Panik utbröt i skola när elever pratade Call of Duty: Black Ops 4

Robot
Panik utbröt i skola när elever pratade Call of Duty: Black Ops 4
Medlem

Vad hände med "land of the free home of the brave..."? Fan kan man inte ens yttra ordet "gun" är man fånge i sitt egna samhälle. "Can you pass me the paintgun?"..."Aaaaahh gun!!"..🙄

Medlem

@Pholiage: Kan tänka mig att folk är nervösa för vapen efter alla skolmassakrar


signatur

Game long and prosper

Medlem

Men alltså, är det inte så att dom pratar om att minska våld i spelen och i samma veva vill att alla på skolan skall ha vapen för att skydda sig mot skolskjutningar? Jag får det inte att gå ihop. Är vapen i spel inte Ok, men att dom har riktiga vapen i skolan är alltså Ok? En riktig pistol borde trigga någon mer än en virtuell replika.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Så som jag ser det så är det ju inte spel som är problemet i detta fallet men vad som sker i landet. Det är sjukt att ser ut som det gör...

Kan fan inte vara behagligt att leva på det viset.

Får mig att tänka tillbaka på när jag och en kompis pratade om CS-vapen helt öppet på stan xD

Medlem

tänkte skriva ”typiskt USA” men sen kom jag att tänka på panikutbrottet här i fz-trådarna när vi snackade BFV förra veckan

Medlem
Skrivet av Govein:

tänkte skriva ”typiskt USA” men sen kom jag att tänka på panikutbrottet här i fz-trådarna när vi snackade BFV förra veckan

Jo, för det var ju verkligen samma sak. Ge dig.

Releasehästryttare

Undrar om det fortfarande är en majoritet av amrekanerna som tycker att vapen lagarna skall vara som de är nu eller om de behöver bli striktare, för om man fattar det hela rätt så är det ju NRA som håller i tyglarna med mutor till politiker för att inte få några ändringar som kan påverka vapen försäljningen.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Vad hände med "land of the free home of the brave..."? Fan kan man inte ens yttra ordet "gun" är man fånge i sitt egna samhälle. "Can you pass me the paintgun?"..."Aaaaahh gun!!"..🙄

Kan ju vara bra att läsa vad som faktiskt hände:

"The student in question was discussing the weapons of Black Ops 4 aka the latest Call of Duty game. A bunch of students overheard the conversation and started spreading misinformation, triggering a panic."

" In the discussion, the student mentioned the type of weapons used in the game. The student never made any threats and all comments were in reference to the video game.

Så nej, panik utbröt inte för att någon nämnde "vapen". Hade diskussionen handlat om "No Russian"-uppdraget och oro började spridas bland förbipasserande så visst, då kan man skylla på samtalsämnet. Här handlar det om någon eller några som totalt ignorerat vad som faktiskt sades i samtalet.

Medlem
Skrivet av Devan:

Undrar om det fortfarande är en majoritet av amrekanerna som tycker att vapen lagarna skall vara som de är nu eller om de behöver bli striktare, för om man fattar det hela rätt så är det ju NRA som håller i tyglarna med mutor till politiker för att inte få några ändringar som kan påverka vapen försäljningen.

Vapenlagarna i USA är bra som de är. Det andra tillägget i deras konstitution är utformat så att organisationer som NRA inte behövs för att bevara rätten till vapen, tillägget finns för att skydda folket från en statsmakts eventuella försök att ta deras rätt till försvar.

Medlem

Tycker synd om det landet. En vapen-kultur som sitter långt inne. USA kommer nog alltid förbli vilda västern.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

usa x)

Att köpa en hagelbössa på walmart EFTER skolan är OK, men diskutera inte fantasi och spel under skoltiden! duh!

Skrivet av kebbe:

Vapenlagarna i USA är bra som de är. Det andra tillägget i deras konstitution är utformat så att organisationer som NRA inte behövs för att bevara rätten till vapen, tillägget finns för att skydda folket från en statsmakts eventuella försök att ta deras rätt till försvar.

Tillägget kom ju till för att man inte ville förlita sig allt för mycket på en stående professionell arme utan att landets försvar ska bestå av frivillighetgsgrupper ala partisaner/militia.

Men idag så har vi inte samma situation då usa's militär är den absolut starkaste i hela världen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vapenlagarna i USA är bra som de är. Det andra tillägget i deras konstitution är utformat så att organisationer som NRA inte behövs för att bevara rätten till vapen, tillägget finns för att skydda folket från en statsmakts eventuella försök att ta deras rätt till försvar.

Ett extremt utdaterat tillägg som inte är anpassat efter modern tid och kostar människor livet dagligen, allt för att folk av åsikt X ska få känna sig macho, väldigt själviskt. Istället spär det på otryggheten enormt med det flöde av vapen som finns.

Att man sedan envisas med att tro att USAs regering på fullaste allvar skulle gå berserk mot sitt eget folk år 2018 vilket många vapenförespråkare i USA gör.. så är det ju lika patetiskt som att jag skulle vilja ha vapen så jag kan försvara mig mot försvarsmakten i ett modernt demokratiskt I-land, dafuq. En främmande statsmakt är en annan sak men det ser inte ut idag som det gjorde då, det skapar mer problem än att det löser när man beväpnar befolkningen, det förstår en 10åring. Tills USA tar sitt förnuft till fånga kommer det fortsätta att kosta framförallt unga oskyldiga människor livet varje vecka.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Att man sedan envisas med att tro att USAs regering på fullaste allvar skulle gå berserk mot sitt eget folk år 2018 vilket många vapenförespråkare i USA gör..

Skulle säga att oron är befogad när många politiker går till val på att luckra upp folkets grundläggande rättigheter, så som rätten att äga och bära vapen och yttrandefrihet. Argumentet "Det klart det inte skulle hända" är dessutom så infantilt att man bara kan skratta.

Medlem

@kebbe:

Du vinner ju inget på det, bara förlorar trygghet.

Tror du på fullaste allvar att politiker som vill avskaffa den rätten gör det för att staten sedan lättare ska kunna utnyttja befolkningen i någon långsökt konspirationsteori.. seriöst du kan väl öppna ögon och istället se alla dem verkliga problem som det skulle hjälpa till att lösa istället för massa tramsiga WHATIFs som hade varit applicerbara på diktaturer eller u-länder.

Vi borde kanske alla sitta på varsin hagelbrakare för whatIf min granne får psykbryt.. men nu gör de ju inte min trappuppgång det minsta tryggare om vi båda sitter på vapen och bygger ett samhälle med paranoid befolkning. Simpel logik.

Skrivet av kebbe:

Skulle säga att oron är befogad när många politiker går till val på att luckra upp folkets grundläggande rättigheter, så som rätten att äga och bära vapen och yttrandefrihet. Argumentet "Det klart det inte skulle hända" är dessutom så infantilt att man bara kan skratta.

Och hur skulle det hjälpa när befolkningen har civila halvautomatiska gevär när regeringen har tillgång till automatvapen/stridsvagnar/stridsflygplan och allt annat.

Hur som helst, skulle befolkningen gå emot regeringen så skulle man behöva ha armen bakom sig, vare sig man har vapen eller inte.

Medlem

Tror dessvärre inte att det handlar om att dra in några vapen i USA. Det har hela tiden handlat om att en person måste bevisa att dom är mogna nog att köpa vapen mentalt. Självklart kan man köpa olagliga vapen och självklart kan man vara frisk och ha en skruvad(tillfällig) period/livs uppfattning. Och endå dräpa andra. Men det ser illa ut om man säljer vapen lagligt till en uppenbart skadad person som sen går och dödar djur folk/vänner och x flickvänner. Men man kan inte göra vad som. Ger man vapen till lärarna tex. Så kan jag gissa att några lärare kommer att skjuta elever. Några vapen kommer att bli tjuvade av elever. Och några lärare kommer att hota elever med vapnet. Och några lärare kommer att bli övermanade av elever och skjutna med sitt eget vapen. I mycket högre grad en att det kommer att hjälpa någon.

Medlem

Sånt händer väl bland kids och ängsliga ibland. Men visst en överreaktion, men ganska långt ifrån överreaktionen i medier, då detta tydligen rapporteras i medier på andra sidan jordklotet.

Har några personer på en skola i en världsdel jag aldrig ens varit i närheten av varit lite ängsliga en eftermiddag? Tack för dom att jag fick nyheten färsk, man vill inte komma sent på detta!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Här är kärnan till min irritation: Har ni inget att skriva om? Skriv en artikelserie om ett försök att klara nått av Civilizationspelens kampanjer med, typ, Jämtlands Republik. Ja en fiktionell variant alltså där men får hålla tillgångar och mannar under det cap dom hade.

Fan, skulle bli många lustiga och överarbetade manövrar som likförbannat antagligen går helt åt helvete typ direkt.

Fan, skulle kunna bli en klassiker?

Anyways, min poäng var hitta på nått skoj att skriva/läsa om ist för att skriva om något som endast skrivs om för att det skrivs om det.

Hörsh. Bättre va dä förr......


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@kebbe: Kass på engelska? De var ju precis det jag drog som exempel. Att folk misstolkar allt numera i USA som rör vapen. Samhället blir bara mer o mer nervöst för varje skottlossning som händer. Det kan ju leda till att folk svarar dörren med haglan i näven. Är det ett samhälle du anser vara tryggt? Bara för nån tomte för 200år sen tyckte de va nödvändigt. Finns ju massa lagar som är avskaffade för de inte håller i modern tid. Rätten att bära vapen är ännu ett. Sen kan de ju va att USA är bara är förlorat. Kanada ligger i grannland och har knappt några mord involverande vapen/år. I USA skjuts folk till döds varje dag i snitt. Och det är inte bara brottsrelaterade händelser.

Medlem

Jag har inte läst exakt vad eleverna pratade om, så jag är lite reserverad om att de bara "pratade om vapen till CoD". Skulle det mot all förmodan vara så så är det ju väldigt knepigt (och säger en hel del) då det är lagligt med innehav i del landet. Här i Sverige hade det kanske varit mer förståeligt ifall man hör någon säga att det fått tag på ett vapen överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av unavailable:

Jo, för det var ju verkligen samma sak. Ge dig.

Jösses. Du verkar vara kul på fester.

Medlem

Skolskjutningar beror på mer än bara tillgängligheten på vapen i USA. Skolor som går på knäna finansiellt, mobbingkulturen, psykvård, drogerna, media som glorifierar. Dessa saker är svåra att ändra på och kostar pengar. Dock kostar det inget finansiellt och politiskt, för en politiker att anklaga kultur som tv-spel, musik, artister, tv, trender, kläder mm för detta.

Medlem

Just saying. Det är inte speciellt ovanligt alls att stater avväpnade befolkningen innan diktatur infördes. Har hänt flera gånger.

Det främsta problemet i USA är inte att det finns mycket vapen där, utan snarare att det är väldigt trasigt samhälle med enorma socioekonomiska problem. Finns länder som har massvis med vapen bland befolkningen men som inte alls har dessa problem USA har.

Medlem

Är inte så konstigt. Är en masskjutning en gång om dan så det är klart att folk är rädda, vissa skolor har både väktare och metalldetektorer. Får förmodligen en massa information om att vara uppmärksam så när någon kommer med ett rykte så är det inte så konstigt att det eskalerar i ett sånt samhälle.

KoP
Medlem

Only in paranoid America..

Medlem

@Allexz: Det borde ju inte hända längre när Walmart börjat med att sluta sälja vapen och ammunition till ungdomar under 21 år gammla
https://www.npr.org/2018/02/28/589735651/walmart-announces-it...

12
Skriv svar