Information om hur annonsblockerare påverkar FZ

Medlem

Stolt ickeanvändare av adblock sen tidernas begynnelse. Sen besöker jag inte så många sajter heller. Det tar ju upp värdefull speltid


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Phyrino:

@DarkAlf: har samma problem. Kan ni inte fixa det på nått sätt?

Jag gissar att det är tredjeparts-kakor som är problemet? Eftersom vi använder en tjänst från Adtech för att hantera annonser blir det nog svårt.


signatur
Medlem

DÖD åt all reklam.

Nej men allvarligt talat så tycker jag ändå att DIGITAL reklam är helt ok emellanåt. Men reklamen som delas ut i våra brevlådor däremot... usch. Har samlat ihop ett par kartonger än så länge bara detta år. O.o

Medlem

Eftersom hemsidan för mig ser ut som ett köpcenter så antar jag att jag inte har någon adblock, vilket jag trott.

Det sagt så är det enda som verkligen stör mig de groteska stora backgrundsannonserna som omger hela sidan och tvingar fram ofrivilliga klick hela tiden, när man vill klicka ut ur adressfältet, rullistor eller avtivera sidan och scrolla...Jag kommer nog inte installera adblock men om något skulle driva mig till det så är det just den typen av reklam.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Soulless:

Eftersom hemsidan för mig ser ut som ett köpcenter så antar jag att jag inte har någon adblock, vilket jag trott.

Det sagt så är det enda som verkligen stör mig de groteska stora backgrundsannonserna som omger hela sidan och tvingar fram ofrivilliga klick hela tiden, när man vill klicka ut ur adressfältet, rullistor eller avtivera sidan och scrolla...Jag kommer nog inte installera adblock men om något skulle driva mig till det så är det just den typen av reklam.

Wallpaper, som det stora sajtomslutande annonsformatet kallas, och framförallt klickytorna på dem, är det genomgående kritiken. Vi tar till oss detta när vi sätter oss ner och utvärderar er grymma feedback. Vi har redan börjat spåna.

Samtidigt är det formatet det mest eftertraktade och därmed det vi kan sätta högst pris på.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Wallpaper, som det stora sajtomslutande annonsformatet kallas, och framförallt klickytorna på dem, är det genomgående kritiken. Vi tar till oss detta när vi sätter oss ner och utvärderar er grymma feedback. Vi har redan börjat spåna.

Samtidigt är det formatet det mest eftertraktade och därmed det vi kan sätta högst pris på.

Jag förstår det. Och jag tror ingen av oss som besöker fz dagligen inte vill att ni ska få betalt för ert arbete, vi har ju trots allt tillgång till sidan helt gratis.

Men just de annonserna kan verkligen sänka ens användarglädje


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Soulless:

Jag förstår det. Och jag tror ingen av oss som besöker fz dagligen inte vill att ni ska få betalt för ert arbete, vi har ju trots allt tillgång till sidan helt gratis.

Men just de annonserna kan verkligen sänka ens användarglädje

Och vi tar verkligen till oss detta


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Vet du hur det blir om man kör "läsvy" som de olika webbläsarna har? Nu måste man iof första klicka upp sidan och ladda reklamen först, och det räknas som en vanlig visning. Om man däremot skulle starta upp en artikel eller liknande med läsvyn direkt, räknas det också?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag gissar att det är tredjeparts-kakor som är problemet? Eftersom vi använder en tjänst från Adtech för att hantera annonser blir det nog svårt.

Jag har inte koll på om det finns ett inneboende behov för reklamtjänster att använda sig av spårningstekniker. Om inte kan ni trycka på Adtech att ta bort spårningsteknikerna med hänvisning till att fler av era användare kommer få se reklamen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DarkAlf:

Jag har inte koll på om det finns ett inneboende behov för reklamtjänster att använda sig av spårningstekniker. Om inte kan ni trycka på Adtech att ta bort spårningsteknikerna med hänvisning till att fler av era användare kommer få se reklamen.

Spårningen handlar om statistik: hur många som faktiskt sett reklamen, hur många som klickar, osv. Våra säljares ammo när de talar med kunder.


signatur
Medlem

Jag har fått en annonsvideo vid ett par tillfällen på sajten idag som börjar spel upp automatiskt, men med ljudet avstängt. Otroligt irriterande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Jag har fått en annonsvideo vid ett par tillfällen på sajten idag som börjar spel upp automatiskt, men med ljudet avstängt. Otroligt irriterande.

Det är en högst tillfällig kampanj.


signatur
Medlem

Är reklamen inte allt för påträngande och sidan relevant för mig stänger jag av reklamblockeringen, vilket gäller bl.a. för FZ, Sweclockers och 99.

Medlem

Är lite dubbel till det hela.
Dels för att ni jobbar på en redaktion som ägs av Egmont mer eller mindre varpå ni får betalt via det hållet.
Är det Egmont som vill ha betalt för era tjänster via Adtech då?
Hur finansierades FragZone på Torgets tid då ni var en del av Posten? Eller det var obetalda skribenter som satt hemma i pojkrummen som skrev nyheter?

Jag är för reklam som ni har nu istället för att FZ skulle omvandlas tex som min lokaltidning som endast har nyheter dom tar betalt för i princip...varpå några även är viktig samhällsinfo...
Jag är dock emot uppspelande reklam och störigt skit som ploppar upp hejvilt.

Hur ser statistiken ut på användare på hemsidan kontra mängden annonsen ni säljer eller det kan man inte luska ut?
Tex ni har 100000 besök per dag men bara 45 annonser som syns via/med Adtech?

(vet att den här formen av tråd(nyheten) varit på tapeten tidigare så jag misstänker att den är viktig för er).

Medlem

Sidan blir för rörig utan adblock, reklam på höger och vänster sida, reklam upptill, nedtill.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Har ingenting emot ads och så vidare sålänge de inte är "intrusive". FZ hanterar ads på ett sånt sätt jag definitivt inte har något emot och de passar bra in på hemsidan så det ändå ser snyggt ut. Jag hade glömt lägga till FZ på vitlistan sen jag formaterade om så tack för påminnelsen. Ordnat!

Avstängd

finns det någon blocker för delen som visar "vi märker att du blockerar..." skulle vara skönt att få bort.

Redaktör
Skrivet av delli:

Är lite dubbel till det hela.
Dels för att ni jobbar på en redaktion som ägs av Egmont mer eller mindre varpå ni får betalt via det hållet.
Är det Egmont som vill ha betalt för era tjänster via Adtech då?
Hur finansierades FragZone på Torgets tid då ni var en del av Posten? Eller det var obetalda skribenter som satt hemma i pojkrummen som skrev nyheter?

Jag är för reklam som ni har nu istället för att FZ skulle omvandlas tex som min lokaltidning som endast har nyheter dom tar betalt för i princip...varpå några även är viktig samhällsinfo...
Jag är dock emot uppspelande reklam och störigt skit som ploppar upp hejvilt.

Hur ser statistiken ut på användare på hemsidan kontra mängden annonsen ni säljer eller det kan man inte luska ut?
Tex ni har 100000 besök per dag men bara 45 annonser som syns via/med Adtech?

(vet att den här formen av tråd(nyheten) varit på tapeten tidigare så jag misstänker att den är viktig för er).

Vi ägs av Geeks (som även driver Sweclockers och 99) sedan hösten 2015, och har sedan dess inget med Egmont att göra.

FZ har alltid varit annonsfinansierat, annonserna betalar sitens drift, löner till anställda, frilansarvoden (långtifrån alla spelsiter betalar sina frilansare), resor (t.ex.E3, Dreamhack), med mera. Kort sagt: utan annonser, inget FZ.

Jag är inte insatt i exakt hur annonser fungerar, men jag vet så mycket att om för många slänger på adblock blir det mindre attraktivt att annonsera hos oss. Vilket leder till sämre ekonomi för oss och mindre möjligheter att ge er läsare roliga saker att kika på.


signatur
Medlem

Jag ogillar reklam, det spelar ingen roll vad för typ av reklam det är.
Jag använder mig av uBlock Origin och Ghostery för att få bort sånt.

Men, efter som jag är hemligt kär i FZ så är dessa två avstängda på denna sajt.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

När ska FZ-Supporter göra comeback? Jag blockerar reklam och betalar hellre genom Patreon eller liknande. Ge mig ett sätt att stödja FZ så gör jag det. Skicka gärna med samma musmatta som man fick förra gången det begav sig. Min börjar bli så sliten att signaturerna knappt går att utläsa längre

Medlem

FZ och Sweclockers är i minoriteten av sidor som inte har irriterande reklam.
Så självklart är dem båda vitlistade!

Skribent

Tycker att reklamen sköts väldigt snyggt här. Aldrig störande, och ibland till och med något i ögonvrån man intresserar sig för och klickar på.

Så länge vi slipper popups, videor som spelas upp automatiskt, annonser som blinkar/rör på sig samt "mellansidor" man måste klicka "fortsätt" på, kommer jag absolut inte blockera några annonser.

Skrivet av Brona:

När ska FZ-Supporter göra comeback? Jag blockerar reklam och betalar hellre genom Patreon eller liknande. Ge mig ett sätt att stödja FZ så gör jag det. Skicka gärna med samma musmatta som man fick förra gången det begav sig. Min börjar bli så sliten att signaturerna knappt går att utläsa längre

Kan inte annat än helhjärtat hålla med. FZ-supporter var fantastiskt och musmattan behöver förnyas

Medlem

Så länge reklamen inte är obstruerande så ska det inte behövas adblockers. kommer det popups i alla former, Autoplay video eller heltäckande klicka-här-för-att-komma-vidare format så åker den på.

FZ är en utav dom får jag inte stör mig på reklamen men det kanske har med att göra att det mesta av den har med gaming att göra.


signatur

#PCMR

Medlem

Reklam stör mig inte så länge det inte är pop-up rutor i ansiktet eller splash screens före innehåll. Det har hänt att jag hittat användbara kampanjer eller liknande via reklam på websidor förr som lett till köp. Även på FZ.

Jag skulle dock inte vara emot en betaltjänst för att slippa reklam på geeks sidor om en sådan lanseras. Då har ju folk möjlighet att välja att med gott samvete stödja geeks trots att man kanske blir störd av reklam i allmänhet. Skulle en sådan tjänst komma med en toggle för reklam på och av så skulle jag vara en av dem som skulle både betala och samtidigt lämna reklamen på.

Medlem

Jag kör ablock för det finns extremt aggressiv reklam på nätet. MEN jag tillåter eran reklam för jag tycker ni hanterar det på ett professionellt sett för era besökare. Ej irriterande blinkande överanimerad "klick här", i vissa fall även intressant att se. Har inget emot eran reklam. Jag hoppas ni fortsätter respektera reklam för era läsare på samma sätt som ni gjort hittills. Så tumme upp från mig!

Medlem

Sen ni flyttade över till Geeks har jag inte haft en tanke på Adblocker. Förut kunde siten bli riktigt tungrodd ibland för reklamen. Nåväl, så länge ni inte börjar annonsera bettingsidor så använder jag inte adblocker, då blir det att följa en annan sida i stället.

Medlem

Jag har inga problem med reklam sålänge den är diskret och inte fladdrar runt eller popups som stör, då blir det adblock direkt!

Oftast använder jag adblock för att ta bort massa onödiga reklamvideos om man vill se videoklipp, det är inte kul att sitta och vänta i 30 sek innan man får igång ett videoklipp.

Däremot är det kul med rolig reklam, tex ica reklamen som är lite fyndig, den typen av reklam är ju verkligen smart när reklammakarna har tänkt till och gör reklamen underhållande.

Fast om tex Webhallen har diskreta banners på sidorna här på fz med förmånliga extrapriser eller Kampanjer på exempelvis SDD diskar så är det nyttig reklam i mina ögon som skulle få mig att klicka vidare, typ extrapriser och förmånliga kampanjer är ju alltid välkommet.

Videoreklam får inte vara längre än högt 10 sek om det är tex casion reklam, saken är att man sett alla dessa reklamklipp 100 ggr tidigare och är man inte intresserad av att spela casion på nätet så blir det bara irriterande och sorteras som spam och adblockern åker på.

Och all reklam ska vara bortsorterad från det redaktionella innehållet så man snabbt ser det man vill och inte ska behöva leta efter innehåll bland all reklam. IDG.se är ett skräckexempel på att inte kunna separera reklam och redaktionellt innehåll. Reklamen ska placeras runt om innehållet ute i kanterna, så man kan ha fokus i mitten på sidan på det redaktionella innehållet. Placeringen av reklam och redaktionellt innehåll är väldigt viktig.

Fz och Sweclockers har lyckas bra med detta!

Medlem

Hade helst sett möjligheten att lägga en slant för att slippa reklamen.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har haft FZ vitlistad länge och jag kan inte påstå att jag ens märker av reklamen. Aldrig råkat klicka på någon reklamlänk heller för den delen. Däremot var det ju lite drygt direkt i början efter vitlistningen - då upplevde jag reklamen som störande. Man vänjer sig snabbt, dock.

Skriv svar