vad som nu idag räknas in bland de som drabbas av den här avgiften när man vill göra en kopia av den produkt man köpt för eget bruk som? Köper jag något så äger jag det också och gör vad fan jag vill med det, pris sätter säljare med det i åtanke. Så länge jag inte använder upphovsrätten, patenten eller tekniken för egen vinning dvs. Precis på samma sätt det borde ha fungerat som när jag köper bokhyllan billy på IKEA eller en Volvo. Även om det bara gäller en enda eller 100.000 kopior av en cd skiva, ett kassettband eller ett spel som samlar dam i ett garage bara för att driva det till sin absurda spets, är det min rättighet då jag knappast ingått ett bindande avtal där jag frånsäger mig en massa rättigheter som man nu bland annat gör med digital kopior av spel. På tal om GTA ja, det var ju på tapeten nyligen i och med att licenser till musik från del IV gått ut. Äger man den fysiska kopian är det inga problem att fortsätta spela musiken i de olika radiostationerna spelet i all oändlighet så länge man inte uppdaterar spelet. Jag har väldigt svårt att tänka mig att göra på det sätter bryter mot några lagar för den delen heller, men med digitala produkter är rättigheterna för kunderna skrämmande usla i jämförelse mot hur det fungerar om jag köpt en fysisk version.

I vilket fall så är det oerhört fånigt att jag skall tvingas betala en slags straffavgift för att musikbranschen (antar jag att det var när det gäller i första hand privatkopieringsavgiften) lipade om inkomstbortfall... I USA var det aldrig något problem med kopior för eget bruk, så varför ska svenskar som är en piss i Nilen i jämförelse med dem gigantiska marknaden i USA tvingas betala för att göra kopior på en produkt de köpt som dessutom har ett bäst före datum innan de slutar att fungera. Logiken går inte riktigt ihop när det kommer till snacket om moral och sen den enorma girighet som i synnerhet musikbranschen och en liten privilegierad kulturelit blev ett skyltfönster för. Sen kom internet, snabba uppkopplingar och Napster och då gick det som det gick när utbudet var kasst och priserna i överkant. Det är inte direkt så att populärmusik är ett döende fenomen idag, trots att ingen köper varken kassettband eller cd-skivor längre, eller hur? Nej, de tvingades helt enkelt att anpassa sina priser och erbjuda lättillgängliga tjänster till det som folk faktiskt är villiga att betala för den produkt de tillhandahåller, vilket de glatt gör idag med abonnemang för dagens olika strömmingstjänster.

De som vill ha kvar den här nedriga avgiften som numera även drabbar nya lagringsmedier, som hårddisken på konsoler eller en extern hårddisk som en familj kanske sparar sina semesterbilder på, är de som inte drabbats av piratkopiering ö.h.t. Teaterförbundet, Sveriges dramatikerförbund (seriöst, hur fasiken har en svensk dramatiker som arbetar inom ett nästan 100% skattefinansierade skrå, någonsin tagit skada av privatkopiering? ) och Svenska tecknares medlemmar bland annat läste jag nu när jag kollat närmare på skillnaden mellan privatkopieringsavgiften och skurkorganisationen Copysweden. Vilka är de som samlar in, delar ut och lobbar för att en liten men högljudd klick ska fortsätta att kunna tjäna pengar på saker som de absolut inte har rätt till. (Hur var det nu med moralen igen?) en annan artikel om samma ämne på FZ.

Medlem

Nåt måste vara fel... vi ska alltså bli av med en avgift?

Medlem
Skrivet av Thorne:

Nåt måste vara fel... vi ska alltså bli av med en avgift?

var så säker att det kommer minst två nya.

Medlem
Skrivet av Thorne:

Nåt måste vara fel... vi ska alltså bli av med en avgift?

Var inte orolig, dom kommer säkert på en ny.

// edit: Grymgreger var visst före.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

phi
Medlem

@Yabba: De jävla bovarna och banditerna kan ju gå och dra något gammalt över sig.

12
Skriv svar