Framgången försenar Xcom-doftande Phoenix Point ett halvår

Robot
Framgången försenar Xcom-doftande Phoenix Point ett halvår

Det behövs mer tid för att infria folks förväntningar.

#2019, #phoenix-point, #releaselistan, #x-com, #xcom


Gnällkuk

Snabbkollade lite på gameplay, ser typ ut som XCOM2 med någon mod. Vad är så speciellt med detta kontra XCOM2 för den oinsatte?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Det ser väldigt lovande ut, så det är bra att de tar sig tid.

Medlem
Skrivet av tricky:

Snabbkollade lite på gameplay, ser typ ut som XCOM2 med någon mod. Vad är så speciellt med detta kontra XCOM2 för den oinsatte?

Tycker också det är väldigt likt. Har ändå spelat XCOM2 nyligen. Tror dock inte att det behöver vara så mycket speciellt med detta spelet för att det ska bli bra, räcker att det liknar XCOM2

Tyckte dock det rent grafikmässigt såg lite alpha ut när jag tittade gameplay för någon månad sen. Skönt att de tar lite extra tid för polering osv.

Medlem

Tror det är klokt. Dom kommer bli hårt jämförda med nya XCOM-titlarna som osar mer AAA. Folk förväntar sig nog samma kvalitet och djup fast lite annan touch. Vore synd om det blir "vill ni ha ett nytt xcom så modda xcom" i recensionerna.

Medlem

@tricky: Jag har läst in mig på spelet en del och grafiken och ui är ungefär det de har gemensamt, te.x så har de gått annorlunda väg när det gäller rgn:n .
Är någon bakom ett skydd kan de bara bli träffade i de kroppsdelar som syns, skott går inte igenom föremål som de gör i xcom.
Det går även targeta induviduella kroppsdelar. Vilken blir viktigt mot bossar senare.

Om det är 60% att träffa någon så är det 60% med varje skott som avfyras ( för mig typ smg avfyrar 5 skott ?).
Te.x så kan vissa fiender (och du själv med) ha armor som gör dem osårbara men bara framifrån, du måste då flankera dem från sidan oavsett hur hög träffchans du har kommer kulor bara studsa.

Sen förutom allt det så har de gått en annan väg där allt enligt mig känns mörkare och mer hotfullt, även hört att man ska kunna ha körbara fordon och squada på runt 16 personer vid uppdrag.

Det finns många likheter med xcom men jag hoppas det här blir bättre. Störde mig något enormt på cover systemet och rng:n i xcom

(skrivet på mobil)

Medlem

Är väldigt bra gjort av dom att säga som det är och göra något åt saken, istället för att släppa ett halvklart spel som det finns gott om idag. Kika bara på Conan Exiles, skulle vara fullrelease, men det är inte klart på långa vägar.

Medlem
Skrivet av tricky:

Snabbkollade lite på gameplay, ser typ ut som XCOM2 med någon mod. Vad är så speciellt med detta kontra XCOM2 för den oinsatte?

Skall inte säga att jag vet så mkt men förutom att man kan targeta delar osv så kommer man ha tillgång till betydligt större squads. Att man kan targetta delar innebär lite djupare bossfighter samt att mobsen man möter kan ha större variation på grund av deras fysik. En sectoid i xcom är alltid en sectoid. Här kan samma grund-mob ha lite olika equipment på sig och kanske carapace på lite random ställen som gör att du måste sikta lite olika. Squads, tror jag hört att det kan vara upp till 16 av dina soldater i ett uppdrag. Dessutom är world map lite mer avancerad om jag tolkat det rätt.

Se det lite som att dom blandar nya xcom med gamla xcom (som var ganska detaljerat och avancerat).

Håller dock med om att man nog kan modda xcom ganska ordentligt för att få liknande upplevelse men ibland är variationen kul och det kan i synnerhet vara kul att stötta den som skapade xcom orginalet. Han har visat stor uppskattning för vad nya xcom-gänget gjort med hans gamla IP och sagt att hans dröm att få göra något sådant igen nu är möjlig på grund av dom.

Gnällkuk
Skrivet av ClockWise:

Tycker också det är väldigt likt. Har ändå spelat XCOM2 nyligen. Tror dock inte att det behöver vara så mycket speciellt med detta spelet för att det ska bli bra, räcker att det liknar XCOM2

Tyckte dock det rent grafikmässigt såg lite alpha ut när jag tittade gameplay för någon månad sen. Skönt att de tar lite extra tid för polering osv.

Skrivet av Wattem:

@tricky: Jag har läst in mig på spelet en del och grafiken och ui är ungefär det de har gemensamt, te.x så har de gått annorlunda väg när det gäller rgn:n .
Är någon bakom ett skydd kan de bara bli träffade i de kroppsdelar som syns, skott går inte igenom föremål som de gör i xcom.
Det går även targeta induviduella kroppsdelar. Vilken blir viktigt mot bossar senare.

Om det är 60% att träffa någon så är det 60% med varje skott som avfyras ( för mig typ smg avfyrar 5 skott ?).
Te.x så kan vissa fiender (och du själv med) ha armor som gör dem osårbara men bara framifrån, du måste då flankera dem från sidan oavsett hur hög träffchans du har kommer kulor bara studsa.

Sen förutom allt det så har de gått en annan väg där allt enligt mig känns mörkare och mer hotfullt, även hört att man ska kunna ha körbara fordon och squada på runt 16 personer vid uppdrag.

Det finns många likheter med xcom men jag hoppas det här blir bättre. Störde mig något enormt på cover systemet och rng:n i xcom

(skrivet på mobil)

Skrivet av Govein:

Skall inte säga att jag vet så mkt men förutom att man kan targeta delar osv så kommer man ha tillgång till betydligt större squads. Att man kan targetta delar innebär lite djupare bossfighter samt att mobsen man möter kan ha större variation på grund av deras fysik. En sectoid i xcom är alltid en sectoid. Här kan samma grund-mob ha lite olika equipment på sig och kanske carapace på lite random ställen som gör att du måste sikta lite olika. Squads, tror jag hört att det kan vara upp till 16 av dina soldater i ett uppdrag. Dessutom är world map lite mer avancerad om jag tolkat det rätt.

Se det lite som att dom blandar nya xcom med gamla xcom (som var ganska detaljerat och avancerat).

Håller dock med om att man nog kan modda xcom ganska ordentligt för att få liknande upplevelse men ibland är variationen kul och det kan i synnerhet vara kul att stötta den som skapade xcom orginalet. Han har visat stor uppskattning för vad nya xcom-gänget gjort med hans gamla IP och sagt att hans dröm att få göra något sådant igen nu är möjlig på grund av dom.

Så, det är i princip XCOM2 med en mod som jag skrev då? Ser ut som XCOM2 och använder mekaniken från gamla och nya.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Så, det är i princip XCOM2 med en mod som jag skrev då? Ser ut som XCOM2 och använder mekaniken från gamla och nya.

Jo men då är ju XCOM2 typ XCOM1 med en mod. Så vi kan väl säga att Phoenix point är XCOM1 med en mod. Fast ifs XCOM1 är ju som en HD-version av gamla xcom spelen fast minus några mods. Så vi kan väl säga att Phoenix point är en HD version av gamla xcom fast utan vissa mods. Och med några andra mods. Och annan story. En annan story-mod dvs.

Medlem

@Govein:
so this is good mod yesno?

frågor på det?
haha!

Testpilot

Verkar grymt lovande och att de slipar extra bådar bara gott för slutresultatet.

Har kollat lite på upplägget och de verkar ha många nya ideer på XCOM's grunkoncept så det verkar kul.

Medlem
Skrivet av tricky:

Snabbkollade lite på gameplay, ser typ ut som XCOM2 med någon mod. Vad är så speciellt med detta kontra XCOM2 för den oinsatte?

Jag har testat pre-alpha av det och tyckte det var skoj.

Det är bland annat förstörbar träng, (jag kan inte svara om allt är förstörbart dock)
Man kan sikta på olika kroppsdelar och göra så fienden blir immobiliserad.
Fienden ska tydligen kunna mutera så det ska finnas många olika typer.
I pre-alphan får man möta en stort fiende men det kändes inte som en boss, utan bara mer som en stor och relativt svår fiende.

Jag tycker det ser lite mörkare ut än X-com med inslag av Cthulhu myter.

Man kan läsa lite mysig bakgrundshistoria på deras hemsida,


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

@tricky: njaaa vet inte vad för typ av mod du syftar på, phoenix point är ett eget spel, annan motor (unity?) ny story, andra mechanics än vad xcom använder sig av, men bas layouten på spelet är samma, turbaserat, soldater du skickar på uppdrag. Kort sagt ett "Du-försvar jorden-mot-weird-shit" spel.

Medlem

Provade föra braker builden o provade den nya som släpptes idag. Förstår att dom vill fördröja släppet för att leva upp till våra förväntningar bara spelet blir bra o lever upp till mina förväntningar så kommer det gå varmt i datorn ett bra tag. Undrar om det kommer vara som i x-com då man får forska fram nya vapen o sånt. Annars får man verkligen lita på raketer o granater

Medlem

xcom 2 long war 2 mod.
har nog ca 25 mods aktiverade just nu.
har inte spelat xcom 2 vanilla alls.

Detta ser ut aom en xcom mod... tyvärr.

Det har blivit ett nytt sätt att spela spel på numera; köp ett spel som verkar intressant, antar alltid att spelet är obalanserat, saknar viktiga/roliga funtioner, har för plottrig ui samt för enformigt. Sedan inväntar jag mods som pollerar och justerar sagda missar.
steam workshop är bland det bästa som hänt gamingvärlden.

Gnällkuk
Skrivet av Govein:

Jo men då är ju XCOM2 typ XCOM1 med en mod. Så vi kan väl säga att Phoenix point är XCOM1 med en mod. Fast ifs XCOM1 är ju som en HD-version av gamla xcom spelen fast minus några mods. Så vi kan väl säga att Phoenix point är en HD version av gamla xcom fast utan vissa mods. Och med några andra mods. Och annan story. En annan story-mod dvs.

Oj, satan vad dryga vi blev! Härligt, då är ju allt en mod på något annat hela tiden alltså.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar