Microsoft lovar att "ta risker" med namn som Minecraft, Halo, Forza

Robot
Microsoft lovar att "ta risker" med namn som Minecraft, Halo, Forza
Medlem

Det finns en chans att MS visar upp ett minecraftspel som är något annat, att dom faktiskt börjar använda den där licensen till något. Minecraft Royale typ...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Haha det tror jag på när jag ser det, om det är något som Microsoft inte gör så är det att ta risker. Så ni säger ni vill ta risker men samtidigt så använder ni IP som ni vet kommer innebära att folk köper spelet. Sony däremot tog en rejäl risk när de skapade Heavy Rain, Nintendo när de beslutade sig för att stå för utvecklingskostnaden, då varken Sony eller Nintendo var intresserade, för ett nytt Bayonetta.

Så upp till bevis då MS.

Medlem

Det låter som att de tänker köra med fler avstickare som Halo Wars och Forza Horizon istället för att satsa på ny IP.

Medlem

Under tiden på Microsoft Studios...

Medlem

Halo Battle Royale incoming (spyr).

Medlem

@PcGamer:

Tja, MS tar i alla fall gladeligen risker med sitt OS Windows 10.

Som senaste april uppdateringen rullades ut för snabbt och orsakade bootloop och inkompatibilitet med drivers och även BIOS.

Medlem

@Hipshot: ja det skulle vara nått unikt som inte gjorts tidigare eller enbart till windows 10/pocket/xbox versionen.
Original minecraft har så mycket spellägen i form av server moddar så jag tror inte det finns nått där som inte är gjort.
Jag spelar inte själv men sett ungarba spelat alla möjliga spel i minecraft på olika servrar, tror tom jag såg dom spela nån form av battle royal för nåndag sen och hon som spela sa att det är nästan som fortnite


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Halo på pc. Snälla rara

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Haha det tror jag på när jag ser det, om det är något som Microsoft inte gör så är det att ta risker. Så ni säger ni vill ta risker men samtidigt så använder ni IP som ni vet kommer innebära att folk köper spelet. Sony däremot tog en rejäl risk när de skapade Heavy Rain, Nintendo när de beslutade sig för att stå för utvecklingskostnaden, då varken Sony eller Nintendo var intresserade, för ett nytt Bayonetta.

Så upp till bevis då MS.

Sea och thieves Är väl en ny IP? Visst gillar folk att hacka på det spelet men jag har fantastiskt roligt i det.

När sony släpper last of us 2 eller nästa god of war eller nästa unchartered så kommer inte folk gnälla på att det inte är ett nytt ip utan risker.

nintendo är ju även kända för att köra på med sina vanliga serier.

Medlem

Ifall man tror att Sea of Thieves var en risk faktor så förstår man nog inte vad som menas med att ta risker. Ett spel som är som gjort för streamers, kontra spel som mer och mer utgivare till och med börjar ta bort.

Microsoft har inte tagit i närheten lika många risker som de andra företagen. Inte ens när de skapade Xbox vågade ta många risker, Halo var knappast en risk faktor, anledningen till att Microsoft såg till att få exlusiva rättigheter (och senare köpte Bungie) är snarare raka motsatsen, de visste att många hade väntat lång tid på det här spelet.

Och det är detta som är problemet för Microsoft, de har förlitat sig för mycket på att köpa exklusviteter och för lite på att skapa egna utvecklare som står för deras spel. Snarare har de stängt ner många av de bästa för att de inte lyckades sälja så bra som Microsoft hoppats på och det finns många likheter med hur EA agerat under åren när samma sak skett för deras spel.

Uncharted är ett spel som gick från att vara ok till att med Uncharted 2 förbättras rejält, Sony har visat gång på gång att de inte bara kan göra nya IP, de kan förbättra dem med. Nintendo har visat hur en IP inte behöver innebära att man göra samma spel, bara för att det är ett Mario spel eller Zelda spel så innebär det inte att det är mer av samma sak.

Det fanns en tid då Microsoft gav ut många bra spel, spel som än idag är bland de bästa som gjorts. Spel som många vill ha en uppföljare till men de är mer intresserad att satsa på "säkra" kort, spel som de vet kommer sälja miljoner bara genom att ha ett visst namn på framsidan.

1
Skriv svar