PUBG-studion stämmer Epic, menar att Fortnite stjäl av Battlegrounds

Robot
PUBG-studion stämmer Epic, menar att Fortnite stjäl av Battlegrounds

Men battle royale-genren i stort klarar sig.

#battle-royale, #battlegrounds, #fortnite, #pubg


Medlem

Det är jobbigt när det går bra för andra


signatur

biltemakörv

Medlem

"and [Bluehole is] this indie developer that has been the most successful one using the Unreal Engine this year"

Om jag inte minns fel så drar väl Fortnite in mer pengar än PUBG?

Redaktör
Skrivet av Luciphear:

"and [Bluehole is] this indie developer that has been the most successful one using the Unreal Engine this year"

Om jag inte minns fel så drar väl Fortnite in mer pengar än PUBG?

Citatet är från september förra året.


signatur
Medlem

Är ju redan läskigt med mjukvarupatent etc. PUBG har ju snott den där idén att spela som ett lag för att nå ett mål. Samma med att skjuta andra spelare med olika skjutvapen.

Medlem

dom får lära sig leva med det, vi konsumenter vill ha battle royale i så mkt som möjligt vi ska inte lida för att dom tycker sig ha tjänat för få miljarder. pajasar


signatur

//monster

Medlem

Lycka till Bluehole! De är verkligen patetiska. Finns en anledning till att Fortnite är mer framgångsrikt. Spelen är alldeles för olika för att de skall lyckas med en stämning.

Medlem

Visst finns det likheter, men också enorma skillnader annars hade inte folk valt mellan PUBG eller Fortnite från första början. Sen att Bluehole har gjort ett underkänt jobb, enligt mig, när det kommer till vidareutveckling, optimering osv det bidrar säkerligen till att Fortnite blivit så populärt. Jag slutade spela PUBG för servrarna var för dåliga, och allt var så fruktansvärt buggigt.

Det ska bli rätt intressant att se hur detta utvecklar sig. Tencent Holdings är en stor koncern som äger lite allt möjligt, och deras spelsegment heter Tencent Games. Tencent Games i sin tur har gjort PUBG mobilversionen och har således en rätt nära relation till Bluehole Studio, men samtidigt äger Tencent Games 40% av Epic Games. Det blir lite av en konflikt här då Tecent Games doppat tårna i två bolag som konkurrerar med varandra. Att Bluehole sen stämmer Epic Games gillas säkerligen inte av Tencent Games eller Tencent Holdings. Ja, lite av en soppa verkar det bli.

Medlem

Tycker absolut de kan få lite cash, så länge de går med på att betala mer till skaparna av H1Z1 vilket PUBG är bra mycket mer likt än Fortnite är PUBG vilka i sin tur får betala till lite ARMA moddare osv.

Att påstå att Epic kopierat PUBG när de till skillnad från Player Unknown åtminstone gjort det lite till sitt eget när PUBG bara är att han tagit vad han skapade åt H1Z1 och kopierat det är skrattretande. Att påstå att Epic inte ska få skapa ett spel i en genre för att någon annan använder Unreal Engine i den genren är lika löjligt det.

De bör ha lika mycket rätt till pengar i det här fallet som Valve har rätt till pengar från Activision då de "kopierat" Counter-Strike när de skapade CoD's multiplayerläge som också är en militärshooter.

Medlem

Vad exakt är det de tycker inkräktar på varumärket PUBG? Jag har inte spelat något av spelen, men de känns inte speciellt lika. Man kan ju trots allt inte ha ensamrätt på grundläggande spelkoncept.

Själva ideen med battle royale gör ju att alla spelen blir väldigt lika, man släpps på en ö och ska slåss på ett krympande område tills bara en kvarstår, och vad jag vet så har inte fortnite använt några Pubg assets utan kör med helt egna designs. Spelen körs ju inte på samma sätt heller, fortnite kartan har varit mindre och man har inga fordon, spelet är mer "arcady" och man kan bygga saker.

Medlem

Kan tänka att Epic Games advokater studerar det finstilta i deras kontrakt om Unreal-motorn till PUBG. Har för mig att det skulle inte vara första gången EPIC stängt ner en hel studio över något sånt här.

Medlem
eld
Medlem
Skrivet av ClockWise:

Visst finns det likheter, men också enorma skillnader annars hade inte folk valt mellan PUBG eller Fortnite från första början. Sen att Bluehole har gjort ett underkänt jobb, enligt mig, när det kommer till vidareutveckling, optimering osv det bidrar säkerligen till att Fortnite blivit så populärt. Jag slutade spela PUBG för servrarna var för dåliga, och allt var så fruktansvärt buggigt.

Det ska bli rätt intressant att se hur detta utvecklar sig. Tencent Holdings är en stor koncern som äger lite allt möjligt, och deras spelsegment heter Tencent Games. Tencent Games i sin tur har gjort PUBG mobilversionen och har således en rätt nära relation till Bluehole Studio, men samtidigt äger Tencent Games 40% av Epic Games. Det blir lite av en konflikt här då Tecent Games doppat tårna i två bolag som konkurrerar med varandra. Att Bluehole sen stämmer Epic Games gillas säkerligen inte av Tencent Games eller Tencent Holdings. Ja, lite av en soppa verkar det bli.

Det är egentligen ingen diskussion, skulle bluehole vinna det här så skulle det ha effekter som hade lamslagit spelindustrin, ingen skulle längre kunna göra samma typ av spel som andra.

Medlem

Tror att det finns tillräckligt många likheter för att göra ett rättsfall av det hela. Sedan är det ju knappast så att någon av studiorna eller produkterna kommer att falla vid en eventuell förlust, är ju rika som troll hela bunten.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är egentligen ingen diskussion, skulle bluehole vinna det här så skulle det ha effekter som hade lamslagit spelindustrin, ingen skulle längre kunna göra samma typ av spel som andra.

Håller med, tycker det hela är löjligt. Risken är också att Bluehole skjuter sig själva i pungen också. Om PUBG inte får ordning på sitt egna spel kommer de tillslut bli omsprungna av inte bara Fortnite utan andra spel som dyker upp inom genren. Då har man även potentiellt bränt en bro med Tencent som garanterat inte tycker om denna stämningen. Sen är kanske den bron redan bränd med tanke på att man gått vidare till en stämning.

Medlem

Löjligt.
Konventrera er på att utveckla spelet vidare ist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Detta får mig bara att önska en sak egentligen, det är att jag ägde PUBG och kunde säga att jag slutar och spelar det för att jag inte vilja stödja TROLL. Men får vara glad över att jag aldrig gett dem några pengar istället.

Inte direkt så att PUBG inte stulit sin idé från någon annan till att börja med det är ju inte direkt ett unikt spel till att börja med. Det är ju ej heller, det ända som man kan möjligen säga är unikt är att de just har sålt så mycket. Så de bör vara glad och fortsätta med vad de sysslar med och sedan utveckla sin produkt. Vilket alla andra väl fungerande och normal intelligenta utvecklar gör.

Avstängd

Som jag förstår det hela så kan du INTE ta patent på en hel spelgenre, däremot din egen tolkning av den.

Frågan blir då hur mycket Fortnite anses vara en unik tolkning av spelgenren Battle Royale och hur mycket den anses vara plagiat av PUBG.

Å andra sidan skulle man kunna fråga motsatta frågan: hur mycket är PUBG en egen unik tolkning av BR eller plagiat av Fortnite?

Blir spännande att se hur rättsväsendet definierar Battle Royale som spelgenre för att sedan titta på vad som då anses vara unik tolkning och vad som anses vara "stulet" av någon annans egen tolkning av BR.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

"and [Bluehole is] this indie developer that has been the most successful one using the Unreal Engine this year"

Om jag inte minns fel så drar väl Fortnite in mer pengar än PUBG?

Fortnite är väl knappast ett indie-spel

Gen
Medlem

De vill ha en del av de 2,6 miljarderna per månad FZ snackade om häromdagen

Medlem

Detta är ren girighet, dem ser att Fortnite nu är störst och många PUBG fans går över dit så dem gör något drastiskt för att försöka sänka Fortnite så dem kan ta tillbaka deras tidigare position på toppen men detta tror jag bara kommer blåsa upp i deras ansikte och potentiellt få fler folk att lämna.

Nä om jag var Bluehole så skulle jag inte stämma någon utan i stället sänka priset kraftigt eller göra det F2P för att få bättre konkurrens till att börja med.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Kan tänka att Epic Games advokater studerar det finstilta i deras kontrakt om Unreal-motorn till PUBG. Har för mig att det skulle inte vara första gången EPIC stängt ner en hel studio över något sånt här.

Måste säga att det hade varit lite roligt om Epic bara hade dragit ur pluggen för PUBG.

Medlem

Borde inte isf Sony kunna stämma PUBG för likhet med H1Z1?

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Visst finns det likheter, men också enorma skillnader annars hade inte folk valt mellan PUBG eller Fortnite från första början. Sen att Bluehole har gjort ett underkänt jobb, enligt mig, när det kommer till vidareutveckling, optimering osv det bidrar säkerligen till att Fortnite blivit så populärt. Jag slutade spela PUBG för servrarna var för dåliga, och allt var så fruktansvärt buggigt.

Håller verkligen med. Man spelade alltid mot spelet självt och inte med det. Tiden det tog för dom att bättra på småsaker medans dom drog in asmycket pengar kändes girigt och/eller orutinerat.

Inaktiv

Haha, detta är ju höjden av butthurt.

Extra komiskt blir det när Bluehole själva stal koden för Lineage 3 från NCSoft som de sedan släppte som Tera.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2012-04-17-tera-develo...

phi
Medlem

Och där avinstallerade jag PUBG.

Medlem

Jag respekterar folk som använder inspiration till något nytt, Fortnite har delvis gjort det med tiden, men det finns saker i Fortnite som är rent av copy/paste med ingen kreativitet.

Att bli återupplivad är en grej i båda spelen, och där har Fortnite nästan exakta tekniska saker som PUBG har, som t.ex. att den som är skadad håller sig på magen med ena armen, och att den som återupplivar tar ena handen på den skadade, och tiden som visas innan den skadade är uppe är en exakt cirkel som PUBG. Jag menar kom igen? Kunde man inte ha kommit på något eget?

Och sen att det är just cirklar som slutzon, och att zonen också är blå i Fortnite som PUBG. Kunde dom inte komma på nåt eget? H1z1 hade ju gas.

Medlem

Och när ska Blue Hole bli stämda av alla möjliga spelföretag?

https://www.digitaltrends.com/gaming/history-of-battle-royale...

Medlem

Så vitt jag vet har ingen någon detaljerad information om själva stämningen förutom att det är för copyright infringement.

Då Bluehole tidigare sagt att de inte har något problem med andra Battle Royale-spel så verkar det troligare att det är något annat, kanske från när Bluehole anlitade Epic för att jobba på pubg

123
Skriv svar