Sverige har eldnings- och bevattningsförbud

Medlem
Sverige har eldnings- och bevattningsförbud

I flera kommuner är det nu både eldningsförbud och bevattningsförbud. Man får alltså inte fylla upp en badpool med vatten, eller gå bevattna gräsmattan med trädgårdsslang. Även engångsgrillar är något man också se upp med. Det kan bli böter eller värre.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Få har nog miste om att det pågår torka i Sverige. Det får givetvis konsekvenser. I flera kommuner är det nu både eldningsförbud och bevattningsförbud. Man får alltså inte fylla upp en badpool med vatten, eller gå bevattna gräsmattan med trädgårdsslang. Även engångsgrillar är något man också se upp med. Det kan bli böter eller värre.

https://imgix.kitcdn.se/https%3A%2F%2Fwp.kit.se%2Fapp%2Fuploa...

Grundbattennivåerna är låga i hela landet förrutom i Lappland som har högre än vanligt så här års. Det kan bli rekordlåga grundvatten nivåer i år. Allra värst är det på öar som Öland och Gotland. Redan nu åker det tankbilar med dricksvatten över Ölandsbron! Det kan bli mycket dyrare än befarat att turista där nu i sommar.

https://kit.se/2016/06/08/50070/sverige-har-vattenbrist-och-d...

Nej, det har det inte. Om ett land från en dag till en annan inte kan ta vara på 10 månaders nederbörd ska det ha vattenbrist. Vilket det inte har. Dom ljuger igen! För vilket skäll det nu må vara, den här gången.

Medlem
Skrivet av lackis:

Nej, det har det inte. Om ett land från en dag till en annan inte kan ta vara på 10 månaders nederbörd ska det ha vattenbrist. Vilket det inte har. Dom ljuger igen! För vilket skäll det nu må vara, den här gången.

Edit:

Du har rätt. Det är inte grundvattenbrist, utan det är våra vattenverk som saknar kapaciteten att leverera på grund av torkan april-maj. Jag hittade en två år gammal länk förut.

Denna artikel skrevs dock i förrigår:

Flera kommuner inför bevattningsförbud
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Flera kommuner inför bevattningsförbud

Publicerat fredag 1 juni kl 17.27
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Det spelar ingen roll. SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) är SVT, som är det svenska modulerandet. Ett land med en normal nederbörd lider inte akut brist på vatten bara helt apropå efter år 20XX. Vår tid har ett ok att stävja, vad det är? Vem vet hur detta tar form eller kommer sig ur, vattenbrist och krig är chimärer för att dölja något annat. Nederbörden har varit riklig i år. I hela riket.

Edit: ok att stävja Tja? Tygla en sitution som ballat ur, förhindra att kaos utbryter låter bättre. vad det är Mja! Urballning. hur detta tar form Hiah! Kaos.

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Edit:

Du har rätt. Det är inte grundvattenbrist, utan det är våra vattenverk som saknar kapaciteten att leverera på grund av torkan april-maj. Jag hittade en två år gammal länk förut.

Denna artikel skrevs dock i förrigår:

Flera kommuner inför bevattningsförbud
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Coolt! No harm done. Ha det gott!

Avstängd

@lackis: Den energi som går åt att värma vattnet och de kemikalier som används för att rena vattnet påverkar miljön. Därför har man i vissa kommuner installerat kranar som minskar vattenflödet. Men då sa man något i still med att det var brist på rent vatten som att rent vatten tar slut, och som att afrikaner får mer vatten om vi i Sverige använder mindre. Det har också göra med att man spar pengar, vilket man också glömde att nämna. Det här med bevattningsförbud är ett till sätt att tala om för oss ta det är vattenbrist i världen. Det förstärker argumentet så att säga. Spara pengar och miljö är orsaken.

Mina fem cent om de nu är värda något.

Medlem
Skrivet av lackis:

Det spelar ingen roll. SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) är SVT, som är det svenska modulerandet. Ett land med en normal nederbörd lider inte akut brist på vatten bara helt apropå efter år 2015. Vår tid har ett ok att stävja, vad det är? Vem vet hur detta tar form eller kommer sig ur, vattenbrist och krig är chimärer för att dölja något annat. Nederbörden har varit riklig i år. I hela riket.

Kör du google translate eller ?
Förstår inte ett jota av vad du skriver. Dåligt sammanhängande meningar och syftesfel överallt !
Kanske är utbildningssystemet som fallit samman ?

Medlem
Skrivet av lackis:

vattenbrist och krig är chimärer för att dölja något annat

Jag springer ut i köket och tillverkar en foliehatt för det här låter farligt!

Medlem

FN är FNL och CIA är CFL. Det är ju nästan samma bokstäver. Båda (eller alla fyra?) är organisationer som jobbar för att dölja att vi aldrig kan få en ansträngd situation vad gäller färskvatten här i Sverige. Bönderna i min kommun som förlorat skördar vissa år och säger att det beror på att det inte finns vatten är också inblandande i att dölja sanningen. Dom visar utåt att dom fått det tufft ekonomiskt efter ett sånt år, och vissa lägger ner verksamheten för att göra annat. Men dom får självklart betalt i smyg av FNL och CFL för att hålla lögnen vid liv.

Avstängd
Skrivet av schmuttah:

Kör du google translate eller ?
Förstår inte ett jota av vad du skriver. Dåligt sammanhängande meningar och syftesfel överallt !
Kanske är utbildningssystemet som fallit samman ?

Ja!, det gör jag. Nähä! Jaha! Ja!, det är också trasigt.

Edit: Nej, det gjorde jag inte.

Avstängd
Skrivet av xtrem11:

@lackis: Den energi som går åt att värma vattnet och de kemikalier som används för att rena vattnet påverkar miljön. Därför har man i vissa kommuner installerat kranar som minskar vattenflödet. Men då sa man något i still med att det var brist på rent vatten som att rent vatten tar slut, och som att afrikaner får mer vatten om vi i Sverige använder mindre. Det har också göra med att man spar pengar, vilket man också glömde att nämna. Det här med bevattningsförbud är ett till sätt att tala om för oss ta det är vattenbrist i världen. Det förstärker argumentet så att säga. Spara pengar och miljö är orsaken.

Mina fem cent om de nu är värda något.

Det är dom helt klart, intressant läsning. Sjuttio års infrastruktur kollapsar inte efter en sommarvecka år 2018. Efter tio månaders hällregn lids det vattenbrist efter 5 dagars normal sommarvärme? Nej, man ljuger alltså. Varför? Vem vet. Bedrägeri? Spelreglerna är inte förändrade, inget nytt som nyss börjat gälla på 2020-talet. Inget krig för dörren, däremot en fullt pågående kris, intert i landet, ja! Men detta är inte Ryssens fel. Inget försvar sedan 1980-tal, en pamflett om att kriget kommer 3 månader före valet? Verkligen. Jag känner mig nöjd med detta. Ja! SVT och övriga myndigheter i detta land ljuger för er, som hästar travar. Krig och vattenbrist är bara två små exempel på detta.

Medlem
Skrivet av lackis:

Det är dom helt klart, intressant läsning. Sjuttio års infrastruktur kollapsar inte efter en sommarvecka år 2018. Efter tio månaders hällregn lids det vattenbrist efter 5 dagars normal sommarvärme? Nej, man ljuger alltså. Varför? Vem vet. Bedrägeri? Spelreglerna är inte förändrade, inget nytt som nyss börjat gälla på 2020-talet. Inget krig för dörren, däremot en fullt pågående kris, intert i landet, ja! Men detta är inte Ryssens fel. Inget försvar sedan 1980-tal, en pamflett om att kriget kommer 3 månader före valet? Verkligen. Jag känner mig nöjd med detta. Ja! SVT och övriga myndigheter i detta land ljuger för er, som hästar travar. Krig och vattenbrist är bara två små exempel på detta.

Kolla upp medeltemperaturerna se senaste årtiondena så har du funnit dina ändrade spelregler.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av lackis:

Nej, man ljuger alltså. Varför? Vem vet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

@lackis: Kan ju vara så att folk bryr sig inte om att spara pengar och miljön genom att använda mindre vatten. Det är nog effektivare att säga att det är brist på vatten.

Medlem

Döda glöden på cigaretten innan du kastar den på marken så är jag nöjd. Hej.

Medlem
Skrivet av lackis:

Nej, det har det inte. Om ett land från en dag till en annan inte kan ta vara på 10 månaders nederbörd ska det ha vattenbrist. Vilket det inte har. Dom ljuger igen! För vilket skäll det nu må vara, den här gången.

Vad jag läst så är det inte brist på vatten men snarare reningsverken som inte orkar med att rena och distribuera det i den takt det konsumeras. Jag tycker dock inte det är något staten bör lägga pengar på, en sådan här värmebölja kommer väl bara en gång vart 100 år i detta landet ändå.

Medlem
Skrivet av timtuffluff:

Döda glöden på cigaretten innan du kastar den på marken så är jag nöjd. Hej.

Eller så kan ju folk tänka på miljön och slänga sina äckliga fimpar i uppsatta "fimp-/askkoppar".

Medlem

Under vintern brukar "jag" använda och få ett samtal när vi pumpar 90-100 liter i sekunden en längre stund och ombeds gå ner i såväl momentan som total förbrukning med motiveringen att det tar 6 månader för vattnet att passera dit det nu ska genom backen och vi helt enkel tömmer reservoir över prognos och som inte har en lika kanonsnabb påfyllning som man kan tro.

Medlem
Skrivet av sCaz:

Under vintern brukar "jag" använda och få ett samtal när vi pumpar 90-100 liter i sekunden en längre stund och ombeds gå ner i såväl momentan som total förbrukning med motiveringen att det tar 6 månader för vattnet att passera dit det nu ska genom backen och vi helt enkel tömmer reservoir över prognos och som inte har en lika kanonsnabb påfyllning som man kan tro.

Hur fasen lyckas du med 90-100liter i sek?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hur fasen lyckas du med 90-100liter i sek?

12 brandslangar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@Red_warning: Jag tror det kan va värt att kolla befolkningsmängden också i Sverige som ökat på samma sätt som värmen kan jag tänka mig. Går åt mer vatten samtidigt som det dunstar mer vatten? Nederbörden också hur är det med den och avrinnings- och uppsamlingsområdena, hamnar nederbörden på fel ställen, har det ändrats?

Medlem

Alltid roligt när vår medborgarfientliga clownstat och dess kommuner låtsas som att de har någon effektiv auktoritet kvar. Omdirigera de 90% av polisstyrkan som jagar moppepojkar och fartsyndare till att hitta folk som grillar eller vattnar gräset. Lycka till.

Medlem
Skrivet av lackis:

Nej, det har det inte. Om ett land från en dag till en annan inte kan ta vara på 10 månaders nederbörd ska det ha vattenbrist. Vilket det inte har. Dom ljuger igen! För vilket skäll det nu må vara, den här gången.

Inte brist på vatten som är problemet, utan överbelastade vattensystem.

Avstängd

Ups? Udda? Det här borde väl fastna då. "Ett tomt stycke med en emoij i solglasögon." Försvinn inte nu!

Vi ses i nästa tråd folk.

Avstängd
Skrivet av Red_warning:

Kolla upp medeltemperaturerna se senaste årtiondena så har du funnit dina ändrade spelregler.

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.103002.1521618170!/image/te...

Kunde inte låta bli. Ja!, blöta områden har blivit blötare, torra blir torrare. Vattenmängden på jorden är konstant, troligt att den omfördelas ännu mer nu.

Vi blir våtare enligt din mall här.

Grundvattnet är vid god nivå. Roa dig även med att ge sovrumsfönstert en titt för att få en idé om ytvattennivån i ditt område. Vilken färg har floran utanför ditt sovrum? Mörkgrön?

Fnöske och torv torkar däremot upp på en kvart vid 15 grader Celsius.

Nu! Så ses vi i nästa tråd. Vi syns!

Medlem

Utlänningar som kommer hit och tar allt vatten. Jammie Ålkersson 2067!

Medlem
Skrivet av nils45:

Utlänningar som kommer hit och tar allt vatten. Jammie Ålkersson 2067!

Sure, fast när det gäller vattenanvändningen är jag rätt säker på att de är rika svenssons med gigantiska tomter som är de största bovarna

Releasehästryttare
Skrivet av Cenorida:

Sure, fast när det gäller vattenanvändningen är jag rätt säker på att de är rika svenssons med gigantiska tomter som är de största bovarna

Medlem

Fattar att det första var ett skämt också

Avstängd

Asch! Höftar väl in detta med på vägen ut. 100000 (hundratusen) sjöar i Svergie. Flest i Europa. 100 (hundra) individer per sjö. Så kallt att istäcket skulle ligga om det inte vore för golfströmens omväg. Omgivet av grannar med liknade vilkor. Finland som gärna gör gällande att dom har fler, lol!, plz!
Och Norge som även har TUSENTAL KILOMETERDJUPA, MILSLÅNGA SÖTVATTENFJORDAR.

Tio miljoner delat med hundratusen blir hundra.

Ha en glad nationaldag.

12
Skriv svar