Musik - This is America

Ambassadör
League of Legends
Musik - This is America

Den närmast obligatoriska ölen är konsumerad inför att boardingen ska starta. Romresan har varit en lyckad nystart inför framtiden. Det blev inte bara en välbehövd semester utan även en insikt i mig som person och vad jag vill göra i framtiden. Att skrivandet och skapandet är något som jag kommer fortsätta med och utveckla är inte längre en tanke utan ett faktum. I öronen pumpar Childish Gambino med den kontroversiella låten This is America. Själva låten är väldigt kaxig och svängig. Men det är inte texten och låten i sig som är kontroversiell, utan videon som fått den att bli känd och omtalad.

I videon avrättar Childish Gambino en person i luva och skjuter ner en hel gospelkör. Mellan allt detta dansar han glatt med ett stort leende. Det finns även andra speglingar av hemskheter som sker i bakgrunden av det intensiva dansandet. Ett hån mot Amerika. Hur alla hemskheter kan översköljas av kultur och simpel media. Det är en intressant blandning av kultur, konst och samhällskritik som artisten bjuder på.

Childish Gambino heter egentligen Donald Glover och slog igenom i TV-serien Community. Han har, utöver skådespelandet och hip hop, även en karriär inom stand-up, men även ”vanlig” sång som ger Prince-vibbar. Det största och ett av hans senaste bedrifter är Atlanta, en halvsurrealistisk drama-komediserie som har tagit kritikerna och USA med storm. Detta och hans kommande roll som Lando Calrissian i Solo-filmen gav släppet av videon till en ofrånkomlig succé. Men det finns även andra saker som ligger till grund att det är ett ypperligt tillfälle att släppa den just nu.

Den senaste tiden har den afroamerikanska kulturen fått ett moraliskt uppryck till skillnad från kravaller och polisskjutningar. Den positiva vågen började för nästan 1,5 år sedan då den välkända komikern Jordan Peele gjorde filmregissör-debut med filmen Get Out. Filmen gav inte bara ett nytt sätt att framföra samhällskritik utan revolutionerade hela skräckfilmsgenren. Jordan Peeles, som själv skrev filmen, blev i början av 2018 tilldelat oscar för bästa manus. I samma veva släpptes även Black Panther som inte bara blev en folklig succé utan mottogs med god kritik och tjänade enorma summor med pengar, utifrån en ganska blyg budget.

Äntligen såg den afroamerikanska kulturen framgångar helt skilt från slaveri och förtryck, men riktigt så enkelt är det inte. Med en politisk scen som är för komplicerad och deprimerande än vad som är värt att börja gräva i. När personen, kändisen och ikonen Kanye West börjar yttra sig vet ingen vad resultatet blir. För några år sedan revolutionerade han olika musikgenrerna, hade fantastiska entreprenörsmässiga framgångar likväl som att poängtera den afroamerikanska kampen med den spridning och räckvidd han hade.

I vissa fall lite väl intensivt, som när han vände ett välgörande insamlings ögonblick, tillsammans med en chockad Mike Meyers, till ett utpekande mot dåvarande president Bushs negligering av de svarta i USA.

Oberoende av vad man tycker om honom kan man inte ta ifrån honom hans bedrifter under denna tidsepoken. Genom Kanye fick afroamerikanerna en artist och företagare att se upp till. En del övervägde till och med att använda geni som benämning av honom. Dock förändras människor, speciellt om det övergöds med pengar som var fallet för Kanye.

Mannen som några år tidigare varit frontfigur och ikon för den afroamerikanska kulturen börjar nu hylla Trump och dennes bedrifter. När han även börjar ifrågasätta slaveriet så föll den före detta ikonen tungt.

Det är här som This is america släpps. Som ett utropstecken på allt som har hänt och händer nu. Det är sällan som så stora ikoner faller som tungt som Kanye, det är i få i-länder som poliser skjuter personer (en överrepresenterad mängd av dessa, mörkhyade) i ryggen ostraffat och det är knappt något annat land där en masskjutning på en förskola kan prioriteras lägre än en kändis skivsläpp eller missöden. Men, This is America, trots allt.

#dali #blogg

Skägg.
10 Chambers

Den är helt vansinnigt kraftfull den där videon. Hade ingen aning om vem han var innan detta, förutom att han ska spela Lando. Nu har plattan Because the internet gått varm i lurarna. Intressant att Glover har en svensk producent på flera plattor.


signatur

Det där var en mycket bra video, engagerande, skrämmande och konstnärlig; allt på en och samma gång. Jag lade knappt märke till musiken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nu var det väl ändå inte slaveriet som stoppades för ett par 100år sedan som Kanye ifrågasatte?

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Han är verkligen en person som kan kalla sig mångsysslare. Skriver väldigt roliga manus m.m. Som du säger så är de roligt med en svensk producent gällande musiken. Vi som gillade serien Community har kunnat följa Donald Glover ett bra tag nu.

Jag måste se tv-serien "Atlanta".

Ambassadör
League of Legends

@delete: Han ställde sig frågande om det faktiskt var ett slaveri eller ett val av slavarna. “When you hear about slavery for 400 years… for 400 years? That sounds like a choice,”

Medlem

Det är en bra låt, helt klart. Har någon sett Get Out? Helt okej film, men riktigt rasistisk.

Annan bra musik med Childish:

Ambassadör
League of Legends

@Dreijer:

Jag tycker Get out är sjukt bra. Helt klart den bästa filmen jag såg under 2017. Jag anser att den är motsatsen av rasistisk. Den är ju en presentation av hur mörkhyade upplevs och upplever sig i Amerika, fast med en humoristisk vinkel. Är det rasistiskt att belysa dessa problem och denna synen på det?!

Inaktiv

Jag tycker inte Kanye fallit, snarare är han en frisk fläkt som visar att man inte behöver ha en viss sorts åsikter just för att man är av en viss hudfärg. Alla behöver inte tycka samma sak liksom.
Varför skulle inte svarta kunna vara för Trump? Mike Tyson är ju en annan Trump-supporter.
Jag ser inte ens vad den möjliga motsättningen skulle vara.
Sen har han hyllat Candace Owens som kritiserat Black Lives Matter för att rörelsen späder på offermentaliten bland svarta vilket fått "liberals" att se rött. Enligt henne så är det offermentaliteten som håller svarta tillbaka, och att de behöver ta tag i sitt eget öde och skapa ett bra liv för sig själva vilket inte går om man ser sig själv som ett offer för omständigheterna.
Det är väl lite det jag tror Kanyes uttalande om slaveriet handlar om, även om det är lite klumpigt sagt. Att under dessa 400 år hade de kunnat göra revolt och slagits för sin frihet. Inte för att kritisera slavarnas val eller något liknande utan just för att slå in poängen att man skapar sitt eget öde.

Sen är det visserligen större chans för en svart att bli skjuten av polisen men den största anledningen till det är förmodligen för att det är större chans att en svart person faktiskt är kriminell.

Ambassadör
League of Legends

@anon_306295:
Jag lägger inget värde i vad Kanye känner och tycker för stunden. Men att för ett par år sedan vara en av de högsta rösterna när det kom till att prediktera om svartas rättigheter. Att bara några år senare helt vända åsiktsinriktning och sympatisera med personer som jobbar mot det han tidigare var frontfigur för har fått många att tappa allt förtroende för honom.

Vad Kanyes anseende är generellt runtomkring världen vet jag inget om. I vissa kretsar har hans anseende garanterat ökat, i andra är den helt oförändrad. Men jag har hört många podcast:s och läst många artiklar av mörkhyade som berättar om det svek de känner av Kanye som de för några år sedan såg som en frontfigur och gav dom en röst.

Nu är du ute på väldigt tunt vatten min vän. Det skedde väldigt många revoltförsök under slaveriets tid men det förtryck de var utsatta för gav dom ingen möjlighet att lyckas att "skapa sitt eget öde". Det går inte jämföra dagens situation för en amerikansk medborgare med hur slavarna hade det. Samtidigt så är mörkhyade drabbad av högre straff för samma brott och den finns många exempel på systematisk rasism inom flera amerikanska poliskårer.

Medlem

@dali: För min del är det så åsikter funkar. Jag kan ha en stark åsikt om något. Men om någon lägger fram ett bra argument eller ett helt nytt synsätt som jag inte tänkt på kan jag svänga ganska snabbt i mitt sätt att se på saken.

Angående slaveriet hörde jag en analys på YouTube där han trodde att Kanye menade att slavarna "valde" slaveriet för att det var det enda dom kände till. Efter ett par hundra år av slaveri, när dina föräldrar och dina mor- och farföräldrar varit slavar, är det svårt att "ta sig ur" det. Man är fast i tanken att man är slav. Att man är sämre än ens ägare.


signatur

PSN: MrOakenborn

Ambassadör
League of Legends

@Oakenborn:
Okej, jag vet att jag har målat in mig i ett hörn här. Och att jag inte tar tiden att jobba fram argumenten så tydligt som det krävs för diskussion på internet.

Jag håller helt med om att åsikter kan ändras och det till och med kan visa på karaktär att våga ändra sina åsikter. Som jag skrev ovan lägger jag personligen ingen som helst vikt vid det. Men, [ ] kan ni inte hålla med om att det måste kännas tungt för dom som sett upp till honom för att han har varit deras röst? En person som lyckats och vågat belysa deras problem i samhället som nu förespråkar något helt annat?

Jag ser din poäng men ordet "valde" är så otroligt dåligt val av ord. Jag kan förstå varför så många, mig inkluderat, reagerade starkt på det. Vilket i sin tur förstärkte den redan starka musikvideon som inlägget handlar om.

Jag är en ung medelålders, vit man, i Sverige. Jag har inte den blekaste aning om hur det är att bo och leva i USA. Mitt inlägg var en förlängning av den klagans röst som jag hört från flera håll gällande, vad jag tycker är, en fantastiskt bra och stark musikvideo.

Inaktiv
Skrivet av dali:

@Pecman:
Jag lägger inget värde i vad Kanye känner och tycker för stunden. Men att för ett par år sedan vara en av de högsta rösterna när det kom till att prediktera om svartas rättigheter. Att bara några år senare helt vända åsiktsinriktning och sympatisera med personer som jobbar mot det han tidigare var frontfigur för har fått många att tappa allt förtroende för honom.

Vad Kanyes anseende är generellt runtomkring världen vet jag inget om. I vissa kretsar har hans anseende garanterat ökat, i andra är den helt oförändrad. Men jag har hört många podcast:s och läst många artiklar av mörkhyade som berättar om det svek de känner av Kanye som de för några år sedan såg som en frontfigur och gav dom en röst.

Nu är du ute på väldigt tunt vatten min vän. Det skedde väldigt många revoltförsök under slaveriets tid men det förtryck de var utsatta för gav dom ingen möjlighet att lyckas att "skapa sitt eget öde". Det går inte jämföra dagens situation för en amerikansk medborgare med hur slavarna hade det. Samtidigt så är mörkhyade drabbad av högre straff för samma brott och den finns många exempel på systematisk rasism inom flera amerikanska poliskårer.

Men man kan ju se det som att Kanye fortfarande predikar för svartas rättigheter, men på ett annat sätt. Eftersom han själv bytt åsikt om hur man bör gå tillväga.
Jag förstår att folk som har en åsikt som går emot det han predikar nu kanske är besvikna, men de kanske bör fundera på om det inte ligger något i det han säger.

Jag menar inte att slavarna på den tiden kunde gjort revolt och bli fria, jag försökte bara förklara en teori jag tänkt på om vad Kanye faktiskt menade med sitt uttalande. Tycker det är ointellektuellt att inte försöka förstå vad folk menar utan bara uttrycka sin bestörtning över hur hemskt någon uttryckte sig trots att man inte ens själv förstår vad personen försökte säga.
Enligt mig är det bara en politisk taktik som nu liberalerna använder på Kanye för att han gått över till den andra sidan, man försöker stämpla honom som en dålig människa med lösryckta citat. Precis som man gjorde med Trump under valrörelsen.
"Lyssna inte på honom för han sa det här"

Jag hade mycket kul här hemma i Sverige när jag pratade med folk som ansåg att Trump var rasist och jag frågade dem varför de tyckte Trump var rasist och svaret blev: "öööh". De hade ingen aning. Hjärntvätten i massmedia är stor.

Det är möjligt att svarta får högre straff osv. men det största problemet i svarta USA är våldskulturen, för polisvåldet är ingenting i jämförelse med det våld som svarta utsätter andra svarta för.
Det är också därför jag till stor del håller med Candace Owens. Liberalerna vill bara fortsätta se svarta som offer för att kunna ha kvar och fortsätta propagera för sin världsbild om rasism osv, men oavsett hur mycket affirmitive action och liknande åtgärder som införs så löser man inte grundproblemet. Man slår bara in strukturerna djupare i stenen. Riktig förändring måste komma inifrån den svarta kulturen.

Medlem

@dali: Jag försökte inte sätta dit eller motbevisa dig. Gav bara min åsikt. Kanske lät mer barsk än jag tänkte mig

Jo jag förstår att det kan bli jobbigt när en person man ser upp till helt byter åsikter. Men samtidigt är det samma man som ibland kallar sig själv Gud så egentligen vet jag inte om man ska ta precis allt han säger på allvar


signatur

PSN: MrOakenborn

Ambassadör
League of Legends

@Oakenborn: Vi är på helt samma not nu, jag håller med.

1
Skriv svar