Vad vill du fråga politikerna om teknik/spelpolitik?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Vad vill du fråga politikerna om teknik/spelpolitik?

Hej alla glada FZ:are!

I slutet av juni ska vi här på Geeks köra igång en serie intervjuer med representanter för de största svenska partierna inför årets valrörelse. Tanken är att vi ska sätta oss ner och intervjua en partirepresentant i taget i vår studio och ställa frågor som berör våra sajter, det vill säga FZ, SweClockers och 99.se.

Intervjuerna ska alltså utforska ämnen som berör våra ämnesområden, och vill vill därför höra vad ni skulle vilja ställa för frågor som berör teknik/IT och dator/tv-spel? Exempel på politik som berör dessa områden är privatkopiering, personlig integritet, loot-lådor och gambling i spel, fildelning, radio- och tv-avgiften som avgift eller skatt, utbyggnad av bredband eller bredbandsgaranti, med mera.

Har du några hjärtefrågor inom IT/teknik och dator/tv-spel som inte lyfts i den traditionella bevakningen av svensk politik? Ställ frågorna i den här tråden så samlar vi ihop de vanligast förekommande och ställer dessa till politikerna.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Bra initiativ. Politik är inte bara integration och sjukvård, så det här uppskattas. Har ni någon lista på vilka som kommer representera respektive parti?

Några frågor:

- Vad ska ni göra åt kravbreven som skickas till fildelare? Jag är 100% emot illegal fildelning, men brott ska utredas av svenska polisen, inte av utländska jurister med utpressarbrev.

- Svensk film har länge haft ekonomisk hjälp av Svenska Filminstitutet. Hur skulle ett liknande stöd för svenska spelutvecklare kunna se ut, enligt er?

Undrar om dom inte kan förbjuda lootlådor och luriga microkostnader som är som gambling särskilt hårdare regler på mobilappar


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Undrar om dom inte kan förbjuda lootlådor och luriga microkostnader som är som gambling särskilt hårdare regler på mobilappar

Förbjuda är väl ändå att ta i?
Vissa spel är väl byggda kring lootlådor för att gå runt?

Vi kanske kan dämpa efterfrågan med 20-årsgräns och en
80% skatt på RNG lootlådor och dylikt?

Då blir lootlådorna lite för dyra för att skapa ”bara en till”-begär,
samtidigt som att de inte helt förbjuds.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Fråga politikerna om de känner till att vissa länder förbjudit eller stramat åt reglerna för microtransaktioner i spel.

Fråga dem hur de ser på framtiden för microtransaktioner i Sverige?

En annan fråga. Det utvecklas 1000-tals spel och appar för barn under 7 år (mobilen och iPaden) som kommer laddade med reklam, microtransaktioner och samlar in användningsdata ifrån barnen. Hur ser politikerna på detta?

Användningsdata samlas även in på konsoler och via Steam. Det sparas i statistik hur länge människor befinner sig i olika menyer och gör inställningar. Användares spelkonton är inte lika anonymt som vid vanlig webbanvändning och det finns sällan ”Do Not Track” som inställningsalternativ i spel, utan du är tvungen att dela med dig. Ska spelutvecklare fritt kunna samla in vilken och hur mycket data de vill ifrån deras användare?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Frågorna som inga politiker vill ha eller kan svara på trots att de borde

1. Hur ska ni balansera upphovsrättsinnehavares krav på kontroll över sitt spel med streamers som vinner tittare på att vara skickliga på spelet. Just nu låter vissa speltillverkare streamers vara men vilka lagar planerar ni för att balansera området?
https://venturebeat.com/2017/08/23/to-avoid-copyright-disaste...
2. Vad har ni för planer för lagskydd för emulatorer och biblioteksverksamhet med syfte att bevara retrospel och abandonware?
https://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware
3. Vad ska ni göra åt alltför uppenbara eller breda patent inom mjukvara? Behövs ytterligare lagstiftning? https://slashdot.org/comments.pl?sid=151312&cid=12701745

Avstängd

Jag vill inte vara den som är den, men: måste politiker verkligen hålla det de lovar? Det är väl bara att säga vad de tror att folk vill höra och sedan om de vunnit plats i riksdagen så börjar de göra vad de verkligen vill göra under sina nya maktpositioner?

Visst kommer de att kanske försvinna i nästa val men många tänker ju kortsiktigt och inte alls "hur kan vi göra det bättre för alla svenska medborgare". Vad jag menar är: är det inte lite som att fråga en försäljare? De vill ju bara sälja så de kommer att säga vad du vill höra.

Därför tycker jag att det bara blir PR av det hela där vi vanliga medborgare bara får en känsla av att vi kan påverka när vi egentligen inte kan det (förutom med våra röster). Vi vet aldrig vad politikerna VERKLIGEN vill göra om vi inte lär känna dem personligen och deras bakgrund.

Medlem

- Hur vill de lösa personalbristen inom spelbranschen i Sverige? Som just nu är beroende av arbetskraft från andra länder.

- Vad tycker de om att de stora teknikföretagen blir allt större? T.ex Tencent (Epic games, Riot, Wechat m.m.) & Amazon (Twitch) Kan en för stor dominans vara skadligt för de svenska företagen? Vad vill partierna göra för den svenska spelbranschen, så att de kan hantera konkurensen från dessa?

Releasehästryttare

Fråga dem om de vet vad för spel deras barn spelar.

Medlem

Min fråga är. Varför finns det inte någon påläst representant som har en inblick om det sociala inom spel. Allt för ofta smutskastas spelare att anti sociala och är ofta syndabock i våldsbrott så som skolskjutningar och ungdomsmisshandel.

Medlem

Hej!
Skulle vilja att ni tar upp frågan gällande moms satserna på spel som skiljer sig från annan kultur. Tyvärr är det väsentligt högre.
Varför skall inte den typen av kultur beskattas med de lägre momssatserna som t.ex. Operabesök och teater går efter?

Gällande teknik rent allmänt känner jag inte idag att skolan eller utbildningar har möjlighet att erbjuda mjukvara på ett bra sätt. Licenser är ett stort problem där man borde arbeta för att som student komma över rimliga licenser till rimliga (läs 0) priser.

Medlem

Vilka vill ta bort den vansinniga kemikalieskatten på elektronik?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Ambassadör
Xbox

Vilket är ditt favoritspel?


signatur

Jump in.

Medlem

Skatt på lootlådor!!! Jajemensan!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av lampis:

Vilka vill ta bort den vansinniga kemikalieskatten på elektronik?

Kemikalieskatten är bra förutom att produkter utan dessa kemikalier borde vara utan denna avgift. Varför beläggs produkter utan de kemikalier skatten avser med en avgift?

Annars gillar jag Sipmos del kring spel/appar utvecklade specifikt mot barn.

Medlem

Hur ställer sig politikerna till kryptovalutor?

Medlem

@Maysay: Jag håller med dig om att vi inte ska få tråden att spåra ur, det kan bli bra frågor som kommer upp, men jag är mycket tveksam till just våra politiker och spelindustrin.

Vad kan göras för att underlätta för nya speldesigners att stanna kvar inom Svensk spelindustri istället för att söka sig till de redan stora etablerade Företagen ex Blizzard, Cd project red, Ubisoft etc?

Medlem
  • Är forskning kring IT och hårdvara något som Sverige borde satsa mera och bredare på? Detta bör ju vara intressant då det skapar väldigt många arbetstillfällen och en god exportvara för Svensk Industri. Samt har vårat avlånga land goda möjligheter för att tillgodose en sådan utveckling eftersom vi har goda förbindelser med både elnät och fibernät och en god kompetenstillgång.

  • Med tanke på all IT som växer fram inom landet, ökar efterfrågan på elektricitet. Eftersom IT verkar vara framtiden, så ställer man sig frågan: Finns det någon tanke på att IT företag kan vara ledande part inom frågan att anamma "ny" och grön teknik såsom Solkraft, Energispar-tekniker och till exempel använda spillvärmen ifrån serverhallar till fjärrvärme ( finns de som redan gör )?

  • Angående serverhallar så har ett par företag etablerat stora sådana i Sverige. Detta på grund av de gynnsamma förhållandena både fysiskt och juridiskt, vi har god förmåga att hålla serverhallar igång och de skyddas av vårat ännu starka integritetsskydd. Är detta något som Sverige kommer att värna om? Att bibehålla skyddet för data och personuppgifter samt rätten att vara anonym? Att satsa mera för att kunna möjliggöra byggandet och tillhandahållandet av serverutrymme, såsom stabil elförsörjning samt höghastighetslinor?

  • Slutligen eftersom skyddet för privatpersonen är otroligt viktigt, så undrar man, när skall det förbjudas med dessa utpressningsbrev? Att privata intresseorganisationer får använda känsligt material för att kräva till sig kontanter av människor som inte vågar eller kan ta striden är ett rakt hot gentemot rättsförtroendet och säkerheten.

Tack för mig.


signatur

Nämen!

Skägg.
10 Chambers

Tråd rensad från offtopic.


signatur
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill inte vara den som är den, men: måste politiker verkligen hålla det de lovar? Det är väl bara att säga vad de tror att folk vill höra och sedan om de vunnit plats i riksdagen så börjar de göra vad de verkligen vill göra under sina nya maktpositioner?

Visst kommer de att kanske försvinna i nästa val men många tänker ju kortsiktigt och inte alls "hur kan vi göra det bättre för alla svenska medborgare". Vad jag menar är: är det inte lite som att fråga en försäljare? De vill ju bara sälja så de kommer att säga vad du vill höra.

Därför tycker jag att det bara blir PR av det hela där vi vanliga medborgare bara får en känsla av att vi kan påverka när vi egentligen inte kan det (förutom med våra röster). Vi vet aldrig vad politikerna VERKLIGEN vill göra om vi inte lär känna dem personligen och deras bakgrund.

Nej, de måste dom inte. Våra politiker (oavsett parti) försöker ju förstås kämpa för att få igenom vad de tror skapar ett bättre Sverige.

Det är lite synd att klaga på att allt som sägs inte blir gjort. Vi har det trots allt väldigt bra i Sverige. Vi har åtminstone en representativ demokrati. Vi som invånare slipper sitta i pappersarbete eller i sega byråkratiska möten dag in och dag ut.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokrati#Typer_av_demokrati

Det finns miljoner av diskussioner, åsikter och argument kring vilket system som är ”bäst”.
Nedanstående bild visar dock hur sjukt bra vi har det i Sverige:

blåare färg = mer demokratiskt
röd och svart = auktoritärt och totalitärt

Edit:
Jag älskar hur Japan, Taiwan, Indien, Sydkorea, Indonesien och Mongoliet sticker ut i Asien. Det finns en pytteliten ljusblå prick i Kina, är det Hong Kong tro? Hong kong är väl mer eller mindre lika stort som hela Sverige, sett till invånare?

Australien, Kanada och Nya Zealand verkar helt awesome.
Nord och Sydamerika är okej.

Edit 2:
Storleken på landytorna gör att Ryssland får världen att se mer authoritärt styrd ut än vad den egentligen är. Ryssland (144 milj) är väldigt glesbefolkat i jämförelse med Japan (128 milj).


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Nej, de måste dom inte. Våra politiker (oavsett parti) försöker ju förstås kämpa för att få igenom vad de tror skapar ett bättre Sverige.

Det är lite synd att klaga på att allt som sägs inte blir gjort. Vi har det trots allt väldigt bra i Sverige. Vi har åtminstone en representativ demokrati. Vi som invånare slipper sitta i pappersarbete eller i sega byråkratiska möten dag in och dag ut.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokrati#Typer_av_demokrati

Det finns miljoner av diskussioner, åsikter och argument kring vilket system som är ”bäst”.
Nedanstående bild visar dock hur sjukt bra vi har det i Sverige:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Eco...
blåare färg = mer demokratiskt
röd och svart = auktoritärt och totalitärt

Jag var rädd för det. Vad jag menar mer är att ställa IT-frågor till dagens svenska politiker i det politiska klimat som råder under detta valfläskår är som att vinna en kändismiddag: personen kommer inte att vara så genuin som de framstår. De är utbildade och tränade (retoriskt och mediatränade i politikers fall) att få dig att tro att de bryr sig ett skvatt om vad du säger.

Självklart finns det jordnära och genuina kändisar så väl som politiker men majoriteten av kändisar är "rampljuskåta" precis som majoriteten av politiker är "maktkåta". Det finns väldigt få altruistiska politiker idag för de som söker sig till politik motiveras av just makt, precis som många skådisar djupt innerst inne lider av en konstant pågående identitetskris.

Vilka svenska politiker har vi idag som har samma altruistiska vision som t.ex. Bernie Sanders? Då menar jag inte den politiska ideologin utan att vilja förbättra samhället i stort som troligen inte kommer att gynna de stora företagen eller många politiker. Hur många svenska politiker är villiga att vilja få ur dold korruption och dolda pengar ur svensk politik? Det är ju detta som lockade dit dem till början.

(OBS: jag är medveten om jag lider lite av "USA-sjukan", dvs., jag har lägre förtroende för politiskt folkvalda idag än jag hade för några år sedan.)

Till sist: jag är sjukt nöjd med mitt liv hittills i Sverige sedan barnsben. Jag hade fantastisk skola, god skolmat (jag klagade aldrig), duktiga och karismatiska gymnasielärare, i princip gratis universitetsutbildning och jag har aldrig behövt operera mig så sjukvården har alltid varit snabb och tillgänglig för min del. Jag har aldrig blivit överfallen, rånad eller liknande, så jag har haft det tur/bra hittills.

Jag är bara kritisk mot detta "ställa IT-frågor till politiker". Det känns bara oärligt från politikernas sida. De ser nog inte många potentiella väljare bland Fz:s läsare så de lär bara försöka smöra lite med vaga retoriska svar vars konkreta implementeringar aldrig kommer att komma till skott.

EDIT: Det är därför jag INTE har någon IT-fråga för den känns som om den kommer att tas lika seriöst som ett samtal under en kändismiddag.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@AplAy: Av de representanter vi fått bekräftat hittills är flera ämnesområdesexperter som lämnat in flertalet motioner gällande teknik och tv/datorspel, och spelar entusiastiskt själva på fritiden enligt egen utsago. Om vi hade samlat ett gäng representanter helt utan koppling till frågorna vi vill ställa skulle det kanske bli så som du beskriver, men detta gäller politiker som verkar inom ämnesområdena. Så har du frågor gällande dessa politiska ämnesområden tycker jag definitivt att du ska ställa dem, det finns väl inte så mycket att vinna på att låta bli eller hur?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

1. Har den svenska datorspels- och mjukvaruindustrin kännetecknats av framgång eller misslyckande?
2. Har den svenska datorspels- och mjukvaruindustrin kännetecknats av stor statlig närvaro och många regleringar eller motsatsen?

Medlem

Hur ser dom på den fortsatta påtryckningarna kring copyright artikel 11 "Protection of press publications concerning digital uses"?
Där det pratas om länkskatt och licensavtal mellan plattformar för att skydda skapare av pressmaterial.

Ser dom problem för internets mindre plattformar som kanske inte kan betala detta?

Är inte risken att lagen endast leder till att stora mediebolag får finansiering för att slippa sätta upp betalväggar? (något som alla människor var vana vid knappt 20 år sedan då dom behövde köpa tidningen/prenumeration)

Hur kan en möjlig lag hindras från att inverka på satir- och humorpublikationer online som i sitt kreativa skapande kan behöva länka eller på annat sätt visa ursprungskällan?

Medlem

Det skulle vara intressant att veta hur ni ställer er till SD, kommer de att bli inbjudna?

1. Kolla vad de olika partierna anser om spelmissbruk. (WoW och liknande, inte trav eller keno.)
2. Teknik i skolan, hur kommer det att användas fortsättningsvis och kommer lärarnas uppgifter att ändras?
3. Personens bästa spelminne.
4. Om de själva skulle få utveckla ett spel, vad skulle det bli då?
5. Med tanke på wish och liknande sidor. Har de några åtgärder för att motverka möjligheten för gemene man att införskaffa varor som t.ex. ej är CE-märkta, prisdumpas eller där arbetarna har mycket sämre villkor än vad vi i Sverige har.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

@AplAy: Av de representanter vi fått bekräftat hittills är flera ämnesområdesexperter som lämnat in flertalet motioner gällande teknik och tv/datorspel, och spelar entusiastiskt själva på fritiden enligt egen utsago. Om vi hade samlat ett gäng representanter helt utan koppling till frågorna vi vill ställa skulle det kanske bli så som du beskriver, men detta gäller politiker som verkar inom ämnesområdena. Så har du frågor gällande dessa politiska ämnesområden tycker jag definitivt att du ska ställa dem, det finns väl inte så mycket att vinna på att låta bli eller hur?

Aha, då tar jag tillbaka mina påståenden. Jag tänkte inte på att även i Sverige har politiska partier "expertrådgivare" inom olika områden!

En fråga jag har som är kopplad till många delar av det svenska samhället kopplat till teknik:

1. Vad kommer att göras för att förbereda dagens barn som kommer att bli dagens ungdomar om några år inför "social engineering" som pågår just nu på sociala medier, "alternativa webbplatser" och liknande? Med andra ord, vilka steg tas för att utbilda barn i SKEPTISKT TÄNKANDE redan i grundskolan så att de får "INTERNET-KÖRKORT" för att de inte ska bli "lätta offer" för radikalisering via internet?

Det är min nuvarande personliga uppfattning att internet idag inte är som det var för cirka 10-20 år sedan. Idag är det verkligen en plats som lätt kan "radikalisera" folk på grund av hur många sociala plattformar bygger på att skapa "ekokammare" genom att bara ge innehåll som matchar ens intressen, åsikter, värderingar, osv. Mildast exempel är Rekommendationer på YouTube eller vad som dyker upp i nyhetsflöden på Facebook.

Det är bra ur företagens synpunkt eftersom personerna fortsätter använda tjänsterna, men är det bra för samhället att folk (särskilt yngre, oerfarna personer) utsätts för att bara se saker och ting på ett sätt? (dvs., sina ekokammare) Det är min nuvarande personliga uppfattning att den ökade polariseringen idag och kraftfullare känslor av "vi mot dem" mellan olika grupper beror delvis på att folk saknar skeptiskt tänkande och "internet-körkort", dvs., förstå de allvarliga psykosociala riskerna med dagens internet jämfört med riskerna som fanns för 10-20 år sedan.

2. Vad finns det för tankar kring att införa förbud mot smartphones i skolor eller till och med sätta en åldersgräns på när smartphones får köpas till barn? Tanken är att du måste vara 13 år för att få gå med på Facebook exempelvis och de flesta använder sina smartphones för att "vara sociala" (om vi nu ens är överens om att det är att vara "social"). Är det möjligt att det inte är så hälsosamt på lång sikt att få en smartphone innan man ens kan gå på sina två egna ben? Hur kan detta komma att påverka dessa individer när de blir myndiga och skall börja bidra till samhället om deras enda sociala förmågor är att skicka tummen upp och snapchat-filmer? (Detta är en överdrift såklart, men det känns onödigt att förverkliga Idiocracy-filmen!) Det är min personliga uppfattning att den "överanvändning" av smartphones idag kommer att bli nästa "oj, hade ingen aning om att cigaretter kunde vara så dåliga för hälsan"-fenomen fast dåligt för den psykosociala hälsan istället...

3. För att förbättra den sociala aspekten i Sverige och även få människor att vistas mer utomhus och även på mer offentliga platser, vad har ni för tankar om att eventuellt förbjuda dejtingappar på smartphones som exempelvis Tinder, SnapChat, Instagram, Badoo och Grindr? Det är min personliga uppfattning att dessa appar inte gör lättare för majoriteten av tjejer och killar att träffa varandra för orealistiska förväntningar om vad som kan "förväntas av ens 'drömpartner' IRL" krossas med omedelbar uppmärksamhet på sociala medier. Denna fråga är säkert något alla som har sitt på det torra skrattar åt, men majoriteten av killar har inte sitt på det torra (inkl. mig) och även tjejer idag har "svårare att bli nöjda" för fler upplever att de kan "träffa Mr. Perfect" om de swiper höger på tillräckligt många medan de dissar majoriteten, medan för 10-20 år sedan så var det bara "Mr. Right" och de blev ändå "nöjda". Människor har alltså fått större möjligheter att få kontakt med andra människor idag och ändå har prevalensen av depression, antalet singlar och fysisk isolering ökat! Kalla mig "gammaldags". Jag föredrar socialt samspel IRL, inte online, när det kmr till dejting.

4. En mycket mildare fråga: vilket är deras favoritkonsol och varför? T.ex. för min del var det N64 för det var första gången som jag fick se "häftig 3D-grafik på TV:n". Det var out of this world+mindblowing på sin tid! ^_^

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lord Pingu: de partier vi pratat med som indikerat att de vill ställa upp på intervjuer är M, C, L, MP, S och SD. Det är inte skrivet i sten att intervjuer kommer bli av med samtliga, men dessa är de som finns på bordet just nu. Och SD finns med i uppställningen då sannolikheten är relativt stor att de kommer att få vara med att påverka politiken kommande mandatperiod, och då är det också intressant att veta hur de ställer sig i frågor runt IT/teknik och tv-spel. De frågor som är kontroversiella runt SD kommer inte behandlas i dessa intervjuer, så den aspekten spelar inte in här.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Det här var jävligt intressant att läsa, måste visas för sambon. Tack.

Medlem

Fråga vad dom tycker om GamerGate.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hur ställer dom sig till Article 13 som ska röstas om i EU i slutet av Juni?

https://saveyourinternet.eu

12
Skriv svar