Nvidia: Nästa generation Geforce-grafikkort "långt borta"

Robot
Nvidia: Nästa generation Geforce-grafikkort "långt borta"
Medlem

Då är mina pengar lika långt borta från deras fickor.

Medlem

Spiken i kistan för VR och fortsatt kramp för 4k, ska man behöva vänta 5 år till innan det ska vara värt att uppgradera?

Hoppas att i alla fall AMD anstränger sig lite framöver.

Medlem

En orsak är väl också att spelen blir allt enklare och inte kräver lika mycket av grafikkortet. Blir allt mer att spel ska fungera på klenare mobiler m.m. Nintendo Switch har t.ex sålt en hel del och då vill speltillverkarna finnas där tillsammans med de andra. Tror detta är en tidpunkt som vi kan se mobilspel & enheter förflytta sig och komma ikapp Playstation & Xbox.

Medlem

Tycker det är bra, alla borde chilla lite med att trycka ut ny hårdvara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spiken i kistan för VR och fortsatt kramp för 4k, ska man behöva vänta 5 år till innan det ska vara värt att uppgradera?

Hoppas att i alla fall AMD anstränger sig lite framöver.

De är klart de anstränger sig. Att de inte har något som kan tävla mot 1080 ti /titan beror förhoppningsvis på att de fått lägga mycket resurser på cpu sidan för att komma ikapp där. Jag tror de kan komma ut med lite roligare GPUer om något år eller två.
Det tror knappast de har varit nöjda med sin marknadsandel på gpu sidan och slutat anstränga sig.

Medlem

Så det är värt att uppgradera till 1080ti från 980ti?

Medlem

@totte1015: Har själv ett 980ti men inga funderingar på att uppgradera. Tror vi kan klara oss några år till om företagen börjar satsa på spel liknande Fortnite. Dessa kan ju nästan drivas på mobiler. De grafiska AAA-spelens era är nog förbi för ett tag framåt nu. Tror det dröjer lite innan folk börjar köra 4K också. Vet ej om t.ex Fortnite kan drivas i 4K av 980ti? Men beror ju lite på en själv också. BF5 kanske lockar?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Så det är värt att uppgradera till 1080ti från 980ti?

1080Ti är typ så ovärt sitt pris som det kan bli, så nej.

Medlem
Medlem

@jOnÄTÄn: Något år eller två har traditionellt sett varit lång tid i datorsammanhang. Men om vi får en ökning med 15% varannn/vart tredje år så kommer det ta väldigt lång tid innan vi kommer ligga på vr och 4k.
Men visst, vi kan ju fortsätta fuska med upscaling, 30hz och andra tekniker som skadar upplevelsen.

Jag upplever att marknaden för datorkomponenter har haft kramp dom senaste 5 åren(minst).

Det här suger, hatar verkligen detta.

Medlem

Frågan är vem som är dum nog att lägga fullpris på två år gamla kort..

Medlem
Skrivet av fzusr:

1080Ti är typ så ovärt sitt pris som det kan bli, så nej.

Helvete

Mitt kort börjar ge sig nu känns det som, kan inte spela BF1 med fulla grafikalternativ utan att det dippar till 40-50FPS ibland

Medlem

Dom tjänar väl för mycket på sina existerande kort, tyvärr. Rackarns kryptogrävare...

Medlem

Kom igen AMD smiska Nvidia med något i nivå med 1080Ti+, då skulle det nog bli fart på de gröna

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spiken i kistan för VR och fortsatt kramp för 4k, ska man behöva vänta 5 år till innan det ska vara värt att uppgradera?

Hoppas att i alla fall AMD anstränger sig lite framöver.

undrar om VR nånsin kommer slå igenom med tanke på hur jävla dyrt det är...

Medlem

@totte1015: kör du 4k eller? Alla Frostbite-spel flyter perfekt i 1440p för mig (kör också 980ti).

Medlem

@SWEBarb: Jag tycker inte att priset är problemet utan kvaliten.
Jag skulle aldrig betala över 10k för oculus pro men hade den haft 4k, 120hz och bättre linser så hade den nog varit värd det priset.
Upplevelsen är än så länge för dålig för att det ska vara värt att lägga en större del av sin budget på.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

@totte1015: kör du 4k eller? Alla Frostbite-spel flyter perfekt i 1440p för mig (kör också 980ti).

Nope, 2K bara

Har ett dåligt kort bara, det går inte att överklocka överhuvudtaget, har följt en massa guider, rör jag Core clock eller memory hertz/clock en enda bit via MSI afterburner, så får jag instabilitet, drivrutinen krashar, tempen är under 70 när det händer
Så något skit är det med dyngan

Medlem
Skrivet av totte1015:

Nope, 2K bara

Har ett dåligt kort bara, det går inte att överklocka överhuvudtaget, har följt en massa guider, rör jag Core clock eller memory hertz/clock en enda bit via MSI afterburner, så får jag instabilitet, drivrutinen krashar, tempen är under 70 när det händer
Så något skit är det med dyngan

2K? Så du sitter på en av dessa mytomspunna skärmarna som är i 2042 x 1080?

Medlem

@totte1015: hmm ok mysko, jag har Asus Strix OC så kanske lite skillnad men inte OCat själv alls. Får iaf lätt 70 i snitt.

Medlem

Hoppa för deras skull att denna extra tiden dom tar är för till för att göra grafikkorten tillgängliga för alla på det exakta release datumet :P.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

undrar om VR nånsin kommer slå igenom med tanke på hur jävla dyrt det är...

På företagssidan är det redan en massiv hit. Och håller helt på att förändra flera industrier.

Sen att vi gamers är snikna och griniga jävlar är något helt annat.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

@totte1015: hmm ok mysko, jag har Asus Strix OC så kanske lite skillnad men inte OCat själv alls. Får iaf lätt 70 i snitt.

Har Asus men inget Strix eller någon speciell Edition, vet inte om det påverkar mycket.

När nu väl nya serien kommer ut, förstår jag det som att "founders edition" kommer ut någon månad före alla underleverantörer, i regel, är founders edition bättre prestandamässigt eller bättre att vänta på Asus, Gigabyte, MSI, EVGA och dom?

Medlem

@totte1015: Har dålig koll men kört Asus Strix OC för mina senaste två kort och varit störtnöjd.

Medlem

@Fearnox: "Spiken i kistan för VR". Nja den domedagsprofetian får du nog äta upp

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

@totte1015: Har dålig koll men kört Asus Strix OC för mina senaste två kort och varit störtnöjd.

Vad är det som fått dig att bli störtnöjd då? FPS i spel? Överklocksmöjligheter?

Hur vet man att man ska vara nöjd innan man har testat alla "likadana" modeller av grafikkorten?

Vad jag fattar det som kan ett GTX 1080Ti ha tre fläktar, och så kan en annan ha två stora istället, och så typ vara enda skillnaden?

Eller är jag helt off nu? Är det alltid Mhz skillnader och sånt?

Medlem

@totte1015: återigen dålig koll på exakta skillnader, men jag har varit nöjd med prestandan och tempen. De har dessutom rullat på felfritt i flera år. Kanske sällan är ett problem men.

1
Skriv svar