Pistolsnubbe jämför Far Cry 5 med verklighet

Robot
Pistolsnubbe jämför Far Cry 5 med verklighet
Medlem

De skulle var kul att enkelt få testa dessa vapen i Sverige utan att behöva ge sig över Östersjön eller Atlanten.

Medlem

@cyprus:

Ja , å andra sidan är vi ett betydligt tryggare land utan den friheten. Personligen är jag mest sugen på att skjuta och se vapen från andra världskriget.

Medlem

Orka kolla på folk med vapen. På en spelsida (borde höra hemma på en som är dedikerad till vapen). Men visst ni behöver pengar.

EDIT: tog bort lite

Medlem

@zauii89:

Jag påstod aldrig att jag ville äga vapen utan bara prova, vilket man kan göra österut. Personligen känner jag mig tryggare i t.ex. Tallinn eller Krakow än Stockholm.

Medlem

@Maysay: Vapen i många spel är ju inget ovanligt direkt. Vi äldre som är födda i en annan generation har ju t.o.m utbildats på militära vapen så inget konstigt med det.

Visst skulle det vara kul att prova detta🙂

https://www.youtube.com/watch?v=rMml1LbUbnY

Medlem
Skrivet av Maysay:

Orka kolla på folk med vapen. På en spelsida (borde höra hemma på en som är dedikerad till vapen). Men visst ni behöver pengar.

EDIT: tog bort lite

Du verkar vara en upplyftande person, kul att du tog dig tid att gnälla lite på fz såhär på en söndag!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av cyprus:

@zauii89:

Jag påstod aldrig att jag ville äga vapen utan bara prova, vilket man kan göra österut. Personligen känner jag mig tryggare i t.ex. Tallinn eller Krakow än Stockholm.

Det finns väl flera ställen i Sverige där du kan prova olika vapen?
Skjutbanor, klubbar o.s.v. arrangerar ju inte bara provskjutningar och utbildning utan typ företagsarrangemang och liknande.
Säkert väl restriktivt på VAD och HUR du får skjuta men från vad jag hört så finns det både det ena och det andra att få sätta fingrarna på.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Soulless: Inte riktigt samma sak. När man får provskjuta saker man inte trodde var möjligt med "no questions asked" då har man riktigt kul. Men saker har väl ändrat sig även österut, förr var det nog enklare med mer exotiska vapen.

Medlem

@cyprus: Kan säkert vara intressant. Men tycker att filmen hade passat in bättre om det t.ex handlade om hur de utvecklade spelet. Men nu handlar det om vapnen och inte spelet. Folk får gilla det om de vill, men jag kan tycka att det passar bättre in på t.ex NRA:s hemsida isf. Eller kommer FZ lägga upp filmer där man driver en bondgård pga Stardew Valley? Jag läser FZ pga att jag är intresserad av spel, inte vapen.
Ibland kan jag tycka att de t.ex skriver för mycket om ekonomi & spelföretag också.

@Soulless: Ånej! Någon som säger att jag är en tråkig person för att jag inte gillade en youtube-film.

Medlem

@cyprus:
Roligt att du tog upp exemplet på Youtube då det är fullt möjligt att göra i Sverige. xD

Skulle säga att det är precis lika att skjuta skjutvapen på div events i Sverige och i USA förutom att efterfrågan i USA är högre vilket leder till bättre pris och variation på vapen. Sen har stater olika lagar om vad för vapensystem man får använda.

Medlem

@Maysay: Nu är ju just vapen en stor grej i Far Cry spelen. För att inte nämna PUBG, Cs.Go, Fallout, Wolfenstein, Call of Duty, Bioshock, Quake, Doom, Gears of War och jag kan fortsätta i all oändlighet. Folk är fascinerade av vapen på gott eller ont och inte så mycket av harvar och plogar.

Medlem

@employed: Vad kul! Så det är bara att dyka upp, betala och brassa på i Sverige?

Medlem

@cyprus: Vet inte om du förstod min invändning. Se mer på det så här. Folk diskuterar var man kan skjuta m.m. i kommentarerna och inte hur de har fångat egenskaperna hos vapnen i spelet. Det vill säga posten handlade om vapnen och INTE spelet. Jaja, det var allt.

Medlem

Videos med skjutvapen! Hädelse! Tänk på Barnen! Calle & Jocke kutar runt därhemma efter munkavle på Erik!

Medlem
Skrivet av zauii89:

@cyprus:

Ja , å andra sidan är vi ett betydligt tryggare land utan den friheten. Personligen är jag mest sugen på att skjuta och se vapen från andra världskriget.

Ja, här behöver man ju bara oroa sig om kriminella med vapen samt granatattacker till och från. Mycket tryggare. Särskilt när vi har polis som jagar moppepojkar 2 timmar från de värsta riskzonerna. Älskar att bo i ett land där man inte får försvara sig själv och sin familj.

/s

Medlem

@kebbe:

Skrivet av Maysay:

@cyprus: Vet inte om du förstod min invändning. Se mer på det så här. Folk diskuterar var man kan skjuta m.m. i kommentarerna och inte hur de har fångat egenskaperna hos vapnen i spelet. Det vill säga posten handlade om vapnen och INTE spelet. Jaja, det var allt.

Fast ändå, den här videon handlade ändå tillräckligt mycket om spelet för att kunna vara på den här sidan, han visade ganska mycket footage från spelet och berättade hur vapnen var designade inne i spelet, och hur stor skillnaden är mot verkligheten. Jag kan medge dock att videon är väldigt tung för icke vapenfantaster, han använder många facktermer och det blir mycket information om olika ammunitionstyper och ballistik och allt möjligt, med personligen gillar jag det. Då det inte bara är en redneck som bara vill skjuta utan någon som faktiskt går väldigt in för att visa skillnaderna.

Jämför med den här videon där en snubbe visar upp PUBG vapen, han jämför knappt de riktiga vapnen med spelet utan det är i princip bara en anledning till att skjuta och få lite extra visningar på PUBG-vågen. https://www.youtube.com/watch?v=J37evpYs28M&t=187s

Medlem
Skrivet av Maysay:

@Soulless: Ånej! Någon som säger att jag är en tråkig person för att jag inte gillade en youtube-film.

Nope, du får gilla och ogilla vad du vill, det rör mig inte, men att du måste kommentera vad FZ bör och inte bör posta och på det sätt du gör får dig mycket riktigt att framstå som en tråkig person.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nope, du får gilla och ogilla vad du vill, det rör mig inte, men att du måste kommentera vad FZ bör och inte bör posta och på det sätt du gör får dig mycket riktigt att framstå som en tråkig person.

Ja, det är ju fruktansvärt att man som konsument har en åsikt om produkten. Så j*vla tråkigt.

Medlem

@Maysay: oj vad dryg man kan vara då.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Ja, det är ju fruktansvärt att man som konsument har en åsikt om produkten. Så j*vla tråkigt.

En gratisprodukt som du får använda utan kostnad när och hur du vill, ja då borde du inte ha så många åsikter, och om du nu har något som du tror FZ bör ta till sig av så finns det sätt att dela med dig av dessa åsikter direkt till FZ istället för att smutsa ner kommentatorsfälten med meningslöst gnäll.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Var i Sverige kan man betala en peng för att få skjuta med automatvapen?
Vet bara ett ställe i närheten där man får skjuta pistoler.
Sånt här ställe skulle jag vilja gå till:

@Maysay: Väldigt många som spelar spel tycker det är intressant med vapen, och en väldigt stor andel av alla spel handlar om att döda saker med vapen.
Jag gillar sådana här videor där man jämför ett spels vapen med dess riktiga motsvarigheter just för att det är kul att se hur pass realistiskt eller orealistiskt de gjort spelet.

Medlem

@anon_306295: Fast vapen var inte det jag ifrågesatte, utan filmen.
Jag gillar att folk som skriver "oj vad dryg man kan vara då." och kallar mig tråkig m.m. bidrar så mycket själva till diskussionen. Än så länge är det bara du, @eddie the eagle: (som jag kanske kan hålla med) och @cyprus: som har skrivit något som man kan fundera över.

EDIT: @Soulless: Haha! Vadå gratisprodukt?

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

@Pecman: Fast vapen var inte det jag ifrågesatte, utan filmen.
Jag gillar att folk som skriver "oj vad dryg man kan vara då." och kallar mig tråkig m.m. bidrar så mycket själva till diskussionen. Än så länge är det bara du, @eddie the eagle: (som jag kanske kan hålla med) och @cyprus: som har skrivit något som man kan fundera över.

EDIT: @Soulless: Haha! Vadå gratisprodukt?

Ja, vad är det för fel på filmen? Den jämför vapnen i spelet med dess riktiga motsvarigheter..

Medlem

@anon_306295: Jag orkar inte, läs det jag skrev förut. Ha det bra.

Medlem

@kebbe:

Du har all rätt att försvara dig i Sverige också, men skjutvapen gör ju knappast helheten bättre. Tänk istället lite längre än näsan, ju mer vapen som florerar lättillgängligt ju lättare är det för alla typer av människor att får tag på dem, och naturligt blir chansen större att du hamnar på fel ställe vid fel tidpunkt . Dessutom ökar risken avsevärt för olyckor, vådaskott, eller att någon tar till skjutvapen på ren impuls. Chansen att du hamnar på fel plats vid fel tidpunkt är låg i Sverige (för skjutvapen), och det är något vi ska vara stolta över. Polisen kan ju förövrigt inte bortse från vissa brott för att det finns andra som är värre förstår du väl.

Att dåliga människor skulle få tag på vapen oavsett tycker jag är ett ganska tamt argument som man hör alltför ofta för att beväpna en hel befolkningen. Vi pratar lättillgänglighet, mår någon psykiskt dålig eller är instabil eller hämndlysten så är risken att skjutvapen tas till väldigt stor i ett land som USA. Det krävs inte mycket för att få tag i ett (rätt människa för vapen kan nästa dag vara fel människa att ha vapen) och än mindre att trycka av och ha ihjäl en eller flera människor. Det är en helt annan sak att med dina egna händer eller en kniv döda någon, det tar också betydligt längre tid och är lättare att avväpna för allmänheten.

Har skjutit en hög med vapen i lumpen och med oerhörd respekt. Har man vapen överallt så tror jag nog att respekten för dem också naturligt minskar. Kan säga att det var ju inte utan att man mådde lite dåligt när man i USA såg skjutvapen bredvid barnleksakerna i helt vanlig butikskedja.

Jag skulle på fullaste allvar inte känna mig ett dugg trygg om jag visste att mina polare hade vapen hemma, eller föräldrar på fotbollsträningen bar vapen för att "skydda", snacka om att det öppnar upp för olyckor eller att någon får psykbryt och gör miljön avsevärt mycket mer otrygg. Ungefär lika korkat som att beväpna lärare för att göra situationen "bättre" för skolskjutningar. Lösningen på vapenproblemen är inte mer vapen bland civila, och även om jag själv gärna hade lagt vantarna på lite ww2-bössor är det knappast värt ett samhällsproblem av den magnitud USA har, för att inte tala om vilken ytterst optimal situation du måste hamna i om du ens med vapen ska ha en chans. Falsk trygghet.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Var i Sverige kan man betala en peng för att få skjuta med automatvapen?
Vet bara ett ställe i närheten där man får skjuta pistoler.
Sånt här ställe skulle jag vilja gå till:
https://www.youtube.com/watch?v=p0_Zf7LUR_U

@Maysay: Väldigt många som spelar spel tycker det är intressant med vapen, och en väldigt stor andel av alla spel handlar om att döda saker med vapen.
Jag gillar sådana här videor där man jämför ett spels vapen med dess riktiga motsvarigheter just för att det är kul att se hur pass realistiskt eller orealistiskt de gjort spelet.

Just helautomat är svårt i Sverige förutom om du kommer i kontakt med en klubb som bedriver skytte med M45b. Men halvautomater ala AR15 och liknande finns på många platser, dock är många klubbar ganska restriktiva med vem de släpper in osv men finns även företag som har events där man får testa sådant. Går via klubbar med om du frågar men oftast inte bara att knata rakt in.

Många öststater har blivit mycket restriktivare med vapeninnehav osv. Men Slovakien håller events varje år där du kan kasha upp å skjuta nästan vad du vill. Ta med en drös med pengar dock för de går åt fort som satan.

Medlem
Skrivet av Maysay:

EDIT: @Soulless: Haha! Vadå gratisprodukt?

FZ


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ja, här behöver man ju bara oroa sig om kriminella med vapen samt granatattacker till och från. Mycket tryggare. Särskilt när vi har polis som jagar moppepojkar 2 timmar från de värsta riskzonerna. Älskar att bo i ett land där man inte får försvara sig själv och sin familj.

/s

Tänkte inte ge mig in i den här diskussionen men tänker bara påpeka att man självklart får försvara sig och sina i Sverige, men alla studier visar på att det medför större risk att ha skjutvapen hemma än att inte ha det.

12
Skriv svar