Cliff Bleszinski stänger sin studio efter Lawbreakers-floppen

Robot
Cliff Bleszinski stänger sin studio efter Lawbreakers-floppen

Ett tafatt försök i Battle Royale-genren var inte tillräckligt för att rädda företaget.

#bosskey-productions, #cliff-bleszinksi, #lawbreakers


Medlem

Tråkigt när folk förlorar sina jobb oavsett om det är dåliga spel eller inte.

Medlem

Köpte LB men satt fast i matchmaking..fick aldrig spel.

Surt att höra, men hoppas han är tillbaka snart igen.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Väldigt tråkigt att höra, men jag tror verkligen att CliffyB behöver en lång paus, eller arbeta med någonting nytt, som han inte utannonserar allt för fort.

Medlem

Han borde ha bytt namn från Lawbreaker till Companybreaker.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Jag tror han fick lite hybris efter GoW, och insåg försent att man inte kan leva på gamla meriter i en så dynamisk bransch som spelindustrin. Man är inte bättre än sitt senaste spel, och jag tror han kommer få det svårt att släppa något nytt inom den närmsta tiden. Han borde kanske ansluta sig till en väletablerad spelstudio och börja från grunden igen (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Finns riktigt schysst koncept i Lawbreakers som hade kunnat funka, dock så var det alldeles för likt massor av andra mer etablerade titlar utan ett större djup. Framförallt var det dyrt. Om man ska betala 60E för ett spel och framför allt ett MP-spel så måste det innehålla mer.

Någon som vet hur mycket LB kostade att tillverka?

Moderator | Testpilot

LawBreakers var heller inte dåligt i mitt tycke. Släpptes tyvärr i en period då Battle Royale Genren fortfarande var relativt ny och växande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hård bransch, synd om folket som förlorar jobbet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag tycker aldrig multiplayer-shooters har varit på väg tillbaka, det är bara att det gjorts några nya på senare år, det är ju knappt någon som spelar dessa spel i relation till andra stora spel, inte ens i den mängd som krävs för att man skall seriöst vilja göra ett sådant spel och sedan tro att man kan tjäna bra på det. Det tycker jag branch-vets som Cliffy B borde ha förstått själv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Synd att det inte gick vägen. Önskar honom verkligen framgång, han var ju en av genierna bakom Unreal Tournament.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tror han fick lite hybris efter GoW, och insåg försent att man inte kan leva på gamla meriter i en så dynamisk bransch som spelindustrin. Man är inte bättre än sitt senaste spel, och jag tror han kommer få det svårt att släppa något nytt inom den närmsta tiden. Han borde kanske ansluta sig till en väletablerad spelstudio och börja från grunden igen (?)

Känns som det. Har alltid tyckt att Cliff B. har överskattat sin popularitet lite grann. Kanske det hade gått bättre om han hade satsat på ett singleplayer spel istället med coop.

eld
Medlem
Skrivet av nils45:

Känns som det. Har alltid tyckt att Cliff B. har överskattat sin popularitet lite grann. Kanske det hade gått bättre om han hade satsat på ett singleplayer spel istället med coop.

Eller så kanske hero shooters vart på väg att bli mer populära än vad de blev, svårt att föutspå allt. Ingen hade trott att hela världen skulle sitta och spela battleroyale spel nu.

Medlem
Skrivet av eld:

Eller så kanske hero shooters vart på väg att bli mer populära än vad de blev, svårt att föutspå allt. Ingen hade trott att hela världen skulle sitta och spela battleroyale spel nu.

Nu tror jag inte att det hade gått vägen ändå, Lawbreakers var alldeles för generiskt för att locka större mängder spelare, men det lär även ha skadats av att släppas sensommaren 2017. Hero-shooters verkar ha toppat 2016 och fått ett abrupt avslut när PUBG slog genom och gjorde battle royal det nya heta.

Medlem

Borde ha varit f2p eller kostat Max en hundring


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Lawbreakers skulle ha varit gratis, var många som ifrågasatte beslutet att ta betalt så mycket för det. Som ny utvecklare med ny IP är det svårt att nå fram om det kostar utan någon jätte i ryggen.

Någon som vet hur det har gått med andra nya arenashooters, som Quake champions?

eld
Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Någon som vet hur det har gått med andra nya arenashooters, som Quake champions?

http://steamcharts.com/app/611500

Ja där ser man, det var inte direkt några skrytsiffror där heller.

Skribent

Och en enad spelvärld jublar. Det sägs även att många av de anställda gått till Epic, så det är ju bra iaf.

Medlem

Målgruppen han försökte tillfredsställa med Lawbreakers vedervärdiga karaktärdesign spelar tyvärr inte spel, de är bara väldigt påstridiga på twitter.

Gnällkuk

Trist som fan, jag tyckte LawBreakers var ett schysst spel, det hade samma snabbhet som de äldre arenashootersen och var välpolerat. Tyvärr saknade det någon riktig identitet, OW har ju plöjt ned massor med sina videos och lore för att ge tyngd i spelet, något sådant fattades och tyvärr såg karaktärerna rätt trista ut.

Hajar dock inte vad folk menar när de säger att de var dyrt? 40€ för ett nytt spel är inte speciellt dyrt, framför allt inte på konsol. Däremot så släpptes det ju vid helt fel tidpunkt, ibland undrar man hur folk som är så pass erfarna kan vara så korkade när man släpper spel vid helt fel tidpunkt.

LB var hyfsat klantigt, men de kanske hade slut på pengar. Titanfall dock... riktig kniv i ryggen från EA på utvecklarna. Beslutet med Radical Heights däremot var bara konstigt, borde ha ägnat sig åt tredjepartsutveckling för att täcka upp för förlorat kapital.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Lawbreakers var kul, men hade tråkiga gamemodes.
Blev allt för ofta att ena laget dominerade det andra och det var inte kul för nån.

Medlem

Jävligt synd. Lawbreakers var tyvärr inte rätt i tiden, det var mitt absoluta favorit FPS genom alla tider, tätt in på första plats med Quake. Synd bara att folk inte såg hur bra det var och inte gav det en chans. Hade dom bara gjort det F2P så hade spelet än idag haft tusentals som spelade, det är jag 100% säker på. RIP.

Medlem

Surt för gamle Cliffy.

Medlem

Ja det räcker inte att vara kaxig och ha Gears of war på meritlistan.

Medlem

spel industrin snackar jävla massa om att dom inte behöver pitchar för alla har tänkt alla idéer, konstigt nog sitter jag här 8-10 år senare och fortfarande har inte en kotte gjort någon utav eller liknande ens utav mina 3 idéer som hade sålt som smör.

Helvete vad spelindustrin är själös när det gäller vad som hade sålt vad som är lagom nytt, och är genomförbart och vad som är kul och långlivat spel som ex cs,dota br m.m

jisses skrämmande man skulle fan arbetat i industrin.....

vem som helst såg hur själ löst lawbreakers vart.

inte nog med det den hade inget eget och gjorde allt bara "sämre" än alla andra konkurenter

Medlem

@FuzioN: bjud på ideerna då? Vad är det?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

spel industrin snackar jävla massa om att dom inte behöver pitchar för alla har tänkt alla idéer, konstigt nog sitter jag här 8-10 år senare och fortfarande har inte en kotte gjort någon utav eller liknande ens utav mina 3 idéer som hade sålt som smör.

Helvete vad spelindustrin är själös när det gäller vad som hade sålt vad som är lagom nytt, och är genomförbart och vad som är kul och långlivat spel som ex cs,dota br m.m

jisses skrämmande man skulle fan arbetat i industrin.....

vem som helst såg hur själ löst lawbreakers vart.

inte nog med det den hade inget eget och gjorde allt bara "sämre" än alla andra konkurenter

Du får väl ta och göra dina egna spel då?

Det är inte direkt brist på personer med "bra idéer".


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Finns för många med "bra" ideer i denna branch. Tyvärr.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar