Första Battlefield V-intrycken - squads är allt

Medlem

jag tyckte trailern var fet...
jag brukar vara optimistiskt inställd till battlefield men har blivit besviken sedan bfbc2 men jag fortsätter hoppas...
men det blir väl 30 min sedan rocket league igen

Medlem

Det där var fan det roligaste jag sett på länge. Kändes mer som en parodi än en verklig produktion. Men som någon förståsigpåare skrev här ovanför: Jag tillhör nog helt enkelt inte målgruppen.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

• No Season Pass
• Launch locations are France, Africa and Rottedam and North Africa desert
• Coop Mode called Combined Arms
• Single player War Stories return
• Fortifications are things like sand bags, trenches, tank stoppers. Only supports can build offensively defense fortifications such as machine guns, field cannons and are much faster at building everything.
• Predetermined areas to build such as at flags, can rebuild destroyed buildings
• Attrition system - health bar is in stages, only regen up to closet stage not to 100 anymore
• Physical interactions - every action in the game requires a player interact for things like medkits, spotting, ammo, ledge grabbing (example: healing requires walking over to a health pack, character animation to pick it up, then start healing)
• No more HUD/map spotting, spotting is based on movement/changes around you
• Attrition system - much less ammo on spawn, out of ammo after a few fights, but more ways to resupply ammo in the battlefield from packs, crates, or grabbing small amounts of ammo off of bodies (all requires physical interactions)
• Revive system has a full on animation, takes a few seconds to complete, no more revive trains, takes time to complete
• Ragdolls are server side, can now drag a downed player's body elsewhere
• Any class can do a squad revive, takes longer than a medic revive, does not give full health points
• Can call for help when down such as in the trailer
• Ragdolls (player bodies) effect the environment, push down grass etc.
• Gunplay completely changed
• No more visual recoil
• Each gun has a unique recoil pattern that can be learned and mastered
• Bipods easier to use and setup
• Bullet penetration through thin wood, sheet metal, walls
• Movement change, can now dive froward, backward, left and right similar to R6 Siege prone system
• Diving has a delay to prevent dolphin diving
• Crouch sprinting is in the game
• Can burst out of widows and commando roll, no destroying windows first
• Can catch, throwback or shoot grenades
• Less grenades because less ammo
• Can tow items in the game with vehicles such as previously stationary anti-air guns, teammate can use an anti-air gun while you tow it with a vehicle
• For example, can drive a tiger tank towing a field cannon behind it or a truck towing ammo crate to resupply teammates on the front line
• Destruction explodes inwards or outwards based on where the destruction happens. Throw a grenade inside of the building? The explosion sends things outside of it. Outside of it? Breaks inwards.
• Tank driving into a building slowly destroys a building, walls slowly crack/fall, not instant
• Heavily focused on squad play, instant placed in squad when joining a game
• New squad spawning system, squad deploy system that shows what squad mates are doing in third person in real time before the tactical map screen, so spawning on squad is kicker than spawning on tactical map screen
• Since squad spawning/deploying is faster than tactical map, squad wipes are serious
• Squads accumulate points that can be spent on "squad call-ins", only squad leader can spend them in
• Squad Call-ins are V1 or JB2 rockets as seen in the trailer, supply drops with ammo/health, a smoke barrage, heavy weapon pickups (not hero kits), squad only vehicles such as Churchill crocodile flamethrower tank or the Sturm tiger
• Elite classes are gone
• Behemoths are gone
• Large, non-fatal explosions can knock a player over
• Four classes are back: assault, medic, scout, support
• Create a solider, add them to a company of soldiers, then can customize things like gender, face look, face paint, outfit, accessories, etc. and assign them a class archtype
• Class archetypes highly customizable
• Can be an assault that specializes in anti-tank or anti-infantry only, or a mix of both, etc.
• Highly specialized archetypes called exotics such as a recon paratrooper, stealthy short-range behind enemy lines person who uses a suppressed SMG and silent gadgets like pistols and garrotes comes with silent footsteps and throwing knives
• Can change and add specialization trees such as agility, flak armor, suppressive resistance
• The more you play a class more you get more specializations/archtypes within said class

Efter att ha läst detta så blev plötsligt BF5 intressantare, får vänta och se på hur gameplayet blev. Men håller fast i att trailern var ett riktigt antiklimax, vad fan hände?

Pansarknekt

Att de skulle vara nån kreativ frihet bakom designen och stilen i marknadsöringsmaterialet är skrattretande påstående. Det skriker design by kommitté på lång väg. Men ja gillar att dom vill förbättra själva gameplay. Å andra sidan förbättrar dom något som dom medvetet skapat för att trubba ut skillnivån på gameplay. Show up to get a medal stilen.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Gillar funktionen att kunna dra skadade i säkerhet och att de siktar mer på squadplay.
Realism är dock viktigt för mig, så cyborg armen tycker jag var lite töntigt.
Och implementeras fortifikationer på ett bra sätt kan det nog bli riktigt coolt. Har försvarat FOBs i Squad och det är roligt som fan.

Medlem

Kan folk bara andas lite, seriöst! Ta det lugnt. Vi kommer alla få prova spelet snart och då kan vi alla bilda vår egena uppfattning.

https://youtu.be/xegBXGaFrOU


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Fick ingen "Wow känsla" av trailern, men ju fler gånger jag tittar på den desto mer intressant blir det. Ser fram emot riktig gameplay från EA Play om 2v så man får en uppfattning hur spelet utspelas och hur alla nya saker fungerar.

Medlem
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Haha vafan är detta, jag som var hypad. Tji fick jag. Detta ser ut som ren fantasy...

Allt jag ville ha var ett episkt andravärldskrigsspel i Frostbite. Detta är mer likt någon modern hollywoodsmörja.

All visuell autencitet slängs ut genom fönstret när en kvinna med en robotarm slänger sig runt med en krypskyttegevär.
Detta är iof bara en miniliten del av det hela för inget i trailern ser realistiskt ut överhuvudtaget. Ser ut som någon slags ADHD-parodi på Michael Bay eller moderna spel och filmer.
Och självklart har DICE rätt att skapa precis vilket spel de vill, på samma sätt har spelare rätt att tycka att DICE gått för långt, att säga att det ser kasst ut eller att skriva hashtags som #notmybattlefield.

Detta är verkligen inte mitt Battlefield.

Jag tror inte någon tycker att kvinnor, etniska minoriteter eller HBTQ-personer inte förtjänar uppmärksamhet i något sammanhang. Problemet uppstår när vänsterextrem ideologi letar sig in i spelskapande och man trycker in kvinnor och andra i sammanhang där de inte hör hemma, som i andra världskriget.
Det kommer bli ungefär lika bra som The Last Jedi blev.

Vad har vänsterideologi med detta att göra?

Medlem

Inte särskilt imponerad av trailern men av det jag läst verkar det lovande!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

eld
Medlem
Skrivet av Turbodog:

Realism är dock viktigt för mig, så cyborg armen tycker jag var lite töntigt.

Nej, folk sprang inte runt med proteser under ww2, men jo, de existerade innan, under och efter andra världskriget.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Nej, jag gillar historia och tycker att den ska återspeglas korrekt.

Mänskligheten behöver lära sig av sina misstag, därför ska man visa misstagen för vad dom är.

Det är ett spel, det är inte en faktabok.

Btw, bara så du inte tror det, men det går faktiskt inte generera hälsa genom att göma sig bakom en sten i X antal sekunder.


signatur

IDKFA

Medlem

Håller med @mrFluffy. Det är ett spel och skall vara ett spel som är kul. Inte nån jävla faktabok/historiabok, eller folk som blir berörda av otillräcklig realism. Väx upp! Ingen som tvingar er till köp.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det är ett spel, det är inte en faktabok.

Btw, bara så du inte tror det, men det går faktiskt inte generera hälsa genom att göma sig bakom en sten i X antal sekunder.

Visst får man väl vila en "lite" längre stund i verkligheten efter skottskador men det hjälper faktiskt. Tiden läker alla sår eller vad säger man?

Medlem

För er som tyckte att trailern var lite för rörig så finns en bra analys här.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vänta nu, så du menar att det är autentiskt att en person kan både köra, skjuta och ladda om en T-34 (som dessutom har oändligt med ammo)?

Nej, jag menar att det är någonting som blir möjligt när spelet tar avstånd från realism till förmån för lättillgängligt gameplay. Spelet kan vara autentiskt trots detta, precis som jag skrev men som du valde att medvetet tolka felaktigt.

Du kan ha en soldat som startar i en bunker, tar ett flygplan, dumpar planet i luften och landar i en tank. Allt detta kan presenteras autentiskt. Släng in tio TIE-fighters och 25% SJW-representation så försvinner den möjligheten. För all del, argumentera för att det är rätt väg att gå men lägg ner den här föreställningen om att autenticitet inte har varit en grundpelare i BF-serien sedan första spelet.

Medlem

Nu är ju historian så att det var 100 000 tals kvinnor som stred i ww2 och protes armen kan ni ju googla "proteser i ww2" så ser ni just den armen hon har. Sen att inte alla var soldater som stred eller att det var okej med proteser för soldater. Men det fanns många andra som oxå stred i ww2

Medlem
Skrivet av esset:

Nu är ju historian så att det var 100 000 tals kvinnor som stred i ww2

"In all, 350,000 American women served in the U.S. military during World War II and 16 were killed in action."

https://en.wikipedia.org/wiki/American_women_in_World_War_II#...

Medans typ 400,000 män dog.

Men hey, KvInNoR vA oCkSå SoLdAtEr.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

@Hipshot: En massa fantasy? Utveckla gärna.

Nej men alltså, spelen i sig är ju inte realistiska, men det var inte så jag menade. BF1 har massa saker som är lite, alltså så här, BF1 är så alternativt på något vänster, det är för mycket action, för mycket vapen för mycket olika val. Dom får ju nästan WW1 att verka som WW2.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Oggmeiler: så du menar att pga dom var färre ska dom inte representeras alls i spelet? Det blir ju knappast en mer autentisk bild. Och det där var endast amerikanska, ryssarna hade oxå en hel del kvinnor i sin armé

Blir mer och mer övertygad av att det här var rätt, verkar som en hel del snubbz fått sin historia lektion från Hollywood.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Nej, jag menar att det är någonting som blir möjligt när spelet tar avstånd från realism till förmån för lättillgängligt gameplay. Spelet kan vara autentiskt trots detta, precis som jag skrev men som du valde att medvetet tolka felaktigt.

Du kan ha en soldat som startar i en bunker, tar ett flygplan, dumpar planet i luften och landar i en tank. Allt detta kan presenteras autentiskt. Släng in tio TIE-fighters och 25% SJW-representation så försvinner den möjligheten. För all del, argumentera för att det är rätt väg att gå men lägg ner den här föreställningen om att autenticitet inte har varit en grundpelare i BF-serien sedan första spelet.

Jag valde inte att feltolka någonting, jag reagerade dels på din ton (som vi pratat om så många gånger nu) och att man väljer att se kvinnor i krig men en protes som ett värre övertramp än att själv ratta en T34. Att man dessutom kallar det 25 % SJW (istället för att inse att spelmarknaden har förändrats) visar bara ens egna förutfattande åsikter om saker, så fort någon råkar vara brud.


signatur
Medlem

Ok, så om man skall försöka att sammanfatta denna kommentarstråden:

Spelutvecklarna har sin kreativa frihet att kunna skapa spelet exakt hur de vill. Ok, so far so good. Men om man inte tycker om deras val så är man trångsynt och antagligen "kränkt vit man". Huh? (Btw, vilka är det som använder det uttrycket?)

Detta spelet är nog inget för mig, men det är varken för kvinnor, proteser, transor eller norrmän utan för att det helt enkelt inte tilltalar mig. Jag hoppas samtidigt ni som köper spelet kommer att ha svinkul, jag kommer dock lira annat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Vad har vänsterideologi med detta att göra?

Enligt vänsterideologi så är samhället uppbyggt av ett antal maktstrukturer.
Det brukade handla om överklass, medelklass, arbetarklass eller kapitalister och arbetare.
Idag har klassperspektivet övergivits och man ser istället samhället uppbyggt av hierarkier som bestäms av kön, hudfärg, könsidentitet, sexualitet och funktionsnedsättning.

Detta gör att även en vit kvinna som bor på södermalm och tjänar 40k i månaden på hennes jobb som krönikör på en kvällstidning och hennes blogg får lov att känna sig förtryckt "för det hemska patriarkatet". När hon egentligen är bland de mest privilegierade i hela samhället. För enligt nyvänstern är alla utom vita heterosexuella män förtryckta.
Man strävar också efter "equality of outcome" istället för "equality of opportunity" eftersom man anser att den senare är en omöjlighet. Alltså ska det vara 50/50 män och kvinnor överallt och alla slags etniciteter och sexualiteter ska vara representerade i alla sammanhang.
Eftersom svarta är den etniska folkgruppen som anses stå lägst ner är det också de man oftast slåss för när det kommer till etnisk representation. Man klagar på Hollywood angående svartas representation trots att svarta faktiskt är överrepresenterade i Hollywoodfilmer och de som är underrepresenterade egentligen är andra etniciteter.
Och på grund av detta får vi även mästerverk som The Last Jedi där alla kvinnor är superduktiga på allt och bossar runt männen som är klumpiga, impulsdrivna eller onda vita nazister. Den politiska agendan att visa att kvinnor är minst lika bra som män blir viktigare än filmens kvalitet och trovärdighet.
Eller denna trailer där man sett till att ha med svarta, kvinnor och funktionsnedsatta, trots att kanske ingen av dessa egentligen passar in i settingen.

Men men, är multiplayern som är viktig för mig så jag ser fortfarande fram emot spelet.

Medlem

Hela tråden verkar vara en jämföra äpplen med päron-tävling.

Dice har offrat realism för att få roligare gameplay i Battlefield - dock aldrig historisk korrekthet. Stor skillnad.

*Ej 100% realism: Oändligt med ammo i pansarvagnar, kunna återuppväckas, hoppa ut från flygplan i luften, etc etc. Detta för att göra spelet roligare.
*100% historisk korrekthet/autencitet: Händelser, platser, utrustning, fordon, soldater, etc etc är helt historiskt korrekt. Det ger inget extra till gameplay att ha amerikanska kamikaze-piloter, japanska invasioner i Skandinavien eller flygande pansarvagnar - det förstör bara autenciteten i onödan.

Medlem

@Biggles:
För all del, men när det gäller multimiljardbolag med moraliska tvivel som EA, förutsätter jag att de hellre vill sätta ett par billiga trepoängare hos community/media än att specifikt stå upp för sin politiska/humanistiska övertygelse.

Liksom man vet på EA att lootlådor och hela grejen runt det mer eller mindre är gambling inriktat mot barn som stjäl eller tjatar till sig mammas kort på natten. Att det bryter mot diverse lagar, regler och förordningar jorden runt skiter man blanka fan i. Att yngre tonåringar / barn är huvudmålgruppen är klart som vatten. Det skiner genom varje aspekt av spelet och i samtliga konkurrenter är det just den målgruppen som står för stora delar av handeln. Det finns absolut jämnåriga gubbar som sitter och handlar med mikrotransaktioner också. Men titta på CS:GO trade-gruppen på Facebook. Där är den genomsnittliga åldern ganska talande. Barn som hanterar inventories på värden upp mot 5000 dollar liksom, om inte mer. Så jag har svårt att tro att en pedofil inte skulle snatta på ICA, så att säga.

Nästan alla halvskumma bettingsidor får stanna kvar oxå, medans alla former av inofficiellt stöd av en titel i övrigt möts med legala åtgärder.. "Varför skulle de vilja motverka något som hajpar upp deras lootboxes?"

Sen är inte historia allt. Jag tkr det bara är löjligt när folk antyder att community är besviken på grund av att de inte finns verkliga aspekter av "förintelsen" dvs gaskammare, koncentrationsläger osv, och Einsatzgruppen som kommer in efter respektive lags vinst och gör rent hus med de överlevande. Elr liksom överlag krigsbrott och brutaliteter. Som om det har med saken att göra........... Det är två stora skillnader Arkad/Casual och Realistiskt. Det måste ju inge en viss spelkänsla om du spelar ett krigsspel. Du vill ju typ känna dig som man ramla rätt in i Band of Brothers. I dag ska alla deras spel vara lika lätta som Bf:heroes att sätta sig in i. Och lika löjligt gulliga. Det tar seriöst bort den ton av allvar som bör vara underliggande i ett spel som ska avbilda några av världshistoriens brutalaste och hårdaste strider, oavsett budskap. Och vad säger miljoner och åter miljoner döda i mänsklighetens värsta krig, om inte allvar? Medal of Honor var då inte särskilt verkligt, men en jävla ww2-pangare likväl. Bf2 var inte realistiskt. De var 1000 ggr mindre arkad.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men om man inte tycker om deras val så är man trångsynt och antagligen "kränkt vit man". Huh? (Btw, vilka är det som använder det uttrycket?)

Ja vilka (plural) var det som använde det? Jag lade bara märke till en person som sa det.

Medlem
Skrivet av Govein:

Ja vilka (plural) var det som använde det? Jag lade bara märke till en person som sa det.

Bara en i denna tråden, korrekt, jag syftade på de som brukar köra med det annars också i diverse ideologiska/politska /etc diskussioner utanför FZ där vi bor.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag valde inte att feltolka någonting, jag reagerade dels på din ton (som vi pratat om så många gånger nu) och att man väljer att se kvinnor i krig men en protes som ett värre övertramp än att själv ratta en T34. Att man dessutom kallar det 25 % SJW (istället för att inse att spelmarknaden har förändrats) visar bara ens egna förutfattande åsikter om saker, så fort någon råkar vara brud.

Min kommentar fokuserade på varför "Spelet har aldrig varit realistiskt" är ett icke-argument till kritiken om spelets autenticitet. Du svarade med "Spelet har aldrig varit realistiskt". Har svårt att se det som någonting annat än en medveten feltolkning, men jag kan givetvis ha fel.

Jag ser det sedan som märkligt att min ton skulle vara ett problem när jag belyser att någon inte förstår skillnaden på begreppen "realism" och "autenticitet". Särskilt inte när personen i fråga väljer att sätta punkt för båda diskussionerna med en gif som går att sammanfatta med "Spelet har aldrig varit realistiskt". Med tanke på att diskussion är kärnan av forum ser jag det som sämre ton att helt avfärda allt som skrivits och upprepa sitt initiala argument. Fast det kanske inte räknas när man gör det genom en rolig gif.

Medlem

Finns mycket intressant man kan diskutera kring dessa frågor om realism, historisk korrekthet, arv mot tidigare "lore" osv vs dagens "nödvändiga" SJW inslag i alla filmer och spel mm, och i det här fallet då kring Battlefield V.

Men eftersom det är EA som står bakom spelet är allt annat än en bojkott otänkbart för min egen del. Likadant med CoD och Activision.
Det släpps ett rätt hyfsat spel veckan efter, den 26/10, har jag för mig. Köp det istället (i alla fall de som har konsol).

Inaktiv
Skrivet av esset:

@Oggmeiler: så du menar att pga dom var färre ska dom inte representeras alls i spelet? Det blir ju knappast en mer autentisk bild. Och det där var endast amerikanska, ryssarna hade oxå en hel del kvinnor i sin armé

Blir mer och mer övertygad av att det här var rätt, verkar som en hel del snubbz fått sin historia lektion från Hollywood.

Hollywood är ganska historiskt korrekt i detta fall då antalet kvinnliga infanterister var 0.

Skriv svar