Recension – Pillars of Eternity II: Deadfire

Robot
Recension – Pillars of Eternity II: Deadfire

Fantastisk uppföljare och ett bokstavligt hav för rollspelare att djupdyka i.

#obsidian-entertainment, #pillars-of-eternity-2-deadfire


Medlem

Sitter och väntar just nu på att få spela Som man har längtat

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Oj! Hoppades på höga betyg. Nu blev jag väldigt köpsugen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Sparfilen från ettan är på plats, spelet pre-loadat och kvällen är uppbokad. Snart smäller det!

Avstängd

Ska inhandlas om något år+ när det blivit patchat några ggr.

Aldrig fattat grejen med att köpa spel (speciellt då RPG's) till fullpris på release och dels få en ofta ganska betydande sämre upplevelse än om man väntar + spelet är dyrare.

Releasehästryttare

Skall försöka spela det på story mode, spelade bara ~10 timmar av 1an då jag hatade strids systemet så mycket, så hoppas jag kan få storyn utan något hassel denna gång.

Medlem

Väntar på att min Collectors edition ska trilla in, blev visst lite problem med de fysiska produkterna från deras "kickstarter".

Moderator | Testpilot

Vad är det man tjänar på att överföra en sparfil från första spelet?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelade runt 20 timmar av ettan men tröttnade efter ett tag pga all vägg av text, men läste nu att all dialog i 2:an är "voice acted", blir nog ett köp.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad är det man tjänar på att överföra en sparfil från första spelet?

Den hämtar då in de val du gjort i ettan som påverkar storyn i tvåan. Har man ingen sparfil så får man göra valen innan man börjar så det är inga problem utan. Var dock några år sedan så bra om man har grumligt minne.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Keneralen:

Spelade runt 20 timmar av ettan men tröttnade efter ett tag pga all vägg av text, men läste nu att all dialog i 2:an är "voice acted", blir nog ett köp.

Håller med. Mycket det som gör mig taggad. Blir så segt att sitta och läsa i allt, helst i ett sådant här spel när det är så mycket text.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Håller med. Mycket det som gör mig taggad. Blir så segt att sitta och läsa i allt, helst i ett sådant här spel när det är så mycket text.

? Läsa går ju c:a 10 ggr snabbare än att behöva sitta och lyssna dock, där kan man snacka segt om det är långa utlägg. Men jag antar det finns text också så vi som kan läsa snabbt slipper sitta och störa oss på att man ska prata i kanske två minuter, det blir ju skitsegt.

Tycker röster i spel är bland det mest överskattade som finns, kan vara kul att höra någon säga första meningen så man kan läsa resten med den rösten i huvudet, och då mycket snabbare.

phi
Medlem
Skrivet av Harmond:

? Läsa går ju c:a 10 ggr snabbare än att behöva sitta och lyssna dock, där kan man snacka segt om det är långa utlägg. Men jag antar det finns text också så vi som kan läsa snabbt slipper sitta och störa oss på att man ska prata i kanske två minuter, det blir ju skitsegt.

Tycker röster i spel är bland det mest överskattade som finns, kan vara kul att höra någon säga första meningen så man kan läsa resten med den rösten i huvudet, och då mycket snabbare.

Håller med. Sen tycker i alla fall jag att i dessa spel så gör beskrivningar och dialogerna i text en stor del av spelen, lite som när man läser böcker så skapar man egna uppfattningar och tolkningar av karaktärer, händelser, miljöer etc. Men då gillar jag också att läsa böcker.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

? Läsa går ju c:a 10 ggr snabbare än att behöva sitta och lyssna dock, där kan man snacka segt om det är långa utlägg. Men jag antar det finns text också så vi som kan läsa snabbt slipper sitta och störa oss på att man ska prata i kanske två minuter, det blir ju skitsegt.

Tycker röster i spel är bland det mest överskattade som finns, kan vara kul att höra någon säga första meningen så man kan läsa resten med den rösten i huvudet, och då mycket snabbare.

Läsa går alltid snabbare men tycker inte det är lika roligt. Ger mycket mer med bra voice acting än att behöva sitta och läsa allting själv. Skönt att luta sig tillbaka och bara lyssna, mycket därför jag föredrar ljudböcker över att faktiskt läsa själv också även om det tar längre tid.

Skrivet av phi:

Håller med. Sen tycker i alla fall jag att i dessa spel så gör beskrivningar och dialogerna i text en stor del av spelen, lite som när man läser böcker så skapar man egna uppfattningar och tolkningar av karaktärer, händelser, miljöer etc. Men då gillar jag också att läsa böcker.

Det kan förstå, men överlag gillar jag egentligen inte att läsa böcker såvida det inte är något riktigt speciellt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Trevlig läsning men jag har en fundering för såna som mig som inte har spelat den här spelserien tidigare. Jag önskar en lite kort inforuta, antingen i början av recensionen där det står vad för typ av genre som spelet har (kan ju vara fler), åldersgräns, plattform, liknande spel osv.
Går det att implementera? Spelet ser för övrigt väldigt intressant ut, dock så vet jag fortfarande inte om det är turnbased eller inte, kanske jag varit ouppmärksam.

Skribent

@Devan: Det går att undvika ganska många strider om du satsar mycket på diplomati och andra övertalningsfärdigheter, samt sänker alla fartyg istället för bordar dem. På storymode är det också väldigt lätt. Känns överlag mer överkomligt för en som inte gillar den här sortens RPG-strider.

Moderator | Testpilot
Skrivet av DJMar:

Trevlig läsning men jag har en fundering för såna som mig som inte har spelat den här spelserien tidigare. Jag önskar en lite kort inforuta, antingen i början av recensionen där det står vad för typ av genre som spelet har (kan ju vara fler), åldersgräns, plattform, liknande spel osv.
Går det att implementera? Spelet ser för övrigt väldigt intressant ut, dock så vet jag fortfarande inte om det är turnbased eller inte, kanske jag varit ouppmärksam.

Som det står i recensionen så spelas striderna i realtid, men man kan pausa när man vill för att slänga ut kommandon i förväg.

Ingen dum idé alls. Har inte tänkt på att det inte finns någon form av inforuta där det exempelvis står vem som skapat spelet, genre och annat. Personligen då man är så insatt så har jag allt i huvudet så inte tänkt på det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

@DJMar: det är ju en ganska lång text så det är lätt att en del försvinner i mängden. Men jag är hyfsat säker på att jag specificerar att striderna är i realtid. Sjöslagen däremot är turordningsbaserade, men de bör snarast ses som en bisyssla. En extra grej att roa sig med en stund när man vill komma bort från alla landkrabbor ett tag.

PoE2 är en hyllning till, och vidareutveckling av, de gamla infinity engine-rollspelen (Baldur’s Gate, Icewind Dale, Planescape Torment). Alltså klassiskt rollspelande av den isometriska skolan.

Jag kan inte riktigt svara på det där om inforutan. Men det går alltid att tjata på redaktörerna om sådana saker.

Ambassadör
Xbox

Inväntar konsolrelease och ska under tiden bita tag i det första Pillars of Eternity: Complete Edition på Xboxen. Bättre sent än aldrig


signatur

Jump in.

Medlem

Vill så gärna spela det men det får bli någon gång efter de nya nVidia grafikkorten kommit. Grafikkortet lider av att försöka driva den nuvarande skärmen.

Medlem

Jag gillade första spelet. Intressant värld med bra karaktärer och story med en del svåra val (många gråzoner) Tänker spela om det en gång till innan jag skaffar tvåan

Medlem

Backloggen utökas...

Medlem

Ett spel som jag helt glömt bort att det skulle släppas i maj. Det är i såna här lägen man önskar att fler spel kunde vara 8-10 timmar långa.

Medlem

Är inget bråttom med detta spel, har exempel DOS2 fortfarande ospelat 😆


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Älskar klassiska RPG som dessa. Rätt otroligt att man 2018 får sitta och spela mästerverk som DOS2 och Pillars. Hade jag inte trott för ett par år sedan

Gnällkuk

Fredrik "Fire-Femman"! Två i rad? Fan, nu har du bra flyt med att få recensera spel. Måste köttat dig igenom en del skitspel på senare år och byggt upp en bra karma. Välskriven recension (som vanligt)! Jag hade lite svårt att riktigt sugas in i första spelet, tror att det kan underlätta en del om det är en lägre kurva i börja, man vill ju komma in i storyn och världen, då är det ju tråkigt om man tappas tidigt för att man behöver ägna sig i timmar åt att sätta sig in i olika system osv.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av tricky:

Fredrik "Fire-Femman"! Två i rad? Fan, nu har du bra flyt med att få recensera spel. Måste köttat dig igenom en del skitspel på senare år och byggt upp en bra karma. Välskriven recension (som vanligt)! Jag hade lite svårt att riktigt sugas in i första spelet, tror att det kan underlätta en del om det är en lägre kurva i börja, man vill ju komma in i storyn och världen, då är det ju tråkigt om man tappas tidigt för att man behöver ägna sig i timmar åt att sätta sig in i olika system osv.

Den här gången är det jag som är den skyldige till femman. Fredrik var vänlig nog att publicera texten, dock, så det blev väl nåt fnurr på linan där.

Medlem

Hade som någon annan sa väldigt svårt för stridssystemet i ettan. Kändes som man hela tiden fick micro-manage:a för att vara effektiv. Gillade när de egenskaper man hade var begränsade eller passiva (typ användas 3 ggr per dag eller att besvärjelser tar slut) som i Baldur's Gate spelen. Här var det "1 use per encounter" vilket betydde att det blev ett väldigt mycket klickande för varje strid... Kanske är det bättre i tvåan? Kommer nog tyvärr inte spela tvåan då jag inte orkade spela igenom ettan (det var lite för flummig story/värld för mig tyärr). Hoppas ni som älskade ettan verkligen får njuta i fulla drag av detta spel. Alltid kul med att rollspel är tillbaka vilket som!

Personligen, kräsen som jag uppenbarligen är, får man vänta på Pathfinder: Kingmaker.

Medlem
Fast...

@Artifactor: Hade du koll på hur du ställer AI'n? Jag upplevde samma som dig tills jag började konfigurera custom AI för varje karaktär. Otrolig skillnad och tycker det är konstigt att dom inte trycker mer på det i tutorials. Samma i detta liret. D.v.s. man kunde nästan helt lira med en karaktär och dom andra skötte sig själv. Behöver inte heller vara huvudkaraktären.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag var inget jättefan av föregångaren, men PoE 2 har hittills (ca 10h in) varit betydligt bättre på alla plan. Alldeles för kort speltid för att vara säker, givetvis.

12
Skriv svar