"Stora paketet Star Citizen-grejer? Det blir 27 000 dollar, tack"

Medlem

@kebbe: Du jämför fortfarande tillvägagångssättet att tjäna pengar mellan två hela skilda företag och projekt. Cloud Imperium Games skapades för att utveckla Star Citizen. Det är ett nytt företag som inte har någon utgivare utan har endast crowdfunding som tillvägagångssätt för att tjäna in de pengarna som de behöver för att för att kunna utveckla spelet. Det har aldrig funnits någon hake i hur man får tillgång till att delta att utvecklingen av spelet och att få en färdigt och komplett produkt när spelet släpps.

Du behöver inte mer än ett "Game package" och sedan så är det bara köra igång, jag betalade 36$ för mitt paket i januari 2015. Då fick jag Squadron 42, Star Citizen, ett starter skepp, tre månader försäkring på mitt skepp, en hangar och lite pengar. Det har blivit dyrare nu men det är något som Chris Roberts och CIG har nämnt otaliga gånger för att påpeka att de som köpte ett paket tidigt skulle få det billigare.

Att köpa extra skepp eller paket är helt upp till den individuella personen och det finns inga som helst garantier att du blir bättre av att ha ett större skepp. De får inga fördelar när spelet går live heller då du endast kommer kunna köpa skepp i spelet för ingame pengar och alla skepp kommer bli tillgängliga för alla. De kommer snarare ha fler motgångar då de inte kan använda sin stora flotta av skepp då saker som bränsle, ammunition och npc karaktärer för att fylla ut platserna på större skepp. Folk som köper dessa stora paket eller överdrivet många skepp känner vi till som "Valar" och det är inget unikt med Star Citizen för det, dem finns väldigt mycket i mobilspel t.ex.

Electronic Arts är ju igen ett etablerat företag som har pengar för att bekosta ett spels hela utveckling. Utvecklarna (DICE) som de jobbar med är också som vi vet ett väl etablerat företag som publicerar samma spel år efter år med nytt spackel färg. De räknar på att tjäna in utvecklingskostnader bara i de exemplar de säljer.

De väljer att aktivt införa begränsningar för att få folk att öppna plånboken så de kan tjäna mer pengar. T.ex. kartor i dlc paket, färdighetskort, loot box paket och de är beredda att försvara sin motbjudande inkomstkällor som vi sett med Battlefront 2 spektaklet.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Om Star citizen vore en färdig produkt så skulle jag inte tycka att det var så märkligt att folk är beredda att spendera $27000 på skepp i det. Folk har väl rätt att slänga sina pengar på vad de vill, eller? Det är väl egentligen inte konstigare än att det finns folk som är beredda på att lägga ut någon miljon kronor eller två på att köpa en sprillans ny Lamborghini trots att även en femton år gammal Volkswagen Polo också kommer upp i 120km/h, eller att lägga några tusen kronor på en väska från Dior istället för en för några hundra på HM.

Men nu är SC inte någon färdig produkt. Att lägga $27000 på lite kod till spelet idag är lite som att spendera någon miljon eller två på att boka rum på något rymdhotell. Det är säkert en skithäftig semesterresa när (om) hotellet väl blir färdigt, men ...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

- "Ehmmm... Folk vill ge oss skitmycket pengar för i stort sett ingenting... Ska vi tillåta det?"
- "Nej! Det är oetiskt att ta pengar från rika som vill ge bort dem!"

Varje kommentarsfält under artiklar om Star Citizen...


signatur

-Dictated but not read.

Redaktör

Star Citizen påminner lite om flygsimmen DCS i försäljningsupplägget: farkosterna säljs styckvis. Den stora skillnaden, antar jag, är att DCS-planen är extremt noga återskapade tolkningar av förlagorna, med i stort sett varje knapp, reglage och system simulerat. Det ligger enormt mycket jobb bakom, vilket gör de ofta rätt saftiga prislapparna begripliga. Mitt Star Citizen-skepp känns inte i närheten av lika komplext, och just i den raka jämförelsen känner jag inte att priset per skepp är motiverat. Men det finns nog andra faktorer att ta hänsyn till också, inte minst att det står utvecklaren fritt att sätta vilken prislapp man vill på spelet - det är ju bara att inte köpa om man tycker det är för dyrt.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Vilket skepp har du? jag har en Avenger och den modellen har hängt med sedan de började utveckla spelet. Alla versioner av den får en rejäl uppdatering med 3.2.

Tanken är att i många, kanske alla skepp så ska man kunna komma åt vissa eller alla komponenter inifrån genom luckor. Så som power plant, coolers, shield generator, life support och gravity generator. Det öppnar upp för en spelmekanik där man kanske behöver "hot swapa" saker eller reparera dem under strid, eller att komma ur en knivig situation. Större skepp har ju en dedikerad tekniker. Ett exempel där du kan redan idag interagera med luckorna och se komponenterna även fast du inte kan göra något med dem är i Anvil Terrapin. Att kunna reparera sina skepp kommer med 3.3.

Det ger också nya sätt att spela då man kanske vill smyga på ett skepp för att sedan sabotera inifrån och meddela sina kompisar att komma och kapa skeppet, eller kanske organisationen är på väg till en stor strid och man lyckas sabotera så skeppet inte kan försvara sig själv.

Priset på skepp är ett hett ämne och man kan diskutera det i alla oändlighet, men tanken tror jag är att dels tjäna pengar (duh), men också att de deras prislapp är baserad vad för typ för skepp det är och vilka andra skepp av samma typ som redan finns. Skulle de sälja ett stort transport skepp för nästan samma pris som ett medium skepp så skulle alla köpa det stora skeppet.

Man behöver också jämföra med andra typer av skepp som är liknande storlek som har lite mindre lastutrymme men ger andra stora fördelar som bättre sköldar och mer vapen kanske. Tanken är också alla ska inte köpa skeppet utan priset ska vara så att locka en del personer att köpa det. Skulle alla ha råd att köpa ett stort skepp i sin klass så skulle ju alla ha dem.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Redaktör

@Maddox: tack för info. Ett problem med SC är att det finns enorma mängder info, och inte alltid givet var den finns. Fast i detta fall kanske DCS har samma problem, att det inte framgår tydligt direkt varför man ska betala 600-800 kr för ett enda flygplan.

Jag har nåt av standardskeppen, minns ej namnet.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Star Citizen påminner lite om flygsimmen DCS i försäljningsupplägget: farkosterna säljs styckvis. Den stora skillnaden, antar jag, är att DCS-planen är extremt noga återskapade tolkningar av förlagorna, med i stort sett varje knapp, reglage och system simulerat. Det ligger enormt mycket jobb bakom, vilket gör de ofta rätt saftiga prislapparna begripliga. Mitt Star Citizen-skepp känns inte i närheten av lika komplext, och just i den raka jämförelsen känner jag inte att priset per skepp är motiverat. Men det finns nog andra faktorer att ta hänsyn till också, inte minst att det står utvecklaren fritt att sätta vilken prislapp man vill på spelet - det är ju bara att inte köpa om man tycker det är för dyrt.

SC skeppen ÄR inte i närheten så komplexa som DCS planen.
DCS återskapas inte bara med noggranhet på interiör och kontroller utan även faktiska flygegenskaper, mycket efterforskning och tid går åt till att säkerställa att planen beteer sig som verklighetens motsvarigheter så nära som möjligt.
SC är imponerande på många sätt, och detaljerna på skeppen är närpå otroliga men oavsett hur komplexa de försöker göra dem kommer de aldrig kunna motivera priserna med att de har komplexa system, och de kommer aldrig i närheten av DCS på det området.

Priserna för SCs skepp är absurda men de är inte heller tänkt för gemene spelare, sålänge folk är villiga att betala är det självklart att CIG kommer erbjuda dem den möjligheten.
Men priserna är fortfarande absurda och numer börjar jag känna som många andra att spelet borde kommit längre efter all denna tid och alla dessa pengar. Jag är fortfarande hoppfull men har börjat känna stora tvivel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Tomas Helenius: Om du backade spelet tidigt och inte har bytt start-skepp har du nog en Aurora, annars kan det vara en Mustang.

@Soulless: Spel av detta slag tar runt 7-9 år att utveckla, och det av en redan uppstartad och fullt utvecklad studio. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du har; du kan inte ha hur många personer som helst som jobbar med samma sak, och du kan inte börja med B innan A är färdigt.

Angående skeppen...
För nuvarande finns det inget sätt att köpa skeppen inuti spelet. Men med tanke på att deras pre-alpha ''persistent server'' återställs med jämna mellanrum blir det svårt tjäna ihop tillräckligt med pengar för ett nytt skepp ändå.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem

@Tomas Helenius: Har du frågor så fråga bara så ska jag delge vad jag vet och hjälpa till att hitta svar. Sitter på Geeks Discord med samma namn.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

123
Skriv svar