Nintendo skjuter ned rykten om Virtual Console på Switch

Robot
Nintendo skjuter ned rykten om Virtual Console på Switch

Drömmen om att spela Gamecube handhållet verkar inte bli verklighet.

#gamecube, #nintendo, #switch, #virtual-console


Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Riktigt dåligt... Hoppats på GC på VC sen WiiU...

Aja, hoppas de ändrar sig!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Riktigt dåligt... Hoppats på GC på VC sen WiiU...

Aja, hoppas de ändrar sig!

De säger bara att det inte finns planer på att släppa classics under Virtual Console-namnet. Jag ser detta som ett smart drag av Nintendo då det öppnar upp för GC-spel i 1080p i stället för 480p som det blir om spelen släpps som VC-spel.

Medlem

Hur går det med nya NES Classic då? Kommer dom som utlovat nu under sommaren? Inte hört så mycket mer om det sen innan julas typ

Medlem

Tycker Switch är en "flopp". Inget Netflix ingen Virtual Console!

Gissar att det hänger ihop med att dom kommer släppa en gamecube mini om några år..

Undrar hur det hade gått om Zelda aldrig lanserades till Zwitch, förmodligen hade konsolen sålt betydligt sämre.

Medlem

@xverminator: Fast Netflix har folk på alla andra enheter. Skaffar jag en ny brödrost lär den säkert också ha Netflix. Att det inte finns på switch gör därför inget. Den spelar jag på istället och låter Netflix streamas på min tv/laptop/ps4/mobil/ipad/kanske-nya-brödrost

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av xverminator:

Tycker Switch är en "flopp". Inget Netflix ingen Virtual Console!

Gissar att det hänger ihop med att dom kommer släppa en gamecube mini om några år..

Undrar hur det hade gått om Zelda aldrig lanserades till Zwitch, förmodligen hade konsolen sålt betydligt sämre.

Du får nog plocka bort Super Mario Odyssey och Mario Kart 8 Deluxe också, som båda sålt bättre än Breath of the Wild.

*Med det sagt var Zelda en otroligt viktig releasetitel, så jag förstår din poäng!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av androsynth:

@xverminator: Fast Netflix har folk på alla andra enheter. Skaffar jag en ny brödrost lär den säkert också ha Netflix. Att det inte finns på switch gör därför inget. Den spelar jag på istället och låter Netflix streamas på min tv/laptop/ps4/mobil/ipad/kanske-nya-brödrost

Jag skiter fullständigt om folk har det på andra enheter, jag vill ha det på switch så Switchen får lite mer värde och betydelse. Jag utgick från att det skulle komma till Switch när jag köpte den. Jag ångar mitt köp rätt mycke nu pga det bara är ett spel som är unikt för mig med Switch, nämlingen Mario Odyssey (som var ganska mediokert i mina ögon). Zelda och Mario Kart kunde jag köra med Wii U och där finns Netflix. Mario Odyssey hade förmodligen gått att driva på Wii U precis som Zelda. Switch känns bara onödig om man har Wii U innan.

Tycker det är perfekt format med Switch för Netflix om man tex ligger i sängen. Mobilen är förliten och surfplattan för stor. Fattar inte vad som är haken med att inte ha Netflix på Switch när den har många användare.

Medlem
Skrivet av delli:

Hur går det med nya NES Classic då? Kommer dom som utlovat nu under sommaren? Inte hört så mycket mer om det sen innan julas typ

De planeras komma i juni.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Bojkott:

De säger bara att det inte finns planer på att släppa classics under Virtual Console-namnet. Jag ser detta som ett smart drag av Nintendo då det öppnar upp för GC-spel i 1080p i stället för 480p som det blir om spelen släpps som VC-spel.

Det är sant! Får hoppas på det. Jag som är lite av en purist vill gärna ha ett läge som är så nära originalet som möjligt. Just Gamecube bryr jag mig om mest då jag redan har lösningar att spela äldre nintendospel snyggt uppskalat på min TV. Men Gamecube med sin 480i blir inte så skarpt som jag vill ha det och de officiella komponentkablarna kostar ju nästan som en Switch nuförtiden... och det är då för att få 480p.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Antar att dom inte vill ha pengar.

Dock så kan man redan använda sig utav Retroarch med en del vettiga cores på Nintendo Switch, så det här är inte hela världen.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Kom igen nu Nintendo! Vi vill ha Metroid Prime trilogin till Switch!

Medlem
Skrivet av Grukk:

Det är sant! Får hoppas på det. Jag som är lite av en purist vill gärna ha ett läge som är så nära originalet som möjligt. Just Gamecube bryr jag mig om mest då jag redan har lösningar att spela äldre nintendospel snyggt uppskalat på min TV. Men Gamecube med sin 480i blir inte så skarpt som jag vill ha det och de officiella komponentkablarna kostar ju nästan som en Switch nuförtiden... och det är då för att få 480p.

Själv så spelar jag gamecube spel på mitt Wii U, fungerar hur bra som helst , är atm det bästa sättet att spela gamecube spel på

Sen kan du ju inte riktigt spela i 480p på en PAL Gamecube konsoll, sure om du har den modellen som fortfarande har den kontakten kvar, men sen måste du ju på något sätt få NTSC skivor att spela på din PAL konsoll.
NIntendo strippade ut "HD" läget ur PAL spel för gamecube


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Nintendo Switch är ju hackat nu så är ju bara låta hackersen göra sitt jobb så kan man spela ändån.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Godofcheese:

Själv så spelar jag gamecube spel på mitt Wii U, fungerar hur bra som helst , är atm det bästa sättet att spela gamecube spel på

Sen kan du ju inte riktigt spela i 480p på en PAL Gamecube konsoll, sure om du har den modellen som fortfarande har den kontakten kvar, men sen måste du ju på något sätt få NTSC skivor att spela på din PAL konsoll.
NIntendo strippade ut "HD" läget ur PAL spel för gamecube

Vill köra med originalhårdvara för att få rätt laddningtuder ifall jag skulle ville börja speedrunna något GC-spel 😀

Använda homebrewmjukvaran Swiss och tvinga PAL-spel till 480p, funkar riktigt bra. Jag har även tillgång till en NTSC-kub.

Kör just nu NTSC-spel i 480p på mitt Wii, men gillar kuben mer, speciellt när det går att köra gameboyspel i GBP som ser fantastiskt ut med GBI (Gameboy Interface) som är ett homebrewalternativ till officiella skivan. Ser mycket bättre ut än med skivan också.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Vill köra med originalhårdvara för att få rätt laddningtuder ifall jag skulle ville börja speedrunna något GC-spel 😀

Använda homebrewmjukvaran Swiss och tvinga PAL-spel till 480p, funkar riktigt bra. Jag har även tillgång till en NTSC-kub.

Kör just nu NTSC-spel i 480p på mitt Wii, men gillar kuben mer, speciellt när det går att köra gameboyspel i GBP som ser fantastiskt ut med GBI (Gameboy Interface) som är ett homebrewalternativ till officiella skivan. Ser mycket bättre ut än med skivan också.

Är det inte mer värt att få RGB istället?
Det tycker åtminstone jag.

EDIT: Ah det var kanske inte bildkvalitén som var prio.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Barak:

Är det inte mer värt att få RGB istället?
Det tycker åtminstone jag.

EDIT: Ah det var kanske inte bildkvalitén som var prio.

Jo, kör på RGB nu, men 480i är max för RGB på GC.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jo, kör på RGB nu, men 480i är max för RGB på GC.

Du kan väl köra 576i/50 Hz?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Barak: Jo, signalen är väl tekniskt sett 576i, men väldigt få spel är optimerade till PAL, så den aktiva ytan är oftast ungefär 480 fält, däremot ofta squishat samt med svarta fält ovan och under bilden på en CRT från PAL-land ☺

Det viktigaste är att jag vill åt en progressiv signal. Helst en jag kan linjedubblera till 960p.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

@Barak: Jo, signalen är väl tekniskt sett 576i, men väldigt få spel är optimerade till PAL, så den aktiva ytan är oftast ungefär 480 fält, däremot ofta squishat samt med svarta fält ovan och under bilden på en CRT från PAL-land ☺

Det viktigaste är att jag vill åt en progressiv signal. Helst en jag kan linjedubblera till 960p.

Aha.
Okay.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Avstängd

Hur skall faktumet att GC-kontroller har analoga triggers som är livsviktiga för exempelvis FLUDD i Super Mario Sunshine lösas om GC VC kommer till Switch?

Frågan är hur villiga Nintendo är att göra små förändringar i alla GC-spel för att lösa just detta faktiska problem.

Medlem

Nu när Nintendo har kommit med sin soppa till e-tjänst och låser save backup bakom en paywall, då bestämde sig snubben bakom 3DS appen *Checkpoint* att äntligen släppa sin Switch version till allmänheten då han har haft den för sig själv i någon månad nu.

https://gbatemp.net/threads/checkpoint-save-manager-released-...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

1
Skriv svar