God of War-regissören tror inte att singleplayer är dött (well, duh)

Robot
God of War-regissören tror inte att singleplayer är dött (well, duh)

Cory Barlog ger sin syn på den påstådda singleplayer-döden.

#cory-barlog, #god-of-war, #santa-monica-studios, #singleplayer


Medlem
Medlem

Någon som vet var ryktet som single-player döden kom ifrån?
Har för mig att EA sa något i den stilen samtidigt som dom la ner ett linjärt single-player spel i Star Wars miljö. Men i övrigt vet jag inte om det är någon inom hela spelindustrin som sagt samma sak?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@Oakenborn: äsch tror att det är sjukt överdrivet. Ea sa väl nåt på nån shareholdergrej att MP är framtiden. Och alla ba' "EA säger att singleplayer är dött" och sen är det 10 år av blabla.

Även om dom har rätt om man kollar på overwatch, LoL, dota2, pubg, csgo, fortnight, så har dom fel för det är EA.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

det är klart att MP är framtiden eller att flesta spel om det görs rätt med multiplayer blir det oftast bättre problematiken ligger i att det görs fel 9/10 gånger kanske

Just därför argumentet faller lite platt, tänk exempelvis om du kunde lira fallout i co-op?

förhöjjer bara spel upplevelsen ifall du vill kunna lira med en vän.

dock ska det göras rätt och kanske ha någon funktion och passa in i spelet inte bara göras för att, det är som cyberpunk skulle bara vara sp.

Medlem

@FuzioN: Själv tycker jag ofta att inlevelsen förstörs i multiplayer, för du har alltid NÅGON som ballar ur.

Jag föredrar SP själv, och MP är inte framtiden. SPEL är framtiden, både MP och SP.


signatur

I drank what?

KoP
Medlem

Man får helt enkelt börja skära ner på sina spelköp om det blir färre singleplayer spel som släpps i framtiden då mitt största intresse när det kommer till spel är att uppleva bra berättade historier som man kan avnjuta i sin egna takt. MP spel där man bara springer runt med 30 andra och ägnar sig åt repetitivt pangande på varandra är så jävla trist (personlig åsikt såklart).

Nu är säkerligen hela grejen kring SP döden överdriven. Men man vet ju inte med kommande generationer av gamers. Föredrar yngre spelare MP spel i större grad än SP upplevelser är det ju där industrin kommer lägga sin fokus.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@FuzioN: Själv tycker jag ofta att inlevelsen förstörs i multiplayer, för du har alltid NÅGON som ballar ur.

Jag föredrar SP själv, och MP är inte framtiden. SPEL är framtiden, både MP och SP.

Vad som menas med framtiden eller det är bättre med mp är att ha MP som ett alternativ som förhöjjer upplevelsen eller gör att spelet lever längre.

Givetvis vissa spel ska bara sluta när det väl är slut visa fåtal är sådanna spel.

Ett exempel är dying light. tänk om det ENDAST vart sp utan co-op. och ingen mp alls.

hade varit helt okej spel men inte alls lika kul, det är exakt detta jag menar görs det rätt och på rätt schanger och spel så blir oftast spelen bara rakt av uppgraderade och bättre, sen om du vill vara med i co-op spelandet och MP upplevelsen är helt upp till dig och menar absolut inte du ska tvingas på detta.

Understand?

Medlem

@FuzioN: Jag svarar att jag tycker vissa spel är bättre SP, Dying Light är ett bra exempel.


signatur

I drank what?

Medlem

Känner många som inte gillar mp därför att de blir stressad och kanske inte är superbra. Inklusive mig själv. Spelar hellre sp och slipper ha få däng.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jag tycker det kan vara riktigt kul att skjuta riktiga motståndare ibland, men jag föredrar helt klart singleplayer. Att single player är dött är ju också sedan länge motbevisat. Senaste åren har överösts av hyllade spel med fokus på single player - Super Mario Odyssey, Zelda BotW, Bloodborne, Horizon Zero Dawn, God of War, Final Fantasy 15 och Persona 5 för att nämna några. Samtliga har sålt bra, fått bra bemötande, fått fans och kommer med stor sannolikhet att få SP-uppföljare i framtiden.

Att single player är dött kommer vi få höra fler gånger, vanligtvis som en del i marknadsföringen av onlinespel, när utgivaren vill förklara varför de helt skippar single-kampanjen.

Det finns plats för både SP och MP.

Medlem

Jag säger inte att folk som påstår att SP är dött är dumma i huvudet, men..

Eller jo, folk som påstår att SP är dött är dumma i huvudet.

Medlem

Det är snarare så att multiplayer har varit på tillbakagång ett bra tag från att tidigare ha varit det enda godtagbara spelläget på PC.

Testpilot

Denna häst är död , hjälslagen och bankad på tills den är en liten pöl.

Som redan sagts tidigare i tråden , bägge delarna bör finnas.
Precis som det finns miljoner olika typer av människor så bör det finnas lika många olika typer av spel. Det är bra för oss och för speltillverkarna med omväxling och nya ide'er

Medlem

Problemet är att det kostar och tar alldeles för lång tid att utveckla ett riktigt bra singelplayerspel. Det är enklare och billigare med multiplayer och drar därför in mer pengar. Därför är det mer attraktivt att satsa på.

Folk säger "Gör ett BRA singelplayerspel så kommer folk köpa det". Jo, det är sant men God of War tog hela fem år att utveckla också. Det är en väldigt stor satsning som inte vilken studio eller utgivare som helst skulle våga satsa på. Jag vet inte vad God of War kostade att utveckla, men jag kan slå vad om att det kostade bra mycket mer än PUBG eller något annat storsäljande multiplayerspel...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Problemet är att det kostar och tar alldeles för lång tid att utveckla ett riktigt bra singelplayerspel. Det är enklare och billigare med multiplayer och drar därför in mer pengar. Därför är det mer attraktivt att satsa på.

Folk säger "Gör ett BRA singelplayerspel så kommer folk köpa det". Jo, det är sant men God of War tog hela fem år att utveckla också. Det är en väldigt stor satsning som inte vilken studio eller utgivare som helst skulle våga satsa på. Jag vet inte vad God of War kostade att utveckla, men jag kan slå vad om att det kostade bra mycket mer än PUBG eller något annat storsäljande multiplayerspel...

Du kan inte jämföra God of War med PUBG och påstå, baserat på den jämförelsen, att multiplayer är billigare att utveckla. De spelen har helt andra förutsättningar från början. Jämför istället God of War med multiplayer-fokuserade Battlefront 2 för att se om singleplayer är mycket dyrare än multiplayer. Då jämför du två spel med samma förutsättningar - Stor utgivare, känt IP, fet budget.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Problemet är att det kostar och tar alldeles för lång tid att utveckla ett riktigt bra singelplayerspel. Det är enklare och billigare med multiplayer och drar därför in mer pengar. Därför är det mer attraktivt att satsa på.

Folk säger "Gör ett BRA singelplayerspel så kommer folk köpa det". Jo, det är sant men God of War tog hela fem år att utveckla också. Det är en väldigt stor satsning som inte vilken studio eller utgivare som helst skulle våga satsa på. Jag vet inte vad God of War kostade att utveckla, men jag kan slå vad om att det kostade bra mycket mer än PUBG eller något annat storsäljande multiplayerspel...

Sant men God Of War är utvecklat för att sälja konsoler. Det är ett Sony spel så för dom får utvecklingen kosta vad det kostar. För Sony är det viktigare att deras förstapart spel blir bra och får fina betyg för på det sättet säljer dom flera konsoler.

Hur många konsoler har dom inte sålt bara för att Last of us, Horizon eller för att god of war fick sina höga betyg.

Tar vi EA som ett exempel så finns inte det målet för dom. Dom vill tjäna pengar på försäljning och DLC. EA har ingen konsol dom behöver sälja men det har Sony och därför ligger dom på en helt annan nivå.

MP kanske lockar mer för vissa spelbolag för att man kan få in microtransactions enklare?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Du kan inte jämföra God of War med PUBG och påstå, baserat på den jämförelsen, att multiplayer är billigare att utveckla. De spelen har helt andra förutsättningar från början. Jämför istället God of War med multiplayer-fokuserade Battlefront 2 för att se om singleplayer är mycket dyrare än multiplayer. Då jämför du två spel med samma förutsättningar - Stor utgivare, känt IP, fet budget.

Ja, det är ju det som är min poäng att det är helt andra förutsättningar mellan multiplayer och singleplayer och därför är det mer kostsamt att utveckla ett riktigt bra singleplayerspel... Eller menar du att det är dyrare eller lika kostsamt med multiplayerspel och att jag har fel?

Men ok... vi kan jämföra dessa två också. Jag vet inte vad någon av de kostade att utveckla. Men så gick det ju inte så bra för Battlefront 2s försäljning heller (eftersom jag ville jämföra storsäljande singleplayer med ett storsäljande multiplayer).
Dessutom hade väl Battlefront 2 en singleplayer-kampanj, vilket medför merkostnader av samma orsaker som God of War, även om Battlefront 2s singleplayer (av förklarliga skäl?) antagligen var mycket sämre och mindre.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Eller menar du att det är dyrare eller lika kostsamt med multiplayerspel och att jag har fel?

Jag förstår var du vill komma. Jag säger bara att jämförelsen är felaktig om man inte jämför två spel med samma förutsättningar. Annars kan jag påstå att SP-spel är mycket billigare att utveckla än MP-spel, för Dust: An elysian tail hade en mindre budget än PUBG.

SP kan vara fruktansvärt dyrt att utveckla, men behöver inte vara det. The Witcher 3 och GoW tog åratal och åtskilliga miljoner att utveckla och därför är de mer polerade och i en helt annan liga än vad PUBG är. Men några av senaste årens mest hyllade SP-spel hade mer blygsamma budgetar, troligtvis inte mer än PUBG hade.

Det finns skalor av allt. När det gäller idén att SP kostar massor av pengar så tror jag mest den kommer av att utvecklarna har fått för sig att vi spelare måste ha enorma produktioner, i stil med GoW för att köpa SP-spel. Det är som om 80 procent av Hollywood helt plötsligt fick för sig att alla actionfilmer måste vara Avengers, och slutade göra actionfilmer för det är alldeles för dyrt och en för stor risk. Om fler stora utgivare vågade satsa på SP-fokuserade upplevelser i mellanklassen skulle det bli ännu en spik i kistan på påståendet att SP är dött.

Medlem

No shit?

Det är många faktorer som spelar in om spelet ska bli en hit. Spelkänsla, spelmotor, story etc. etc. etc.

Påståendet om att SP är passé är lika hjärndött som påståendet att ett spel är bra bara för att det har MP. Det fungerar inte riktigt så utan de flesta är nog överens om att ett bra SP slår ett värdelöst MP alla dagar i veckan. Precis som ett bra MP slår ett värdelöst SP läge alla dagar i veckan. Företag tenderar att inte tänka längre än näsan räcker. De hoppar på det senaste och kopierar enbart allt från varandra. Inget nytänk.. bara en massa kopierande. Ett par exempel är ju när alla spel skulle ha survival.. eller alla spel skulle ha Battle Royal. För varje bra spel i dessa två genres så fanns det tjugo kopior som bokstavligen var helt värdelösa.

Poängen min är att det spelar ingen roll om det är SP eller MP. Spel kommer att köras igenom så länge SOM DE ÄR BRA. Därför är det ren idioti att säga att ett visst gameläge är dött.

Medlem

Det är väl snarare så att de tagit död på AAA-multiplayer genrern i så fall. Vet inte om något de senaste åren varit värt att spela. The Division är det enda jag fortfarande kör och då har jag testat Battlefront 1 och 2, Battlefield 1 och Destiny 1 och 2(tvåan var riktigt usel). God of War är väldigt bra, bara synd att mitt PS4'a låter som ett reaplan när jag kör, hade gärna velat haft det på PC

Medlem

Har nyss tagit platina i spelet. Hade inte tackat nej till en co-op uppdatering till GOW nu iaf. Hade varit hur kul som helst om det gick att lösa tekniskt.

1
Skriv svar