Epic: "Pengarna finns i konsolerna"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:
Skrivet av tankare:
Skrivet av zauii89:

Skulle piratkopiering vara bra för försäljningen?
I vilken förvrängd verkligheter lever du i?, Jorå med lite nöd och näppe kan jag nog koka ihop några idiot diagram jag också.

Sen kan man ju pröva att använda hjärnan lite..

Jag skulle tro att folk vid University of Amsterdam använder hjärnan bra mycket mer än vad du och jag gör. Men visst, vifta bort studier från universitet som om det vore vallöften från någon politiker.

lol... det är ju bara några snubbar som skrivit en uppsats baserat på en enkät till ungdomar.
Läs den, den är skräp.

[...]

Yup. De har inte gjort några egna undersökningar utan baserar sig på de undersökningar som gjorts tidigare som säger att folk som piratkopierar också köper mer än de som inte piratkopierar.

De undersökningarna i sin tur är så dumma att det förslår. Det är klart som fanken att folk som är intresserade av film/musik/spel köper och piratkopierar mer än de som _inte_ är intresserade av film/musik/spel.

Det är som att göra en undersökning av folks matvanor och komma fram till att folk som är hungriga äter och folk som inte är hungriga de äter inte och sedan bli överraskad av resultatet.

Skrivet av Eravathar:

Skulle hålla med Epic om inte spel var så dyra. Det är vansinne att behöva betala 700 spänn för ett spel till konsol när det kommer ut. 350 spänn för ett spel (alltså hälften) känns faktiskt precis lagom. Därför kan man lätt fastslå att det är Epic som är väldigt pengakåta. Sluta gnäll och producera billigare spel. När jag laddar ner spel (händer sällan eftersom jag spelar mest PS3) så köper jag dem alltid om de var bra, men efter att de gått ner i pris.

När Super Mario Bros kom till NES 1985 kostade det $39.99 vilket blir strax över $80 i dagens peningvärde (enligt wolframalpha.com); spelen har alltså inte ökat i pris utan minskat samtidigt som utvecklingskostnaderna skjutit i höjden: http://www.zippygamer.com/2010/03/the-costs-of-game-developme...

Fundera på hur mycket nöje du oftast får för pengarna och tycker du det är för dyrt kanske det är dags att skaffa en annan hobby.

mg
Medlem

Det rör mig inte ryggen om det kommer några skitspel mindre till PC'n.

Det finns fortfarande företag som gör kvalitativa pc-spel som säljer bra, skulle vilja påstå att Epic Games blivit utkonkurerade, sen kan dom skylla på vad dom vill.

Bra spel säljer, sen att det kanske blir svårare att tjäna en enkel slant på en medioker produkt är en annan femma.

Medlem

Piratkopieringen växer så det knakar på konsolsidan, så är inte länge innan konsolerna ligger på samma nivå eller högre pga av mainstream markanden på konsol som inte finns i samma utsträckning på pc. vanligare och vanligare att folk chippar nu!

Medlem
Skrivet av joelgbg:

Piratkopieringen växer så det knakar på konsolsidan, så är inte länge innan konsolerna ligger på samma nivå eller högre pga av mainstream markanden på konsol som inte finns i samma utsträckning på pc. vanligare och vanligare att folk chippar nu!

Dock har inte PC-skapare nån möjlighet att banna pc-användare från att gå online med sin konsol. Som microsoft har. Och det skrämmer också bort många piratkopierare på xbox.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Folk vill bara inte betala för SP-spel till pc. Som till exempel Evil Genius och Beyond Good and Evil.

Jaså? BG&E har jag köpt tre, eller är det fyra gånger? Det enda spel som lockat mig med MP sedan Quake är TF2.

Till den allmänt infekterade debatten så tror jag att det släpps ohyggligt mycket skit, en massa hajpad dynga, en del bra spel som inte marknadsförs ordentligt och till sist en liten skara verkligt bra spel som lyckas leta sig ut i solen. Men att gå med på något sånt skulle ju kräva självinsikt och det är inte underhållningsindustrins starkaste sida, det är enklare att skylla på nisse 15 bast än att erkänna för sig själv att det senaste spelet man gjorde inte blev så värst bra.

En annan sak som fascinerar mig med underhållningsindustrin, när det nu gäller pengar, är schablonpriserna på innehållssidan. Vilken annan industri försöker inte konkurrera med pris? Skulle det dessutom dyka upp något som borde sänka priset på produkten genom att direkt påverka den faktor som man använt som motivering för det i dagsläget höga priset, t ex en ny och inte knäckt konsol helt utan piratkopiering så får man helt plötsligt ökade omkostnader som inte kan kompenseras av ökad försäljning på grund av minskad piratkopiering. Falskt är ordet vi söker på lodrätt tre.

Den som letar efter "fungerande skydd mot pirater" så finns det redan. Rätt produkt till rätt pris levererat med förtroende och respekt för kunderna.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Faktum är att de som tankar ner spel köper de oftast inte. Iaf inte när vi snackar SP-spel Även om de tyckte spelen var bra. Folk vill bara inte betala för SP-spel till pc. Som till exempel Evil Genius och Beyond Good and Evil.

Tror tyvärr inte att det argumentet håller. Evil Genius var visserligen en pc-exklusiv titel, men kritikerrosade multiplatformsspel som BG&E och Psychonauts sålde riktigt dåligt på alla plattformar och alltså inte bara på PC. Det kan lika gärna ha att göra med att de inte hade tillräckligt mycket/bra marknadsföring eller att de blev överskuggade av andra storspel som släpptes samtidigt.

BME
Medlem

tror inte jag piratat ett enda spel sedan 2006-2007, inte för att jag varit rädd för farbror blå, men antagligen för att jag helt enkelt haft pengar


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem
Skrivet av swordy:

ps3an har/hade massa piratkopiering. därför dom tog bort linux stödet.

Waaat?
De uslingarna rev bort linux för att de trodde att folk skulle kunna BÖRJA piratkopiera så småningom om stödet var kvar, inte för att det fanns något piratande.

Medlem

Tur att företag som Blizzard, Valve jävla epic vill dom bara satsa på konsoller så är det deras business.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Faktum är att de som tankar ner spel köper de oftast inte. Iaf inte när vi snackar SP-spel Även om de tyckte spelen var bra. Folk vill bara inte betala för SP-spel till pc. Som till exempel Evil Genius och Beyond Good and Evil.

Nej, men de flesta som laddar ner spel och INTE köper skulle nog inte ha köpt dem även om de inte funnits tillgängliga via torrentsidor.

Så det är lite fel o säga att nedladdade spel betyder förlorade inkomster. Beror ju lite på hur man ser på det.

Medlem

Ärligt talat, jag tycker att piratproblemet låter allt mer som en ursäkt för att ha en enkel och statisk plattform att utveckla på, för har något av Epics spel någonsin varit något annat än medelmåttliga skjutargalleri vars grundläggande formel är inget annat jävligt upprepande?


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Tur att företag som Blizzard, Valve jävla epic vill dom bara satsa på konsoller så är det deras business.

Tycker de verkar satrsa väldigt mycket på PC, eller släppte de unrealmotorn med SDK så man kan använda det på konsol?
Gör de sina spel moddningsbara för konsol i större utsträckning?
Tänkte väl det, de satsar på PC, både på spel och utveckling, men missar inte en så stor marknad osm konsoler. Vissa spel (Gears) är dessutom sjukt mycket skönare att lira med handkontroll, PC-försäljningen av det spelet säger ju en del.

Skrivet av Saxit:

När Super Mario Bros kom till NES 1985 kostade det $39.99 vilket blir strax över $80 i dagens peningvärde (enligt wolframalpha.com); spelen har alltså inte ökat i pris utan minskat samtidigt som utvecklingskostnaderna skjutit i höjden: http://www.zippygamer.com/2010/03/the-costs-of-game-developme...

Fundera på hur mycket nöje du oftast får för pengarna och tycker du det är för dyrt kanske det är dags att skaffa en annan hobby.

Kanske snarast dags att tänkas på hur mycket spelet är värt?
Mitt Super Mario bros har jag varvat ett antal gånger, samma sak med säker 90% av alla "gamla" spel. Nya spel däremot är oftast bara kul för 1 enda genomspelning, sen blir det trist och förutsägbart. Visst finns undantag, finsn många sköna RTS, FPS som Halo (grym story), Half-Life m.fl. som ger ett högre värde, men ett standardspel ger högst 8h underhållning för 600-700kr.

Väldigt lite, jämfört med 800kr för >50h underhållning på gamla spel. Släpps spel med bra kampanj, som ger en möjlighet att angripa problem på nya sätt eller bara är riktigt roliga, då är priset berättigat och då säljer spelen. Idag är det mest licens-lir och tråkiga kloner utan story eller spelglädje, och absolut utan återspelningsvärde. Det gör dem dyra, det låga faktiska värdet i förhållande till inköpspris.
(WTF röd text?)

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av SWEBarb:

Tur att företag som Blizzard, Valve jävla epic vill dom bara satsa på konsoller så är det deras business.

Tycker de verkar satrsa väldigt mycket på PC, eller släppte de unrealmotorn med SDK så man kan använda det på konsol?
Gör de sina spel moddningsbara för konsol i större utsträckning?
Tänkte väl det, de satsar på PC, både på spel och utveckling, men missar inte en så stor marknad osm konsoler. Vissa spel (Gears) är dessutom sjukt mycket skönare att lira med handkontroll, PC-försäljningen av det spelet säger ju en del.

Skrivet av Saxit:

När Super Mario Bros kom till NES 1985 kostade det $39.99 vilket blir strax över $80 i dagens peningvärde (enligt wolframalpha.com); spelen har alltså inte ökat i pris utan minskat samtidigt som utvecklingskostnaderna skjutit i höjden: http://www.zippygamer.com/2010/03/the-costs-of-game-developme...

Fundera på hur mycket nöje du oftast får för pengarna och tycker du det är för dyrt kanske det är dags att skaffa en annan hobby.

Kanske snarast dags att tänkas på hur mycket spelet är värt?
Mitt Super Mario bros har jag varvat ett antal gånger, samma sak med säker 90% av alla "gamla" spel. Nya spel däremot är oftast bara kul för 1 enda genomspelning, sen blir det trist och förutsägbart. Visst finns undantag, finsn många sköna RTS, FPS som Halo (grym story), Half-Life m.fl. som ger ett högre värde, men ett standardspel ger högst 8h underhållning för 600-700kr.

Väldigt lite, jämfört med 800kr för >50h underhållning på gamla spel. Släpps spel med bra kampanj, som ger en möjlighet att angripa problem på nya sätt eller bara är riktigt roliga, då är priset berättigat och då säljer spelen. Idag är det mest licens-lir och tråkiga kloner utan story eller spelglädje, och absolut utan återspelningsvärde. Det gör dem dyra, det låga faktiska värdet i förhållande till inköpspris.
(WTF röd text?)

Du har en valdigt bra poang. Speltiden och replay value har minskats i takt med grafiskt "WOW!", speciellt i senaste generationen. Spel som har coop hjalper det ganska mycket. Jag har lirat igenom alla halospel valdigt manga ganger jag med. Vet inte riktigt vad man kan gora da det tar mycket mer tid o folk att utveckla spel idag an vad det gjorde pa 8bits tiden... :/

PS. Jag gillar din roda text. Den e najs.:up:

Edit: WTF rod text?


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

"Pengarna finns i konsolerna"

Jag bröt upp min PS3'a och letade pengarna... WTF! >:-(


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar