Snes/Nes Classics Vs. HDMI switch

Medlem
Snes/Nes Classics Vs. HDMI switch

Snes/Nes Classics Vs. HDMI switch

I nuläget äger jag enbart en SNES men tanken är den att göra sällskap med den andra konsolen under månaden om Gud och Nintendo vill.

Problemet är att jag har bara fyra hdmi uttag på min tv, köpte därför in en switch för att lösa detta: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Tanken är att köra båda konsolerna via denna switch, pluggade in snes konsolen iaf men det skit sig. Blir svart och ingen signal efter ett tag, konsolen är på men allt svartnar. Då har jag enbart en konsol inkopplad. Läst på och detta skall vara vanligt med Snes mini.

Ni som kör denna combo idag, vilken switch har ni? Eller går det inte? Antiklimax när man uppdaterat all 8bitdo firmware skall testa konsolen för första gången och allt bara skiter sig.

Tack

Medlem

Du behöver en aktiv switch/splitter.

Medlem

Tack för svar, behöver enbart två utgångar så har du ngt tips på vilken man bör köra med?

Medlem

Vet ej vilka som är bra, men denna borde göra jobbet:
https://www.inet.se/produkt/8906487/hdmi-switch-4-ingangar-ti...

Medlem

Svarar nu igen, gav ett litet snabbt svar på jobbet då jag inte hann tänka eller skriva så mycket.
Det enda du egentligen behöver tänka på är att den tar en nätadapter, dvs extern strömkälla. Den billigaste du kan hitta borde funka, och den jag länkade till va en billig jag hittade. Tyvärr levereras den icke med en nätadapter men du kanske har en universell hemma, annars kan man köpa en billig på biltema, vilken jag rekommenderar.

Men vill du koppla in mer avancerade produkter så är det intressanta du behöver kolla upp vilken version av hdmi den stödjer. Dvs vill du kunna använda 4k så fungerar inte den jag länkade till då den bara stödjer upp till HDMI 1.3b. Men om du vill framtidssäkra och kunna använda den i framtiden så får du lägga en slant extra.

Sen är ju frågan varför fungerar det inte med en passiv splitter då? Även om HDMI i teorin ska kunna leverera till en splitter så är det många prylar som inte stödjer det överhuvudtaget. Att hitta information om det funkar eller inte är som att hitta en nål i en höstack. Bättre att spela på lotto. Mitt råd är att alltid avstå från en passiv HDMI-splitter då förmodligen inte fungerar utan, och om det nu skulle fungera, så finns det stor risk att det inte fungerar om du köper någonting nytt du vill koppla genom den.

Jag såg att du länkade från kjell och hittade följande produkter om det kan hjälpa:
Kjell - HDMI 1.4 - 3 portar - 349:90 kronor - Ej nätadapter?
Kjell - HDMI 2.0 - 2 portar - 499:90 kronor - Levereras med nätadapter!
Kjell - HDMI 1.3b - 5 portar - 499:90 kronor - Levereras med nätadapter!

Tyvärr brukar det inte medfölja nätadapter då dom hoppas det funkar utan (men det funkar inte utan) Går du till butik så kan du ju alltid fråga dom där. Annars måste man slå på ungefär 100 kronor till om du inte har någon universell hemma som ligger och skräpar. Ska du köpa någon annanstans så dubbelkolla om det ingår.

Nu blev mitt svar lite långt, men hoppas du lärt dig något här, och fått inspiration. Har du fler frågor så bara fråga på. Nu ska jag sova så god natt.

1
Skriv svar