Spela roll? Assassin's Creed Odyssey ryktas få dialogval

Robot
Spela roll? Assassin's Creed Odyssey ryktas få dialogval

Origins flirtade redan friskt med rollspelsgenren.

#assassins-creed, #assassins-creed-odyssey, #ubisoft


Medlem

Nice! Jag saknade detta i Origins, speciellt när man just spelat ett spel som Horizon.

Medlem

"Origins flirtade redan friskt med rollspelsgenren." Alltså, att levla räcker inte för att det ska vara ett rollspel. Jag såg inte tillstymmelsen av en flirt, det var ett renodlat actionspel med lite cutscenes då och då.


signatur

I drank what?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Mirage:

"Origins flirtade redan friskt med rollspelsgenren." Alltså, att levla räcker inte för att det ska vara ett rollspel. Jag såg inte tillstymmelsen av en flirt, det var ett renodlat actionspel med lite cutscenes då och då.

Förstår vad du menar, men rollspelsgenren har ju utvecklats till att vara synonym med spelarnivå, attributpoäng, träd med förmågor, dialogval, huvud-och sidouppdrag, öppna spelvärldar och liknande. AC Origins innehåller alla dessa komponenter (förutom dialogval då). Jag tycker att det flirtade med genren, men hade nog fortfarande kallat det ett actionspel.

Svårt att dra en skarp gräns mellan actionspel, actionrollspel och renodlade rollspel idag. The Witcher 3, till exempel, har betydligt mer gemensamt med senaste Assassin's Creed än Planescape: Torment och Baldurs Gate i mina ögon, men de flesta skulle nog säga att det är ett rollspel.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag gillade Origins jättemycket. Det kunde ha haft lite bättre gear progression för det kändes som att man fann samma delar om och om igen fast högre level. Så detta kanske också blir bra.

Men

Det kändes inte som ett Assassin's Creed. Den där smygande/assassin känslan fanns bara inte där. Den andan gjorde att Origins kändes mest som ett bra spel fast inte ett Assassin's Creed. Även om det egentligen inte var ett assassin's creed då man grundar ordern i spelet så var det lite synd. Förhoppningsvis kanske det blir bättre i nya titeln.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Ambassadör
Xbox

Hm, en spelserie som går i *rätt* riktning? Det kan inte stämma...


signatur

Jump in.

Medlem

Jag började uppskatta Assassin's Creed först iom Origins, så om det här stämmer får det två tummar upp.

Medlem

Det här borde ju innebära att de skippar nutidsdelarna av storyn helt och hållet, alltså ingen Animus. Det låter ju konstigt om man hade den friheten att ändra på historien i ett genetiskt minne.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det här borde ju innebära att de skippar nutidsdelarna av storyn helt och hållet, alltså ingen Animus. Det låter ju konstigt om man hade den friheten att ändra på historien i ett genetiskt minne.

Jag lessnade på Assassins Creed ett par timmar in i tvåan så har inte hängt med ordentligt, men vad jag förstår har nutids-delarna gradvis fösts bort mer och mer och ska knappt ha någon del i de senaste typ 3 spelen.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag lessnade på Assassins Creed ett par timmar in i tvåan så har inte hängt med ordentligt, men vad jag förstår har nutids-delarna gradvis fösts bort mer och mer och ska knappt ha någon del i de senaste typ 3 spelen.

Jag spelade ettan och tvåan när de kom. Minns inte exakt hur stor plats nutidsstoryn tog i de spelen. I Origins kunde de klippt bort den utan att det påverkat alls. Skippar de det helt och fokuserar på ett bra spel i antikens Grekland så blir jag nöjd.

Medlem

@Mortaigne: Spelserien går ju snarare i fel riktning. Idén med Assassin's Creed var ju aldrig att bli ett dåligt rollspel.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det här borde ju innebära att de skippar nutidsdelarna av storyn helt och hållet, alltså ingen Animus. Det låter ju konstigt om man hade den friheten att ändra på historien i ett genetiskt minne.

Origins hade väldigt lite av de delarna.. vilket jag anser var bra. "Nutiden" som fanns tidigare i serien kändes bara som utfyllnad. Det saknade djup och förutom.. ohh nej... Illuminati host jag menar Tempelherrarna är efter oss... spring i tre minuter..

Skrivet av Sillgam:

@Mortaigne: Spelserien går ju snarare i fel riktning. Idén med Assassin's Creed var ju aldrig att bli ett dåligt rollspel.

Idén med Assassin's Creed har inte försvunnit från spelet. Det finns fortfarande där.

Medlem

@Anton Q:

Brukar tycka att just den delen av spelet är makalöst trista avbrott i spelen, men i Origins var det inte allt för illa faktiskt. Skulle gärna ha röjt runt och sett lite mer action från tjejen som "dyker" ner i Bayeks minnen, där man för en liten stund faktiskt får leka lite lönnmördare även i den delen av spelen. Vilket man kanske har kunnat göra tidigare, men det är inget jag har något minne av från de spel i serien jag tidigare har spelat.

Annars tycker jag att AC serien gärna får fortsätta att låna från rollspelen, det skulle bara göra serien bättre i mitt tycke. Visst bör man inte göra det till ett rent A-rpg, men bättre gear progression och mer interaktion från spelarens sida i själva storyn, skulle absolut inte skada.

1
Skriv svar