10 år gammal bugg i Steam lät hackare ta kontroll över din dator

Robot
10 år gammal bugg i Steam lät hackare ta kontroll över din dator

Är förhoppningsvis fixad nu.

#steam, #valve


Moderator | Testpilot

Blev faktiskt utsatt för det där(eller något liknande). Hade igång datorn under natten och lyckades sätta mig vid den innan människan lyckades byta lösenord och annat. Mycket skrämmmande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Blev faktiskt utsatt för det där(eller något liknande). Hade igång datorn under natten och lyckades sätta mig vid den innan människan lyckades byta lösenord och annat. Mycket skrämmmande.

Fan vad drygt. Är också nojig att sådant skulle inträffa så att jag inte kan lira på några dagar/veckor om en hackare skulle ta över mitt Steam konto. Använder Steam Guard på mobilen som 2 vägs certifiering. Har sett att vissa hackats ändå men det lär ju försvåra något mer iaf.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Citat:

....svaghet orsakad av korrupta filer i ditt spelbibliotek

Tror att det är fel. Det han skriver om är hur man genom svagheten kunde orsaka "heap corruption" i steam client library (en del av klienten - eller steamklientens kod?) som kunde utnyttjas för att exekvera kod remote. Heap corruption är vad jag vet något som sker i minnet och inte i några filer och i synnerhet inte i Windows 10 där detta demonstreras.

1
Skriv svar