Paradox Interactive köper Battletech-studion Harebrained Schemes

Robot
Paradox Interactive köper Battletech-studion Harebrained Schemes
Medlem

Det torde iaf betyda att BT får stöd och uppdateringar i några år framåt vilket det behöver, bra grund men ett spel som snabbt kändes både enformigt och ytligt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Det torde iaf betyda att BT får stöd och uppdateringar i några år framåt vilket det behöver, bra grund men ett spel som snabbt kändes både enformigt och ytligt.

Battletech har alltid varit om strider med stora mech och jag tror det är svårt att göra ett långt varierat spel om det. Tycker de lyckats så bra man kan.

Hoppas vi får se mer från Shadowrun. De andra spelet Shadowrun: Dragonfall är lysande bra story- och rollspelsmässigt. Däremot saknar det en del tekniskt (motor byggd för att kunna köra på mobila enheter, utnyttjade inte formatet på PC).

Medlem
Skrivet av Buio:

Battletech har alltid varit om strider med stora mech och jag tror det är svårt att göra ett långt varierat spel om det. Tycker de lyckats så bra man kan.

Hoppas vi får se mer från Shadowrun. De andra spelet Shadowrun: Dragonfall är lysande bra story- och rollspelsmässigt. Däremot saknar det en del tekniskt (motor byggd för att kunna köra på mobila enheter, utnyttjade inte formatet på PC).

De skulle kunna utveckla onlinefunktionerna, och finslipa det de redan har. Det finns mycket QOL de skulle kunna tillföra spelet.
Och av vad jag förstått senare i spelet så finns det stora balansproblem. Jag vet inte själv då min kampanj kraschat en bit in två gånger så jag gav upp tills jag orkar börja om igen.

Men vad skiljer egentligen BT från något annat turbaserat strategispel, att det är stora robotar har ju ingen egentlig betydelse för hurvida spelet kan göras varierat och intressant under längre tid. T.ex. ser jag inget hinder varför man inte skulle få styra små stödenheter av andra typer såsom stridsvagnar, infanteri och till och med luftunderstöd. Allt hör hemma i BT och skulle passa spelet perfekt.

De har en unik och riktigt härlig grund att stå på och det skulle kunna bli något riktigt stort, både SP och MP, men då måste det utvecklar. Och när nu Paradox står bakom helhjärtat så får jag hopp om att så kommer ske, Harebrained själva skulle nog inte kunna ge spelet samma stöd.

Förmodligen blir det via många små DLCs men jag har inget emot det upplägget.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Goda nyheter anser jag. Enda frågetecknet jag har är vad som händer med licensieringen av BattleTech och Shadowrun. Båda IP ägs av microsoft och licensierades av HBS till 2020. HBS Weisman var upphovsman till dessa IPn dock inklusive Crimson Skies om någon kommer ihåg det. Så jag hoppas de får fortsätta använda dem trots att det är Paradox som nu frontar.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Goda nyheter anser jag. Enda frågetecknet jag har är vad som händer med licensieringen av BattleTech och Shadowrun. Båda IP ägs av microsoft och licensierades av HBS till 2020. HBS Weisman var upphovsman till dessa IPn dock inklusive Crimson Skies om någon kommer ihåg det. Så jag hoppas de får fortsätta använda dem trots att det är Paradox som nu frontar.

Det är väl antagligen så att om de ska fortsätta med Shadowrun och Battletech måste de licensera från Microsoft. Tror inte det är något problem, MS har varit schyssta med det. Antagligen för att Weisman har jobbat där och har bra kontakt med dem. Men vem vet, Paradox kanske har någon annan ide?

Det släpptes faktiskt ytterligare ett Shadowrun spel av en annan firma för några år sedan. Tanken var ett MMO först, men sen ändrade de sig på grund av budget. Shadowrun Chronicles: https://store.steampowered.com/app/267750/Shadowrun_Chronicle...

Medlem

Skulle Paradox verkligen köpa HBS utan att få med sig licenserna för deras spel?
Eller tror ni de nöjde sig med licenserna fram tills 2020 och sedan "får vi se"?

Det är ju något annan byråkratiskt och tydligen helt sjuk licensbråk gällande Battletech som hållit igång sedan 90-talet och periodvis försvårat för de som arbetat på produkter relaterat till namnet, både bordspel och digitalt.
Jag har inte satt mig in i det, verkar långdraget och komplicerat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Skulle Paradox verkligen köpa HBS utan att få med sig licenserna för deras spel?
Eller tror ni de nöjde sig med licenserna fram tills 2020 och sedan "får vi se"?

Det är ju något annan byråkratiskt och tydligen helt sjuk licensbråk gällande Battletech som hållit igång sedan 90-talet och periodvis försvårat för de som arbetat på produkter relaterat till namnet, både bordspel och digitalt.
Jag har inte satt mig in i det, verkar långdraget och komplicerat.

Det bråk jag känner till som hållit på ett bra tag är japaner som anser att några battletech mechs är kopior av några Mecha robotar i vissa Manga/Anime från 80/90 talet och krävt FASA corp på royalties/licenspengar för detta vilket FASA vägrat då de anser att det inte alls finns någon Likhet. FASA var företaget wiseman var med och grundade som distribuerade Battletech och då ägde IPn. De var framme igen och krävde cash när Battletech skulle släppas av HBS. Eftersom spelet är släppt så måste det ha löst sig på något sätt.

Sedan så är Paradox ute efter en studio som kan producera CRPGs samt storybased tactical games. Deras försök att bli kompisar med Obsidian strandade ju efter Tyranny eftersom obsidian inte gillar att ha en publisher som bestämmer för mycket. Så det är ganska säkert att det inte blir ett Tyrrany 2, om inte HBS gör det då, eller något Paradox sponsdrat CRPG från Obsidian. Så HBS fyller detta tomrum.

Medlem

Pressmeddelandet
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/parado...

En kort FAQ från HBS
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/parado...

"Will HBS make games using Paradox IP? Could we get a CK2 RPG? Victoria 3 when?
HBS will continue to focus on what it does best which are tactical games with rich stories."

Inte så mycket till svar direkt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det bråk jag känner till som hållit på ett bra tag är japaner som anser att några battletech mechs är kopior av några Mecha robotar i vissa Manga/Anime från 80/90 talet och krävt FASA corp på royalties/licenspengar för detta vilket FASA vägrat då de anser att det inte alls finns någon Likhet. FASA var företaget wiseman var med och grundade som distribuerade Battletech och då ägde IPn. De var framme igen och krävde cash när Battletech skulle släppas av HBS. Eftersom spelet är släppt så måste det ha löst sig på något sätt.

Sedan är även Harmony Gold, det företag som har den amerikanska licensen för de mechaserierna (ihopmanglat till Robotech) inblandat på ett hörn. Men det kanske är samma rättsbråk som det du nämner.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det bråk jag känner till som hållit på ett bra tag är japaner som anser att några battletech mechs är kopior av några Mecha robotar i vissa Manga/Anime från 80/90 talet och krävt FASA corp på royalties/licenspengar för detta vilket FASA vägrat då de anser att det inte alls finns någon Likhet. FASA var företaget wiseman var med och grundade som distribuerade Battletech och då ägde IPn. De var framme igen och krävde cash när Battletech skulle släppas av HBS. Eftersom spelet är släppt så måste det ha löst sig på något sätt.

Värt att notera att The Super Dimension Fortress Macross sändes 1982-83, FASA släppte sitt första brädspel 1984.

Här är 3 av mecharna det handlar om, från Macross:

http://www.mahq.net/mecha/macross/sdfmacross/mbr-04-mk6.htm

http://www.mahq.net/mecha/macross/sdfmacross/glaug.htm

http://www.mahq.net/mecha/macross/sdfmacross/adr-04-mk10.htm

Här är samma mechar från Battletech:

http://www.sarna.net/wiki/Warhammer

http://www.sarna.net/wiki/Marauder

http://www.sarna.net/wiki/Rifleman

Medlem

Gillar dock inte Paradox många små dlc som tillslut kostar en hel del mer än original spelet.

Medlem

@Busko:
Jag föredrar faktiskt Paradox dlc modell, jag kan välja o vraka de tillbehör jag vill ha och behöver inte köpa en klump med massa innehåll jag inte är intresserad av!
Denna modell passar iof inte alla typer av spel men spel som Stellaris och Ck2 tycker jag det är lysande!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Aletheides: Det handlar inte bara om hur lika robotarna är (det är ingen som nekar till att utseendet på vissa Battletech mechs var ursprungligen kopierat från Macross) utan också om vem som faktiskt äger rättigheten till deras utseende. Flera Japanska företag ansåg sig äga rättigheterna och sålde vidare dom till diverse Amerikanska företag så som FASA och Harmony Gold. I Japan löstes det i domstol i slutet av 90-talet, problemet är bara att Japanerna aldrig brydde sig om att överföra det till de internationella avtalen.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

@Aletheides: Det handlar inte bara om hur lika robotarna är (det är ingen som nekar till att utseendet på vissa Battletech mechs var ursprungligen kopierat från Macross) utan också om vem som faktiskt äger rättigheten till deras utseende. Flera Japanska företag ansåg sig äga rättigheterna och sålde vidare dom till diverse Amerikanska företag så som FASA och Harmony Gold. I Japan löstes det i domstol i slutet av 90-talet, problemet är bara att Japanerna aldrig brydde sig om att överföra det till de internationella avtalen.

Och nu visar det sig att de rättigheter Harmony Gold hävdar sig inneha kanske inte ens är giltiga då den som sålde dem ursprungligen inte hade befogenhet att göra så


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar